bouw van de u32 van robbe

• Topicstarter Topicstarter Dirk626
  • Startdatum Startdatum
hallo dirk
ik gebruik steeds goud contakten
en wat die persoon betreft die doet herstellingen aan model en andere apperatuur

en soms gaat hij ook het water in om een bovendeel van een duikboot te redden

groetjes raf

goed geslapen en Bingo

hé allen

Na een nachtje goed geslapen te hebben en verstand :confused: wakker ;) nog even mijn regelaar getest en de duitse handleiding voor verandering er eens bij genomen i.p.v de engelse en na twee keer geprobeerd te hebben de instellingen te veranderen , werkt hij nog prima en is hij niet stuk. Ik zal dus de volgende keer wat aandachtiger moeten zijn. Dus Lex je had weeral gelijk .:)
Is weeral eurootjes die we aan iets anders kunnen besteden.

Dan nog even tussendoor dit vraagje , zal waarschijnlijk nog wel al eens gevraagd zijn door iemand ; wat doen jullie met de antenne draad van jullie ontvanger ? Op lengte laten in de wtc of korten jullie die toch in ?

Groetjes

Dirk

Dirk,

De antennedraad van je ontvanger mag je nooit inkorten!!
Als je dat wel doet is de kans heel groot dat de ontvangst minder word.
Antennee draad ook niet op een "propje" in een hoekje duwen, maar netjes in de boot wegwerken is wat ik doe.

groeten enne... fijn voor je dat je regelaar toch niet defect is!

Bedankt Jan

Ben nu zeker , op lengte laten was ook mijn eerste gedacht , de mogelijke storingen i.v.m de spanningsleidingen zal toch beperkt zijn.

Groetjes
Dirk

hallo dirk

proberen om deze draad in de lengte van je boot te spannen
ik doe dit aan in een U vorm zodat ik antenne draad heb aan de twee kanten
dit om te vermeiden dat de ontvangst aan 1 kant minder is dan aan de andere
al de componenten in de wtc schermen de draad een beetje af als het ware
en zo kan je dat dus voorkomen

groetjes raf

Hé Raf

Bedankt , hier leer ik dus wel altijd iets bij, een U lus simpel :hammer:maar ja , een vroeger vliegeniertje denkt daar natuurlijk niet direct aan .
Denk dat ik deze week toch flink ga kunnen opschieten , ben nu al aan het denken voor iets te maken van een testbasin ik heb hier niet direct in omgeving een ondiepe vijver om hem uit te testen. We zien wel.

Groetjes
Dirk

hé allen,

Na de stilte terug;
Ik heb hier direct al een probleempje waarop ik jullie verschillende meningen en oplossingen eens wil horen.
Het gaat hier over de mogelijke afsluitingen van mijn duiktank.

@Lex jij gebruikt in uw één van je buikboten een servo met siliconen doorvoor met een soort plaatje. Heb ik ook geprobeerd maar was niet naar mijn voldoening was eventueel te wijten aan het soort siliconendarm dat ik gebruikt heb.
@Raf en wat ik in jouw duikboot gezien die festo of hoe je dat ook moge noemen spreekt me wel aan, maar waar zijn deze te bekomen?

Alle andere iedeeen zijn welkom van jullie en daar alvast bedankt daarvoor.

Mvg
Dirk

hallo dirk

Festo Belgium nv
Kolonel Bourgstraat 101
BE-1030 Brussel

Klantendienst:
Tel : ++32 (0)2 702 32 11
Fax: ++32 (0)2 702 32 09
E-mail: sales_be@festo.com

Leveranciers:
Tel : ++32 (0)2 702 32 00
Fax: ++32 (0)2 702 32 09

Contacteer ons ook per mail:
Algemene info: info_be@festo.com
Studiebureau: systems_be@festo.com
Opleidingscentrum: sde@festo.be

Missing Link : missinglink@festo.be

als je hier niet terecht kunt ????
nu de nummer van het klepje nog
dat zal ik straks posten
ik heb nog een ander dat makkelijker is
het is in plastiek en ziet er zoals een micro switch uit
kost haast niet en werkt even goed en het is lichter in gewicht

groetjes en tot straks

Hoi Dirk,

Ik gebruik siliconenslang met 3mm binnen en 7 mm buitendiameter. De wanddikte is nodig om de druk van de pomp te kunnen hebben. Een festo ventiel kan ook, maar dan moet je de layout van het systeem aanpassen.

Ik gebruik zo'n 'servo-ventiel' omdat ik die in de waterleiding tussen pomp en de aansluiting naar buiten zet. Daarmee sluit je het hele duiksysteem af van het buitenwater als het ventiel gesloten is. Een tandwielpomp lekt altijd wat water tussen de tandwielen door, en dat gaat de vulling van je duiktank beïnvloeden. Ik heb dat eens uitgetest met een potje water op de kast, en de pomp op de vloer. Er komt dan gewoon een straaltje water uit de stilstaande pomp! Met die 3 mm doorlaat heb je voldoende capaciteit. een festo ventiel heeft een veel kleinere doorlaat. Met lucht gaat dat prima, maar als er water door die krappe doorgang moet gaat dat problemen geven.

Een andere optie is om een ventiel niet in de aanvoer, maar in de ontluchting van je tank te zetten (dan kan festo prima). Dat doet Raf ook geloof ik. Maar ik vind daar het nadeel van dat er altijd de buitendruk op je systeem blijft staan, en als je nog een luchtbel(letje) in je duiktank hebt kan dat door de 'lekkende' pomp je vulling beïnvloeden. OK, het gaat niet om tientallen cc's, maar met een duikboot op zweefgewicht is 5 gram verschil al voldoende om hem te laten zinken of stijgen. Met het servo-ventiel is het dicht = dicht, en kan er niets veranderen aan de vulling van je tank.

Mocht je een festo ventiel willen gaan gebruiken kan de aanstuur module eventueel aangepast worden om die aan te sturen. Standaard is er een servo-uitgang die een ventielservo automatisch open en dicht zet zodra de pomp gaat lopen en stopt. Mocht je dat willen kan ik je een schema sturen om dat aan te passen. Je hebt dan een festo ventiel nodig dat bij bekrachtiging opent, en onbekrachtigd dicht zit.

Laatst bewerkt:
hallo

aanpassing is niet nodig
het toegepaste festo ventiel wordt door een servo bedient
en inderdaad staat het ventiel tussen de lucht leiding
verder heb ik met de tegendruk van het water nog geen probleem gehad
want mijn tank is altijd vol zonder lucht bel
het fijn regelen gebeurt op een andere manier
net zoals in het echt heeft mijn boot een hoofd balasttank en een regeltankje

groetjes raf

hallo,

Raf bedankt voor de info ik ga eens een festo bestellen en eens uit testen .

Lex ook alvast bedankt voor je input en zou zeer graag het vernoemd schemaatje van jou ontvangen, daarvoor alvast heel bedankt.

Vele groeten
Dirk

hallo

er was nog iemand die een 21 gekocht had die ellendig inelkaar zat
wel geen goed nieuws gekregen
de romp was inelkaar gezet met stabilit
ik heb een mailtje gedaan naar pattex waar dat spul van komt
hier het antwoord

Geachte heer,

Wij danken u voor het raadplegen van onze "Info-Service"

Tot onze spijt moeten wij u echter melden dat epoxylijm enkel mechanisch te verwijderen is.

Met vriendelijke groeten - Cordialement
Best Regards - Freundliche Grüssen

en toch geloof ik het niet
hahaha
ik denk dat als je de boot zou kunnen invriezen (diepvries kist) het verschil in krimp tussen het abs en de stabilit groot genoeg zou moeten zijn om deze te laten lossen
het zal wel niet overal lukken ùaar als je reeds 80% los zou krijgen was je reeds een heel stuk verder

groetjes raf

Hé Raf

Kan het eventueel eens proberen waar ik werk hebben ze grootkeuken diepvrieskasten , ingepakt in plastiekfolie mag dit geen bezwaar zijn denk ik naar de voedingsnormen toe, kan het maar vragen en dan zien we wel.

alvast weeral bedankt

groetjes
Dirk

hallo

zou je eerst eens niet met een stukje proberen ????
ik weet niet welke invloed de vrieskoude heeft op het abs en de drukbuis
en die moet nog dienen voor deze boot
als je nu eens het achter stuk zou proberen
daar kan niet veel mee verkeert gaan daar zit geen drukbuis (wtc)
groetjes raf

Hoi Raf

Ik denk dat het misschiens beter is dat ik gewoon later de modeldoos van Robbe gewoon ga kopen in plaats van al of niet het slagen van het stuk vriezen. Want zoals ik reeds gezegd heb op het zilvermeer ook het dek gedeelte is niet wat het zou moeten zijn. Daar ik op den duur alles uit elkaar zou moeten doen is dit een werkje zonder einde, maar niet te spreken over eventuele gebroken stukken.

Groetjes

Dirk

hallo dirk

en als ik je nu eens een afbeelding opstuur van een wel heel speciale type21 F
je hebt dan een boot die niemandt heeft en die je dus zelden op een treffen zult tegen komen
je had me gezegd dat het stuk dek vanaf de toren zeer slecht gemonteerd was
wel daar begint dus normaal het meeste werk om dit terug recht te krijgen
en daar zit dus het verschil met het type21 F
het voor dek is helemaal anders dan een typ21
ik zal proberen de tekening in te scannen en ze door te mailen

groetjes raf

He Raf

Ok is zeker het bezien waard, als het je lukt met de scan , stuurt het dan even door zodat ik er een beter zicht op heb.
Waarschijnlijk kan ik ook het volgende duikweekeind te Mol ook bijwonen , en kan ik dan ook de romp eens meebrengen.

Groetjes
Dirk

Festo

Hallo Raf,

Ik heb nu weeral een aantal keren geprobeerd die festo te bestellen online via die link die ik heb van u, bij het registratie formulier in te vullen gaat het steeds fout. Blijkbaar niet naar particulieren ik moet steeds een Firmanaam ingeven , er is ook geen verwijzing naar verkoopspunten dus hier weeral strop.

Groetjes

Dirk

Back