Beste Jeroen, volgens mij hadden we het er al eerder over gehad. Je kunt het ook zelf ( onder begeleiding) bij mij thuis komen doen op de Weiler of Schaublin. Hierbij wat tips van mij;
Nogmaals bedankt voor het aanbod Rene. bedankt voor de tips. De enige reden dat ik dit beiteltje initieel heb gebruikt was omdat het heel moeilijk is om op mijn draaibank met een beitel op de buitenkant van het vliegwiel te komen. Totdat ie onder de 105mm komt. Ik moet dus min of meer om een hoekje werken met alles in rare standen e.d. Verre van ideaal, maar totdat ik in de buurt komt van de eindmaat van de diameter niet zo relevant dat het niet zo mooi uit.
Ik heb met meerdere HSS beitels geprobeerd. Zowel kant en klare als zelf gemaakt. Maar dat ging helemaal niet, ook niet met snijolie. Beitels sleten onder mijn ogen weg! Ik zal nog eens navragen wat dit precies voor metaal is.
Maar met dit setje beitels ben ik intussen een heel eind verder gekomen.
Ik gebruik nu vrij veel toeren en voed met de hand omdat de voeding op mijn draaibank zelfs of the laagste stand nog net iets te snel is. Inmiddels ziet de buitenkant er heel heel netjes uit. De zijkant moet ik nog een keertje doen. Maar ik ben er toch wel tevreden mee. Met deze beiteltjes gaat het me prima lukken. Wat langzaam, maar dat geeft niet. Het heeft ook wel een zekere charme om op de grens/over de grens van je draaibank te werken.
Ik was vandaag ook nog even in Rosmalen, Autron, voor het Modelbouwevenement. Speciaal voor de locomotieven bouwers onder ons. Als het echt niet wil lukken met al het draaien en frezen, kun je het ook allemaal gewoon uit papier maken!!
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat de ketel echt opstoken wellicht een probleempje geeft. Zelfs of perslucht wordt lastig, maar het ziet er ongelofelijk uit.
De komende week ga ik het vliegwiel verder afmaken en dan al het loopwerk van mijn motortje eens goed afstellen e.d. Daarna nog wat messing onderdeeltjes maken en alle benodigde (hard) soldeerverbindingen maken. Heb nog wel even te gaan.
Jeroen