Bouw Scuderi 4-takt motor

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door JeroenDorr, 31 mei 2021.

  1. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.232
    Locatie:
    Elburg
    Ziet er allemaal netjes uit Jeroen.
    Ik heb de goedkope hbm linialen erop, maar als ik dit zie lijkt het mij ook wel wat.
    Misschien ook maar eens de overstap maken, met deze uitlees unit kun je heel wat meer dan de linialen die ik erop heb.
    Groet, Ruud.
     
    JeroenDorr en Potter vinden dit leuk.
  2. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    670
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Vandaag het freeshoudertje gemaakt voor de Tandenfrees.

    Laatste stap, draad tappen. (met behulp van mijn tap-tooltje)

    IMG_5280.jpeg

    Het is wel netjes geworden vind ik:

    IMG_5281.jpeg

    IMG_5282.jpeg

    Ook voor het eerst met mijn superdeduper DRO gewerkt. Tuurlijk, je kunt op heel veel manieren de boor boven een stuk rond centreren. Maar met een DRO is wel zo leuk. Aan een kant de X- op nul, dan naar de andere kant en de zogenaamde X en 1/2 functie. In feite meet je dan de diameter en deelt die door twee. Vervolgens draai je je X-as naar nul en staat ie precies in het midden.

    IMG_5278.jpeg

    Tooltje klaar.

    Moet denk ik nog wel even een plat kantje (1mm) aan de frees slijpen. Kan het ook eerst even zo proberen.

    Screenshot 2022-01-23 at 4.54.46 PM.png

    Ik heb nog even zitten kijken op de site van Jan Ridders. Zie foto beneden; Lijkt erop dat Jan deze frees toch gewoon als “vingerfreesje” gebruikt. Ik heb dat laatst geprobeerd maar dat gaf geen mooi resultaat. Eens kijken hoe het met dit slag-tooltje gaat.

    Overigens wel een bijzonder machien wat Jan heeft. Ik neem aan dat die kop met de frees erin draait en verticaal op/neer beweegt?

    Screenshot 2022-01-23 at 4.53.04 PM.png


    Volgende stap is om even een paar teststukje aluminium te draaien, precies de maatvoering die ik nodig heb. Dan kan ik even kijken hoe ik een en ander het beste opstel/opspan en eens wat tanden proberen te frezen.

    Nu ik zo nog een keer naar de foto’s kijk realiseer ik me dat ik de frees nog 180º moet draaien (tenminste bij een rechts draaiend spindel).

    Jeroen
     
    willum, Johannes59 en R Groen vinden dit leuk.
  3. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.632
    Locatie:
    noord-limburg
    Tandriem vingerfrees

    Bij Jan werkt de frees als een boor.
    Kan links en rechtsom snijden.

    Op de foto is jou frees te zien als links snijder.
    Inderdaad gewoon freesje omdraaien.
    Pas op met het afslijpen van het vlakke puntje.
    Een pietluttige vrijloop aan het puntje heeft bij het verspanen toch voordeel.
    (Je hebt twee freesjes een met meer platte kop.)

    Leuk tooltje heb je gemaakt Jeroen.
    Ziet er netjes uit.

    upload_2022-1-23_18-26-29.png
    foto w.p. 1-2022

    Niet vergeten dat het freesje aan de snijdende kant
    verder moet uitsteken dan aan de meedraaiende kant.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
  4. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    670
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Goed advies, had ik niet op gelet!

    Jeroen
     
    Potter en willum vinden dit leuk.
  5. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Jan heeft ongeveer dezelfde freesmachine als die van u. Zijn verdeelkop kan blijkbaar enkel verticaal geplaatst worden. Daarom heeft hij zijn freeskop 90° gekanteld.
    Dat kan bij de optimum BF20 en andere soortgelijke machines ook , maar vaak zit de schakelkast met de voeding in de weg.
    Daarom verwijder ik de hendel aan de rechterkant en kantel de kop in de andere richting ( schalelkast staat dan naar boven)
    De voeding geef je door de kop naar boven en naar beneden te bewegen.
    Dirk
     
    R Groen, JeroenDorr en Potter vinden dit leuk.
  6. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    670
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Bedankt Dirk. Had ik niet zo snel gezien. Ik kan mijn freeskop ook kantelen, weer niet of ik de 90° haal. NIet te zien, zonder proberen denk ik. Maar hij staat nu zo mooi recht dat ik geen zin heb om dat te proberen!

    Verder gegaan met het tandwielen produceren. Dit moet een tandwiel worden!!

    IMG_5283.jpeg

    Nog even drie gaten boren/tappen en dan gaan we de boel opspannen en eens kijken hoe een en ander gaat.

    China leverde vandaag ook nog een pakketje af. Nieuw klemmetje.

    IMG_5290.jpeg

    Je ziet mijn oude (HBM) klem nog staan. Is meer een boorklem dan een (nauwkeurige) freesklem. Grappig genoeg had ik bij mijn Proxxon freesmachientje ook een hele mooie freesklem met vlakke bekken. Heb ik meeverkocht met de Proxxon machine.

    Ben benieuwd hoe deze nieuwe klem gaat bevallen. Eerste indruk is niet ongunstig. Maar het gaat om het gebruik.
    Maar nu eerst verder met de tandwielen en dus ook terug naar de verdeeltafel!

    Jeroen
     
    Potter, Jan Walpot, willum en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.632
    Locatie:
    noord-limburg
    Beide klemmen hebben dezelfde kleur blauw Jeroen.
    Mooie zware klem.
    Zeer stabiel, geeft zuiver werk.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    JeroenDorr en Potter vinden dit leuk.
  8. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Ik heb dezelfde klem ( wel een ander kleurtje ) Ben er best tevreden mee , er zit een systeem in dat de losse bek tijdens het vastdraaien naar beneden drukt.
    Probeer maar een keer , de losse bek kan je een halve centimeter optillen als hij vrij staat.

    Dirk
     
    JeroenDorr en Potter vinden dit leuk.
  9. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    670
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Die van mij is toch iets anders/simpeler denk ik. Niets te zien aan de onderkant oid. Losse bek zit gewoon vast. IMG_5291.jpeg

    Ik heb nog wel twee boutjes en soort van vulbusjes over. Geen idee waar die voor zijn of waar ze horen. Deze klemmen worden ook veel verkocht met een draaitafel. Wellicht zijn ze daarvoor.

    IMG_5294.jpeg

    Ali vermeld altijd trots dat er een uitgebreid handleiding wordt meegeleverd. Hoe moeilijk Engels is voor de Chinezen:

    IMG_5295.jpeg

    Vandaag weer verder aan de tandwielproductie!! Ingespannen, uitgeklokt en m.b.v. de verdeeltafel 3 x gat geboord en getapt.

    IMG_5298.jpeg

    Ik had nog een oud 8mm asje over. Past precies. Iets ingekort en een centre in geboord voor de losse kop.

    IMG_5299.jpeg

    Ik ben een hele tijd bezig geweest om de boel op een juiste manier ingespannen te krijgen. Ik wilde het tandwiel zo dicht mogelijk bij de verdeeltafel/vierklauw hebben. De frees ingekort zo dat ie niet meer uitsteekt aan de achterzijde van de houder. Ik wilde ook dat de frees naar de verdeeltafel/vierklauw toe draaide. Dat leek me beter dan naar de losse kop toe. Achteraf gezien had ik de frees beter aan de voorzijde van het werkstuk kunnen plaatsen en in tegengestelde richting laten draaien. Dan was het makkelijker te zien wat je aan het doen bent.

    IMG_5300.jpeg

    Het was nogal een gedoe om de juiste diepte in te stellen. Er brak ook een heel klein puntje van de frees, waardoor ik opeens minder diep freesde!

    IMG_5303.jpeg

    Zo ziet het eindresultaat eruit:

    IMG_5307.jpeg

    De getande riem sluit mooi aan, valt niet tegen!!

    IMG_5305.jpeg

    Ik heb nog wel wat ge-ruzie-ed met de schaar. Zelfs met de O-ring bleef ie toch niet goed op zijn plek zitten. In mijn geval was iedere tand steeds precies 2,5 ronddraaien. Dus daar heb je eigenlijk de schaar niet voor nodig. De twee gaatjes gemarkeerd en draaien maar! Wel heel geconcentreerd blijven tellen. 36 keer, identieke stapjes, totdat je rond bent.

    IMG_5308.jpeg

    Ik heb nog wel een half uurtje met wat sleutelvijltjes de boel moeten fatsoeneren. Maar al met al ben ik zeer tevreden over mijn allereerste zelf geproduceerd tandwiel. Iedereen nogmaals hartelijk dank voor alle adviezen en meedenken.

    Nu nog een paar keer hetzelfde trucje doen. Ik denk dat ik nu in een keer drie complete tandwielen ga maken. Maar wel steeds stap voor stap op ieder tandwiel. Dat bespaard een hoop ombouw en opnieuw uitklokken e.d.

    IMG_5307.jpeg

    Jeroen
     
    Laatst bewerkt: 26 jan 2022
  10. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.232
    Locatie:
    Elburg
    Ik vind hem er al best wel goed uitzien, Jeroen.
    En hij sluit idd netjes aan op de tandriem.
    Ik wil voor de schaar iets proberen te maken met een veer die de schaar aandrukt..
    Ik heb de veren in bestelling staan, als ik het klaar heb zal ik je het laten zien.
    Kan ook een flop worden, maar dan gaan we verder zoeken naar een oplossing.
    Groet, Ruud.
     
    Potter, willum en JeroenDorr vinden dit leuk.
  11. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.632
    Locatie:
    noord-limburg
    Tandriemwiel frezen

    De getande riem sluit mooi aan,
    valt niet tegen!!

    Het tandriemwiel ziet er keurig uit.
    Alles kort inspannen is het beste, korte lijntjes.
    De opstelling ziet er professioneel uit.
    Jammer van de verdeelplaat, zou niet mogen, zo veel geneuzel.

    Waarom is er een stukje van je frees afgebroken?
    Heb je een nieuwe nodig Jeroen?
    Moet morgen nog slijpen, gaat in een moeite door.

    Moest vandaag aan je denken toen ik RVS bij de ijzerboer was halen.
    Daar kwam een vrachtwagen vol aluminium plaatresten in alle mogelijke dikten tot 10 cm dik.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Potter en JeroenDorr vinden dit leuk.
  12. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.632
    Locatie:
    noord-limburg
    Verdeelplaat schaar

    Ik heb de veren in bestelling staan,
    Ruud, Spiraallveer, schotelveer..?
    Twee mensen met het zelfde draaitafel probleem.
    Sund, zou niet mogen.
    Ben benieuwd naar je opwaardering.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Potter vindt dit leuk.
  13. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    670
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Alleen het topje is er af gebroken. Dus in plaats van een spitse punt, heb ik nu een vlak kantje! Weet niet waarom ie brak. Toeren waren rond de 450, en ik ga 0,65mm diep. In aluminium, dus dat zou toch moeten gaan.

    Deze frees doet het nog prima en je had er twee gemaakt, dus ik heb er nog eentje in reserve.
    Bedankt voor het aanbod.

    Jeroen
     
    Potter en willum vinden dit leuk.
  14. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.632
    Locatie:
    noord-limburg
    Tandwiel freesje

    Ik had er een gemaakt met een topje
    ca. 0,8-0,9mm
    en een
    ca.1,1 en 1,2 mm
    Het topje van een kegel meten vond ik ietwat lastig.

    Je hebt het freeswerk met een slagfrees opstelling gemaakt.
    upload_2022-1-26_19-27-34.png
    Had je ook nog getest als draaiende frees?
    In deze opstelling kun je dan loodrecht naar onder frezen.
    Dan heb je ook een prima overzicht.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Potter en JeroenDorr vinden dit leuk.
  15. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.232
    Locatie:
    Elburg
    Ik weet nog niet of ik het probleem heb (ben er nog niet mee bezig geweest), maar kan nu al wel kijken of ik het eventueel kan oplossen.
    Ik heb (spiraal) veren besteld die precies over de as passen, daarachter wil ik een schijf maken die ik op de as vastzet en daarmee de veer dan tegen de schaar druk.
    Ook heb ik verenstaal (een soort klok opwindveer) besteld, om te kijken of ik daarmee wat kan.
    Of het wat word weet ik niet, maar niet geschoten altijd mis...
    Groet, Ruud.
     
    Potter en JeroenDorr vinden dit leuk.
  16. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    670
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Ja, dat kegeltje is heel lastig meten. Hetzelfde geldt voor de gefreesde tanden. Beetje op gevoel en steeds maar passen.

    ik had een proefje gedaan als draaiende frees. Was niet zo heel mooi. Maar ik,heb nu een betere opstelling denk ik. Wel moet ik nog even, den ik, een toolhoudertje maken. Geen probleem. Ik ga het nog een keer proberen van boven af.

    Jeroen
     
    Potter en willum vinden dit leuk.
  17. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.632
    Locatie:
    noord-limburg
    Tandwiel freesje

    Ik ga het nog een keer proberen van boven af.
    Dan kom je wel uit op het punt van Dirk,
    Je hebt geen vrijloop aan de niet snijdende kant.

    Maak gewoon een proefje,
    Ik ben benieuwd.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Potter vindt dit leuk.
  18. ekas

    ekas

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Fryslân
    Waarschijnlijk kun je deze onder je klem plaatsen, en die vallen dan in de sleuven van de freestafel zodat hij altijd recht staat.
    Ik heb bij mijn eigen klem aan de onderzijde een gleuf gefreesd waar een vulstuk in past van dezelfde breedte als de freestafel, en nu hoef ik de klem nooit meer uit te klokken want hij staat altijd goed.
     
    Potter en JeroenDorr vinden dit leuk.
  19. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    670
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Je hebt (wederom) gelijk Dirk. Ik heb gisteren even op Youtube zitten kijken en kwam deze video tegen. Haalt m helemaal uit elkaar en laat het mechanisme zien hoe de losse bek bij vastdraaien naar beneden drukt. Bij mij zit de losse bek in ieder geval niet echt los. Schuift heel secuur.



    Klopt helemaal! Kwam het ook tegen in bovenstaande Youtube filmpje. Vandaag eens even passen of dat bij mij goed werkt.

    Jeroen
     
    Potter vindt dit leuk.
  20. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Nog iets aan deze klem , je kan de bekken losmaken en in de gaten vooraan en achteraan van de losse en vaste bek vastschroeven.
    Hierdoor kan je grote platte stukken opspannen . Die stukken liggen dan bovenop de twee bekken. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel , anders moet ik er een foto van maken. o_O
    Ik zal mijn klem een keer uit elkaar halen , misschien is het niet normaal dat ik de losse bek 5 mm kan optillen. Ze werkt echter wel perfect.
    Dirk
     
    Potter en JeroenDorr vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina