bouw reddingsboot

Met epoxy hoef je minder bang te zijn voor oplossen dan met polyester.
Wat voor plamuur gebruik je precies? En wil je de spanten en plamuur laten zitten naderhand of moet dat er later uit gepulkt worden? Zorg dan in ieder geval voor adequaat losmiddel!

een lid van de vereniging heeft me geholpen hij zei dat je dan eerst 3a4 lagen kranten moet doen met behanglijm en als je hem dan in het water gooit dan laat die lijm los en zo scheid je je romp van je plug volgens hem

Hmm.., tsja het is een mogelijkheid maar ik zou het niet zo doen, die kranten vormen een erg dikke laag en er zijn botweg betere losmiddelen:
-Lossingswax, dit breng je dun aan, laat het iets opdrogen en dan boen je het uit. Dat een keer of 6. Als je geen gekke antilossingen hebt trek je je werk er ook zo uit, met licht aandringen.
-Polyvinylalcohol (PVA), dit vormt een dun laagje dat ook oplost in water

Beide losmiddelen hebben als voordeel dat, als je plug maar strak genoeg is, je romp er uiteindelijk ook praktisch gebruiksklaar uit zal komen.
Met natte kranten kan ik me niet voorstellen dat je een écht lekker strakke romp trekt, dat zal meer nabewerking vereisen.

oke maar het kan dus wel ik vind die was erg duur
maar welke mat moet ik nu kopen 25,50 of 80
mijn vader had het er ook over om glas vlies te gebruiken daar hebben me meters van liggen is dit geschikt?

Laatst bewerkt:
Glasvlies is geschikt inderdaad, alleen heb je er lagen en lagen van nodig om voldoende dikte en dus stevigheid te kunnen krijgen. Het wordt vaak als eerste laag na de gelcoat aangebracht omdat het minder doordrukt.

Overigens valt de prijs van die wax wel mee he, met zo'n pot doe je jaren en jaren... Je gebruikt maar relatief weinig per keer.

het is wel mislukt ik ga hier niet meer aan verder er mag dit mag gesloten worden
over een tijdje komt er nog een bouw maar dan van hout

m.v.g jesse

Jammer, maar ik zou zeggen, ga gewoon hier verder. Scheelt weer een extra topic, en dan blijft het forum misschien wat langer goed draaien, zonder al die "database errors" van de laatste tijd. ;)

En het is natuurlijk extra leerzaam, anderen kunnen weer van jouw fouten leren.

ja ik baal ook maar ja
shit happens weet jou?
that is the leven
ik kijk ff waneer de hout bouw komt
ik heb het nu ff druk met m'n werk,school en aquaria

dit is best wel erg eerst was hij mislukt en toen was hij weer gelukt en toen weer mislukt maar nu is de romp waarschijnlijk ;-) gelukt
maar er moeten nog wel een aantal lagen epoxy in maar dat doe ik denk ik dinsdag op de club ik zal vanavond ook nog even foto's uploaden en de voorkant moet geherstructureerd worden :P

Hey Jesse,

Waar zit het verschil tussen gelukt en mislukt? Is het niet zo dat je plezier moet hebben in je bouwen, en moet bouwen naar je eigen kunnen? Ik wil doorgaans het te mooi maken, en als gevolg daarvan kom ik maar erg langzaam verder, of ga ik tegen dingen opkijken. Perfectionisme is niet echt een voordeel. Ik zou zeggen; stoer kijken en gewoon doorgaan!

Groet Halmar

Back