bouw van de u32 van robbe

• Topicstarter Topicstarter Dirk626
  • Startdatum Startdatum
Môgge mannen,

Heb gisteren een bestelling gedaan bij Norbert, en vanmorgen toch maar even een belletje gedaan gezien mijn vorige ervaringen , dus dat is opgelost.

Lex, Dirk hebben jullie de O-ring vervangen ? deze lijkt mij wel goed .Van de WTC dus.

Ik heb bij mijn U_2540 de orginele laten zitten , alleen om uit te proberen, die van Norbert
hou ik achter de hand.En na een jaar nog steeds goed.!!

Ik ben nu het snorkel enz. aan het maken Alla Patrick Henry van messing. dat is solderen dus.

Gr.Rob

De O-ring is bij mij de originele. Norbert heeft ze (nog) niet in zacht in de maat voor de U31, maar ze zijn wel bij de afdichtingenboer te krijgen, op bestelling. Eerst maar kijken of het nodig is of niet.

hallo

ik was wat aan het kijken op youtube en toen vond ik dit

een stukje uit een aflevering van future wapens

aan boord van de u212

[URL="
- Aboard the quietest submarine in the world[/URL]

groet ruben

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo

bij de u47 is de afdichting vervangen NA DAT de boot klaar was
door een bajonet sluiting en bij al mijn andere boten is die meteen vervangen
dus na die 1 keer geen hervaring meer met robbe dichtingen

groetjes raf

Hoi allen

Ik heb een uurtje geleden snel een testbasin in elkaar gegooid :p , raar maar voor dit had ik nu vandaag geen geduld.
Hij 2,10 m lang 50cm op 50cm diep.

Nu ben ik bezig met het uittesten van de sub balastgewicht ziet er goed uit, alleen bij het vullen en ledigen van die tank schommelt hij, ik denk dat de tank wat naar voor of achter moet.

Ben wel al tevreden over de afsluiting door het festo ventiel en tot hier toe zijn alle doorvoeringen ook waterdicht.

Ik hou jullie zeker op de hoogte van de vorderingen.

Groetjes

Dirk

hallo dirk
heb het festo ventieltje gezien nu
het is klein maar doet zijn werk zoals het hoort
en meer moet dat niet zijn dacht ik

ik moet nog proberen een schakeling inelkaar te zetten zodat de servo die het ventiel bedient in beide richtingen zijn werk doet
en ja daar moet bij mij iets tussen daar het een speciale platte dunnen servo is die normaal alleen gebruikt wordt om wielen intetrekken bij vliegtuigen
dus hij draait maar in 1 richting volle uitslag niets te regelen (minimaal wel )
groetjes raf

ps wat is dat witte spul daar achter op dat drukschot?????

Hé Raf

Inderdaad die festo lijken mij tot hiertoe klein maar fijn.;)

Ik was nu juist aan het overzetten bezig van enkele foto's van mijn sub in zijn badje. :zon:

De testen begingen zijn vruchten af te werpen.

Groetjes Dirk

hallo dirk

ik heb gezien dat je het ventiel om een van zijn bevestigings gaten laat scharnieren ??
en in het andere heb je een koppeling vast gezet naar je servo
mischien ook een oplossing voor mijn probleem
al blijf ik maar plaats hebben voor zo een platte servo
een wtc van een u47 is nu eenmaal kleiner dan die van een type 212
eens kijken wat ik in de type21 nog kan verwezelijken

groetjes raf

Hé allemaal,

Hier een paar kiekjes van mijn subje in zijn badje ;)

afbeeldingu31102gw6.jpg

afbeeldingu31101mj1.jpg

afbeeldingu31100hb1.jpg

En nu de stand van zaken:

Wat had je gedacht toch 2 kleine probleempjes :onweer: ten eerste als ik terug stijg tot op onderkant periscoop en stop met leegpompen tank gaat mijn sub heel zachtjes 3 cm op en neer. Wat zou hier het probleem van kunnen zijn.
Het tweede probleempje :onweer: is dat ik op 30 min tijd circa 10 ml water binnen krijg dit denk ik dat het eventueel de ontluchting kan zijn waar bij door het veelvuldig vol en leeg te tanken wat gesputter door het darmpje komt een opvangpotje staat op mijn lijstje.

Ik zou zeggen laat jullie reacties maar komen :p:rolleyes::( :arrow: :p:p:p

Watergroetjes van Dirk

Als eerste, toppie!!!! :worship:

Dan het hoeveren ofwel hangen aan de periscopen. Wat ik uit jouw verhaal lees is dat je de boot niet uitrimt met een volle tank, maar er een beetje water uitlaat zodat je perscopen boven water uit komen.

Dat gaat zo blijven zolang je de boot niet trimt met volle tanks. Het water gaat in jouw geval op en neer klotsen omdat de tank niet vol is......

Ik heb hier wel eens een stuk over geschreven. Het trimwerk. Ga ik nu even opzoeken, als dat wenselijk is...

Douglas

Laatst bewerkt:
Hé Douglas

Alvast bedankt voor uw reactie en wacht met spanning op het vervolg af,
een beetje mijn gedacht was het dat het volume van mijn tank te groot was, als dit zo zou blijken heb ik daar wel een mogelijke oplossing voor.
Zoals je wellicht gezien hebt is op de bovenkant van mijn tank een redelijke grote schroefdop ik kan gemakkelijk iets in de tank verlijmen die het volume verkleind.

Groetjes Dirk

Dit is een stukje wat ik geschreven heb in een andere posting. Als je dit goed leest word het wel een stukje duidelijker. Mocht je nog vragen hebben, ik hoor het wel.......

=======================================================

Ik begin bij het begin, dat is de "basis". Zoals Tom al aangaf zijn er 2 posities waar je boot op vaart. Dat is boven water en onder water. Boven water geeft meestal niet zo'n probleem. Onder water wel, dan kan het lastig worden.

Basis boven water is de waterlijn ten opzichte van de romp. Stabiel, mooi op de waterlijn en dat zo blijven ook als je er mee gaat varen.

Onder water is basis 2. Het "hangen'' aan de periscopen. De boot moet in dit stadium PERFECT STIL hangen, HORIZONTAAL in ALLE richtingen. Met een VOLLE tank!!!

Zie onderstaande foto........
IMG_0219.JPG

In dit stadium blijft hij uren hangen. Deze foto geeft goed weer wat de basis onder water inhoud. Deze basis is voor mij heel belangrijk. Een paar graden verkeerd, in welke richting dan ook is funest voor het varen onder water. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar deze basis moet echt PERFECT zijn!!!!

Dan heb je namelijk tijdens het varen het meeste plezier onder water!!! Deze basis in combinatie met een LR2 OF LTR zorgt ervoor dat jouw boot onder water PERFECT vaart.

Deze basis kan je alleen krijgen als je duiktank dezelfde hoeveelheid water inneemt, op de gram na! Dus ook met 2 tanks!!!!

Laatst bewerkt:
Nog eens hoi Douglas

Bedankt , daar word vandaag nog aan gewerkt maar oei die gram :( dat gaat nog lastig worden :rolleyes: desondaks ga ik mijn best doen, ik heb nu iedere dag wat tijd om dat rustig in orde te brengen.
Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte.

Groetjes
Dirk

Dirk,

Gezien het aantal periscopen wat boven water uitsteekt zal het wel mee vallen wat die gram betreft. Als je maar zorgt dat de pomp afslaat op de voelers, dus tank vol. En dan de boot aftrimmen zodat ie aan de periscopen hangt......

Douglas

Dirk,

Douglas heeft helemaal gelijk als hij over 'die gram' spreekt. Zó 'scherp' moet een sub vaak uitgelood zijn (en zeker 'n lichte boot als Douglas' Lafayette).
Verkijk je echter niet té veel op die gram. Ten eerste is jouw U31 'van de forse' en zal een gram gewicht minder effect geven dan bij een kleinere boot.
Daarbij moet je ook in het achterhoofd houden dat je U31 niet gemaakt is om alleen in je testbasin te varen (toch?). Het water waar de boot in zal varen zal in 99% van de gevallen een ander soortelijk gewicht hebben dan het water in je testbak. Temperatuursverschillen, vervuiling en saliniteit (zoutgehalte op z'n Nederlands) heeft méér invloed dan een gram ballast... In ieder water zal de boot dus een andere 'attitude' hebben die je aan de waterkant misschien zelfs moet aanpassen met wat lood meer of minder.

En als je model 10ml blijft lekken in 30 minuten....dan zal je model continue van diepte/waterlijn wisselen. Ik zou niet direct gaan voor 'n lekbak maar echt proberen die lekkage helemaal te verhelpen. 10Ml is ook al 10 gram, dus reken maar uit wat het effect daarvan kan zijn.

De inhoud van je duiktank verkleinen om mooier aan je periscopen te kunnen hangen is ook niet nodig. Werk tegenovergesteld: voeg wat schuim toe (zo hoog mogelijk boven de waterlijn). Is makkelijker en als je het totaal aan noodzakelijk schuim verspreid over de lengte van de boot wordt hij in lengterichting nog stabiler ook.

Succes,

Jos

Hoi allen,

Zou het kunnen dat als ik mijn sub op zijn waterlijn leg en dan bovenop het dek gewichtplaats dat ik zo ongeveer het volume water beter kan in schatten wat mijn duiktank betreft ??

Groetjes

Dirk de zageman :!::!:

Hé Jos

Je was me juist voor met je bericht te plaatsen, jouw idee vind ik helemaal niet zo gek..
En wat je zegt ivm die 10 ml is dus ook zeker juist ik heb me toch voorgenomen beter rustig en goed nu dan later meer last als plezier.

Groetjes

Dirk

Schippers en aanverwanten,

Even dit die duikboothobby en waarschijnlijk ook die andere modelbouwhobby's zijn toch niet goed voor de gezondheid. :(

Kom nu ook weeral tot de vaststelling dat ik mijn avondeten nog niet op heb, het is misschiens daarom dat mijn lichaam weeral niet tevreden is !! :2gunfire: Ik denk dat ik maar iets eet nu !! Niet eten en niet genoeg slapen is toch niet zo goed hé ! Maar wie iets wil moet soms afzien , ha ha ha

Groetjes

Dirk

Back