bouw van de u32 van robbe

• Topicstarter Topicstarter Dirk626
  • Startdatum Startdatum
Als ik nu de voeding van de snelheidsregelaar aan het schakelrelais maak dan gaat het terug fout. Na uitschakelen blijft er 5,08 volt op de 12 volt uitgang staan. :hammer:

Hoi Dirk,

Dan zit er iets met de aansluitingen van de regelaar mis zou ik zeggen, als je 5 volt spanning overhoud. Als je de bec van de magneerschakelaar niet gebruikt is de ontvangeraccu en de bec uit de regelaar de enige bron voor 5 volt. Heb je de plusdraad uit het servosnoertje van de vaarregelaar losgehaald? Bij het gebruik van een ontvangeraccu mag die plus niet aangesloten zitten.

Maar even terug naar de basis, hoe het in mijn ogen aangesloten zou moeten staan:

De magneetschakelaar met de ingang op 12 volt. Dan moet je die normaal kunnen schakelen. Dan de uitgang naar de regelaar. Daar komt dan 12 volt op te staan. Pluskabeltje in de servodraad van de regelaar dus losgekoppeld. Dan het witte relais met de aansluitignen voor de spoel ook op de uitgang van de magswitch zetten (parralel aan de regelaar dus). Die moet dan met de magswitch mee gaan schakelen. De contacten van het witte relais dan de ontvangeraccu naar de ontvanger aan en uit laten schakelen. Zo is er geen contact tussen de primaire spanning van 12 volt, en de secundaire spanning van 5 volt uit je ontvangeraccu, dan moet het gewoon werken.

Maak eens een schema,en foto hiervan ,dan kunnen we beter beoordelen
wat je fout hebt gedaan.
En dan zijn er altijd wel voltjes die je uit de stroom halen.

Hoi Mannen,

Ik heb van Sanyo 10 x 4200 Mah gekocht, ik neem aan dat dit wel voldoende is voor de U-32 aandrijving , de duiktank is 6V 750 cc van Engel ,kan ik deze gebruiken, of moet ik deze
ook op 12 v zetten, heeft iemand hier een idee voor b.v duiktank een motor voorzien voor
12 V ?

Gr. Rob

Hoi Rob,

Ik zou er dan een 12v motor op zetten, die zijn in die 500/600 maat zat te krijgen. Dat is de goedkoopste en betrouwbaarste oplossing. Zorg dan dat het toerental van de nieuw op 12v ongeveer gelijk is aan de oude op 6v.

Laatst bewerkt:
Bedankt lex, en wat denk jij van de Accu's , is dat voldoende?

De overbrengingtandwieltjes van de motor pas ik aan het toerental, dan ben ik eruit !

Gr.Rob

hé allemaal,

Ben 20 minuten thuis van mijn werk heb al jullie respons gelezen waarvoor weeral bedankt.

En wat is dus nu het probleem geweest :music: @ Lex je had weeral eens gelijk plus draad van servostekker van de vaarregelaar weg en :bye:WEG PROBLEEM :bye:.
Nu kan ik vanavond terug alles ordenen en we kunnen weeral gerust zijn.

Dus Lex en anderen nog eens bedankt hé :worship:

Groetjes

Dirk

Laatst bewerkt door een moderator:
@ Dirk,

Graag gedaan! :pim:

@ Rob,

Met 4200 aan boord kun je één uur plankgas varen, de motor trekt 4 ampere bij vollast. In de praktijk zul je wel rustiger aan doen ( ;) ), en met af en toe de tank legen en vullen schat ik een vaartijd van anderhalf uur op één acculading. Dus zeg het maar, mij lijkt het genoeg :D

hé nog eens,

Als ik hier dan toch veel goede info krijg , gebruiken jullie een antennestaaf van uit de WTC die ivstaat de ontvangerantenne of laten jullie die gewoon opgerold in de WTC. Ronne voorziet een staaldraaje met verbinding .
Jullie gedacht graag

Alvast weeral bedankt

Dirk

Hoi allemaal

En eindelijk is alles aangesloten en alles werkt naar behoren, zelfs de regelingen voor duiktank ,servo's, schakelaars dus de duiktesten kunnen deze week begingen ; ik zal jullie hier zeker van op de hoogte houden.

Ik zou zeggen duim voor mij :thumbsup: .

Wordt zker vervolgt.

Groetjes

Dirk

Hoi Dirk,

ik probeer het eerst met de antennedraad heen en weer over het techrek in de WTC. Als dat niet voldoende is ga ik de draad naar buiten doorvoeren, en dan aan de binnenzijde van de toren verwerken. Aan de ene zijde zigzaggend omhoog, en aan de andere zijde weer zigzaggend omlaag. Dat werkt in m'n Walrus perfect. Nooit storingen en een bereik van meer dan 100 meter op 30 cm diepte onderwater. Dat zal nog wel meer zijn ook, maar op die afstand valt alleen zo'n golf over het water niet meer zo op .... ;) Zo'n lelijke sprietantenne als Robbe gaan het zeker in geen geval worden!

PS, bij mij net de accu's, duiktank, en ontvanger ingebouwd. So far so good ....

hallo dirk

ik dacht dat die boot reeds op de kriek begon te trekken hahaha
ik duim voor je dat je duiktests goed verlopen
en als je kan doe die in een test tank
ikzelf heb er eentje in de tuin staan die zich nu weer lekker met regenwater is aan het vullen
het komt hier met bakken naar beneden dus die bak is morgen weer helemaal vol

hij is gemaakt van een paar stukken plank 20/100 en wat triplex
is 2.50 meter lang en 40 cm diep
en om te testen is dit meer dan voldoende

groetjes raf

hallo

ik heb de draad nu naar voor liggen
op aanraden van olaf heb ik de antenne ver weg van de stuur stangen gelegt
die lopen ook horizontaal en die zouden de antenne afschermen en daarom had ik een slechte ontvangst
ik heb het nog niet kunnen proberen en hoop zondag te kunnen zien of het ook inderdaad waar is wat olaf verteld heeft

groetjes raf

@ Raf

langs in de WTC ligt hij nu ook, als de test deze week thuis goed verloop on een duikbak, ga ik het deze week wel eens op dieper water proberen en een wat verdere afstand van de sub nemen.

@ Lex

Wat die spriet betreft daarin heb je gelijk ,dat vind ik er nu ook net te veel aan en doet zeker het model geen goed.

En zonder druk uit te oefenen , wat denk je zial Mol er voor u ook inzitten of niet ?
In elk geval ik hoop er wel wat volk van dit forum eens te ontmoeten zodanig dat er toch een gezcht bij is bij de volgende draadjes hier.

hallo dirk

ik zal de twee boeken over de u2540 of eigenlijk het type XXI mee naar mol brengen
dan kan je daar de verschillende type rompen die er geplant waren eens bekijken
dan kan je nog beslissen wat je met die romp gaat doen
ik vind het zonde om zo een romp te zien verdwijnen in een vuilbak
heb je reeds geprobeert om bij robbe de beschadigde stukken te bestellen ????
volgens de winkel alhier zou dat wel kunnen ?????
want hij wil voor mij de voet waar de boot op rust ook bestellen
dan kan ik die lelijke die bij de u47 zit daardoor vervangen want die romp past daar ook in

groetjes raf

Hé Raf

Dat is prima ,bedankt .
Ik zal die U2540 ook mebrengen die dag dan kunen we allen eens bekijken wat er wel en niet kan nog aan gedaan worden, en dan zie ik wel.
Vandaag ga ik nog eerst een druktest uitvoeren met mijn U31 en tevens een duikbak maken. Als jullie testen hoeveel druk zetten jullie in de WTC om die te testen?

Groetjes

Dirk

blub, blub ....

Hoi Dirk,

Ik zet meestal twee keer zoveel druk in de WTC als dat normaal gebeurt. Heb je een duiktank van 1 liter dan pomp ik dus twee liter lucht in de wtc erbij, en dan testen. Maar het grootste gevaar is de druk van buiten, maar laat dat systeem van Robbe met die centrale bevestiging nou juist beter gaan afdichten als er druk op de wtc komt te staan.... de einddop wordt dan door de waterdruk nog extra tegen de o-ring gedrukt. Ik test ook altijd met droge o-ringen. Als er dan een kleine oneffenheid in het pasvlak van de buis of de stuurstangen zit zie je daar dan meteen luchtbellen. Met vet op de ring vult dat die oneffenheid op, en denk je dat de boel dicht zit. Maar je krijg er dan later mogelijk last van.

Laatst bewerkt:
Back