Bouw van de XXI met een schaal van 1:38

Discussie in 'Duikboten' gestart door Joop.O.H., 22 jul 2004.

  1. Guest

    Guest Guest

    wtc

    De Duitsers noemen het niet WTC maar "Druckkörper". ze zeggen ook wel eens het "Nicht durchflutete teil".
    Ik en nog velen waren de benaming WTC nog niet tegen gekomen.
    En aan plooi denken wij aan een plooi rok of iets dergelijke maar niet aan duikroer.
    En Raf betreft uitdrukkingen weet de deze ook he, je moet niet met onze voeten spelen he.
    De Belgiësche woorden beheers ik redelijk, heb jaren in en voor België gewerkt.
    Maar bedankt voor de uitleg.

    Hein
     
  2. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    En dat terwijl ze ook gewoon het voorste deksel 2 maal hadden kunnen leveren, met een boormalletje voor de gaten op de tekening. Is waarschijnlijk ook nog goedkoper dan het deksel uitfresen, en een apart ABS deel vacuumzuigen. Maar goed, blijft een bouwdoos hè. :wink:

    Groeten, Lex

    PS moeten we nu niet terug naar het andere draadje, is voor deze eigenlijk :offtopic:
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo

    eigenlijk wel en niet
    eigenlijk zouden de twee draadjes best samen kunnen gezet worden
    het verschil tussen eigen bouw en bouwdoos

    joop heeft prachtig werk afgeleverd
    vooral het torpedo lanceer systeem is mooi

    joop werk je met een plunjer of klemmen je torpedo's in de buis

    bij de echte 7 c die werkte met een stop die achter de torpedo werdt geplaatst
    de perslucht drukte zo niet tegen het gevoelige stuurmechaniek en de prop
    maar tegen de centrale as die echter de torpedo uit stak
    de stop die had ook een rubberen afdichting die mooi aansloot in de lanceerbuis
    de torpedo die steunde op de staartvinnen en kleine profieltjes aan de romp
    het was belangrijk dat de torpedo juist in de lanceerbuis kwam te zitten daar de torpedo in de buis kon ingesteld worden door een speciaal mechaniek wat in de torpedo instellingen kon veranderen en zo de diepte en de tevaren koers kon bepalen

    niet relevant voor een model maar toch altijd leuk om weten
    ik zal eens aan afbeelding proberen te posten van zo een stop
    ik heb die foto toen gemaakt toen ik de type 7 in duitsland ben gaan bezoeken

    groetjes raf
     
  4. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo duikboot fanaten

    Onder de laatstefoto,torpedo ontwerp begin fase,staat een filmpje van de eerste proefvaart,hij is alleen nog zo'n 5 gram te zwaar,hij zinkt weg,maar dat lossen wij nog op en de omgebogenvinnen moeten ook nog gemonteerd worden.Wij gaan de goede richting op,het heeft even tijd nodig.
    Wij houden jullie verder op de hoogte.

    Gr.Joop
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo

    eventjes een reactie over de afkorting WTC

    Model subs, just like the real ones, have a watertight and pressure resistant compartment (pressure hull) where all the stuff that hates water (motor, radio, servos, etc.) lives. The parts of the model that don't have to be dry are free–flooding, with holes or slots to allow the water in and out. Of course, you need to get inside the pressure hull for assembly and servicing. Plus, the mechanical connections to operate the rudders and diving planes need to get out. These openings in the pressure hull are typically sealed with O–rings and gaskets. Some models use custom–fitted hand built pressure hulls, but nowadays many hobbyists use commercially available, manufactured units called WTCs or Water Tight Cylinders.

    daar ik meer op engelse en amerikaanse sites zit dan duitse ben ik dus de afkortingen wtc gaan gebruiken
    daar sommige mensen mischien geen engelse sites bezoeken en de afkorting WTC nog nooit in heel hun leven gezien hadden wil het niet zeggen dat ik onzin verkoop en iemand iets wil wijsmaken of met zijn voeten wil spelen maar dat het wel degelijk een afkorting is die al jaren in het model wereldje gebruikt wordt

    hier de link trouwens naar een zeer interesante site

    http://www.rc-submarines.com/id45.htm
    kun je meteen zien dat wtc daar wel gebruikt word of je kan naar deze link gaan
    http://www.rc-submarines.com/r_c_subs.htm

    en geniet van de info die daar gegeven wordt over het lanceren van raketen en torpedo systemen en duikboten in het algemeen van goedkoop tot haast onbetaalbaar.

    groietjes raf
     
  6. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo Raf

    Die site staat onder mijn favorieten en kijk er veel naar.Nu wij het over WTC,s hebben,die van mij(3 stuks,machinekamer,elektronica,en de bediening van de voorste duikroeren)staan bij mij onder druk met gevolg dat ik alle bedradingen die naar buiten lopen de aansluitingen met sec.lijm moet afdichten anders loopt het drijfgas via de bedrading naar buiten zo als anders het water naar binnen loopt als er geen druk op staat.
    Op zo,n manier staan de servo's,die de 30 mm geschutstorens bedienen,ook onder druk en kan er geen water inlopen en werkt perfekt.

    Hallo Jos

    Over het uitwendige afwerken van mijn boot ben ik nog niet uit.Wat mij betreft mag je hem wel GEBRUIKT afwerken.Naar die NAVIGA of VAGINA,hoe je het ook noemen wil,ga ik toch niet naar toe om dat hij niet aan echte model-bouw afmeting voldoet,mij gaat het hoofdzakelijk om de techniek die er in zit.Laat e.a. van je weten.

    Gr Joop
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo joop

    de kleine wtc is getest en water dicht bevonden

    het breiwerkje is dus druk dicht
    het op pompen van de wtc is niet altijd aan te raden
    als je een buis gebruikt dan zou ik zeggen ja geen probleem
    maar als je een bakje gebruikt dat uit 6 delen bestaat en in elkaar is gelijmt dan bestaat er een risico op barsten als er geen tegen druk is door het water

    ajs de robbe balgjes gebruikt dan blazen die op en trekken je stuur stangen altijd naar buiten wat resulteerd in een meer verbruik daar je servo dat wil compenseren

    mijn torens gaan niet draaien
    en periscopen blijven waar ze zijn samen met de snorkel
    die ik wel ga uitrusten met een speciaal systeem wat ik nu nog aan het uit proberen ben

    groeten raf
     
  8. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hi Raf

    Die WTC,s van mij zijn gelijmd én geschroefd waarbij er ook een overdruk ventiel gemonteerd is die ik afgesteld heb op 0,5 Bar.De druk op het pneumatisch bedrijf gaat via een reduceer die afgesteld is op 2Bar wat ruim voldoede is,en mijn voorraad tank kan kan max.700 ml. in,wat bij nul Bar 150 liter gas kan produceren wat ruim voldoende is om 25 keer statisch te duiken en dan heb ik nog voldoende over om de rest te bedienen zo als de torpedo's afchieten en de snorkel op en neer te laten gaan.
    De stangen doorvoeringen heb ik van aangepaste elektrowartels gemaakt met O ringen er in gemonteerd en werkt naar tevredenheid

    Gr Joop
     
  9. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo duik/onderzeeboot fanaten

    Nu mij projekt van mijn boot zo goed als af is(buiten de torpedo's)en alle testen met goed gevolg heeft doorstaan wil ik hier voor de geinterseerden wat technische gegevens vermelden.Ik had vanmiddag de grote plas op willen gaan en proef varen,maar door omstandigheden is dat niet door gegaan.

    Afmetingen;lengte 200,breedte 24,hoogte 26 en met de toren 36,gew.25 kg. maten zijn in cm.

    Voortstuwing;2 motoren van het type 850/12 volt met een max.opgenomen vermogen van 7.5A.De schroefassen zijn standaart steven buizen met speciaal vet gevuld met daar achter schroeven van 55 mm doorsnede en zijn 3 bladig van kunststof gemaakt.Het geheel wordt aangedreven door een droge lood accu van 12 volt met een capaciteit van 12 Ah,hier bij heb ik ook nog een reserve accu bij mij van de zelfde capaciteit.

    R.C.bedrijf;Zender van het merk Futaba F 14 met twinstik uitvoering,ontvanger met daaraan gekoppeld twee decoders gevoed door een accu van 12 volt 7.5 Ah.voor ventielen en een BEC systeem voor de R.C.uitvoering,6 servo's onderverdeeld in:

    servo 1-richtingsroer.
    servo 2-achterste duikroer.
    servo 3-voorste duikroer in/uit klappen.
    servo 4-voorste duikroer bediening.
    servo 5-voorste 30 mm kanonnen draaien.
    servo 6-achterste 30 mm kanonnen draaien.
    De servo's voor de geschutskoepels zijn door mij waterdicht gemaakt,is eenvoudig te doen.

    Pneumatisch bedrijf;uitgevoerd door een verzamelblok met 12 magneet ventielen van het merk "CLIPPARD".Deze ventielen zijn onder verdeeld in:

    2 ventielen om de voorste en achterste duiktanks te vullen.
    2 ventielen om de voorste en achterste duiktanks te blazen.
    2 ventielen om de snorkel,periscopen en de antenne omhoog/laag te bedienen.
    1 ventiel om de torpedo luiken te openen en sluiten.
    3 ventielen om de torpedo's per paar uit de buizen te blazen.
    1 ventiel om de 3 WTC onder druk te zetten.
    1 ventiel voor reserve,ik heb nog geen idee om hem ergens voor te gebruiken.
    De bedienig gebeurd d.m.v drijf gas in een houder met een inhoud van 700 ml. vloeibaar gas waarbij volgens het HP log. diagram 150 ltr.gas ontstaat ,voldoende om hier mee 30 á 40 keer te kunnen statisch duiken en nog voldoende over heb voor de rest van de bediening.
    Het gas is NIET brandbaar!

    Duiktanks;voor en achter,onder in de boot,zijn twee duiktanks van elk 1 ltr. inhoud geplaatst wat net voldoende is om er mee te duiken.
    Ik had eerst 2 tanks van 1 1/2 ltr.geplaatst,maar door ruimte gebrek heb ik ze van een liter gemaakt,achteraf had ik dat niet moeten doen en een andere oplossing voor de ruimte moeten zoeken,maar ja,ze zitten er nu in en kan dat zo maar niet even veranderen.

    Beveiligingen;De WTC's worden automatisch onder druk gezet door de drieweg ventielen van de duiktanks in de WTC te ontlasten,hierbij is een veiligheid gemonteerd en afgesteld op een 0,5 Bar overdruk en bij hoger afblaasd.Ik kan de WTC's ook handbediend op druk zetten door een appart ventiel in te schakelen.
    Komt er alsnog water in de WTC's dan zijn er vlotters die de tanks blazen en tevens 2 blauwe lampjes boven op de toren gaan knipperen en ook de gas bellen boven uit de boot zie komen.

    De reddingsboei;Deze wordt door een magneet op zijn plaats gehouden en wordt,als hij in het water ligt,d.m.v. een vlotter pas in geschkakeld en de boei daarbij aan trekt.Als de gehele spanning wegvalt komt hierbij de boei los en komt boven drijven,hier zit een snoer met een lengte van 6 mtr. en een trekkracht van 35 kg opgerold.Ik kan de boei ook handmatig ontkoppelen voor dat hij in de modder blijft steken en van zelf niet meer boven komt terwijl alles wel werkt.

    Drijfgas houder;De boot is zo afgtrimd dat als er nog maar 100 ml.gas in zit,hij met volle duiktanks boven blijft drijven en kan er niet meer gedoken worden.er kan immers tijdens het varen een gaslek onstaan en ik dit niet tijdig zie.

    Zijn er verder nog vragen of sugesties van jullie kant hoor ik dat graag en hoop jullie voldoende geinformeerd te hebben.

    Gr.Joop







    [font=Arial, sans-serif][/font]
     
  10. Guest

    Guest Guest

    Hallo Joop,
    ik had al foto's gezien en dat zag heel goed uit.

    :proost:

    Ik hoop hem te zien varen in Lelystad en nog wat foto's te zien van je eerste proefvaart.
    De lijst van je schip ziet indrukwekkend uit.
    Veel succes met je eerste vaart.

    Hein

    :proost:
     
  11. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Joop,

    Zo te lezen heb je over het één en ander goed nagedacht! :thumbsup:

    Als dat automatisch onder druk zetten van de WTC's goed werkt heb je een aardige foolproof onderzeeër, als je ze op 0,5 bar zet komt er echt geen water meer in!!

    Hoe heb je de servo's in de toren waterdicht gemaakt, is voor mij mischien ook een goede optie. :wink: Ik wil t.z.t. ook de geschutkoepels draaiend maken, en de periscopen bewegen, en dat scheelt weer een klein WTC'tje onder de toren.

    Groeten, Lex.
     
  12. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Ga ik ook wat zeggen over het waterdicht maken van servo's....

    Al eens gedacht aan de volgende 'simpel-tel' constructie: prop de tandwielkast vol met siliconen-vet, tape de naden van de servo af en geeft de hele servo-kast een laklaagje. Monteer de servo op z'n kop (servo-arm naar beneden) en 'lak/lijm' het gaatje voor de bedrading (rubberen rokje) dicht. Gaat werken!!!

    Jos
     
  13. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    ik dacht zelf aan het volgende:

    Schroeven van de behuizing iets lossen, naden een likje siloconenkit geven, schroeven weer vast. Draaddoorvoer en de schroefkoppen ook met siliconenkit afdichten, en onder de servo-arm een o-ringetje. Eventueel de onderkant van het armpje taps afdraaien, zodat 'ie bij het aandraaien de o-ring opzij drukt, waardoor hij beter afdicht.

    Ligt volgens mij ook een beetje aan het type en de constructie van het servo wat er mogelijk is in deze.

    Groeten, Lex.
     
  14. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hi allen

    Ik heb de servo's waterdicht gemaakt zoals Lex het omschrijft en tot nu toe zijn ze waterdicht na tig keren in mijn waterbak gedoken te hebben.
    De servo's bij mij lopen aan de bovenkant naar de as al schuin omhoog en was het simpel een wat kleinere O ring te monteren,wel in smeren met vaseline.Ik gebruik hierbij vaseline in een spuitbus,kun je overal gemakkelijk tussen komen(nee,het is niet wat jullie denken).De draad invoering heb ik met seconden lijm afgedicht,loopt over gemakkelijk tussen in en dicht goed af.

    Gr.Joop
     
  15. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Joop,

    Als je er nog bij kunt is het misschien handig om de draadinvoeren nog extra met siliconenkit af te dichten. Op de langere termijn kan secondenlijm namelijk niet tegen water! (Helaas eigen ervaring :wink: ) Het gebruikt wel het omgevingsvocht (waterdamp) om uit te harden, maar bij langdurig contact met water lost het weer op.

    Groeten, Lex.
     
  16. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Dat zal ik doen Lex,op zo'n manier als dit forum kun je ook van elkaar wat leren.Secondenlijm gebruik ik nog wel eens,vooral om iets snel even hechten en dan later verder afdichten of bewerken,maar wist niet dat het later door water opgelost werd.Je bent nooit te oud om nog wat te leren zeggen ze wel eens.

    Gr.Joop
     
  17. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo allen

    Ik heb als toegevoegde waarde een "diesel-sound-generator" in mijn XXI boot gemonteerd en hier heb ik problemen mee,en dat is het volgende;

    In de toren heb ik een waterdichte luidspreker gemonteerd en schakeld d.m. van een vlotter uit als hij gaat duiken,niets mis mee.

    De sound-generator heb ik op een van de vaarregelaars(B.B.)aan gesloten,12 volt op de voeding vóór de regelaar en de regelspanning op de voeding van de motor,dit alles volgens voorschrift.
    Als de motor stilstaat hoor ik een stationair geluid en geef ik dan langzaam gas en op lopend naar max.dan zou het geluid dan ook langzaam op moeten lopen naar maximaal zou ik zeggen,maar bij een beetje gas geven bgint hij al bijna een maximaal geluid te geven wat niet mooi overkomt.

    Nu heb ik de hele ratteplan op mijn voeding apparaat aan gesloten en daar werkt het wel,als ik de spanning langzaam opvoer loopt het geluid ook mooi langzaam op.

    Met mijn voeding apparaat kan ik de spanning regelen van 0 tot 30 Volt en heeft een vermogen van 3A,ook zitten er vaste spanning uitgangen op resp.5 en 12 volt. Hier kan ik dus het zelfde doen als met de vaarregelaar maar waarom doet hij het bij de ene het wel goed en bij de ander niet?

    Ik heb twee sound-generatoren,een van Conrat en een van Kemo en doen allebij het zelfde.

    WIE WEET RAAD?

    Gr.Joop
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo joop

    welkom in het jaar 2005 zou ik zeggen


    nu de uitleg waarom het nooit gaat werken op deze manier

    je hebt een MODERNE snelheids regelaar in je boot zitten
    deze werkt niet zoals de oude type's
    deze geeft altijd 12 volt aan je motor alleen als je langzaam vaart geeft hij kleine spikes van 12 volt zodat de motor krachtig blijft maar door de kleine spike's niet zijn volle snelheid kan berijken want de dode tijd is langer dan de impuls tijd
    ga je nu sneller varen dan word de tijd van de spike langer (je impuls wordt breder) dus je levert langer stroom aan je motor en hij gaat wat sneller draaien
    je diesel generator werkt zo niet
    die werkt met spannings verschillen
    je vertrekt met 0 volt en laat die opklimmen naar 12 volt en zo versnelt je motor en ook je geluid

    ik hoop dat je der aan uit kunt anders probeer ik eens een foto van de skoop af te nemen en die te posten

    groeten raf
     
  19. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Joop,

    Het verhaal van Raf klopt helemaal, zodra je maar iets gas geeft "ziet" de soundmodule meteen 12 volt. Volgens mij is dit met een elco en wat weerstanden weer naar een zeg maar analoog signaal te brengen, alleen weet ik ook niet hoe precies. Mischien is dit een leuke om op in het electronica-hoekje van het forum te posten. Daat zitten een paar heel handige lieden die er vast raad op weten.

    Groeten, Lex.
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo lex


    ik denk dat een condensatoor niet veel gaat kunnen doe hoor
    wat je nodig gaat hebben zit ietsje meer ingewikkleld in elkaar

    je moet van een impuls breedte een linaire spannings verloop gaan maken

    en een condensator is daar niet toe in staat
    je hebt dus een soort da/ad convertor nodig

    zal niet simpel zijn
    het eenvoudigste is een servo extra die de spanning via een potmeter varieerd op de soundmodulle stuur ingang
    op een andere oplossing kom ik dus niet zo snel
    of zo een regelaar die ze in de auto's gebrukten vroeger met zo een weerstand waar zo een lipje overheen gaat kan ook

    groeten raf
     

Deel Deze Pagina