bouw van de u32 van robbe

• Topicstarter Topicstarter Dirk626
  • Startdatum Startdatum
Hallo,

Naar mijn informatie (struinen op internet) zitten er zes torpedoluiken in de boeg, maar die zitten asymetrisch verdeeld. De Robbe tekening zou dan kunnen kloppen. Maar tot iemand een goede foto van recht op de boeg heeft weten we het niet zeker.

In Neurenberg heb ik nagevraagd over dat vierkente gat. Dat zit er inderdaad om het dynamisch duiken te verbeteren, daar stuwt dan water naar binnen, en kunnen er geen luchtbellen ontstaan. Ga je dynamisch duiken dus open laten, heb je een ballastsysteem aan boord kan het dichtgemaakt worden.

@ Lex,

Bedankt voor de info, vermits ik toch met een ballastsysteem ga duiken ga ik deze opening zeker dicht maken, de torpedodeuren is nu verlopig toch nog niet aan de orde dus wacht ik nog even af.

Mvg. Dirk

hoi,

Hier een een foto van de boeg, persoonlijk vind ik dat het dicht maken van die rechthoekige opening dat Robbe voorzien had het model veel beter tot zijn recht zal laten komen.
afbeeldingu31070wn2.jpg

Groetjes
Dirk

Hallo,

Vandaag bijna bij toverslag zie wat heeft de late kerstman heeft gebracht,
Joooooeeeeepie .......... een pakje uit Duitsland.:music:

afbeeldingu31071iv9.jpg

Groetjes
Dirk

@ Lex

Ja dat was toch mijn bedoeling of heb je daar je twijfels over omtrent de goede werking daarvan, want anders gebruik ik hem niet .

Groetjes

Hoi Dirk,

Nee hoor, zal prima werken. Scheelt je in ieder geval een mixer in de boot. Bij mij wordt het een LTR, dus wel een mixer aan boord.

hallo

wat is het verschil tussen de LTR en de dubbele LTR???
want in de orka gebruik ik twee keer een LTR in een schuine opstelling
al heb ik dat beest nu onder de knie om ook zonder deze toestanden te kunnen varen
maar dat is wel heeeeeel veel knuppelen maar wel plezant

groetjes raf

Hallo Raf,

Vermits ik nieuw ben in de duikbootwereld kan ik er maar weinig over zeggen het is ook allemaal nieuw voor mij.
Volgens de kleine beschrijving die er bij is heeft de dubbelle LTR twee in- en twee uitgangen met éénieder zijn eigen microprosessor;
deze zou volgens Norbert perfect zijn voor de U31.

Het zal voor mij ook nog uitzoeken zijn hoe deze nu precies moet aangesloten worden ivm die X roeren, aansturing met 4 servo's en dus 2 aansluitingen op de dub. LDR.

Groetjes Dirk

@ Raf,

Wat jij met twee LR2's doet, diagonaal opstellen om twee assen te stabiliseren, kan de dubbele LR2 niet. Die is ontwikkelt voor duikboten met X-roeren. Elke roerset, linksboven-rechtsonder en linksonder-rechtsboven, heeft dan z'n eigen in- en uit- gang. Daardoor kun je een mixer op de zender gebruiken in plaats van er één in de boot te moeten zetten. Er zit maar één piëzo "horizontaalopnemer" in de dubbele.

PS Het is dus een dubbele LR, geen LTR.

@ Dirk,

Op de zender een X-mixer programmeren met richtings en duiksignaal. Die twee kanalen dan op de ingangen van de LR2dubbel zeten. Op de ene uitgang dan de servo's van linksboven en rechtsonder parallel aansluiten, en op de andere uitgang de servo's van linksonder-rechtsboven.

Laatst bewerkt:
@ Lex

Weeral bedankt voor uw reactie, de aansluitingen is zijn toch voor wat later ben weeral wat aan het veranderen mijn eerste duiktank heb ik blijkbaar met te veel druk op ong. 3 bar uitgetest en deze is opengesprongen ben een nieuwe aan het maken. Ik zit ook een beetje vast om geschikte nippels te vinden voor aansluiting tank - silicone darm, ik heb er maar die zijn van kunstof en heb daar geen vertrouwen genoeg in.

Hallo Dirk

Ik heb hier nog messing nippels liggen die ik ook in mijn duikboten gebruik voor pneumatische bediening,duiktanks vullen en blazen.
Ze zijn geschikt voor 4 mm inw.slang diameter en de schroefdraad is 5 mm en kan er wel 'n paar missen.

Gr Joop

Hallo Joop,

Ik zal een pb sturen voor verder af te spreken , ik vind het geweldig dat men op deze manier mekaar toch verder helpt MODELBOUWFORUM.NL is de max.

Mvg

Dirk

Hallo

Nog evn een beetje gedaan , heb een eenvoudig inschuifsysteem voorzien met 2 halve 20 mm elek. buis die verlijmd zijn op de WTC zodat deze toch los erin zit ,het vergrendelstuk moet nog gemaakt worden.
Op deze manier kan dan ten allen tijden er veranderingen gedaan worden aan de duikboot zonder dat de WTC in de weg zit, en tevens dienen die twee halve buizen de stabiliteit van de wtc zonder dat die moet verlijmd worden.

afbeeldingu31073zr5.jpg

Groetjes
Dirk

Hoi Dirk,

Weer handig dirk! Lijm je die pijpjes ook waterdicht voor en achter? Als je ze open laat zou ik er wat gaatjes in boren boven en onder. Dan kan er geen luchtbel in blijven hangen die je trim straks bemoeilijkt.

hallo

mooie oplossing maar hoe zet je dan de wtc vast
ik doe een kwart slag draaien en hij zit vast met dit systeem lukt dat niet

wel zoals lex zegt gaatjes boren en niet zuinig op zijn
want je zit hier met twee problemen
eerst bestaat de kans dat je een wiebbel effext gaat krijgen (kan er van mee praten )
het tweede dat bij het opduiken er telang water gaat blijven staan OP de rondingen en je boot gaat plakken aan het water
en dan plots als een kurk de rest naar boven schiet
het tegenover gestelde met duiken

ik zou zeker in die brug in de spant een zo grote mogelijke opening maken zodat het water daartussen zeker snel afgevoert kan worden

groetjes raf

Hoi Raf en Lex...

De buisjes blijven open , maar ben zeker van plan wat jullie ook aangehaald hebben om er onder en boven gaatjes te boren.

En Raf wat de sluiting betreft mijn eigen zowat kennende was ik het wat ingewikkeld aan het zoeken ivm iets te maken heb ook geen cnc gestuurd toestel. Omdat die toch niet zo veel keer er uit moet die wtc - buis denk ik dat een soort schroefverbinding ga voorzien, maar je weet maar nooit met mij :rolleyes:.

Dan nu weer iets anders hoe staan jullie tegenover het BID-Chip systeem van opladen? Gebruiken jullie dit of niet , is daar de levensduurte van de NiHM batterij dan zo veel langer mee?

Groetjes
Dirk

hallo dirk

om de wtc in de romp te sluiten heb je geen cnc toestel nodig
daarbij die van mij is ncn hahahaha

ik heb op de wtc een lipje gelijmt
dit schuift door een gleufje in een spant naar binnen
door dan de wtc een slagje te draaien haakt dat lipje achter die spant en klaar de wtc zit vast
een blokje plastiek op de spant en op de wtc dat lipje en zo kan de wtc ook niet tever door draaien
en zit hij altijd juist
meer is het niet en het hoeft ook niet meer te zijn

en wat is in gods naam een BID -chip systeem??????
ik laad al mijn batterijen met een powerpeak infinity 2
en heb daar nog steeds geen problemen mee gehad

groetjes raf

Hoi Raf,

Dat is het Batterie-Identifikations System. (waar dan die D vandaag komt, schiet mij maar lek..) Je plakt een klein chipje op je accu, en dat prorammeer je eenmalig met de accugegevens. Als je gaat laden leest de lader dan de gegevens uit die chip, en hij weet precies wat er aan hangt en hoe hij moet laden. Scheelt je elke keer de lader instellen, met de mogelijkheid op fouten. Hij bewaart ook de laadgegevens uit een aantal cycli op die chip, dus je kunt controleren hoe de accu er voor staat. Bijna alle nieuwe(re) Robbe laders hebben dit tegenwoordig.

Hallo Raf

dat bitje plak je op de accu en ga je progameren voor de laadgegevens die bij die accu horen dat bij de volgende lading dat bitje zelf het laadprogamma zoekt,je hoeft dan niet elke keer het laad apparaat overnieuw voor die accu in te stellen om dat je verschillende accu's gaat laden met de zelfde lader.Ik heb de lader van Robbe-Ultimate 2 die ook zo'n bid systeem heeft,één wordt er bij geleverd en zijn verder los te koop voor meerder accu's.

Gr.Joop

Back