Bouw Scuderi 4-takt motor

Als ik hem binnen heb zal ik mee helpen denken hoe dit beter kan.
En uiteraard de eventuele oplossing met je delen (als er een betere oplossing is)
.

Bedankt Ruud.

Ik ga toch eerst even kijken of ik de kleine ongemakken kan verhelpen, dus jouw ideeën zijn zeer welkom. Op zich, als het eenmaal door hebt hoe tanden te frezen is het vrij simpel. Maar het moet allemaal wel goed gaan, in mijn geval 36 keer achter elkaar (maal drie tandwielen. Dus ik kies ervoor om eerst alles te optimaliseren om de kans op potentiële uitglijders te verkleinen.

Jeroen
 
Jeroen
Als ik het zo lees en je foto's bekijk ben je van plan de zelfgemaakte frees ( 40°) te gebruiken zoals een vingerfrees?
Dat gaat geen mooi resultaat geven , er is geen vrijloophoek , je moet de frees inspannen zoals een slagmes maar dan op 90°, dat gaat veel beter snijden.
Natuurlijk moet je werkstuk dan verder van je klauwplaat staan maar je kan de poelie eerst helemaal afwerken en over een staaf van 8 mm schuiven en vastzetten met de borgschroefjes.
Die staaf in de klauwplaat , Met het tegencenter ondersteun je de staaf in een centergat.
De hoogte positie van het slag mes bepaal je met de punt van het tegencenter ( gewoon op het oog ) dat is nauwkeurig genoeg.
Dirk
 
De freesjes mogen langer zijn Jeroen.
Erg krap.
upload_2022-1-11_18-17-30.png

De schacht van een 8mm HSS Co boor is hooguit 45mm.
Toolbit bij de DHZ zaak is 8x100mm of 10x100mm
Zou je dat door midden delen zit je ook aan +45mm.
Nog te kort.
Hoeveel mm kun je insteken in je spantang.


upload_2022-1-11_18-28-33.png
upload_2022-1-11_18-28-42.png

Foto's 3x w.p. 1-2022

Andere veel gebruikte oplossing, opspanstomp met boutje.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Jeroen, ik herken je probleem met de schaar. ik heb dit opgelost door een rubberen o-ring te plaatsen tussen de veer en schaar voor de benodigde weerstand.
Je moet je inderdaad niet vertellen want dan klopt je verdeling niet meer. Dit is oefenen.
Tip. Ik gebruik bij een ingewikkeld werkstukje altijd eerst een stukje Trespa of kunststof als proef voordat ik mijn definitieve werkstuk ga aanvangen.

Je kunt het je beter gelijk eigen maken met de schaar te werken, pen in het bewuste gaatje, schaar verdraaien, aantal benodigde slagen maken plus de losse gaatjes en zo verder.
 
Dirk, Willum, Rene,
Weer bedankt voor alle suggesties.

Ik denk dat het inspannen al dan niet met tasje en of opspanstomp en tegencenter.

Ik ga even een proefje nemen met het freesje als vingerfrees. Ik snap het idee van het slagmes met de frees onder 90 graden. Moet ik even iets voor maken.

De O-ring is een goede suggestie. Doos van staan dus dat gaan we uitproberen.

Ik denk dat ik wellicht ook een oplossing heb voor het te ruim passen van de hendel. Ik heb nog wat oude fietsonderdelen liggen. waaronder pasbussen in verschillende maten, voor oa sturen/fietspennen. Eens kijken of ik iets passends kan maken waardoor de hendel beter vast komt te zitten.

Al met al nog wel wat zaken te proberen en eventueel bij maken voordat we aan de definitieve tandwielen beginnen.

Jeroen
 
Proefje nemen met het freesje als vingerfrees.
Slagmes met de frees onder 90 graden. Moet ik even iets voor maken.


Iets voor maken.

Kijk even bij recht boren als je wil?

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Vandaag eerst maar eens aan de slag gegaan met de aanpassingen op de verdeeltafel.

Hier zie je het probleem van het hendeltje. Nagemeten, het gat is ruim 0,4mm groter dan de diameter van de handel. Een (1) borgboutje moet dan de boel strak en recht zetten. Verloren zaak natuurlijk.

IMG_5177.jpeg


Even wat rommelen in mijn fietsonderdelen bak. Ik heb een aantal van deze “adapters”. Worden op fietsen gebruikt om bijvoorbeeld de fietspen met de juiste passing in het frame te krijgen. Ik heb ze in het verleden al vooral voor niet-fietsen klussen gebruikt. Vandaar dat er een hele korte bij staat. Is al voor de helft voor iets gebruikt

IMG_5178.jpeg


Alleen niet de juiste maat. Maar als hobby-auto-sleutelaar heb ik natuurlijk ook een enorme hoeveelheid voedermaatjes.

IMG_5182.jpeg


Even wat passen en proberen en de juiste maat afgeknipt en in het gat gestopt. Beetje pielen om het mooi rond te krijgen. Maar werkt prima. Hendel zit nu strak en keurig haaks!

IMG_5181.jpeg


Gelijk maar even door met de problemen van het veertje van de schaar. De oplossing van Rene, een O-ring geprobeerd. Paar verschillende maten geprobeerd. Dit lijkt prima te passen!

IMG_5179.jpeg


De O-ring houdt de schaar veel beter op zijn plek en ook mooi vlak. Prima!!

IMG_5180.jpeg


Met deze twee kleine aanpassingen denk ik dat het hanteren van de verdeelschijf/schaar/handel een stuk eenvoudiger en robuuster wordt.

Vandaag zijn de tandriempjes gearriveerd. Ik heb er maar gelijk twee besteld. De transportkosten zijn meer dan de kosten van die riempjes. Beetje vreemd vind ik altijd dat dit soort bedrijven ze niet gewoon in een envelop op de post does.

IMG_5185.jpeg


Gisteren is ook mijn LED setje gevonden:

IMG_5172.jpg


Gelijk maar begonnen aan het maken van een houder uit Delrin (Tenminste ik denk dat het Delrin is)

IMG_5184.jpeg


Wat het ook is, ga er als zachte boter doorheen!! Dit produceer je in luttele minuten.

IMG_5186.jpeg
 
Na wat frezen en ronddraaien op de verdeeltafel begint de LED houder er al een beetje op te lijken

Ik heb aan de binnenkant 6 magneetjes geplaatst. Gaatje gefreesd en magneetje vastgelijmd.

IMG_5192.jpg


Dat lijmen had nog wel voeten in de aarde. Verschillende (super) lijmen geprobeerd. Wat het beste werkt is deze van HBM. Zo’n potje kost een vermogen maar lijmt beter dan alle superlijmen bij elkaar.

IMG_5191.jpeg


Aan de onderzijde zie je de groef zitten voor de LED. Ik heb er een klein stukje transparant voor gezet

IMG_5194.jpeg


Daar moest ik ook nog even het middelste gat uithalen. Gaat perfect met de Dremel en een freesde!

IMG_5195.jpeg


Het eindresultaat:

IMG_5196.jpeg


Met de magneetjes klik je het geheel eenvoudig aan de freesmachine

IMG_5197.jpeg


IMG_5198.jpeg


Weet niet hoe goed het werkelijk te zien is op de foto, Zonder LED:

IMG_5199.jpeg


Met de LED aan:

IMG_5200.jpeg


Wereld van verschil. Ik moet de bedrading nog een beetje afwerken en netter maken. Ook moet ik nog even een simpel 220VAD/12VDC adaptertje kopen. Mijn 12 VDC gelijkvoeding kan 7Ampere leveren. Had niet veel moeite met dit LED-setje.

De magneetjes werken keurig. Zit goed vast, maar kan er ook zo weer vanaf worden genomen. Dirk, bedankt voor de LED-tip!

Er is slechts een klein (letterlijk duister) puntje aan deze oplossing. Deze opstelling geeft een geweldige puist licht, behalve recht onder de kop/boor/frees. Daar valt natuurlijk een schaduw. Moet maar eens gaan kijken in hoeverre dat wel of niet een probleem is. Hier zie je die duistere stip.

IMG_5201.jpeg


Ik heb inmiddels ook een stukje metaal staf gevonden om het slagmes van te maken. Van het weekend weer verder.

Jeroen
 
Gisteren gearriveerd. Mijn nieuwe linialen!!

IMG_5204 2.jpg


Ik heb alleen maar even heel globaal gepast. Dit lijkt aanzienlijk beter! Dus de komende week ga ik ze monteren. Ik heb wellicht wel eens eerder verteld dat ik mijn draaibankje en freesmachine in eerste instantie had gekocht ivm het sleutelen aan mijn klassiek auto’s.

Vandaag mijn nieuwe frees voor het eerst gebruikt om onderdelen voor mijn Jaguar te modificeren. Het originele Jaguar onderdeel, de schokbrekermontageplaat, kost bijna Euro 500!! Maar ik kan ook een aftermarket kopen en die vervolgens zelf op de juiste maatvoering brengen. Dan bespaar ik Euro 400 per montageplaat.

Gat opboren van 10 naar 12mm en een 14mm Ø, 2,5mm diepe borst erin.

IMG_5218.jpeg


Ik moest zowel de rechter- als linkse zijde vervangen. Dus ik hou mijn vrouw voor dat mijn nieuwe freesmachine al zo’n Euro 900 aan kosten heeft bespaard!!

Voor de geïnteresseerden, het hele verhaal:

https://www.jaguarforums.com/forum/...hock-both-mounting-plates-255285/#post2485771
 
Jeroen,

Je moet altijd zeggen dat je hobby geld bespaard.
Stel je voor dat je ermee op moet houden.....
Ik hoop je linialen nu wel goed passen.
Succes, en laat zie hoe ze zitten.
Groet, Ruud
 
Aangezien ik nu mijn nieuwe linialen binnen heb, heb ik besloten die eerst te monteren alvorens met de tandwielen verder te gaan.

Als eerste de nieuwe linialen maar even aangesloten op de Display unit. Helaas pindakaas, een van de twee, de kleinste, deed helemaal niets. Dus China maar even gepinged. Gelukkig werkt China gewoon op zondag en met behulp van de Ali-vertaling en een beetje Google Translate werd me duidelijk gemaakt dat soms de sensorkop een beetje uit het lood raakt tijdens transport. Ik kreeg er dit fotootje bij opgestuurd.

Je ziet de lineaal op de kopse kant. De rode pijl staat bij een van de geleidewieltjes en moet bovenop de glasliniaal zitten. Ik heb die van mij met wat moeite opengemaakt (zit gesealde/geplakt) en inderdaad, bij mij zat dat wieltje naast de glasliniaal. Weer erop gezet.

Screenshot 2022-01-16 at 5.04.55 PM.png


En we hebben twee werkende linialen!!

IMG_5222.jpeg


Some assembly required:

IMG_5223.jpeg


De constructie van deze twee linialen (respectievelijk de KA200 en KA500) is anders dan van alle andere Sino linialen die ik gezien heb. Meestal is daar een rail waarin de sensorkop beweegt en dan is er soort van afdekplaajte.

Bij deze twee types is er een feite een houder waarin de eigenlijke rail met sensorkop in vastgezet. Dit komt mij wat robuuster over en is ook makkelijker met installeren. Hier zie je (van boven) de rail met sensorkop en de houder ernaast.

IMG_5225.jpeg


Er worden ook wat beugeltjes meegeleverd. Als je de houder en de sensorkop langs hetzelfde vlak kunt monteren past het allemaal heel gemakkelijk. Voor mijn Y-as gaat dat lukken, voor de X-as moet ik toch een aparte beugel maken denk ik. Er worden ook nog een paar shims meegeleverd.

IMG_5228.jpeg


IMG_5227.jpeg


De achterzijde van de houder kan worden losgemaakt middels twee boutjes. Zo kun je hem makkelijk monteren.

IMG_5229.jpeg


Het plaatsen van de linialen en de senioren moet nogal secuur gebeuren. China levert weliswaar geen handleiding bij de linialen, maar die heb ik wel op het internet gevonden. De kop en de lineaal mogen tijdens het verplaatsen maximaal 0,1mm wijken. Ik denk overigens dat dat in de praktijk gerust wat meer kan zijn. Maar we hebben alles in huis om dat te realiseren, dus waarom niet.

Met twee lijnklemmen de achterkant van de houder op de tafel geplaatst:

IMG_5230.jpeg


Zelfs met de complete houder erbij en de tafel zo ver mogelijk naar binnen heb ik meer dan voldoende ruimte!! De kap valt uiteindelijk direct nog over de plaat die bevestigd wordt/is aan de tafel.

IMG_5232.jpeg


Nu kwam toch wel het moment waar ik een beetje tegenop had gezien. Ik moet gaan boren in mijn splinternieuwe Freesmachine. (slik)

Boren moest uit de losse hand. Dus het boortje maar een tiende kleiner genomen voor de zekerheid. Zie hier ook mijn low tech diepte aanslag.

IMG_5235.jpeg
 
Het boren van de gaten ging heel erg gemakkelijk! Dat viel niet tegen, ook het tappen ging lekker vlot!!

IMG_5233.jpeg


Boutjes passen keurig en lekker strak!!

IMG_5234.jpeg


Voor de juiste nauwkeurigheid de boel even uitgeklokt.

IMG_5238.jpeg


Hier zie je dat de montageplaat gemonteerd is tegen de tafel. De complete houder die erover heen gaat hou ik nog in mijn hand

IMG_5237.jpeg


Zo gaat het er uiteindelijk uitzien:

IMG_5236.jpeg


Nu nog de sensor bevestigen:

IMG_5239.jpeg


Ik denk dat ik die rubber lap een klein beetje modificeer. Kan zonder problemen 5mm lager worden gezet. Misschien gewoon ondersteboven monteren?

Om de gaten voor de bouten van de sensorkop te boren moet ik met mijn boor tussen de kolom en de tafel. Mijn elektrische boor is veel te groot. Maar ik heb gelukkig ook nog een pneumatisch haaks-boormachientje. Hopelijk gaat het daarmee lukken!!

IMG_5241.jpeg


Tot nu toe gaat het wel goed. De komende dagen weer verder!!

Jeroen
 
Vandaag verder gegaan met de installatie van de eerste lineaal op mijn freesmachine.

Ik kon het meegeleverd beugeltje gebruiken. Wat meten en ik heb er 0,3mm afgehaald, om ervoor te zorgen dat de sensor precies recht hangt. Ook de bevestiging van de sensor op de beugel aangepast

IMG_5242.jpeg


Zoals ik al meldde, het is onmogelijk om mijn boormachine tussen de tafel en de kolom te krijgen. Gelukkig heb ik deze haakse pneumatisch boor. Ging prima!

IMG_5243.jpeg


Weinig ruimte om te tappen, dus maar met dit dingetje aan de gang. Krijg je wel lekkere sterkere vingers van. Maar vooralseerst vooral kramp!!

IMG_5244.jpeg


NIet ontevreden over het eindresultaat!! Past allemaal heel keurig en alles staat precies op zijn plaats en haaks!!

IMG_5245.jpeg


Moest nog wel even de spatlap modificeren. NIet zo’n probleem

IMG_5246.jpeg


Met deze inkeping kan ik ‘m zonder probleem ondersteboven monteren

IMG_5247.jpeg


Met de tafel helemaal ingedraaid. Geen probleem! Helaas is mijn lineaal iets korter dan de tafellengte. Dus ik kan niet meer de hele tafellengte gebruiken. Vooralsnog zie ik daar geen probleem in.

IMG_5248.jpeg


Van de andere kant bezien. Kabeltjes moet ik nog netjes afwerken. De komende dagen ga ik me op de andere lineaal storten. Die wordt wat lastiger om te installeren. Moet wat speciale beugeltjes maken denk ik.

IMG_5249.jpeg


Maar in ieder geval kan ik nu de Y-as positie uitlezen in duizendsten millimeters!! Wordt vervolgd!

Jeroen
 
Met de tafel helemaal ingedraaid. Geen probleem!
Helaas is mijn lineaal iets korter dan de tafellengte.
Dus ik kan niet meer de hele tafellengte gebruiken. Vooralsnog zie ik daar geen probleem in.


Laat je kortere lineaal niet de rem zijn voor de iets langere tafel.
Je trekt de hele lineaal uit elkaar.

Willum
 
Gisteren en vandaag, bijna twee volle dagen bezig geweest om de tweede lineaal te plaatsen. Spoiler alert:Gelukt!!!

Het grootste probleem is dat het bijna onmogelijk is om de boel goed uit te meten omdat het allemaal zo ongelukkig onder te tafel en rondom de fundatievoet van de freesmachine moet gaan gebeuren. Het liefst monteer je zo’n lineaal tegen een oppervlak waarvan je weet dat het vlak is en in dezelfde richting als je wilt meten. Voor de Y-as was dat de tafel, makkelijk zat.

Maar zo ziet het er uit onder de tafel: Niks gevlakt en ook nog een smeernippeltje. Een van de belangrijke overwegingen was hoe ik de benodigde gaten kon boren. Uiteindelijk besloten om toch maar op deze plek een stuk plat te monteren, zodanig dat het vlak en uitgelijnd raakt met de X-as.

IMG_5257.jpeg


Dus frezen maar!!

IMG_5254.jpeg


Zoiets moet het gaan worden. Met twee (infuus) boutjes vastzetten en ook de smeernippel moet toegankelijk blijven. Ik moest met name aan de achterzijde wat extra materiaal wegvijlen om het stuk plat mooi strak te laten aansluiten.

IMG_5258.jpeg



Gaten boren op de wel bekende manier met mijn haakse luchttolletje. Daarna weer tappen en kramp in de vingers!

IMG_5259.jpeg


Vastgebout en uitklokken.Moest uiteindelijk twee shimmetjes van 0,24mm aan een kant onder. Gelukkig had China die meegeleverd! De toleranties voor deze hele kleine lineaal zijn nog krapper dan de vorige lineaal. Dus het moet allemaal nogal precies op zijn plek komen.

IMG_5268.jpeg


Ik moest ook nieuwe gaten frezen in de bevestigingsrail. Zo ziet het er nu uit, uitgeklokt en wel!

IMG_5269.jpeg


Met de lineaal en de sensor. De lineaal is vastgebout aan de bevestiginsrail die op zijn beurt weer vast zit aan dat stuk plat wat ik eerder had gemaakt. Nu alleen nog een precies passtuk maken wat de sensor aan de fundatie bevestigd.

IMG_5270.jpeg


Ik had geen aluminium van de juiste afmetingen, maar wel nog een blokje Delrin. Maar dat betekende ook dat ik schroefdraad moest tappen in Delrin. Nog nooit gedaan. Geen idee of dat wel zou houden. Dus eerst even een proefje gedaan, boutje zat muurvast.

IMG_5271.jpeg


Ik ben een hele tijd bezig geweest om te bepalen waar uiteindelijk de sensor wordt bevestigd. Tafel tig keer heen en weer, meten, puzzelen, opnieuw etc. Maar uiteindelijk is het gelukt. Hier zie je hoe een en ander uiteindelijk zit, zonder de definitieve kap erover.

IMG_5272.jpeg


Alles doet het!! Ik moet nog wel even de spatlap opnieuw modificeren. China had dat ding überhaupt niet erg handig geplaatst, dus dat maak ik morgen of overmorgen wel in orde. Ook moet ik even alle kabels netjes afwerken, wat beugeltjes, tie-wraps etc. Mijn 12V adaptertje voor mijn LED is ook binnen. Als je goed kijkt kan je het zien op de foto. Er is inderdaad wel een probleempje dat de tip van je boor/frees precies in de schaduw zit. Dus daar moet ik toch nog wat anders op verzinnen. (LED-tjes zoals Ruud?)

Ik moet nog even op het internet zoeken naar wat meer aansluitgegevens. Ik heb, dacht ik, wat gezien/gelezen om de massa van de Display unit direct aan het frame van de freesmachine te hangen. Nog eens verder zoeken

Hoe dan ook, ik ben blij dat dit projectje weer gelukt is. Het was nog een heel gedoe als ik eerlijk ben. Nog even die laatste paar kleine dingetjes afwerken en dan gaan ik er mee aan de slag. Het zou best kunnen dat ik nog iets moet aanpassen omdat er in de praktijk toch dingen in de weg zitten oid. Ik was van plan om uiteindelijk alle boutjes met wat locktite vast te zetten. Maar daar wacht ik nog even mee, totdat ik zeker weet dat alles het doet en ik wat meer praktijk ervaring heb. Nu nog uitpoekelen wat ik er allemaal mee kan doen. Het handboekje is nogal losjes vertaald en dat werkt niet echt handig. Ik heb inmiddels al wat anders op het internet gevonden en er zijn ook tientallen Youtube video’s over DROs.

IMG_5273.jpeg


Zoals je ziet komt de kabel na de voorzijde toe eruit. Dat was helaas een consequentie van deze positie van de lineaal. Aan de andere zijde bevinden zich de twee kneveltjes om de X-as te fixeren. Alternatief was de hele lineaal uitklaar te halen en om te bouwen. Dat leek me wat teveel van het goede. Ik ga die kabel netjes wegwerken, voor zover mogelijk.

Kijkende naar deze foto’s realiseer ik me dat ik vergeten ben om het gat voor de smeernippel in de bevestigingsrail te boren!

Jeroen
 
Back
Top