Bouw Ka-7 schaalzwever 1:4 (4 meter)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Fotor, 12 nov 2008.

  1. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Johannes, je hebt natuurlijk gelijk. Maar die schuurmachine is er nog niet (onderweg), en met een zaag is 1:10 lastig. De hoek moet voor beide uiteinden wel exact gelijk zijn. De constructie van deze romp is zo mooi dat de belastingen door heel veel stukjes hout gedeeld worden. Ik voorzie geen problemen. Aan de andere kant van de romp worden ze waarschijnlijk beter afgeschuind.

    Vooral kritisch blijven kijken! Ik heb al veel van je geleerd tijdens de bouw van mijn Elefant.
     
  2. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Zo een schuurmachine is een enorme verrijking op de werkplaats.
    Zagen 1:10 is best moeilijk maar schuren een makkie! Beide delen exact dezelfde hoek.
    Problemen met deze gordingen verwacht zeker niet, hooguit bij een extreme landing.
    Maar dan heb je wel meer schade.

    Johannes
     
  3. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Dat gaat lekker.
    Nog een reden om je sleepkoppeling niet aan de bovenkant te hebben: dat gaat je neus beschadigen, als de sleeplijn daar de hele tijd overheen gaat.
     
  4. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.740
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    zo'n schotel schuurmachine is idd perfect.
    ik heb zn grote broer, heb er spijt van die niet jaaaaren eerder te hebben gekocht.....
     
  5. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    Een prachtig model ! :cool:

    Ik wil dat je hem snel afmaakt en z.s.m. gaat vliegen :)
    Ik ben namelijk reuze benieuwd hoe deze gaat worden, hoe die gaat vliegen of die makkelijk thermiek oppikt en hoe het eruit gaat zien met een prop aan de neus.

    Op het filmpje zal het wel zo zijn dat hij de rem niet op de motor heeft staan want het lijkt me onlogisch dat hij hem continue moet vliegen met de motor aan.
    Wel een beetje jammer want dat 'vertroebelt' de beeldvorming wel een beetje :(

    Als ik dit zo zie ben ik bijna in staat om mijn plannen voor een elektro F3J of soortgelijke kist aan de kant te zetten en gewoon dit model in ARTF te kopen. :twisted:
    (enkel zie ik op de site dat ze dit model enkel als zwever aanbieden in ARTF?) :confused:
     
  6. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Dat zie je helaas vaak bij promofilmpjes van zwevers. Ook in bijv de filmpjes die Multiplex verspreidt van zijn zwevers vliegen ze allemaal op de motor. Ik begrijp dat niet. Een zwever moet je presenteren als zwever, niet als veredelde motorkist.
    Uhhhh.... Wat nou ARF? Bouwen moet je! Scheelt je ook nog eens een heleboel geld. Grappig dat je zo enthousiast wordt van mijn bouw-beelden en vervolgens de kist ARF wilt kopen :confused:.
     
  7. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    Ik wordt enthousiast van het model (vond het eigenlijk altijd al een heel mooi model maar in deze maat is hij zelfs nog mooier).
    Wellicht dat je bouwverslag me nog enthousiast kan maken voor het alsnog zelf bouwen van zo'n vlieger. ;)

    Maar wat voor een set up komt er eigenlijk in? Qua motor, prop en besturing e.d.?
    Komt de accu op het zwaartepunt bij deze?
     
  8. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Voor de setup heb ik nog geen vaste plannen. Het wordt zeer waarschijnlijk een 42 mm motor, maar verder ben ik nog niet. Binnenkort wil ik eens gaan uitzoeken hoeveel torque ik ongeveer nodig heb op de diverse roeren. Wat zou een redelijke max snelheid zijn waar je deze kist mee zal vliegen? 80 km/h? En wat voor uitslagen? Zo even uit de losse pols zeg ik: rol 30 graden, richting 40 graden en hoog 25 graden. Ik moet ergens een tooltje hebben dat de torque op de roeren berekent aan de hand van snelheid, grootte en uitslag.

    Het schuurmachientje is binnen. Wat een prachtig spul is dat gereedschap van Proxxon toch. Hij komt bij de rest van de verzameling.
    [​IMG]

    Wat foto's van het buigen en lijmen van de gordingen. Het voorbuigen werkte vrij goed, de kromming blijft natuurlijk nooit helemaal zitten maar er is zeker een blijvende vervorming in de juiste richting.
    [​IMG]

    De kromming bij spant 2 is voor alle gordingen best fors. Tijdens het buigen / lijmen hou ik de gordingen tegen spant 1 met een elastiek.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Puzzeltje
    [​IMG]

    En nog een paar foto's van de prachtige lijnen die ontstaan in het model. Dit maakt zelf bouwen zo gaaf. Je begint met allemaal platte latjes en heel langzaam komt daar de vorm van een mooi vliegtuig uit te voorschijn. Het gebeurt zo onder je eigen handen. Dat is zo'n mooi proces.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    Mooi hoor !

    Tsja, het is wellicht nogal prematuur om nu al iets uit te zoeken terwijl je nog geen definitief gewicht e.d hebt.
    De leverancier biedt ook aandrijfsets aan zag ik (weliswaar op NiMh gebaseerd lees ik zo).
    Hou je nog rekening met koeling van de motor of zal het gezien de ruime afmetingen van de romp niet zo'n vaart lopen?

    Verder zal de leverancier toch wel moeten kunnen zeggen wat voor een servo's en instellingen gebruikt moeten worden als basis? :confused:

    800 gram lood is ook wel een hele klets maar niet vreemd als je leest over die 4,6 kilo lood in die 6 meter KA7.

    Zoals verteld reuze benieuwd hoe deze zich in de lucht zal gaan gedragen!
     
  10. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Goed gereedschap is het halve werk!
    Als je veel aan het bouwen bent heb je profijt van.

    Gaaf om te zien hoe de romp zijn vorm krijgt.:D
    Lekker meegenieten zonder zelf maar één plankje gezaagd te hebben.:)

    Johannes
     
  11. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Jaaaaaa mooi, wat zal die mooi vliegen (ook op de kuppe volgend jaar) en niet stiekum een KTW in bouwen he! dat kan echt niet ;)

    Grt Lyckele

    Ps leuk stuk in de Modelbouw aktueel over je Transkist en de Waku experience ;)
     
  12. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Eerst maar eens afwachten hoe hij in de auto past, misschien kan er dan weinig meer bij. Nou ja, dan maar de doos op het dak voor Wubbe (schoonmoeder gaat toch niet mee).

    De laatste lange gording is aangebracht.
    [​IMG]

    Nog zo'n stukje goed gereedschap. Ooit eens meegenomen van vakantie in de USA, en ik ben er nog steeds heel blij mee.
    [​IMG]

    Ik ben begonnen met het aanbrengen van de dwarsverbindingen. Het valt me niet tegen hoe snel dat gaat, ik ga hier minder tijd aan kwijt zijn dan ik initieel dacht.
    [​IMG]

    De nieuwe schuurmachine komt hier meteen perfect van pas. Je moet bijvoorbeeld dit soort idiote hoekjes schuren (dat alle hoeken niet recht lijken komt niet door vertekening in de foto ;))
    [​IMG]

    En die latjes komen dan hier te zitten:
    [​IMG]

    Op RCGroups werd ik gewezen op deze site. Ene meneer Cooper heeft de Ka-7 van Cliff Charlesworth gebouwd. Zijn model vertoont zeer veel overeenkomsten met mijn model, maar er zijn ook een aantal verschillen. Mijn model moet haast wel gebaseerd zijn op de tekeningen van Cliff Charlesworth, met enkele aanpassingen.
    Kijk voor de grap even naar de cockpit van dit model. Wat een detail, en dat in een 1:4 kist. Ik dacht leuk bezig te zijn, maar deze meneer bouwt toch nog een orde hoger. Wel goed te zien dat een goede schaal cockpit mogelijk zou moeten zijn. We gaan eens kijken hoe ver we deze man kunnen opvolgen. Je moet de lat een beetje hoog leggen voor jezelf.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Daar wordt je wel eng van hoe strak Dhr Cliff Charlesworth bouwt..... Maar owwwww zo mooi.

    En het gaat je goed af zo te zien, gaat indd in een straf tempo

    Gr Lyckele
     
  14. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    Ik verwacht nog wel dat het bouwen van de vleugels langzamer zal gaan maar je hebt er inderdaad de vaart in. :p
    Van het weekend wordt het toch but-weer dus de romp zal maandag wel al klaar zijn zo :cool:
     
  15. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Die vaart gaat er nog wel uit hoor. Afgelopen week heb ik ziek thuis gezeten. Weinig puf, maar af en toe een houtje plakken ging wel. Verder is de motivatie natuurlijk goed aanwezig bij de start van het project. Er komen nog wel tijden dat ik minder tijd en zin heb.
    Het weekend zit ik in Belgie voor een BIGGS meeting. Dus ik hoop dat je voorspelling van but-weer niet uitkomt. Vrouw, zoon en tent zijn ook mee, dus ik kan wel een beetje aardig weer gebruiken.
     
  16. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Ieder nadeel heb z'n voordeel

    Ach, nu de Elefant niet meer mee gaat is er ruimte genoeg voor de Ka-7 én Wubbe :wink:
     
  17. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Er is één vuren 4x4 latje dat ontzettend vervelend is. Deze moet getordeerd en gebogen ergens ingelijmd worden, en dat houdt steeds maar niet. Ik heb al diverse lijmsoorten geprobeerd: houtlijm, secondenlijm, epoxy, niets houdt het latje vast. Probleem is ook dat ik het niet goed kan klemmen, ik heb nergens goede houvast voor een lijmklem.
    Nu heb ik het latje een tijd in water gelegd en ligt het in de bankschroef om voor te buigen.
    [​IMG]

    Een foto van hoe het moet komen heb ik nu even niet.

    Met de latjes op onderstaande foto ben ik een hele tijd bezig geweest. Schuin schuren op diverse vlakken, opnieuw passen en kijken, verder schuren, weer passen, nog verder schuren etc etc. Voordat je 2 van deze latjes passend in de constructie hebt ben je heel wat tijd verder.
    [​IMG]

    Ze komen vlakbij het wiel en boven de achterste bevestiging van de schaats. De latjes zullen dus de nodige krachten door moeten leiden de rest van de constructie in. Aangezien ik de contactvlakken van de verbindingslatjes met de gordingen erg klein vond heb ik er 2 extra stukjes hout achter gelijmd om beter contact met de rest van de constructie te maken (links- en rechtsboven).
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    mooi schaalmodel

    Raymond,

    Prachtig mooi model en je maakt er alvast een mooie start mee:D

    Ik heb in mijn tienerjaren hier het grootste gedeelte van het dbo onderricht mee gehad en later na solo te zijn ook nog veel solo gevlogen, prachtige kist met een heel mooi vlieg gedrag ik vloog toen met de PH-270 op Teuge.

    Succes met de bouw en het verwerken van het verlies van de elefant.

    groet en een abo natuurlijk



    Terence
     
  19. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    tekeningen

    Ik loop hier achter de feiten maar in FLY en Modelmagazine (Franse tijdschriften) zijn reeds mooie tekeningen te krijgen van de ka 7 en de
    ASK 13.

    Vooral de ASK 13 van Louis KULICKA lijkt wel de moeite.

    Zie

    ASK13 build log from Louis Kulicka plans - RC Groups
     
  20. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Hout buigen

    Er is een snelle en eenvoudige methode om houten latjes te buigen.:D

    Zelf gebruik ik daarvoor een ouderwetse strijkbout.
    Het te buigen hout maak ik eerst vochtig.
    Maar let op, alleen aan de buitenradius bevochtigen.

    Dat toe ik met de vinger, het betere natte-vingerwerk.:)

    In de experimentele fase zette ik de strijkbout rechtop met de handgreep naar mijn buik.
    Nu rust de strijkbout op een onderstel. Temperatuur regelknop is wel bereikbaar. Dat is belangrijk om de temperatuur te kunnen regelen. Hout is namelijk een natuurlijke werkstof en soms heel erg verschillend van structuur.

    Direct na het bevochtigen het te buigen latje aan beide uiteinden met de handen vastpakken.
    Voorzichtig beginnen met buigen door het hout tegen de hete strijkbout te duwen.
    Door de hitte worden de houtvezels soepel en kan je het latje langzaam modeleren.
    Uiteindelijk zal het overtollige vocht zijn verdampt en het werkstuk is direct klaar om te verlijmen.

    Ja, let op!

    Om een goede lijmverbinding te verkrijgen is het ontzettend belangrijk dat het te verlijmen hout het juiste vochtgehalte heeft!

    Beide te verlijmen delen moeten het zelfde vochtgehalte hebben!
    Waarom enz. zal ik een keer in ander draadje uitleggen.

    Lijmen van hout is een complexe materie en daarom zo ongelofelijk interessant.

    Gelukkig is het vochtgehalte van ons knutselhout normaal gesproken binnen de toelaatbare marges.

    Johannes
     

Deel Deze Pagina