Bouw reddingsboot Prins Hendrik

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Erik84, 9 sep 2022.

  1. Erik84

    Erik84

    Lid geworden:
    29 aug 2022
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Kudelstaart
    Hey Klaas, zal het idd schuren, heb het zo gedaan omdat ik ergens had gelezen. Dat de Epoxy erg in het houd trekt, dus zeker heid voor alles en zo zitten de kieren extra gevuld straks, komt goed Klaas bedankt voor je reactie
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Geen dank hoor Erik. Op zich vond ik het werken met keperweefsel niet moeilijk. Zorg dat alles grijpklaar ligt en de volgorde goed in je hoofd zit. Succes! Gr. Klaas.
     
  3. Erik84

    Erik84

    Lid geworden:
    29 aug 2022
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Kudelstaart
    Hallo allemaal
    Hier weer een kleine update. Epoxy aan de buitenkant is klaar en zo ver glad geschuurd. Vind het aardig gelukt zo
    Nu primeren en glad schuren
    Gr erik
     

    Bijgevoegde bestanden:

    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooie romp geworden Erik!. Zie hier en daar nog een gaatje in het glasweefsel. Zou dat dicht maken met epoxy en een dun stukje weefsel erover. Je staat versteld waar er later overal water tussen wil kruipen. Nu is al je hout nog droog en kun je de boel verzadigen met epoxy en een stukje weefsel erover. Beetje extra werk, maar beter nu dan later. Succes verder! Gr. Klaas.
     
    Gerrit-Jan en Erik84 vinden dit leuk.
  5. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    persoonlijk zou ik gewoon een laagje epoxy aanbrengen met een rollertje zoals verf dan hoef je het niet sterk terug op te schuren om je romp terug strak te krijgen.
    Stevig gaat het genoeg zijn zelf met de gaatjes in het weefsel zoals nu het geval lijkt.
     
    MikeMohawk en Erik84 vinden dit leuk.
  6. Erik84

    Erik84

    Lid geworden:
    29 aug 2022
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Kudelstaart
    Hallo allemaal, hier weer een kleine update, de romp helemaal glad geschuurd. Nu verder met de buiten kant plaatsen van de schroefassen en de roerkoning. Hekwerk op de kunnen en het kluisgat met beschermplaat, heeft er iemand ervaring met kant en klaarden roeren of beter gewoon zelf een maken. Gr erik
     

    Bijgevoegde bestanden:

  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Erik, Met kant en klaar roeren moet je net geluk hebben dat het past, of pas gemaakt kan worden. Zelf maken heeft mijn voorkeur, maar je moet wel de spullen hebben. Kwam nog een foto tegen dat het schip op een langshelling staat en zie daar een enkel roer. Op de kleine tekening bij de NVM zie ik ook een roerhak en dat het roer geen balansdeel heeft. Probeer het zo te maken dat het te demonteren is voor onderhoud (van de schroefassen). Mijn eigen gemaakte roeren bestaan uit dubbel gevouwen messingplaat, vast gesoldeerd om een messing roerkoning. Of dubbelgevouwen styreen plaat, vastgelijmd op een RVS roerkoning. Hout of dunne laagjes triplex zou ook kunnen, maar dan heel goed conserveren met epoxy. Composiet (hout of triplex met een glasweefsel/epoxy jasje) is ook een mogelijkheid. Kijk maar wat je het beste past, met de spullen die je hebt. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2023
    Herby63 vindt dit leuk.
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Erik, Heb de tekst in mijn vorige bericht wat aangepast. Had nog wat info gevonden. Gr. Klaas.
     
  9. Erik84

    Erik84

    Lid geworden:
    29 aug 2022
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Kudelstaart
    Maak denk ook zelf een roer van messing of kunstof met messing as. En dan de as zo hoog mogelijk op trekken zodat de kans zo klein is dat er water in komt. Alleen het vast zetten van het roer moet ik nog even over na denken
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dat gaat denk ik wel lukken Erik! Even een idee hoe ik het zelf zou gaan doen. Messing roerhak een cm of 5 inleggen in de kiel en daar bevestigen met een paar M2 boutjes met verzonken kop. Achteraan een gat of een taatspot, waarin de onderkant van de roerkoning draait. De messing roerkoning ruw schuren en het roerblad er aan de achterkant tegen zetten met een matje keperweefsel er omheen. Je kunt ook een messing plaatje achter aan de roerkoning solderen en het blad wat opdikken met kunststof of plamuur. Zet eventueel boven het roerblad een bus(je) op de roerkoning. Maak de onderkant van de hennegatskoker vlak en leg om de roerkoning een rubber ringetje o een stukje slang. Dan is het redelijk waterdicht. Verwacht niet dat er schroefwater opstuwt in de hennegatskoker. De schroeven zitten redelijk ver naar voren en naast het roer. Aan de binnenkant kun je ook een rubber ringetje om de roerkoning doen. Van het binnenwerk kun je een roerhevel maken en die min of meer klem op de binnenkant van de hennegatskoker zetten. Is het allemaal op maat te maken voor het vrij spitse achterschip. Op deze manier is het geheel demonteerbaar. Dacht eerst dat het schip twee roeren had en dat die eraf moesten om de assen te kunnen trekken. Maar met dat ene roer zal dat geen belemmering zijn. Kijk maar of deze info je aanspreekt. Er zijn natuurlijk ook andere en misschien wel betere manieren. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  11. Erik84

    Erik84

    Lid geworden:
    29 aug 2022
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Kudelstaart
    Dit is in grote lijnen wel wat ik in m’n hoofd had. Zal eerst wel een tekening maken en nog een keer om uw mening vragen. Alvast heel erg bedankt
     
  12. Erik84

    Erik84

    Lid geworden:
    29 aug 2022
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Kudelstaart
    Hallo allemaal, van de week de schroefassen geplaatst en ver gewerkt aan de beschermplaat en kluisgaten geplaatst alvast begonnen met een roer en verder gegaan met de rondingen van de bovenbouw. Volgens mij wel aardig gelukt zo komende 2 weken weer werken dus weinig tijd gr erik
     

    Bijgevoegde bestanden:

    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ziet er best aardig uit, nee hoor, ziet er gewoon goed uit.
    Schroefassen lijken me wel redelijk ver uit de romp te komen, dient hier nog een versteviging aangebracht te worden ?
     
  14. Erik84

    Erik84

    Lid geworden:
    29 aug 2022
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Kudelstaart
    Bedankt voor het het compliment, er komen idd nog 2 standers onder de schroefas ter verteveging maar nog niet aan toe gekomen
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Op de tekening staat net voor de schroef een steun tussen romp en askoker. Gr. Klaas.
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
  17. Erik84

    Erik84

    Lid geworden:
    29 aug 2022
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Kudelstaart
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Is al een oud verhaal hoor Erik. Stamt uit 1937, maar best interessant. Vossnack was destijds wel een een begrip. Gr. Klaas.
     
  19. Erik84

    Erik84

    Lid geworden:
    29 aug 2022
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Kudelstaart
    Oké, toch leuk om even door te lezen Klaas
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wat mij opviel Erik, is het effect van naar binnen of buiten draaiende schroeven bij het manoeuvreren met een dubbelschroever. En makkelijk uit te proberen als je een schip hebt met een soortgelijke romp. Veel plezier ermee! Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina