bouw van de u32 van robbe

• Topicstarter Topicstarter Dirk626
  • Startdatum Startdatum
@ Harry

@ Joop

@ Douglas

Bedankt voor jullie berichten ,stel ik zeker op prijs.

Heb zojuist een bestelling gedaan van dichtingen ,een LDR lageregler, O - Ringen voor de WTC buis .

Groetjes

Het motorspant is veranderd , en is gemaakt uit 3mm dik alu inplaats van het ABS stuk , ben dan zeker van de sterkte om niet in scheuren.

afbeeldingu31009og3.jpg

Dirk

Dag Jos,

Dit is handwerk is gemaakt uit een alu L profiel van 100 - 50 mm eerst alle centers afgedopt en voor geboord met 3,5 mm boor daarna geleidelijk aan groter, vervolgens met een hand ijzerzaag uitzagen en vervolgens met 4 verschillende vijlen bijgevijld. Dan geschuurd met n° 120 en vervolgen met n° 360 zodat alle snijvlakken afgerond zijn. Nog geen uur werk.

Groetjes.

Betreft bestelling bij Norbert Brüggen, ik heb al gelezen dat het soms al eens fout kan lopen ,heb een drietal dagen geleden een bestelling door gestuurd via e-maill en nog geen reactie gekregen van de verwerking daarvan.
Daar ik geen Faxtoestel heb kan ik dus geen fax versturen, wat zou ik het beste doen voor het vooruit te laten gaan want er zijn onderdelen die ik toch vrij snel wil hebben om goed verder te kunnen doen.

Groetjes

Ter info even het verloop van mijn laatste bestelling bij Norbert:
2 jan gevraagd of hij een LTR op voorraad had
3 jan bestelling gedaan en totaalprijs opgevraagd (e-mail)
8 jan reminder gestuurd
9 jan rekening ontvangen (direct betaald)
15 jan gevraagd of geld binnen was.
17 jan bevestiging dat pakket verzonden was.

Ik hoop dat het vandaag binnenkomt.
Maar je bent dus wel bijna 3 weken verder.

Gelukkig heb ik nog genoeg ander werk en zit er dus niet op te wachten ;-)

Groeten Willem

@ Willem

Bedankt dus ik zal nog maar even wachten, ze zeggen toch altijd wachten is een mooie deugd.
Ne mens zou eigenlijk aan 2 duikboten tegelijk moeten werken om de tijd tenvolle kunnen te besteden aan zijn hobby , ik beging er al over na te denken nog een bouwpakket aan te schaffen.

Groetjes

Kan je deze dingen niet bij de fa. Engel bestellen.
Heb dit zelf ook een paar keer gedaan en moet zeggen snelle levering.
Zondag besteld en via card geld overgemaakt.
Dinsdag in huis.
Heb een paar keer een mail naar Norbert Brüggen gestuurd maar geen reaktie gekregen.
Dit zijn mijn ondervindingen met deze twee bedrijven.

Eric

Eric,

Bedankt ook voor uw reactie was juist op de site van Engel aan het zoeken was tevens naar de kits aan het kijken , zien er wel goed uit het kriebeld een beetje voor daar één te bestellen maar ben er nog niet uit welke. Zo doende kan ik als er iets tegenslaagt toch nog verder met de andere is er trouwens ook minder gevaar dat je begingt te prutsen.

Groetjes

Groetjes

Hallo Dirk

Als eerste moet ik zeggen dat de LTR bij Norbert aanzienlijk goedkoper was als bij Engel.
Het is wel duidelijk dat Engel full time met werkoop bezig is en Norbert maar part time.
Toch is zijn service en assortiment prima.
Zo heeft hij speciaal vet in zijn catalogus dat hij ook in kleine spuitjes verkoopt (hoef je niet voor 50 jaar voorraad te kopen).

Ik heb dezelfde ervaringen met bouwen.
Wilde dus beginnen met een Seehund 1:10
Op zoek naar duiktanks gevallen voor een Nautilus 1:32
Zag ik gisteren op marktplaats een Revel VIIc 1:72 met Norbert z'n WTC, toch een bod gedaan, dus nu heb ik 3 subs in aanbouw.
De VII heb ik gekocht voor de WTC en aandrijfset, ik weet niet of ik deze Revel romp ga gebruiken (is de vorige eigenaar al aan begonnen).

Groeten Willem

Voorlopig genoeg werk te doen!

Willem het klopt wat je zegt ivm die regelaar en zo heeft iedere zaak zijn voor en nadelen hé.
met het wat strop zitten zijn natuurlijk mijn ogen op de sets van Engel gevallen ,heb nu een paar modelen op oog maar alleen de prijs doet me verlopig me in stand-by zetten.

Dirk

Ja Dirk

Helemaal mee eens.
De Engel kits zijn niet goedkoop.
Ook zitten er wel een paar foutjes in de kit, het is tenslotte geen massaproductie.
Toch ben ik in het algemeen wel tevreden, belangrijkste nadeel vind ik dat mijn sub 6 volt is, terwijl de meesten op 12 volt werken.
Bij Engel heb je weinig keus, ombouwen is moeilijk omdat zowel de duiktank als de aandrijfmotor en de verlichting 6 volt zijn.

Persoonlijk vind ik de Engel kits wel hun geld waard.
'
Groeten Willem

Hallo Willem/ Dirk,

Ben zelf een Typhoon van de fa. Engel aan het bouwen.
Maar net zoals Willem schrijf kan je niet blind op de tekeingen vertrouwen die erbij zitten.
Maten wijken nogwel eens af, dus een beetje vindingrijkheid komt er wel bij kijken.
Dus kijken op je tekening, meten nog eens kijken voor je iets definitief vastzet.
Zo zal dat bij alle bouwmodellen zijn.
Voer zelf een aantal wijzigingen door in mijn Engelkit.
Ben zelf ook een aantal dingen tegengekomen die niet helemaal kloppen volgens de tekening.
Zoals lagers in plaats van messing buisjes voor de besturing.
Zelf verlichting in de Typhoon bouwen etc.
Doe dit samen met Hans (bosreus) die ook een typhoon aan het bouwen is.
Zo wisselen we ideeen over en weer en dat werkt best goed zo.
Wil de boot ook niet in een paar weken af hebben, doe rustig aan en als ik er even niet uitkomt dan opzij liggen en de volgende dag weer eens verder gaan.
Mijn bevinding met de kits van Engel is goed, ziet er op zich compleet uit.
6 volt is wel een nadeel maar je kan eventueel informeren wat een kit in 12 volt kost.
12 volt hebben ze wel los in het assortiement namelijk.
Dirk in ieder geval succes met het uitzoeken van een model, zal toch ook wel een beetje een personelijke keuze zijn wat je mooi vind

Eric

@ Eric

De typhoon staat toevallig ook in mijn lijste samen met de U177 en de U203 zal nog wel even nadenken worden, maar zal toch niet op één dag beslist worden .
Ben toch eerst al een beetje info aan het opzoeken dan zien we wel.

groetjes
Dirk

ombouw 6 volt naar 12 volt in duikboten van Engel modellbau

12 volt heeft ook mijn voorkeur in subs maar bij deze stel ik de vraag of dat er wel plaats kan gemaakt worden in die subs van Engel omdat ik toch regelmatig opvang dat het binnenin die subs toch zo al passenmaatje is.
Graag reactie van bouwers die eventueel deze ombouw al gedaan hebben.

Alvast bedankt.
Dirk

Hallo Dirk

Ik heb er geen ervaring mee maar ben wel technicus.
De ingenomen ruimte maakt niets uit.
een 12 volt 6Ah accu is net zo zwaar en net zo groot als een 6 volt 12 Ah accu.
Als je een BEC gebruikt zal die iets warmer worden en dus zwaarder moeten zijn als hij van 12 volt naar 5 volt moet omzetten als vanaf 6 volt.

Het probleem bij mijn engel sub was dat de volgende delen meegeleverd werden:
1) de duik tanks.
2) de aandrijfmotor.
3) de verlichtingskit.

1 is dus leverbaar zowel in 6 als 12 volt, maar 2 en 3 alleen in 6 volt.
Ombouw was dus vrij lastig (en kostbaar).
Daarom heb ik besloten om op 6V te blijven.

Groeten Willem.

p.s. zit nog te wachten op de spullen van Norbert maar heb nog nagekeken:
Magneetschakelaar 6 volt 16 Amp is 29,00 euro bij Norbert en 39,80 euro bij Engel, dan wacht ik wel een paar dagen!

Groeten Willem

@ Willem
Bedankt voor de info ben weeral een stapje verder.
Ben nu nog aan het uitdokteren met de benodigde batterijen voor mijn U31 ik heb bij Engel batterijpaks gezien die ze ook vooorzien voor in de Lafayette maar samen gesteld komen ze op 12 volt 7000 mh ,voor mijn motor denk ik dat dat weeral te weinig is voor genoeg vaartijd te hebben later.

Groetjes
Dirk

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is eindelijk gelukt voor de batterijen de plaatsen die door robbe voorzien was voor zijn lood batterijen kunnen blijven zonder te vergroten en er kan per vak een volledig pakket in van Engel ( voor lafayette ) dus maal 2 is een opbrengst van 12 volt 14000 Ah dat zal zeker wel meer als voldoende zijn. Nog even het gewicht nazien en er rekening mee houden met het lood.
Voor mijn ontvanger heb ik tevens 2 batterijpeks voorzien van ierder 1500 Mh, ik denk beter gewicht meer aan batterijen dan aan dood lood.

Groetjes

Hallo Dirk

Ik denk dat je een beetje overdrijft met de accu's.
Je krijgt nu een vaartijd van meer als 5 uur.
In de praktijk zal je je accu's dus niet leeggtrekken.
Als dit nicad's zijn is er het gevaar van "memory effect" en dus korte levensduur.

Ik heb hier nog 10 kilo lood liggen.
In mijn sub komt ongeveer 5 kilo, pasgemaakte broodjes zo laag mogelijk in de boot = stabiliteit.
Verder maar 1 loodgel accu, 6volt 12 Ah, ongeveer 1,8 Kg.
Is goedkoop (19 euro).
Ik reken op 2 uur vaartijd.
Moet voldoende zijn, maar indien niet heb ik 2 opties:
1) een tweede wissel accu.
2) Mih accucellen (maar die zijn ongeveer 5 x zo duur!)

Groeten Willem

Back