Bouw Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 schaal 1:16

Beste volgers, weer even bijgekomen van de vele positieve reacties op de modelshow in Ede en hier op het forum, erg leuk om de de foto's te zien, ik zelf heb bijna geen tijd gehad om zelf een paar foto's te schieten.
Heel veel mensen gesproken die mijn bouwverslag volgen, maar ook Duitse collega kraanbouwers gesproken waarvan ik al jaren terug hun projecten heb bewonderd, en waardoor ik de stap heb gemaakt, om zelf een kraan te gaan bouwen.
Iedereen bedankt voor de leuke reacties. Ook alle leuk aanklikkers bedankt voor het volgen van mijn project.

Weer een mooie update Leo. Ik stond vandaag bij een kraan van Mammoet in Amsterdam, die niet meer wilde zakken monteur erbij daarna zakte de mast heel langzaam voor de afbouw. Bekijk bijlage 532192
Marceline je had wel een mooie klus om in de buurt van zo'n grote kraan te mogen werken.:)
Graafie, kranen zijn complexe stukken techniek, en er kan altijd wel wat mis gaan, ik had er in Ede in het begin van de dag ook last van dat de zwenk aandrijving niet wilde doen wat hij moest doen.;)



Voor degene die niet in Ede zijn geweest nog wat foto's van het draaikrans platform in afgemonteerde toestand.

20230314_141733.jpg

Dit zijn de pennen voor het scharnierpunt van de hoofdmast.

20230324_190320.jpg

De pennen worden bij de 1:1 kraan hydraulisch in uit geschoven, deze hydraulische cilinder zit in de pen verwerkt en wordt door een opklapbare geleiding in uit geschoven.
De geleiding moet ik nog maken.
Je ziet hier ook de pen verbinding waarmee de superstructure aan het draaikrans platform komt. (de flensen met vier boutgaten en twee afdrukbout gaten.)

20230324_190216.jpg

De hoofdmast cilinders liggen nu netjes in lijn op draaikrans platform. Over de bedrading komt later nog een zwarte kous om het realistisch te maken.


20230324_190225.jpg



20230324_194330.jpg
:(



20230324_190400.jpg

Een totaal plaatje zoals het er nu bij staat.
De komende weken zal er niet wekelijks een update zijn omdat er nog veel getekend moet worden, voordat ik weer onderdelen kan produceren.:(

Groet Leo.
 
Ja klopt Leo, ik stond er een meter vanaf dus aantal foto,s van gemaakt, en nog even met iemand van Mammoet staan praten over deze grote kraan.
Er waren problemen met de kraan de mast wilde niet zakken om de jib te demonteren en andere mast onderdelen, er waren 7 trailers nodig om de onderdelen te transporteren inclusief trailer voor het onderblok voor de gewichten en steunplaten.
337011035_569086085182939_7395917009878812927_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
mooie update weer,
ik vroeg het mij in Ede al af,. die bedrading die naar de micro switches gaat.
is dat niet te zwaar uitgevoerd?
denk dat met dunner draad ook kan
 
Hallo Marceline, het is wel een vrij nieuwe kraan, deze kraan heeft ook al de verstelbare ballastblokken! De ballast kunnen ze dichter of verder van de draaikrans af bewegen. Mooie foto's van de kraan met die blauwe lucht erachter.
Roald dank je voor het compliment, als het alleen schakeldraadjes waren, zou dat wel kunnen, maar de motorstroom gaat ook over de schakelaars, en ik heb slechte ervaring met te de dunne draad naar motoren.

Groet Leo
 
Hoi Leo, als je de diodes rechtstreeks op de schakelaars soldeert, dan kun je de 2 schakelaars op de cilinder in serie aansluiten, waardoor je maar 2 draden nodig heb i.p.v. 4 of 8 draden als je 1 draadje tussen beide cilinders legt.
Dat heb je goed gezien Stefan, er kunnen inderdaad draden weg! Ik heb in de Wago's aan de achterzijde, draden aan elkaar gekoppeld, en dat kan natuurlijk ook bij de schakelaar gedaan worden.;)
Ik heb de diode's al direct op de schakelaar gesoldeerd.
Bedankt voor de opmerking.:yes:
Groet Leo.
 
Inderdaad Stefan, de draden lopen op dezelfde plaats waar bij de 1:1 kraan ook de hydraulische slangen lopen, en het is ook de bedoeling dat ze daar ook op gaan lijken met een zwarte mantelkous er overheen.
Alle leuk aanklikkers weer bedankt voor de belangstelling voor mijn project.

Van de week weinig tijd gehad voor de hobby maar ik heb hier nog wel een Sneak Preview van de te maken superstruture.

Tekening superstucture.jpg


Groet Leo.
 
Laatst bewerkt:
Graafie, ik begrijp, dat het je te lang duurt, voor de volgende update;).
Met het mooiere weer nu, is er ook nog veel ander werk wat aandacht vraagt

Hierbij dan, een update van de superstructure
:yes:.

Inmiddels het freeswerk voor de superstructure gereed, met hierbij wat foto's van het resultaat.


20230418_170700.jpg

Alle onderdelen volgens tekening, uit een plaat van 1.5mm dik messing gefreesd

20230419_151850.jpg

Na alle randen en gaten te hebben ontbraamt, het geheel in elkaar gepast, en zoals jullie gewend zijn past alles perfect, klemvast in elkaar.

20230419_151901.jpg

Onderzijde van de superstructure.

20230419_151917.jpg



20230419_151931.jpg

Het grote gat in de zijkant is voor een ventilator, die de motoren en de regelaars straks gaat koelen.

20230419_152917.jpg

En zo gaat het er uitzien als het straks aan het draaikrans platform vast komt.

20230419_152927.jpg



20230419_153116.jpg



20230419_153204.jpg



20230419_163350.jpg

Hierbij gekeken of alle onderdelen erin passen, en of de gaten kloppen voor de penverbindingen van de lier en de ballastlift.

Wordt weer vervolgd


Groet Leo.
 
Hoi Leo, als je de diodes rechtstreeks op de schakelaars soldeert, dan kun je de 2 schakelaars op de cilinder in serie aansluiten, waardoor je maar 2 draden nodig heb i.p.v. 4 of 8 draden als je 1 draadje tussen beide cilinders legt.

Da's een hele goede, dat met die 2 draden! Heb dit systeem ook ooit eens gebuikt voor een speelgoedgarage lift.
( de motorstroom loopt dus door de draden, switches en diioded )

'Nadeel' is dat je motorstroom een heel parcours af legt, zeg maar.
Tegenwoordig heb ik alles met sensoren en/of microswitches ( veel dunnere draden dan ) en loopt er geen motorstroom er doorheen.
De sensoren/switches 'bepalen dmv een logische 1 of 0' destatus vd motordrivers al dan niet via een microcontroller.

Daar heb je dus gelijk het 'nadeel' van meer elektronica en is hiet niet meer recht toe recht an!

Goed weekend!
 
Hallo,

Weer mooi werk!

Kijk uit naar het vervolg...

Was benieuwd naar het schema van de oplossing met die diodes. Heeft iemand die toevallig?

Groeten,
Edwin
 
Back
Top