Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Niet vergeten dat het freesje aan de snijdende kant
verder moet uitsteken dan aan de meedraaiende kant.
Jan heeft ongeveer dezelfde freesmachine als die van u. Zijn verdeelkop kan blijkbaar enkel verticaal geplaatst worden. Daarom heeft hij zijn freeskop 90° gekanteld.Vandaag het freeshoudertje gemaakt voor de Tandenfrees.
Laatste stap, draad tappen. (met behulp van mijn tap-tooltje)
Bekijk bijlage 477827
Het is wel netjes geworden vind ik:
Bekijk bijlage 477828
Bekijk bijlage 477829
Ook voor het eerst met mijn superdeduper DRO gewerkt. Tuurlijk, je kunt op heel veel manieren de boor boven een stuk rond centreren. Maar met een DRO is wel zo leuk. Aan een kant de X- op nul, dan naar de andere kant en de zogenaamde X en 1/2 functie. In feite meet je dan de diameter en deelt die door twee. Vervolgens draai je je X-as naar nul en staat ie precies in het midden.
Bekijk bijlage 477826
Tooltje klaar.
Moet denk ik nog wel even een plat kantje (1mm) aan de frees slijpen. Kan het ook eerst even zo proberen.
Bekijk bijlage 477837
Ik heb nog even zitten kijken op de site van Jan Ridders. Zie foto beneden; Lijkt erop dat Jan deze frees toch gewoon als “vingerfreesje” gebruikt. Ik heb dat laatst geprobeerd maar dat gaf geen mooi resultaat. Eens kijken hoe het met dit slag-tooltje gaat.
Overigens wel een bijzonder machien wat Jan heeft. Ik neem aan dat die kop met de frees erin draait en verticaal op/neer beweegt?
Bekijk bijlage 477836
Volgende stap is om even een paar teststukje aluminium te draaien, precies de maatvoering die ik nodig heb. Dan kan ik even kijken hoe ik een en ander het beste opstel/opspan en eens wat tanden proberen te frezen.
Nu ik zo nog een keer naar de foto’s kijk realiseer ik me dat ik de frees nog 180º moet draaien (tenminste bij een rechts draaiend spindel).
Jeroen
Jan heeft ongeveer dezelfde freesmachine als die van u. Zijn verdeelkop kan blijkbaar enkel verticaal geplaatst worden. Daarom heeft hij zijn freeskop 90° gekanteld.
er zit een systeem in dat de losse bek tijdens het vastdraaien naar beneden drukt.
Probeer maar een keer , de losse bek kan je een halve centimeter optillen als hij vrij staat.
Waarom is er een stukje van je frees afgebroken?
Heb je een nieuwe nodig Jeroen?
Moet morgen nog slijpen, gaat in een moeite door.
Ik weet nog niet of ik het probleem heb (ben er nog niet mee bezig geweest), maar kan nu al wel kijken of ik het eventueel kan oplossen.Twee mensen met het zelfde draaitafel probleem.
Het topje van een kegel meten vond ik ietwat lastig.
Had je ook nog getest als draaiende frees?
In deze opstelling kun je dan loodrecht naar onder frezen.
Ik heb nog wel twee boutjes en soort van vulbusjes over. Geen idee waar die voor zijn of waar ze horen. Deze klemmen worden ook veel verkocht met een draaitafel. Wellicht zijn ze daarvoor.
Ik heb dezelfde klem ( wel een ander kleurtje ) Ben er best tevreden mee , er zit een systeem in dat de losse bek tijdens het vastdraaien naar beneden drukt.
Probeer maar een keer , de losse bek kan je een halve centimeter optillen als hij vrij staat.
Die van mij is toch iets anders/simpeler denk ik. Niets te zien aan de onderkant oid. Losse bek zit gewoon vast.
Waarschijnlijk kun je deze onder je klem plaatsen, en die vallen dan in de sleuven van de freestafel zodat hij altijd recht staat.
Ik heb bij mijn eigen klem aan de onderzijde een gleuf gefreesd waar een vulstuk in past van dezelfde breedte als de freestafel, en nu hoef ik de klem nooit meer uit te klokken want hij staat altijd goed.