bouw reddingsboot

@ Indoorvlieger: D'r zit een hoop gang verstopt in dat kleine bootje, wat voor schroef zit daar onder?

Het is ook een mooie scherpe romp, volgens mij heet dit romptype een "halfglijder". Ik dacht dat er een standaard 3-blads van Graupner, 20 of 25 mm voor M2 asdikte, onder zit. Dus niet echt iets bijzonders, maar het wil goed vooruit. En dankzij de stokoude maar goede Robbe MicroController 2A regelaar, kan je ook stapvoets varen. Op de wal kan ik de schroef zo langzaam laten draaien dat je de bladen ziet, wat wel bijzonder is voor een motortje uit de Speed serie. Wil je weten hoe dit bootje er nu uitziet, dan verwijs ik je graag even naar dit topic: gevraagd-suggesties-voor-weer-opknappen-kleine-boot-graupner-vegesack

Dan "kapen" we dit topic niet langer dan nodig is.

Laatst bewerkt door een moderator:
een gebroken pols weerhoud mij niet van het modelbouwen
dus hier een update de voorste 12 spantjes zij uit gezaagd
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
ja en nee een volwassen lid van de modelbouw vereniging heeft dat voor mij gedaan met een lint zaag en ik heb er een paar gedaan met de multicut en ze allemaal geschuurd

ff een vraagje ik heb de spantjes +- 5c vergroot moet ik dan ook de ruimte tussen de spantjes +- 5cm vergroten

ff een vraagje ik heb de spantjes +- 5c vergroot moet ik dan ook de ruimte tussen de spantjes +- 5cm vergroten

Je moet kijken wat de verhouding is tussen de originele afmetingen en de 5 cm grotere spant. En dan de afstand tussen de spanten met die factor vermenigvuldigen.

Je hebt de spanten met 3 cm vergroot toch? Meet een spant op de originele grootte en de nieuwe grootte. Dan is het nieuw/oud (krijg je nog wel op school). Dan weet je hoe Veel je je spant hebt vergroot.

Dan meet je de tussenruimte op de tekening en vermenigvuldig je die met de gevonde vergroting.

Gaat het nu lukken?

Jesse

ik heb het hier verkeerd gezegd ik heb hem met 3 cm vergroot
@indoorvlieger ik snap u niet

Stel, je originele spanten zijn 10 cm, en nu 13 cm. Dan is de afmeting 13 : 10 = 1.3 keer vergroot. Stel de afstand tussen de spanten was 15 cm. Vermenigvuldig dat met 1.3 en je krijgt 1.3 x 15 = 19,5 cm. Nu wel duidelijk?

ik ben een beetje gaan rekenen en ik kwam uit op een lengte van 36cm en een breedte van 12,8 cm
morgen een update van de scheeps helling

Laatst bewerkt:
Het kan natuurlijk aan mij liggen, mar het lijkt me vrij langwerpig vergeleken met de DelftShip afbeeldingen die je aan het begin van je topic liet zien. Ik zou het nog maar eens nakijken!

Groeten en ik ben benieuwd naar het eindresultaat,

Jesse

ja dat lijkt mij nou ook maar ik heb de spanten twee keer zo groot gemaakt en dan moet de lengte natuurlijk ook twee keer zo groot

volgens de delf ship tekening werd hij 6,5x18

Vreemd. Ik zit te denken aan een foutje in DelftShip, dat namelijk de maat gegeven is voor maar één romphelft. Dan lijken de verhoudingen in mijn opzicht al beter.

Groeten,

Jesse

de spanten staan op de helling
koste wat moeite maar lukkte uit eindelijk toch
ik plaats morgen foto's

Laatst bewerkt:
Ik denk dat het een luik is. Dergelijke reddingsboten hebben op die plaats een luik zitten. Aan de achterzijde zitten, als ik het goed zie, scharnieren voor het openen en sluiten. Ik durf het niet met zekerheid te zeggen.

Op deze foto zie je een soortgelijke reddingsboot waarop ook een luik te zien is, als zijnde een vluchtluik o.i.d.

file49a92d906586d144463.jpg

Back