Bouw Scuderi 4-takt motor

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door JeroenDorr, 31 mei 2021.

  1. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    670
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Allemaal hartelijk dank voor het meedenken en support!

    Vanochtend maar eens gewoon geteld; overbrenging 1:90. Gisteren ook nog een mail naar HBM gestuurd over het ontbreken van enige documentatie. Overigens, met de handleiding / tabellen als door Ruud en Rene aangereikt heb ik eigenlijk alles al!

    Een paar berichtjes geleden hadden we hete over verlichting. Gea suggereerde toen een cirkelvormig LED. Toevallig kwam ik daar onlangs ook nog een YouTube videootje van tegen:



    Het LED-tje kon ik gewoon bij BOL.com bestellen. Overige materialen heb ik al in huis. Enige, eergisteren zou het s’avonds worden afgeleverd. Niks gezien/gehoord terwijl we wel thuis waren. Ook niet bij de buren oid. Maar volgens de courierdienst was het wel afgeleverd. Dus daar maar weer achteraan!

    Jeroen
     
    Potter en Jan Walpot vinden dit leuk.
  2. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.633
    Locatie:
    noord-limburg
    Tandriem freesje

    Schacht 8mm dik
    HSS Co 5.
    Hoek 40 graden
    Punt 1mm
    upload_2022-1-7_16-52-42.png
    foto w.p. 1-2022

    Zo kun je veel frees vormen maken.
    Kost niks behalve stukje metaalboor of toolbit.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Potter en R Groen vinden dit leuk.
  3. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.232
    Locatie:
    Elburg
    Mooi gemaakt Willum!
    Slijp je dat in deze vorm?
    Kun je er iets meer over vertellen hoe je zo'n freesje maakt.
    Groet,
    Ruud.
     
    Potter vindt dit leuk.
  4. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.633
    Locatie:
    noord-limburg
    Slijpcursus

    Dat kan ik wel vertellen Ruud.
    Ik kort boren of toolbit af.
    Span dit in mijn nagelnieuwe puntenslijper en slijp de freesjes in de juiste hoek kegelvormig.

    Dan span ik het freesje in een vierkante houder.
    Zet deze in de beitelhouder,
    slijp ik tot aan de center/hart het vlak weg.

    Dan pak ik de houder en zet deze in de beitelhouder
    met het gezicht tegen de steen om zo de neus te maken.
    Dat is alles, klaar.

    upload_2022-1-7_18-18-42.png upload_2022-1-7_18-18-50.png
    foto w.p. 1-2022 Links de puntenslijper. Rechts het roestige adaptortje.

    Ik mis mijn straalkastje om te glasparelen, het ding is even buiten berijk.
    Met het rondslijpen kom ik eigenlijk een hand tekort, twee is niet genoeg.
    Dus een motortje heb ik al klaargelegd.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Potter, Jan Walpot en R Groen vinden dit leuk.
  5. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.232
    Locatie:
    Elburg
    Geheel duidelijk !!!
    1 vraag wat voor een slijpschijfje heb je in de klauwplaat staan?
    Groet, Ruud.
     
    Potter vindt dit leuk.
  6. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.633
    Locatie:
    noord-limburg
    Vragen staat altijd vrij Ruud.

    wat voor een slijpschijfje heb je in de klauwplaat staan?

    Voor dit freesje heb ik diamant gekozen,
    dan is het oppervlak en de snijkanten scherp en glad.
    Maar het kan ook een andere slijpsteen zijn.
    Stenen op adaptor genoeg, welke ik gebruik hangt af van het werk.

    upload_2022-1-7_18-46-20.png upload_2022-1-7_18-46-29.png
    foto"s w.p. 1-2022

    Alle stenen zitten op een lange as.
    Maar opspannen altijd zo kort mogelijk als het werk het toelaat.
    Het toerental hou ik meestal laag, 750t/pm of 1200 t/pm.
    Altijd rustig en beheerst slijpen.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Potter, Jan Walpot, R Groen en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    670
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Geweldig Willem! Nogmaals hartelijk dank, zeer gewaardeerd.

    Hoe stel jij precies de hoek in? Met iets als een gradenboog of zo?
    Heb je die puntenslijper ook zelf gemaakt? Heb je daar nog een andere foto van?

    Ik heb nu alles om de tandwielen te gaan produceren. Eerst nog even de flens voor mijn vierklauw voorzien van drie sleuven. Vanmiddag al afgetekend. Dan een stukje aluminium afdraaien op de juiste maatvoering. Vervolgens alles op de verdeeltafel monteren en uitlijnen onder de frees.

    ik ga denk ik nog steeds even een proefopstelling maken om te oefenen met de schijven/schaar en slingers.

    Jeroen
     
    Potter vindt dit leuk.
  8. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.633
    Locatie:
    noord-limburg
    Slijpcursus

    upload_2022-1-7_20-18-48.png
    fotos w.p. 1-2022

    Wil je een totaal foto van de puntenslijper?
    Dan maak ik deze nog wel. Ik plaats deze op "rechtboren".
    Ja deze puntenslijper is zelf gemaakt, DHZ werk.

    De beitelhouder staat exact 90 graden op de support.
    Dit (90 graden instelen) doe ik met een blokhaak instellen.
    De puntenslijper zit exact in de juiste hoek.
    Nu kan ik met de schaal verdeling graden op de support de hoek instellen.
    Altijd even nameten met een gradenhoek.
    Hier op de foto staat de puntenslijper exact 20 graden op de slijpsteen.
    En 2 maal 20 graden is jouw hoek veertig graden.


    Drieklauw op draaitafel.
    Dit karwei heb ik ook nog liggen.
    Een drieklauw en een vierklauw zelfcentrerend maken aan elkaar met een tussenschijf.
    Alles ligt klaar, het moet alleen nog eens gemaakt worden.
    De tussenschijf valt passend over de draaitafel, dat centreerd dus al.
    De tussenschijf krijgt een afgedraaide rand waar de klauw overheen past.
    En dat centreerd dan ook.
    Nu alleen nog vastschroeven.
    Voordeel het wisselen van de 3 naar 4 klauw of andersom gaat snel.


    Maak inderdaad een proef met de tandwielen.
    Hoe de draaitafel werkt weet je nu wel, nu nog in de praktijk oefenen.

    Komt allemaal goed Jeroen.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Potter, Jan Walpot, R Groen en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.232
    Locatie:
    Elburg
    Jeroen, ik heb het zelfde verdeeltafelsetje als jij besteld.
    Binnenkort maar eens kijken naar een mc3 opspandoorn voor modulefrezen.
    En zo blijven we investeren in onze hobby.
    Groet, Ruud.
     
    Potter en JeroenDorr vinden dit leuk.
  10. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    670
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Ik had er geen foto’s van gemaakt, maar de zuiger zit aan het zuigerstangetje vast middels een stalen zuigerpen die in een klein bronzen busje zit. Die laatste zit geperst in de zuigerstang.

    Bronzen bussen worden ook veelvuldig toegepast als zogenaamd toplager van versnellingsbakken. Ik heb er in de loop van de jaren heel wat vervangen bij verschillende auto’s/bakken. Een goede gewoonte is om de bronzen bussen een paar dagen in de olie te dompelen voordat je ze monteert. Dat had ik bij deze vergeten. Ik heb geen zin om de boel weer los te halen, dus heb ik de zuigers inmiddels al een week ondersteboven op mijn werkbank staan. Dan kan ik gewoon iedere dag een beetje olie in doen.

    IMG_5134.jpeg

    Vandaag de drie sleuven in de flens voor de vierklauw gefreesd, zodat ie op de verdeeltafel gaat passen.

    Eerst afgetekend

    IMG_5130.jpeg

    Vervolgens opspannen op de freesbank

    IMG_5131.jpeg

    Dit is een stalen frees. Ik heb voor het eerste 2,5mm in een keer eraf gehaald met een 10mm HSS frees. Ging zonder enig probleem, ik denk dat ik gemakkelijk nog harder/agressiever had kunnen gaan!

    Eindresultaat is keurig. Ik zou eigenlijk ook even T-nuts moeten maken. Dit is weer net een andere maat dan ik heb. Maar met een boutje, wat ringen en moeren lukt het ook wel

    IMG_5132.jpeg

    Wat tape om het draadeind voor eventuele beschadiging tijdens het frezen/vastklemmen.

    IMG_5133.jpeg

    Maar om 10.30 draaide mijn dochter met gezin (man + (klein) dochter) ons erf op. Even een heel andere klus gedaan. We hebben een heuse “leertoren” gemaakt voor onze Bella (19 maanden). Deze is gemaakt van twee Ikeapakketten, maar nogal gemodificeerd om het allemaal precies passend te maken. Ik heb al in geen jaren met hout gewerkt, weer even wat anders dan metaal.

    13cf48b2-df0c-47a4-92a4-7cc0b1ab7cb6.jpeg

    Was leuk om samen met mijn dochter een paar uurtjes in de weer te zijn geweest. Het resultaat mag er weer zijn, vinden wij. Bella kan nu overal bijkomen om te kijken/leren.

    IMG_5135.jpeg

    Morgen weer verder met metaalbewerking. En een klusje aan de schokbreker van mijn oude Jaguar.

    Jeroen
     
    Gea, Potter, Jinny en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Dochters, haar man kan heel handig zijn, maar als pappa het maakt, dan rust er zegen op.
    Henk.
     
    HansH, Potter en JeroenDorr vinden dit leuk.
  12. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Sorry, maar het lijkt hier dus dat Bella de afwas gaat leren ? :D
     
    Potter en JeroenDorr vinden dit leuk.
  13. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    670
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    in dit geval heeft de man in kwestie heel wat kwaliteiten, maar ook twee linkerhanden. Goed in andere dingen. Ik kan me overigens geen betere schoonzoon wensen!

    Het staat er min of meer toevallig omdat dat voor de foto toevallig zo uitkwam. De lijm van de leertoren moet nog een dagje drogen voordat Bella erin kan klimmen. Maar Bella is mateloos geïnteresseerd in alles wat oma op het aanrecht doet. Van koken, tot groente snijden, garnalen pellen en afwassen. We gaan het ook in mijn werkplaats gebruiken, kan ze bij mij meekijken. En over een kleine 18 maanden kan onze kleinzoon Ben (4 weken) er ook op om al die dingen te ontdekken. Overigens, wij hebben twee (2) vaatwassers en daar kan ze al zonder leertoren bij.

    Jeroen
     
    Potter vindt dit leuk.
  14. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.633
    Locatie:
    noord-limburg
    Dat is een mooie plintenladder geworden Jeroen.
    Het moest goed komen want jullie hebben beide een zelfde pet op.
    En mam heeft een mooie foto gemaakt.

    Fijn weekend samen
    Willum
     
    Potter, R Groen en JeroenDorr vinden dit leuk.
  15. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    670
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Vanochtend maar eens aan mijn bureau alle berichtjes, mails, tabellen en handleidingen aangaande gebruik van mijn verdeeltafel uitgespreid. Met de drie schijfjes onder handbereik

    IMG_5141.jpeg

    Ik realiseerde me dat ik een in mijn eerdere berichtjes een fout had gemaakt. Ik had gemeld dat het aantal tandjes 35 zou zijn. Dat was gebaseerd op de tekeningenset van Jan Ridders.

    Screenshot 2022-01-10 at 6.17.32 PM.png

    Maa Jan heeft ook een speciale set tekeningen die wat meer details geven over de tandwielen, de frees en de randriempjes. Daar is sprake van 36 tanden.
    Screenshot 2022-01-10 at 6.18.06 PM.png

    Ik heb onlangs met Jan contact gehad over wat kleine puntjes in zijn tekeningenpakket en hij had een aantal verbeteringen doorgevoerd, maar de ongeveer 35 is blijven bestaan.

    Maar geen probleem. Met de juiste tabel voor mijn 1:90 verdeeltafel en de uitleg van Rene en Ruud heb ik kunnen vaststellen dat voor 36 gaten er drie mogelijkheden zijn, 16, 18, 20. Alle drie twee toeren en respectievelijk 8,9 en 10 gaten!

    Nogmaals dank Rene en Ruud voor alle documentatie en uitleg!

    En gelukkig heb ik dus zo’n schijf erbij geleverd gekregen

    Eerste nog maar eens wat boutjes gemaakt om de boel op de tafel vast te krijgen. Mijn standaard setje inspanmaterialen heeft te lange tapeinden. Ik heb geen tapeinden op voorraad, dus maar even wat bouten gemodificeerd.
    IMG_5142.jpeg

    Er is niet zo heel veel ruimte, dus het bout-tapeind kan niet te lang zijn.

    IMG_5143.jpeg

    Vervolgens ook boutjes gemaakt om de flens vast te zetten. Op termijn moet ik ook nog een keer de juiste T-nuts maken (1/2” oid)
    De verdeeltafel even horizontaal vastgezet om de benodigde uitlijning te kunnen doen. Eerst de flens uitgeklokt.

    IMG_5144.jpeg

    Daarna de vierklauw erop en opnieuw uitgeklokt. (was maar een heel kleine afwijking). Daarna even een proefstukje erin en ook weer uitgeklokt.

    De zogenaamde free-wheeling optie van deze verdeeltafel is ideaal voor het uitklokken. Dan hoef je niet als een bezetene aan dat wieltje staan te draaien. Je ontkoppelt hem gewoon en dan kan je de tafel met de hand eenvoudig ronddraaien, ideaal!!

    IMG_5146.jpg

    De volgende stap is om de verdeeltafel rechtop te zetten en precies haaks op de X-Y tafel te monteren. Dat is niet zo’n probleem, de achterkant is gevlakt en dus kan ik die makkelijk uitklokken. Moet nog wel even nadenken hoe ik de frees precies in de verticale hartlijn van het werkstuk krijg. Ik kan met de taster aan twee kanten proberen en vervolgens halveren. (Was wel ideaal geweest als mijn DRO operationeel was geweest). Een andere truc is gewoon een dun voelplaatje erop leggen en een heel klein centreboortje erop laten rusten en de tafel bewegen totdat het voelplaatje netjes horizontaal komt. Tot op heden heb ik de meeste borggaten in flenzen en pulleys op deze manier gedaan.

    Later deze week weer verder!

    Jeroen
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2022
    Johannes59, Potter, Stoompomp en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Als je met een taster aan een zijde het raakvlak bepaalt , ken je toch het middelpunt ? Helft van de taster plus helft van werkstuk opschuiven .
    Dirk
     
    JeroenDorr vindt dit leuk.
  17. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    670
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Klopt helemaal Dirk. Ik zag het weer te ingewikkeld!

    Weer een stukje verder gekomen vandaag.

    Eerst maar eens kijken hoe die schijven en schaar nu precies moeten worden gemonteerd. Eerst alles uitpakken, schoonmaken en klaar leggen.

    IMG_5149.jpeg

    Op zich gemakkelijk te monteren. Eerst het handwelletje eraf. Spie-tje kreeg ik niet uit de as, dus die moest maar blijven zitten.

    IMG_5150.jpeg

    Beetje pielen om die handel goed uitgelijnd te krijgen. Die pen aan het uiteinde moet mooi, in het respectievelijke gat vallen, zonder duwen of trekken, alleen de veerkracht die eracht zit. Maar het gat waarin de hendel zit, is eigenlijk wat te ruim. Slechts met een borgschroefje wordt een en ander vastgezet en met zo’n te ruime passing niet ideaal.

    IMG_5151.jpeg

    Uiteindelijk wel gelukt om het goed gepositioneerd te krijgen. Maar toen bleek er nog een probleem met de schaar. Gewoon niet goed gemaakt. De schaar moet namelijk echt keurig vlak op de schuif aansluiten. De constructie met de veer die ‘m op zijn plek moet houden is al niet veel soeps, maar de schaar was ook niet vlak. Om de handel te draaien trek je ‘m uit en daarmee heeft ie ongeveer 1,5-2mm speling om over de schaar heen te gaan. Bij mij was die schaar zo krom dat bij iedere zwaai aan de handel de schaar werd geraakt en dus verdraaide.

    Hier kan je het een beetje zien:

    IMG_5153.jpeg

    In de bankschroef met een stalen lineaal erlangs is het overduidelijk wat het probleem is:

    IMG_5154.jpeg

    Even wat voorzichtig gedoseerd geweld en het ziet er allemaal al een stuk beter uit!

    IMG_5157.jpeg

    Met deze kleine modificatie leek het allemaal een stuk beter, dus tijd om eens te gaan testen!

    Eerst de verdeeltafel op de X-Y tafel van de freesmachine. De boutjes die ik gisteren had gemaakt waren bij nader inzien toch nog te kort. Dus twee nieuwe gemaakt. Die waren ook tekort, maar minder tekort en ik heb geen M10 bouten meer, dus het moet maar even. Verdeeltafel uitgeklokt. Eerst even simpel met een groten blokhaak de boel op het oog goed gezet. Bleek gelijk ook goed, hoefde niks meer aan te veranderen!

    IMG_5159.jpeg

    Ziet er best wel stoer uit!!

    IMG_5161.jpeg
     
    Johannes59, Potter en R Groen vinden dit leuk.
  18. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.232
    Locatie:
    Elburg
    Ik heb dezelfde set besteld, deze zal ook van de week wel binnen komen.
    Ben benieuwd of ik tegen het zelfde probleem aanloop.
    Maar weet nu wel wat dan de eerste modificatie moet worden....
    Groet, Ruud.
     
    Potter en JeroenDorr vinden dit leuk.
  19. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    670
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Aansluitend op mijn vorige berichtje:

    Ik had een klein stukje aluminium in de losse kap opgespannen. Ik wilde daar gewoon eens even m.b.v. de verdeeltafel in gaan frezen. Gewoon om een gevoel te krijgen hoe met de verdeeltafel te werken. Dat viel nog niet mee. Ten delen, mijn onervarenheid, maar ook de scharen bleven wat problemen geven. Ik heb gelukkig een hele eenvoudige tand te frezen. Namelijk 36 tanden en dat betekent iedere keer domweg 2,5 keer in de rondte, uitgaande van de schijf 20. Dus dat is zelfs zonder schaar te doen als het moet. Het probleem was dat die schaar op zijn plek wordt gehouden met een veertje, zie vorig berichtje. Maar als je gaat draaien aan de handel, of aan de veer, werkt die veer zich los. Stomme constructie.

    De eerste paar keer, maakte ik ook een paar “telfouten”. Zelfs met schaar moet je heel goed opletten en je moet een hele strakke routine ontwikkelen. Steeds exact dezelfde handelingen in de exact dezelfde volgorde herhalen. Niet zo eenvoudig, vooral niet omdat ik tegenwoordig allerlei concentratieproblemen heb. IMG_5166.jpeg

    Vanuit startpositie (tafel op 0 graden gezet), tafel vastzetten (twee klemmen), frezen, Schaar ronddraaien, klemmetjes los, twee en en halve slag met de hendel, klemmetjes weer vast, frezen etc.

    IMG_5168.jpeg

    Hier het “testresulaat”. Het is lastig te zien, maar in eerste instantie telde ik een paar keer verkeerd. En dat is aan de rechterkant te zien. Daarna ging het steeds beter.

    IMG_5170.jpeg

    Dus ik denk dat het wel gaat lukken, wellicht gaat het een paar keer fout, maar ik denk dat ik nu wel de basis principes voldoende door heb.
    De HBM draaitafel is een mooi, zwaar uitgevoerd apparaat. De constructie van de schaar en hendel is flut. Om goed en accuraat te werken is het wenselijk dat je daar echt niet meer aandacht moet schenken dan noodzakelijk. Ik denk dat ik even ga kijken of ik dat veertje niet wat beter vastgezet krijg, of iets anders verzin, voordat ik aan de definitieve tandwielen begin.

    Vanmiddag per post gearriveerd, de twee speciale tandenfreesjes die Willum voor mij heeft gemaakt. Nogmaals heel hartelijke dank!

    IMG_5148.jpeg

    De tandwielen beginnen met een diameter van 28,1mm, dit teststuk was ongeveer 40mm rond. Dus ik moet ook nog even goed kijken hoe ik dat ingespannen krijg zodanig dat ik er nog steeds met mijn splinternieuwe bandenfrezen bij kan.

    Oog wil ook wat, ziet er allemaal wel heel professioneel uit!
    IMG_5171.jpeg

    Kreeg vanmiddag een SMS van Fedex. Er zou een pakketje aankomen. Dat moeten mijn nieuwe linialen zijn!!

    Jeroen
     
    Johannes59, Potter en R Groen vinden dit leuk.
  20. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    670
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Ruud, zie mijn berichtje na jouw vorige berichtje.

    Samenvattend over de HBM 150 Verdeelset:

    Positief:
    Mooi zwaar en solide uitgevoerde verdeeltafel
    Freewheeloptie is erg handig

    Negatief:
    Bevestiging van de schaar en handel voor verdeelschijven is klunzig. Teveel speling op de handel en de veer op de schaar werkt continue los. Dat moet beter kunnen.

    Overige aandachtspunten:
    Je moet goed aan die spie denken als je wisselt tussen het handwieltje en schijven/handel
    Alle (inbus)bouten en moeren zijn imperisch. Dus om het handwieltje los te maken heb je een imperisch inbussleutel nodig. Wordt gelukkig wel meegeleverd. (Had ik al wel weggegooid, want ik heb veel betere inbussleutels, alleen die zijn allemaal metrisch. Gelukkig was de afvalbak nog niet geleegd!)
    Ook de sleuven zijn (uiteraard) imperisch, dus moet je eigenlijk 1/2” T nuts gebruiken.

    Jeroen
     
    Potter en R Groen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina