Bouw Scuderi 4-takt motor

Beste Jeroen, volgens mij hadden we het er al eerder over gehad. Je kunt het ook zelf ( onder begeleiding) bij mij thuis komen doen op de Weiler of Schaublin. Hierbij wat tips van mij;

Nogmaals bedankt voor het aanbod Rene. bedankt voor de tips. De enige reden dat ik dit beiteltje initieel heb gebruikt was omdat het heel moeilijk is om op mijn draaibank met een beitel op de buitenkant van het vliegwiel te komen. Totdat ie onder de 105mm komt. Ik moet dus min of meer om een hoekje werken met alles in rare standen e.d. Verre van ideaal, maar totdat ik in de buurt komt van de eindmaat van de diameter niet zo relevant dat het niet zo mooi uit.

Ik heb met meerdere HSS beitels geprobeerd. Zowel kant en klare als zelf gemaakt. Maar dat ging helemaal niet, ook niet met snijolie. Beitels sleten onder mijn ogen weg! Ik zal nog eens navragen wat dit precies voor metaal is.

Maar met dit setje beitels ben ik intussen een heel eind verder gekomen.

IMG_2363.jpeg


Ik gebruik nu vrij veel toeren en voed met de hand omdat de voeding op mijn draaibank zelfs of the laagste stand nog net iets te snel is. Inmiddels ziet de buitenkant er heel heel netjes uit. De zijkant moet ik nog een keertje doen. Maar ik ben er toch wel tevreden mee. Met deze beiteltjes gaat het me prima lukken. Wat langzaam, maar dat geeft niet. Het heeft ook wel een zekere charme om op de grens/over de grens van je draaibank te werken.

IMG_2376.jpeg


IMG_2362.jpeg


Ik was vandaag ook nog even in Rosmalen, Autron, voor het Modelbouwevenement. Speciaal voor de locomotieven bouwers onder ons. Als het echt niet wil lukken met al het draaien en frezen, kun je het ook allemaal gewoon uit papier maken!!

IMG_2365.jpeg


IMG_2366.jpeg


Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat de ketel echt opstoken wellicht een probleempje geeft. Zelfs of perslucht wordt lastig, maar het ziet er ongelofelijk uit.

De komende week ga ik het vliegwiel verder afmaken en dan al het loopwerk van mijn motortje eens goed afstellen e.d. Daarna nog wat messing onderdeeltjes maken en alle benodigde (hard) soldeerverbindingen maken. Heb nog wel even te gaan.

Jeroen
 
Ik gebruik nu vrij veel toeren en voed met de hand omdat de voeding op mijn draaibank zelfs of the laagste stand nog net iets te snel is.

Mijn HBM 250 heeft een beitel verplaatsing van 0,1mm/omw.
Daarom draai ik alles met een toerental van 450omw/min.
Ik heb dan tijd genoeg om de automatische voeding uit te schakelen.


Ik heb met meerdere HSS beitels geprobeerd. Zowel kant en klare als zelf gemaakt. Maar dat ging helemaal niet, ook niet met snijolie. Beitels sleten onder mijn ogen weg!

Zolang een beitel snijdt, slijt hij weinig. Bij het met de hand voeden heb je ogenblikken, dat de beitel niet snijdt, maar tegen het materiaal drukt en belast wordt op slijt. Door het drukken tegen het materiaal loopt de temperatuur van de beitel punt op en door ontbreken van de spaan kan de warmte niet afgevoerd worden.
 
Het toerental van 450omw/min lijkt weinig, maar bij een diameter van 40 mm zit je al boven de adviessnelheid van HSS in ongelegeerd staal.
De advies snelheid voor een HSS beitel in ongelegeerd staal is bij voordraaien maximaal 50m/min.
Bij een diameter van 100mm zelfs boven de 120m/min. bijna de maximale snijsnelheid voor hardmetaal.
Ik gebruik HSS beitels voor zowel messing, gelegeerd staal en RVS.
Indien ik RVS met een diameter <15mm draai, dan ligt de snijsnelheid op ongeveer 20m/min.
Door enerzijds het in acht nemen van de voeding snelheid en anderzijds de snijsnelheid kan ik het merendeel van de werkzaamheden uitvoeren met HSS beitels.
Voor een overzicht van snijsnelheden zie bijgevoegd blad.
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Vandaag het vliegwiel verder afgemaakt en ook de poelie erop gemonteerd.

gaten met behulp van de DRO is wel erg gemakkelijk. Even de diameter, aantal gaten en start en stop ingeven en daarna geeft de DRO de positie van ieder gat weer.
IMG_2425.jpeg


IMG_2427.jpeg


Het is niet ingewikkeld maar het Engelse manual is een slechte vertaling van het Chinees. Soms denk ik dat het sneller is om Chinees the leren dan deze China Engelse vertaling te snappen!

IMG_2428.jpeg


IMG_2426.jpeg


Op een zwaardere draaibank had het allemaal veel sneller gegaan en wellicht er nog netter uitgezien. Maar ik ben hier toch prima tevreden mee!

IMG_2430.jpeg


IMG_2431.jpeg
 
Gisteren, eventjes tussendoor, mijn andere “motor-projectje” afgemaakt. Dit is het plastic schaal model van de Volvo F16. Ik moest nog steeds een goede standaard ervoor maken.

Mijn eerste poging was mislukt. Dit keer had ik wat messing profiel stripjes gekocht. Alles heel secuur schoongemaakt en in de flux.
IMG_2433.jpeg


Vond het wel netjes worden, dus maar gelijk afgemaakt!

IMG_2435.jpeg


Voor het eerst een echte hard soldeerklus met mijn nieuwe branders (dank Willum)!

IMG_2438.jpeg


Leuk framepje geworden

IMG_2439.jpeg


Moest nog een paar kleine dingetjes erbij maken om het motortje erin te hangen.

IMG_2440.jpeg


Gisterenavond nog even gespoten met Hammerite.

IMG_2443.jpeg


En zo ziet het er nu definitief uit

IMG_2444.jpeg


Een paar details

IMG_2445.jpeg


IMG_2446.jpeg

IMG_2447.jpeg


Anders dan het frame solderen is het nu natuurlijk wel wat anders dan mijn Scuderi motortje waar ik nu aan werk. Maar ik vind het leuk om altijd meerdere projectjes tegelijkertijd onder handen te hebben. (Nog los van het sleutelen aan mijn auto’s en die van mijn vrienden).

Nu weer verder met met Scuderi motor! (En als nevenprojectie ben ik ook nog bezig de AC compressor van de Fiesta van mijn vrouw in een opengewerkt model te maken!

Jeroen
 
Hardsoldeerbrander

Dat is toch een plaatje die brander.
Zo goed als nieuw ziet hij er uit.
Heel mooie vlam.
Het messingsoldeerwerk is mooi gelukt Jeroen.
Ziet er netjes uit. Vakwerk.
En dat voor je eerste soldeerklus.
Jammer dat het geverfd is.

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Gisteren eindelijk weer eens een paar uurtjes aan mijn projectje kunnen werken. Wat kleine onderdeeltjes gemaakt op de draai- en freesbank

Het uitlaatdempertje had ik al eerder gemaakt. Dit zijn twee messing onderdeeltjes om de uitlaat aan de cilinder te bevestigen

IMG_3545.jpeg


Nog twee onderdeeltjes waarmee wat pijpwerk aan elkaar wordt gezet.

IMG_3546.jpeg


IMG_3547.jpeg


Ik ga proberen om alle onderdeeltjes die gesoldeerd moeten worden nu als eerste te maken. Dan kan ik al het solderen in een keer doen. Wil dit motortje toch nou een keer af hebben.

Ben veel op pad vanaf midden september tot begin oktober, maar de komende anderhalve week ga ik hopelijk wat voortgang maken. Alle oude autoos doen het, dus wat tijd voor deze hobby!

Jeroen
 
Goede voornemens Jeroen.
En dat gaat vast ook lukken.
Kleine onderdelen, dun zilver gebruiken.
Zacht vlammetje.
Aanstaande zondag 3 september ga je stoommachines kijken in Steyl?

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Aanstaande zondag 3 september ga je stoommachines kijken in Steyl?

Waarschinlijk niet. Dit weekend ook Havendagen in Rotterdam. Zaterdag vaar ik me op de DFDS ferry en als het zondag nog een beetje weer is ga ik nog even over de kades zwerven!

Vandaag weer twee onderdeeltjes gemaakt.

Voor en achterkant van de carburateur. Deze is identiek aan die van Debbie, mijn tweetakt motortje.

Pijpje en ook het kijkglas had ik nog over van de vorige keer. Altijd wat meer bestellen dan je nodig hebt!

IMG_3548.jpeg


De vorige keer zaten beide deksels behoorlijk strak op het pijpje. Ik heb dit keer de passing iets ruimer gemaakt om beter te kunnen (hard) solderen.
Voorzijde, glaasje wordt erin gelijmd als het solderen en nabewerken gedaan is.

IMG_3550.jpeg


IMG_3549.jpeg


Achterzijde. Moet ik nog even twee 6mm gaatjes in boren.

IMG_3551.jpeg




Dit was het voor deze week. Morgen vertrek ik met mijn vrouw naar Malmedy, België. 42 jaar geleden hebben we ons daar verloofd en nooit meer teruggewenst. Dus we gaan een paar dagen ardennen doen, oppas voor de poezen is geregeld. Zaterdag lekker meevaren op de waterweg en de Rotterdamse havens.

Voor de scheepvaartliefhebber; een paar maanden geleden heb ik op de Duitse Cap San Diego tijdens de Hamburgese Havendagen meegevaren. Erg leuk. Ik ben mijn koopvaardijcarriere gestart als leerling werktuigkundige op de NedLLoyd Florida. Vergelijkbaar met de Cap San Diego:

https://www.team-bhp.com/forum/comm...ap-san-diego-hamburg-germany.html#post5544687

Jeroen
 
Laatst bewerkt:
Back
Top