Hopelijk pakt het allemaal goed uit en anders....
Onderstaand de foto van de krukas van de stoommachine van de dockyard V.
De stukjes tussen de wangen zijn nog niet verwijderd.
De doorgaande as is ideaal om de stand van de cilinders t.o.v. de krukas uit te lijnen.
Verder kan op deze wijze ook gemeten worden, of de bigends goed gecenterd staan.
Je kan de twee aangescherpte meetstiften zien op de doorgaande as en de andere op het midden van het bigend.
Ik heb de krukas gemaakt op gelijke wijze, maar met enkele aanpassingen.
1 De as voor de krukas is veel langer, dan de voor de lengte benodigd, ik dacht toen zoiets van 30 mm (dit iv met de koppeling en vliegwiel)
2 De wangen, per set gemaakt, in één de twee gaten geboord voor de as en bigend (niet afgedraaid) en in de andere maar één gat en geen voorboring voor het tweede gat.
2 De beide delen met een stukje doorlopende as op elkaar geklemd en met als geleide gat in de eerste wang de tweede direct doorboord. De beide wangen zijn nu identiek.
3 Twee stuks vorken, U profielen gemaakt, de ene voor de afstand tussen de wangen en de andere voor de breedte van het middelste lager.
4 Het eerste set wangen, met bigend op de krukas geschoven over een afstand, die groter is, dan volgens tekening benodigd, de overlengte was toch ca. 30mm
5 De U met de afstand van de wangen tussen de wangen plaatsen en aanklemmen. De borggaten kunnen nu geboord worden en de borgpennen aangebracht.
6 Het tweede set wangen op de as schuiven, de U voor het midden lager tussen het reeds geborgde set en het nieuwe set.
7 Nu de U voor de afstand tussen de wangen in het tweede set plaatsten, dit set zetten onder 90° t.o.v. eerder set, de borgingen kunnen nu geboord worden en de borgingen aangebracht.
Over de hoek tussen de beide set wangen is niet echt kritisch. een afwijking van b.v. +/- 2° is geen onoverkomelijk probleem, want afstellen gebeurt met de nokken.
8 Het geheel solderen met zilver-tinsoldeer, Resist 2. Dit zachtsoldeer heeft een grote treksterkte. Wel als soldeervloeistof het agressie S39 voor RVS (kleur paars) gebruiken.
Standaard S39 werkt niet goed op zilverstaal.
Zo nu weet je hoe ik de kruk heb gemaakt.
Indien nog vragen, dan hoor ik dit wel.
Succes
Henk