Gisteren en vandaag, bijna twee volle dagen bezig geweest om de tweede lineaal te plaatsen. Spoiler alert:Gelukt!!!
Het grootste probleem is dat het bijna onmogelijk is om de boel goed uit te meten omdat het allemaal zo ongelukkig onder te tafel en rondom de fundatievoet van de freesmachine moet gaan gebeuren. Het liefst monteer je zo’n lineaal tegen een oppervlak waarvan je weet dat het vlak is en in dezelfde richting als je wilt meten. Voor de Y-as was dat de tafel, makkelijk zat.
Maar zo ziet het er uit onder de tafel: Niks gevlakt en ook nog een smeernippeltje. Een van de belangrijke overwegingen was hoe ik de benodigde gaten kon boren. Uiteindelijk besloten om toch maar op deze plek een stuk plat te monteren, zodanig dat het vlak en uitgelijnd raakt met de X-as.
Dus frezen maar!!
Zoiets moet het gaan worden. Met twee (infuus) boutjes vastzetten en ook de smeernippel moet toegankelijk blijven. Ik moest met name aan de achterzijde wat extra materiaal wegvijlen om het stuk plat mooi strak te laten aansluiten.
Gaten boren op de wel bekende manier met mijn haakse luchttolletje. Daarna weer tappen en kramp in de vingers!
Vastgebout en uitklokken.Moest uiteindelijk twee shimmetjes van 0,24mm aan een kant onder. Gelukkig had China die meegeleverd! De toleranties voor deze hele kleine lineaal zijn nog krapper dan de vorige lineaal. Dus het moet allemaal nogal precies op zijn plek komen.
Ik moest ook nieuwe gaten frezen in de bevestigingsrail. Zo ziet het er nu uit, uitgeklokt en wel!
Met de lineaal en de sensor. De lineaal is vastgebout aan de bevestiginsrail die op zijn beurt weer vast zit aan dat stuk plat wat ik eerder had gemaakt. Nu alleen nog een precies passtuk maken wat de sensor aan de fundatie bevestigd.
Ik had geen aluminium van de juiste afmetingen, maar wel nog een blokje Delrin. Maar dat betekende ook dat ik schroefdraad moest tappen in Delrin. Nog nooit gedaan. Geen idee of dat wel zou houden. Dus eerst even een proefje gedaan, boutje zat muurvast.
Ik ben een hele tijd bezig geweest om te bepalen waar uiteindelijk de sensor wordt bevestigd. Tafel tig keer heen en weer, meten, puzzelen, opnieuw etc. Maar uiteindelijk is het gelukt. Hier zie je hoe een en ander uiteindelijk zit, zonder de definitieve kap erover.
Alles doet het!! Ik moet nog wel even de spatlap opnieuw modificeren. China had dat ding überhaupt niet erg handig geplaatst, dus dat maak ik morgen of overmorgen wel in orde. Ook moet ik even alle kabels netjes afwerken, wat beugeltjes, tie-wraps etc. Mijn 12V adaptertje voor mijn LED is ook binnen. Als je goed kijkt kan je het zien op de foto. Er is inderdaad wel een probleempje dat de tip van je boor/frees precies in de schaduw zit. Dus daar moet ik toch nog wat anders op verzinnen. (LED-tjes zoals Ruud?)
Ik moet nog even op het internet zoeken naar wat meer aansluitgegevens. Ik heb, dacht ik, wat gezien/gelezen om de massa van de Display unit direct aan het frame van de freesmachine te hangen. Nog eens verder zoeken
Hoe dan ook, ik ben blij dat dit projectje weer gelukt is. Het was nog een heel gedoe als ik eerlijk ben. Nog even die laatste paar kleine dingetjes afwerken en dan gaan ik er mee aan de slag. Het zou best kunnen dat ik nog iets moet aanpassen omdat er in de praktijk toch dingen in de weg zitten oid. Ik was van plan om uiteindelijk alle boutjes met wat locktite vast te zetten. Maar daar wacht ik nog even mee, totdat ik zeker weet dat alles het doet en ik wat meer praktijk ervaring heb. Nu nog uitpoekelen wat ik er allemaal mee kan doen. Het handboekje is nogal losjes vertaald en dat werkt niet echt handig. Ik heb inmiddels al wat anders op het internet gevonden en er zijn ook tientallen Youtube video’s over DROs.
Zoals je ziet komt de kabel na de voorzijde toe eruit. Dat was helaas een consequentie van deze positie van de lineaal. Aan de andere zijde bevinden zich de twee kneveltjes om de X-as te fixeren. Alternatief was de hele lineaal uitklaar te halen en om te bouwen. Dat leek me wat teveel van het goede. Ik ga die kabel netjes wegwerken, voor zover mogelijk.
Kijkende naar deze foto’s realiseer ik me dat ik vergeten ben om het gat voor de smeernippel in de bevestigingsrail te boren!
Jeroen