Bouw van de XXI met een schaal van 1:38

Discussie in 'Duikboten' gestart door Joop.O.H., 22 jul 2004.

  1. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hi allemaal ,

    Na anderhalf jaar wachten op het bouwpakket van de XXI U boot van Robbe en mijn geduld op is ben ik nu zelf een aan het bouwen.
    De boot is 2 mtr. lang,dat is ongeveer een schaal van 1:38

    De romp ben ik nu aan het plamuren en schuren en heb verder nog geen onderdelen besteld,dus nog in een pril stadium.

    Ik ben er ook gelijk een foto rapportage van aan het maken zodat ik altijd terug kan kijken hoeveel bloed,zweet en tranen het mij allemaal heeft gekost.

    Ik hou jullie op de hoogte over het verder verloop.

    Gr.Joop
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo


    die boot heeft robbe toch al verleden jaar uit gebracht niet???????????
    vreemd dat je der 1.5 jaar op moet wachten

    sportieve groeten raf
     
  3. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Hoi Joop,

    Je gaat ons toch laten meegenieten van je bloed, zweet en tranenwerkstuk? :D
    We kijken al vol spanning uit naar de eerste foto's.

    Anderhalf jaar wachten op een boot is wel lang vind ik. Heb je die rechtstreeks bij Robbe besteld? :?
    Amaai, dan zijn ze in Engeland toch rapper hoor. Daar is de gemiddelde wachttijd voor een kit 1 weekje.

    Groetjes,

    Droopy
     
  4. XXI

    Robbe beloofd de kit al meer dan een jaar. Heel veel mensen wachten erop. Steeds is er weer iets anders wat niet goed gaat bij de productie van de uiteindelijke kit. Naar verluid worden de eerste vanaf november uitgeleverd.

    Danny
     
  5. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hi allemaal,

    Ik had die boot bij een hobbyzaak besteld en een gedeelte aanbetaald,hij vertelde mij elke keer dat er produktieproblemen waren,wat ik door andere berichten meer kreeg wel geloofde.

    Achteraf ben ik blij dat ik het zo heb aangepakt,kan alles invullen zo als ik het hebben wil,in de lengte doorzagen,het is dan veel overzichtelijker.

    De machinekamer en de rest zo als de servo's ontvanger en magneet ventielen om statischs te duiken ga ik een twee apparte WTC cotainers bouwen,de accu's laat ik gewoon in het water mee duiken,die zijn toch immers water dicht.

    Gr.Joop
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.623
    Locatie:
    Betuwe
    Hier nog een patient in de Type XXI-wachtkamer....
    Robbe had haar toegezegd aan MbA voor een recensie, maar tot nu toe complete radiostilte.

    Roel
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ik heb die boot op de beurs in dortmund gezien
    mooie boot dat wel
    maar als er produktie problemen zijn ????????????
    hopenlijk niet met de kwaliteit van het model


    sportieve groeten raf
     
  8. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo Raf,

    Die je op de beurs hebt gezien was een beurs model,daar zijn er maar tien van gemaakt.

    Daarna is het radio stilte zoals Roel als zij.Ik denk ook dat ze echt problemen met de produktie hebben.

    Ik denk dat deze ook met een cilinder als WTC uit gevoerd is zo als de U 47.Ik vind dat maar een lastig systeem en je kunt er niets meer in kwijt dan het hoog nodige,en ook de verbindingen naar buiten vind ik nogal complex.

    Gr.Joop
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    moet ge mij vertellen
    die wtc vind ik best ruim genoeg hoor
    en de uitgangen heb ik ook opgelost
    maar die stomme manier van afsluiten dat vind ik knudde
    ik heb bij nrobert brugge een baionet sluiting besteld
    ik heb altijd gezegd dat ze twee bouwdozen moeten uit brengen
    een voor de gewone mensen die een duik boot willen en dan een voor diegene die meer eisen aan hun model stellen
    ik ga het binnen leven van de u-*** veranderen zo snel ik die dichting heb
    ik moet van vierkant naar rond gaan denken maar dat lukt wel

    sportieve groeten raf

    ps om ontopic te blijven de XXI blijft een mooie boot
     
  10. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hi allemaal,

    Hier een vervolg berichtje van mij.

    Ik ben gisteren naar Bremerhaven geweest,en ja wel hoor,om de XXI U boot te bezichtigen.Het was voor mij indrukwekkend om hem daar te zien liggen,tevens uiteraard van binnen en buiten vele foto's gemaakt.
    Ik vond het een knap staaltje techniek dat die Duitsers aan het eind van de oorlog daar nog in hebben kunnen prutsen.

    Ik heb de romp zo goed als klaar.Ik heb ook de eerste benodigde spullen besteld zo als de motoren(type 850)vaarregelaars(navy 90 M)schroefassen en accu's 2 stuks(12 v 12 Ah)en wat kleinere dingen die ik voorlopig nodig heb.
    Het duik systeem doe ik met vloeibaargas(niet brandbaar)en verschillend magneet ventielen,maar dat komt als aller laatste.

    Het is 40 jaar geleden dat ik voor het laatst met radio grafischbestuurde boten bezig ben geweest,dat was een topedoboot,z.g.n.diesel electrisch,een gloeiplug motor(8.cc)dreef een dynamo van een kever aan en de motoren waren van ruitenwisser,ook van een kever en het schakelen gebeurde met oude relays uit een lift schakelkast en het werkte prima.

    Zijn er van jullie kant nog sugestie's dan hoor ik dat graag,want je kunt niet alles weten.

    tot horens

    Gr.Joop
     
  11. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hi allemaal

    Zoals ik beloofd heb zou ik iets van mij laten horen over de voortgang van de bouw van mijn duikboot type XXI.
    Ik heb inmiddels al enkele foto's op mijn home page gezet,de link hier naar toe is:

    http://home.planet.nl/~oldeh030/
     
  12. patrick

    patrick Guest

    Joop,

    ik kan maar 1 ding zeggen en dat is wauwwwwwww.
    dat zit er echt erg mooi uit allemaal.

    heb veel waardering voor je werk.


    ga zo door


    patrick :lol:
     
  13. Bastiaan

    Bastiaan Guest

    :worship: respect!
     
  14. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Het projekt met die zeilboot ziet er ook goed uit.
    Zo zie je dat met polyester veel kunt doen,het is licht en sterk en je kunt er alle vormen van maken.Die romp van mijn boot is een beetje te zwaar geworden om dat ik het verkeerde plakband heb gebruikt om die mal in te wikkelen,het lijm van het plakband heeft het schuim aangetast en is naar binnen getrokken waardoor er meer polyester omheen is gekomen en dat kun je niet wegschuren,dus ik moet er meer drijfvermogen in stoppen en heb ik nog maar net genoeg ruimte voor.Zo zie je maar dat het niet helemaal van een leiendakje gaat,maar de tijd zal leren.

    Gr Joop
     
  15. remie

    remie

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    1.296
    Locatie:
    Velden (Nederland)
    dit is echt mooi werkt 8O
    ga zo door. 8)
     
  16. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hi allemaal

    Ik heb weer wat foto's bijgeplaatst van de bouw van mijn XXI onderzeeboot,hij begint zo langzamerhand vorm te krijgen,maar ik heb de hele winter nog voor de boeg en op schaatsen komt hij toch niet vooruit.

    Ik zal volgende week de foto's die ik van de "whillem Bauer" gemaakt heb op een aparte link zetten.

    Hier onder nog even de link van mijn bouwwerk.

    http://home.planet.nl/~oldeh030

    Gr.Joop
     
  17. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo duikboot fanaten

    Ik heb weer 'n paar foto's bijgeplaatst,maar met een ander progamma om dat ik hier wat gemakkelijker tekst bij kan plaatsen.Onder de eerste foto staat een link naar foto's die ik tijdens mijn bezoek aan de Wilhelm Bauer gemaakt heb die in Bremerhaven ligt.
    Het eind van de bouw is bijna in zicht en over een paar weken ga ik hem in een waterbak bij mij in de garage testen,daarvan houd ik jullie uiteraard op de hoogte over het resultaat.
    Ik ben nu de torpedo's aan het maken(8 stuks,2 voor reserve)met een stukje elektronica er in waarvan ik de looptijd in kan stellen van enkele seconden tot max. een minuut zodat hij niet naar de eeuwige jachtvelden verdwijnt anders wordt het een kostbare zaak.De torpedo's ga ik twee bij twee uit de buis blazen en d.m.v. een reedcontact bekracht worden en verder gaat varen.D.m.v. een schepnet die ik op de boot kan plaatsten kan ik de torpedo's weer op vissen.

    Uiteraard houd ik jullie over het verder verloop op de hoogte.

    M vr.groeten Joop
     
  18. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Joop,

    Fraaie foto van Willem B.

    Hoe ga je die torpedo's aandrijven, ben erg benieuwd. Ik ben de U 2540 van Robbe aan het bouwen, en mischien dat ik ze daar eventueel ook in wil realiseren. Ligt een beetje aan de wijze van afvuren en aandrijving, ik heb (straks) geen gas aan boord.

    Ik kan in jou fotoalbum van de bouw alleen pagina's 2 en 6 openen. :?: Maar het ziet er indrukwekkend uit.

    Groeten, Lex
     
  19. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Lex,

    Klein maar fijn: http://www.robart.com/air_systems/airkits.aspx misschien een goede optie?

    Jos
     
  20. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hi Lex

    Ik weet niet of er wel voldoende ruimte is om torpedo's in die boot van Robbe te monteren gezien de plaatsing van de torpedo luiken,die zitten recht boven elkaar in een vrij smal voor schip,dan moeten het wel hele dunne torpedo's worden.
    Bij mijn boot heb ik terdege rekening gehouden om terpedo's te monteren,de torpedo luiken zijn ook van het type XXI-C over genomen,deze lopen van boven af korter naar beneden en de boot is ook wat breder van voren dan de orginele boot zo dat ik wat grotere torpedo's kan plaatsen en wat meer ruimte heb om de hele aandrijving in te monteren en bestaat uit de volgende onderdelen,schroef en schroefas uiteraard,motor 3,8 Volt/20 mm doorsnede,reed wissel contact,elektronica voor de instelbare looptijd en drie knoop cellen van 1,2 V in serie.De torpedo zelf is van een aluminium sigarenkoker met een doorsnede van 22 mm.de totale lengte is 19 cm,ik had ze liever wat langer gehad maar ik heb geen ruimte meer om die buizen langer te maken.
    Volgende week ga ik de boot in mijn waterbak in de garage testen op waterdichtheid en of alles werkt voor dat ik er mee de grote plas op ga.
    Zelfs de 30 mm geschutstorens zijn door middel van servo's draaibaar,servo's heb ik waterdicht gemaakt.De snorkel en periscopen gaan pneumatisch bedient omhoog en laag.

    Ik houd jullie verder op de hoogte over de voortgang van het porject.

    GHr.Joop
     

Deel Deze Pagina