Bouw van de XXI met een schaal van 1:38

hallo

normaal gezien is er plaats genoeg want je kan de wtc inkorten zonder problemen
de wtc is ongeveer 20 cm langer dan die van de U-47 en die plaats heb je dus niet nodig of je moest een grotere duiktank willen steken die in de WTC zit
het probleem is van een heel andere aard namelijk robbe blunder nummer zoveel
de drie luiken zijn niet juist van maat
het bovenste is kleiner dan de twee andere dus dat wordt hertekenen die handel

groetjes raf
 
Hallo Raf

Bestaat er in Belgié ook een modelbouw forum waarvan wij ook wat kennis kunnen afhalen over duikboten?

Gr Joop
 
hallo Joop


wie gaat da zeggen kerel
hier in belgië bestaat alles en kan alles maar het duurt alleen ellendig lang

dus ik denk het niet
hier en daar zijn er mensen in het vlaamse landgedeelte bezig met duikboten en in het franstalige gedeelte ook
maar de samenwerking tussen noord en zuid laat meer dan te wensen over
ik zal eens wat rodn surfen en kijken of ik iets bruikbaars vind

groetjes raf
 
Prachtig werk, Joop!
En je hebt alle gereedschap voorhanden... Met name die bierpomp in je werkplaats zal wel inspiratie geven? :lol:
 
Ja Roel,die bierpomp valt je gelijk op.Wij hebben dorstige buren waar bij de kratten bier niet meer aan te slepen waren en heb dus zelf maar een biertap gemaakt,dan kunnen ze om beurten er onder liggen te lurken.Ik zit namelijk in de koeltechniek en dan is zo'n ding nog wel te maken want als je ze kant en klaar wil kopen zijn ze nog al prijzig.

Welk thema is jou hobby in de modelbouw?

Gr.Joop
 
Ziet er indrukwekkend uit Joop!

Ben erg benieuwd hoe het varen verloopt, ik hou m'n fototoestel maar vast warm voor op 22 Mei.

Groeten, Lex
 
Kijk....daar kan je mee voor de dag komen. Op z'n minst indrukwekkend te noemen en daarnaast vind ik je bouw-tempo ernstig rappoklappo (bij jou thuis zitten toch ook maar 24 uur in een dag???)!!!
Twee vraagjes Joop: 1) wat ben je van plan met 'het optische' (verf, lak): ga je'm een 'nagelneu' of 'gebraucht' uiterlijk geven? Een project als dit verdient het om ook uiterlijk 'waardig' te worden afgewerkt...
En 2) wat voor pjachtigwaarachtig stiekum torpedo-systeempje hebbudaar?
Gezien het feit dat ik in mijn nieuwe (rararawatvoor) boot ook een dergelijk systeem wil gaan inbouwen zou ik hier wat meer info over willen hebben... Ik heb al wat zitten puzzelen met de 'David Merriman' gas-aangedreven aaltjes (volgens mij heb jij iets dergelijks) maar ik ben er nog niet helemaal uit.

Jos
 
Hi Jos en allen

De bouw van de boot heeft ongeveer 7 maanden inbeslag genomen en kon omdat ik 'n paar jaar geleden mijn zaak(koeltechnisch bedrijf)verkocht heb en nog maar 3 dagen p.w. werk als adviseur in het zelfde bedrijf,hierbij kon ik de rest van de tijd aan de bouw van mijn boot besteden,zelfs tot midden in de nacht.Ik heb mij nog nooit met modelbouw bezig gehouden en dit mijn eerste projekt is...maar er volgen meer,daar ben ik zeker van.

Je eerste vraag,Jos

Ik weet nog niet hoe ik het uiterlijk maak en nog niet echt bij stil gestaan,zeg het maar,de meeste stemmen gelden.

De tweede vraag.

De torpedo's maak ik heel simpel.
De behuizing zijn al.sigaren kokers en daar komt in van achter naar voren;schroef van 20 mm,schroefas(mini stevenbuis die ik zelf draai) elektr.motor van 3,8 volt,de knoop cellen(3 stuks van 150 mil.Amp.) en dan de elektronica.
De elekrtonica is iets apparts en door mijn buurman ontwikkeld,hiebij kun je de uitlooptijd in progameren van b.v. 10 of 20 en meer seconden anders verdwijnen ze naar de eeuwige jachtvelden en zijn ze te duur voor.Als ze uitgelopen zijn ,die ik per paar af kan schieten,kan ik ze weer op vissen door een drijvend netje achter de boot te hangen en er naar toe varen.

Van de bouw van de torpedo's maak ik ook een foto verslag van en op mijn site zet zodat jullie de ontwikkeling ook kunnen volgen,en zijn er dan nog vragen,of tips van jullie kant,schroom dan niet dat te melden.

Ik hoop dat ik jullie voldoende ingelicht hebt en de groetjes.

Joop
 
Hoi Joop,

Over het uiterlijk:
Natuurlijk is het een kwestie van smaak, maar ik ben van mening dat model werkschepen/duikboten en marineschepen er uit zouden moeten zien alsof ze ook 'echt' zijn. Dit betekent voor mij dat er 'gebruikssporen' op zo'n schip moeten zitten. Voor de duikboten uit de WWII betekent dat dat ze behoorlijk aangetast moeten zijn door het zeewater (roest, zoutaanslag, alg) en dat olie, diesel en vet zijn sporen moet hebben. Hiernaast spreek je over afgesleten loopvlakken van deks, ladders en platforms en afgebladderde verf bij lasnaden. Er is niets vreemders (in mijn ogen) dan een super-glad gespoten glimmende Duitse U-boot. De enige keer dat dit soort boten een dergelijk 'nieuw uit de showroom' uiterlijk hadden was bij de eerste zeemijl na het van-stapel-lopen.
Nogmaals, het is een kwestie van smaak... Check op link http://foto.modelbouwforum.nl/uploads/afb13308.jpg wat ik bedoel met 'verweerd'. Het vraagt wat verdiepen in foto's van de originele boot, en wat fantasie en daarna geduld en behoorlijk wat uurtjes airbrushen...

Over de torpedo's: ik hou me aanbevolen voor je bouwverslag/beschrijving. De torpedo's zijn mij duidelijk(had je ook al eerder verteld, en ik doelde eigenlijk meer op de lanceerinstallatie). Nu komen mijn rarara-nieuwe boot en jouw XXI qua schaal redelijk overeen, en zijn mijn gewenste schaal-torpedo's korter dan de type 21's uit WW2, dus da's geen probleem en biedt perspectieven. Heeft je buurman soms interesse in wat meer soldeerwerk? Daarnaast ben ik helaas geen draai-expert (ben wel handig maar heb die apparatuur niet).
Als ik de foto's bekijk vermoed ik dat je de torpedo's daadwerkelijk met perslucht uitdrijft, en deze d.m.v. het reedcontact daarna electrisch een eigen leven gaan lijden..... Heb ik dat goed gezien? Als het zo is is het knap, en nog behoorlijk uniek ook, want tot dusver heb ik nog geen model-sub gezien die een dergelijk systeem heeft dat ook goed werkt.

Misschien kunnen we combineren: ik kan redelijk de airbrush hanteren, en jij hebt een torpedo-fabricage gave.

Groeten,

Jos
 
hallo joop

als je torpedo's afvuurt doe dat dan in de richting van de kant
dan zijn ze nooit heel ver van je vandaan
en dat is makkelijker dan ze op te halen met een netje achter je boot

hoi jos
ik weet ook dat een duikboot niet werf nieuw is maar ik zit dus met een ander probleem
als je ze wilt presenteren voor naviga dan moeten ze dus wel werf nieuw zijn en heb je dus geen keuze


groetjes raf
ps hij is heel mooi geworden
 
vragen

Hallo,
ik lees vaker uitdrukkingen die ik niet meteen weet.
Wat wordt bedoelt met de wtc, een plooi servo.
En Naviga, welke vereniging is dat.
Het zullen wel heel normale uitdrukkingen zijn, maar veel dingen hebben meerdere namen.
 
Ik ben dan wel geen duikbootgoeroe (ik laat m'n boten tenminste niet VRIJWILLIG onder water gaan), maar een antwoord meen ik te hebben:
WTC = Water Tight Compartiment
 
Hallo Roel,

dat hadden we wel gedacht.
Deze vragen werden in Lingen ook al gesteld door een paar duikbootliefhebbers.
Maar we weten nog niet plooi servo.
Komt ook nog wel.

Hein
 
Hallo Hein,

Met dat plooiservo bedoelt Raf het servo waarmee de duikroeren worden ingeklapt. Toch nog een kleine taalbarriëre met het vlaamse :roll: ik moest ook even denken.

De Naviga is een internationaal overkoepelend orgaan voor modelbootverenigingen http://www.naviga.org/ tegenover de ANSF, die nationaal werkt http://www.ansf.nl/

Groeten, Lex.
 
hallo


inderdaat de servo waar je de voorste duikroeren mee naar binnen plooit is diegene wat ik dus bedoel
retract servo (de mensen die vliegen gerbuiken dus liever retract)
daar mee wordt bedoeld de unit die de wielen naar binnen laat plooien

de wtc is inderdaat de water dichte container waar al de elektronica in zit
staat toch wel zo vermeld in de robbe handleiding (?zowel bij de 7C de U2540 en de shark??????)
hengel spreekt ook van een wtc en norbert brugge ook
en als je op de site van ansf gaat kijken dan staat onder aan rechts op de voorlaatste plaats het embleem van naviga
een klikje daar op brengt je al het nieuws wat er dit jaar gepland is op wereld vlak
ik ben lid van de belgische federatie dus ik moest het zowiezo weten
maar als je op deze link klikt dan kom je op de site van de belgische federatie http://users.pandora.be/kfmycb/
koninklijke federatie model yacht clubs belgië
en als je dan op vlaams klikt en dan op sportbestuur dan zie je daar mijn naam staan met mijn volledige gegevens
en mijn funktie in het belgische sport bestuur
en inderdaat soms zijn er kleine verschillen tussen het nederlands en het vlaams
jullie zeggen laarzen en wij zeggen botten
maar zo blijft het spannend niet ???????

groetjes raf
 
Hallo Raf,

In de handleiding van de 2540 spreekt Robbe over een RC-box voor de voorste roeren, en Tauchrohr voor de grote. WTC komt er niet in voor. Althans, ik volg de Duitse versie, mischien in de Engelse ergens. (trouwens, gezien de vele vraagtekens, heb jij jou exemplaar nog steeds op de kast liggen. . . . . ? Bouwen op ervaring? :lol: )

Groeten, Lex.
 
hallo lex

daar ik nogal afwijk van het bouw verslag dat mee geleverd is met de bouw doos
heb ik de handleiding allen gebruikt om de romp te bouwen
de grote wtc en de kleine die wijken qua construktie teveel af van de bouwdoos om daar op verder te bouwen
de ervaring die ik opgedaan heb met de 7C komt hier natuurlijk tenvolle tot zijn recht

ik vind het alleen spijtig dat ze de achterkant niet gemaakt hebben zoals de 7C
dat materiaal van die deksels was veel beter dan dat abs plaatje dat ze nu hebben bij geleverd

groeten raf
 
Back
Top