Hallo duik/onderzeeboot fanaten
Nu mij projekt van mijn boot zo goed als af is(buiten de torpedo's)en alle testen met goed gevolg heeft doorstaan wil ik hier voor de geinterseerden wat technische gegevens vermelden.Ik had vanmiddag de grote plas op willen gaan en proef varen,maar door omstandigheden is dat niet door gegaan.
Afmetingen;lengte 200,breedte 24,hoogte 26 en met de toren 36,gew.25 kg. maten zijn in cm.
Voortstuwing;2 motoren van het type 850/12 volt met een max.opgenomen vermogen van 7.5A.De schroefassen zijn standaart steven buizen met speciaal vet gevuld met daar achter schroeven van 55 mm doorsnede en zijn 3 bladig van kunststof gemaakt.Het geheel wordt aangedreven door een droge lood accu van 12 volt met een capaciteit van 12 Ah,hier bij heb ik ook nog een reserve accu bij mij van de zelfde capaciteit.
R.C.bedrijf;Zender van het merk Futaba F 14 met twinstik uitvoering,ontvanger met daaraan gekoppeld twee decoders gevoed door een accu van 12 volt 7.5 Ah.voor ventielen en een BEC systeem voor de R.C.uitvoering,6 servo's onderverdeeld in:
servo 1-richtingsroer.
servo 2-achterste duikroer.
servo 3-voorste duikroer in/uit klappen.
servo 4-voorste duikroer bediening.
servo 5-voorste 30 mm kanonnen draaien.
servo 6-achterste 30 mm kanonnen draaien.
De servo's voor de geschutskoepels zijn door mij waterdicht gemaakt,is eenvoudig te doen.
Pneumatisch bedrijf;uitgevoerd door een verzamelblok met 12 magneet ventielen van het merk "CLIPPARD".Deze ventielen zijn onder verdeeld in:
2 ventielen om de voorste en achterste duiktanks te vullen.
2 ventielen om de voorste en achterste duiktanks te blazen.
2 ventielen om de snorkel,periscopen en de antenne omhoog/laag te bedienen.
1 ventiel om de torpedo luiken te openen en sluiten.
3 ventielen om de torpedo's per paar uit de buizen te blazen.
1 ventiel om de 3 WTC onder druk te zetten.
1 ventiel voor reserve,ik heb nog geen idee om hem ergens voor te gebruiken.
De bedienig gebeurd d.m.v drijf gas in een houder met een inhoud van 700 ml. vloeibaar gas waarbij volgens het HP log. diagram 150 ltr.gas ontstaat ,voldoende om hier mee 30 á 40 keer te kunnen statisch duiken en nog voldoende over heb voor de rest van de bediening.
Het gas is NIET brandbaar!
Duiktanks;voor en achter,onder in de boot,zijn twee duiktanks van elk 1 ltr. inhoud geplaatst wat net voldoende is om er mee te duiken.
Ik had eerst 2 tanks van 1 1/2 ltr.geplaatst,maar door ruimte gebrek heb ik ze van een liter gemaakt,achteraf had ik dat niet moeten doen en een andere oplossing voor de ruimte moeten zoeken,maar ja,ze zitten er nu in en kan dat zo maar niet even veranderen.
Beveiligingen;De WTC's worden automatisch onder druk gezet door de drieweg ventielen van de duiktanks in de WTC te ontlasten,hierbij is een veiligheid gemonteerd en afgesteld op een 0,5 Bar overdruk en bij hoger afblaasd.Ik kan de WTC's ook handbediend op druk zetten door een appart ventiel in te schakelen.
Komt er alsnog water in de WTC's dan zijn er vlotters die de tanks blazen en tevens 2 blauwe lampjes boven op de toren gaan knipperen en ook de gas bellen boven uit de boot zie komen.
De reddingsboei;Deze wordt door een magneet op zijn plaats gehouden en wordt,als hij in het water ligt,d.m.v. een vlotter pas in geschkakeld en de boei daarbij aan trekt.Als de gehele spanning wegvalt komt hierbij de boei los en komt boven drijven,hier zit een snoer met een lengte van 6 mtr. en een trekkracht van 35 kg opgerold.Ik kan de boei ook handmatig ontkoppelen voor dat hij in de modder blijft steken en van zelf niet meer boven komt terwijl alles wel werkt.
Drijfgas houder;De boot is zo afgtrimd dat als er nog maar 100 ml.gas in zit,hij met volle duiktanks boven blijft drijven en kan er niet meer gedoken worden.er kan immers tijdens het varen een gaslek onstaan en ik dit niet tijdig zie.
Zijn er verder nog vragen of sugesties van jullie kant hoor ik dat graag en hoop jullie voldoende geinformeerd te hebben.
Gr.Joop
[font=Arial, sans-serif][/font]