bouw van de u32 van robbe

• Topicstarter Topicstarter Dirk626
  • Startdatum Startdatum
hallo

lijkt me een mooie verkoop stunt

als ik nu al mijn accu's van 3.3 amp die ik in mijn boten heb zitten zou moeten voor zien van zo een chipje dan kom ik dus aan een aardig bedrag
denk dat het om zo een 60 a 70 packs gaat

ik stel niets in op de powerpeak buiten dat ik laad met 3.3 amp
voor de u2540 is dit dus 3 uur laden
de u47 met het packet wissel systeem heeft 4 paketten
de kriek heeft er 2
de orka 4
en het zijn allemaal 3.3 amp cellen
dus allemaal dezelfde

het enige probleem met Nmh cellen dat ik onder vind is de winter periode
als je deze cellen niet regelmatig gebruikt dan lopen ze in ontlaad tijd sterk terug
maar als je deze cellen gewoon de winter door 1 keer permaand ontlaad en terug oplaad dan ondervind ik geen problemen

met nicad's was het nog gemakkelijker en ik opteer voor nicad accus in het vervolg
minder ampjes te gebruiken maar ik heb hier rode sanyo 1.2 liggen en die zijn reeds een 15 jaar oud en die laden nog steeds 1.2 amp

al zal het steeds moeilijker worden deze accu's nog te vinden

dus BID is voor mij een verkoopstunt je kan evengoed een stikkertje plakken
want zeg nu zelf
het instellen van de lader duurt nu geen hele dag of wel ??????

groetjes raf

Laatst bewerkt:
Hoi Raf,

Er is ook niemand die je die dingen opdringt, toch? Als je veel verschillende types accu's hebt is het misschien handig, in jouw geval met allemaal dezelfde zeker niet. Dan blijft de lader waarschijnlijk toch op één instelling staan. Ik heb zelf ook geen behoefte om dat te gaan gebruiken, maar als je geregeld je lader verkeerd instelt, en er ploft ergens iets, is het handig om vergissingen te voorkomen.

@ Raf

Dat is nu ook mijn gedacht als je voor iedere batterij zo'n chip moet aanschaffen aan circa 3 euro stuk kan dat inderdaad op lopen.
Ik weet zeker dat ik ook hier niet aan ga mee doen kan die euro's wel ergens anders voor gebruiken. God weet wat vinden ze morgen weeral uit en als je dat iedere keer moet mee volgen , dan ben je zeker en vast niet goed bezig.

Groetjes
Dirk

hallo lex

ontploffen ??????
vroeger in de jaren stilletjes als er nog met een weerstands draad en een lamp werdt geladen dan kon het zijn dat er wel eens iets verkeert liep

maar met de huidige laders zie ik het zo snel nog niet gebeuren
de max laad stroom is meestal 5 amp en een accu van 3.3 kan dat hebben en zal er niet door ontploffen
zelfs een accu van 1.2 kan deze stroom nog hebben
de meeste laders hebben een auto functie dan moet je niets instellen en doet de lader alles zelf
al gaat het dan soms wel wat tragen dan je zou willen
deltapeak schakelt uit waneer de piek gedetekteert is
ik ben nog geen lader tegen gekomen waar je dit kon uitschakelen
vol is vol en dat wordt gedetecteerd zelfs door de goedkope laders

op de club met de club bootjes hebben we meerder accu's door elkaar nicad en nMh en deze gaan allemaal aan dezelfde type laders zonder problemen
we laden met 2 amp en dit geeft geen problemen
al doen de 3.3 er wel wat langer over dan de 1.2 maar met 6 laders kom je niet in de problemen dat je zonder accu's valt
mijn pa dat is een ander geval maar daar kan die BID ook niet aan verhelpen
die krijgt het voor elkaar om meermaals de polariteit verkeert aan te sluiten
en dan is het voor sommige elektronica einde verhaal
maar daar zijn de winkeliers niet boos om

maar wat moet er dan ingesteld worden door dat bid chipje?????
hier een grafiek van een 3.3 accu die ontladen is en terug opgeladen met de powerpeak
lekker als er aan je lader een serieele uitgang zit
http://foto.modelbouwforum.nl/albums/userpics/10308/normal_3_3.jpg

groetjes raf

Batterijen type D of C

Hé allen

Ben batterijen gaan halen, maar nu stel ik me de vraag ( welliswaar te laat ) :rolleyes: ik heb bat. van het type C gekocht 10 stuks van 4200 mAmp voor op 12 volt te varen nu vrees ik een dat met het type C aan de lage kant is ten opzichte van Type D .
Kan daar iemand me een antwoord op geven of het misschiens beter is voor het dubbel aantal of toch niet.

Nogmaals de groetjes

Dirk

Akkus

Hallo Dirk , ich nehmen 2 x 10 SUB C mit 3600 mA Sanyo.

Grüsse
Thomas

hallo lex

ontploffen ??????
vroeger in de jaren stilletjes als er nog met een weerstands draad en een lamp werdt geladen dan kon het zijn dat er wel eens iets verkeert liep

...........

groetjes raf

Ah, de goeie ouwe tijd...! Ik kan me inderdaad nog vaag iets herinneren van een jochie van net 18 die met een ietwat overladen NiCd accu van de auto weer terug naar het water liep. Te heet om beet te pakken en dus aan de draadjes dragen. Halverwege was het ineens PSSSSSSSSSssssss van beneden, één cel had het begeven, de overdruk blies eruit. Ik wist niet hoe snel ik dat ding onder het zand moest begraven! Hielp natuurlijk niets, maar wist ik veel toen. Ondertussen ben je dan wijzer geworden, en gaat het laden stukken subtieler gelukkig!!

Hé allen

Ben batterijen gaan halen, maar nu stel ik me de vraag ( welliswaar te laat ) :rolleyes: ik heb bat. van het type C gekocht 10 stuks van 4200 mAmp voor op 12 volt te varen nu vrees ik een dat met het type C aan de lage kant is ten opzichte van Type D .
Kan daar iemand me een antwoord op geven of het misschiens beter is voor het dubbel aantal of toch niet.

Nogmaals de groetjes

Dirk

Hoi Dirk,

Ik denk dat je met die 4200 wel goed zit. Thomas heeft met z'n turbo motor wat meer 'sap' aan boord nodig, maar met de standaard motor zou je zo genoeg moeten hebben voor twee uur varen ongeveer. Ik zou het eerst zo proberen, accu's bijplaatsen kan dan altijd nog.

hallo lex
das nostalgie of oud worden je kan kiezen hahahahaha
maar toen was het ook een leuke tijd
ik heb nog ergens foto's van mijn eerste boot gevonden
ik zal ze eens in scannen
toen dacht ik dat een skipjack er zo uitmoest zien

maar hij vaarde en dook en kwam nog terug boven ook

groetjes raf

@ Joop

Heb vandaag al uw pakje ontvangen TURBO DIENST :o , dat dit nog lukt zonder mekaar ooit ontmoet te hebben is toch ook weeral een bewijs dat mensen met zelfde hobby elkaar kunnen helpen,. Ik hoop ooit u met iets van dienst te kunnen zijn.
Nogmaals bedankt Joop

@ Lex

OK zal zo eerst proberen, want zoals vroeger in dit draadje al is vernoemd uren achter elkaar varen en duiken zal wel niet gebeuren zeker.

Mvg Dirk

Even stilte door omstandigheden :( maar zeker niet voor lang.:)

Een beloofd shotje

afbeeldingu31079zb1.jpg

Groetjes
Dirk

Tot eerdaags.

Hallo , ben eventjes terug,

Ondanks de weinige tijd die ik verlopig heb toch ietsjes kunnen doen, de voorziene vastzetting van de losse WTC.

afbeeldingu31084go5.jpg

afbeeldingu31083bq3.jpg

De verlijmingen die je nog ziet worden nog geschuurd en van een laagje verf voorzien.

Groetjes
Dirk

Robbe Roxxy Bl-Control 918 stuk

Hallo,

Vandaag een beetje tijd vrij kunnen maken ,dacht zal motor en regelaar aansluiten en even testen.
Alles eerst aangesloten zoals in de beschrijving ten 1 aansluiting op servo kanaal en nog geen vaarbatterij. ten 2 dezender aan zetten en besturing naar volgas zetten . en dan gebeurde het ik had dus nog GEEN batterij aangesloten en wat bleek nu dat toch die twee aansluitdraden elkaar raakten en dit toch een doorbranding veroorzaakte ,en dit is dus iets wat ik niet kan volgen hoe dit kan van waar komt dan die spanning op die 2 draden zodat er een kortsluitng op de print komt. Ze werkt nog maar in één richting nu.

afbeeldingu310852ud9.jpg

Hierboven de 2 draden in kwestie, ik hoop dat hier iemand toch een antwoord op kan geven, alvast bedankt.

Groetjes
Dirk

hallo

de 5 volt van de ontvanger accu????
die via de bec zo kort gesloten is geworden
met de gevolgen vandien

groetjes raf

Voor mij is het enkel gissen wat er mogelijk gebeurd is.

Dus ik stel je voor om een PB aan "corien" (reparatie afdeling) te sturen en daar de vraag nogmaals te stellen met de details van de regelaar etc erbij.

succes!

Hallo Dirk,

Had je een ontvangeraccu aangesloten staan? Dan denk ik dat Raf gelijk heeft en de BEC kortgesloten is geweest. Maar ik zou zowieso wat Jan al aangeeft dit op het elektronicahoekje zetten, of Corrien per PB benaderen.

En voor de volgende keer, maar dat had je waarschijnlijk al bedacht, EERST de aansluitingen isoleren voordat je gaat testen. Daarvoor is het trouwens ook beter om de accu-aansluitingen contra aan te sluiten. Ma (vrouwtje) aan min, pa (mannetje) aan plus bij de accu. De regelaar dan omgekeerd. Dan kun je straks de accu maar op één manier aansluiten, zoals je het nu hebt gedaan bestaat de mogelijkheid dat je hem verkeerdom aansluit ... Dan is het weer poef.

Wacht even Dirk!

Ik heb je eerste posting nog eens doorgelezen, misschien is er helemaal niets aan de hand. Zo uit de verpakking staat de regelaar namelijk ingestelt op "vliegtuig" en alleen vooruit. Wat je eens kunt proberen: Sluit de regelaar aan op de motor en op de ontvanger. GEEN ontvangeraccu erbij. Zender aan, dan de vaaraccu aansluiten, de regelaar geeft dan een paar piepjes. In de handleiding staat de complete instelprocedure beschreven. Wat je moet doen is het volgende:

1 stel de regelaar in op "boot". Hij staat nu op "vliegtuig".
2 aktiveer de achteruit functie. Hij staat nu alleen op vooruit.
3 eventueel de draairichting omkeren, kan later ook, of met de stekkers naar de motor.
4 de regelaar instellen volgas vooruit en volgas achteruit.

Vooral stap 1 als eerste doen. Als je van alles hebt ingestelt, en dan op "boot" overstapt gaan alle overige parameters weer terug naar standaard. Hoe weet ik dit? Ik heb het zelf ook een paar keer in moeten stellen voor ik dat door had .... staat een regel later in de handleiding, typisch RTFM! :hammer:

@ Raf
@ Lex

Het zal zeker wel door de voeding van de ontvanger batterij komen.
Wat betreft aansluitingpunten vaarbatterij zal ik zeker doen Lex ivm mannatje vrouwtje want dat is later ook een probleem gespaard van verkeerd inpluggen.
Gebruiken jullie ook altijd gold verbindingen of ook de gewone standaard?

@ Jan

Ook alvast bedankt voor uw reactie, maar wie is die persoon ivm het pb .

@ Lex

Ga nu dadelijk opnieuw proberen, ik hou jullie op de hoogte

Mvg

Dirk

@ Lex

Heb alles nog een paar keer doorlopen met die programatie, komt niet in orde, nog steeds één richting welliswaar van richting veranderd maar geen 2 de richting. Het getuud word na een tijdje storend. Ik denk dat er wel zeker iets door gebrand is misschiens wel de programma chip. Ga woensdag maar eeneens een nieuwe halen.

Groetjes
Dirk

Back