Hoi Dirk,
Ik gebruik siliconenslang met 3mm binnen en 7 mm buitendiameter. De wanddikte is nodig om de druk van de pomp te kunnen hebben. Een festo ventiel kan ook, maar dan moet je de layout van het systeem aanpassen.
Ik gebruik zo'n 'servo-ventiel' omdat ik die in de waterleiding tussen pomp en de aansluiting naar buiten zet. Daarmee sluit je het hele duiksysteem af van het buitenwater als het ventiel gesloten is. Een tandwielpomp lekt altijd wat water tussen de tandwielen door, en dat gaat de vulling van je duiktank beïnvloeden. Ik heb dat eens uitgetest met een potje water op de kast, en de pomp op de vloer. Er komt dan gewoon een straaltje water uit de stilstaande pomp! Met die 3 mm doorlaat heb je voldoende capaciteit. een festo ventiel heeft een veel kleinere doorlaat. Met lucht gaat dat prima, maar als er water door die krappe doorgang moet gaat dat problemen geven.
Een andere optie is om een ventiel niet in de aanvoer, maar in de ontluchting van je tank te zetten (dan kan festo prima). Dat doet Raf ook geloof ik. Maar ik vind daar het nadeel van dat er altijd de buitendruk op je systeem blijft staan, en als je nog een luchtbel(letje) in je duiktank hebt kan dat door de 'lekkende' pomp je vulling beïnvloeden. OK, het gaat niet om tientallen cc's, maar met een duikboot op zweefgewicht is 5 gram verschil al voldoende om hem te laten zinken of stijgen. Met het servo-ventiel is het dicht = dicht, en kan er niets veranderen aan de vulling van je tank.
Mocht je een festo ventiel willen gaan gebruiken kan de aanstuur module eventueel aangepast worden om die aan te sturen. Standaard is er een servo-uitgang die een ventielservo automatisch open en dicht zet zodra de pomp gaat lopen en stopt. Mocht je dat willen kan ik je een schema sturen om dat aan te passen. Je hebt dan een festo ventiel nodig dat bij bekrachtiging opent, en onbekrachtigd dicht zit.