Bouw van een Avionik B17 F5B zwever

Ziet er super netjes uit, nogal een verschil met die van mij. Maar ja ze zullen beide wel vliegen.
Handige 3dprint tooltjes ook.
Wat voor soldeerbout gebruik je eigenlijk met de regelaar? Ik krijg het niet voor elkaar om er direct draden op te solderen.
Is 't niet een B18 trouwens?

Kort geleden heb ik me deze kado gedaan Johan, na lang getwijfeld te hebben. Een flink bedrag voor een soldeerbout, maar na hem 1x gebruikt te hebben vraag ik me af waarom ik hem niet eerder gekocht hebt.m Samen met een dunne tip (servodraadjes,electronica) en een dikke tip (motordraden):
https://www.eleshop.nl/jbc-cd-2bqf-soldeerstation-140watt.html

En hier degene die Dennis heeft:
https://www.eleshop.nl/jbc-bt-2bwa-soldeerstation-140watt.html
 
Laatst bewerkt:
Het is een B18.
Sergey heeft dat laatst nog bevestigd toen ik de D17 bestelde.
Ik zat er afgelopen week nog over te denken om hem terug te kopen van Gerben en toch weer F5B te gaan vliegen.

Vraagje, heb je die roerhevel met die blauwe Endfest verlijmd?
Is dat wel sterk genoeg want hij zit ook niet helemaal op de bovenschaal verlijmd en de blauwe Endfest laat vrij makkelijk los.
Zelf sleep ik altijd de onderschaal weg en verlijmde de hevel dan op de bovenschaal met groene Endfest.
Volgens mij doet Gerben dat ook zo.

GJ

De aileron en flaphevel slijp ik inderdaad een sleufje voor tot op de boven/onderhuid en dan de geschuurde en ontvette hevels vastlijmen met groene Endfest.
Stabilo twee gaatjes tot op de bovenhuid en stuk ertussen goed schuren tot alle verf weg is. Ook met rupsje Endfest.
 
Dank je wel Johan,
Ik heb er in de afgelopen paar jaar een stuk of wat afgebouwd dus je krijgt er handigheid in.
Ik gebruik sinds kort een JBC BT-2SWA soldeerbout deze is volgens mij 130 W echt een aanrader. Gerben had hem eerst maar dit soldeert zo makkelijk ook regelaars.
Zou best kunnen dat het een 18 is, enige verschil tussen de 17 en 18 is volgens mij dat de scharnieren van de flaps aan onderkant zitten toch Gerben?

B18 heeft inderdaad de scharnieren onderop. Maar vliegen doen ze allemaal hetzelfde vanaf de B12.
 
Sorry voor het vervuilen van het draadje maar @Gerben , jouw boutje is maar 40 Watt zie ik, daar kan je toch die Castles niet mee solderen, dat vreet vermogen.
Of heb je er de T245 bout bij gekocht?

GJ
 
Sorry voor het vervuilen van het draadje maar @Gerben , jouw boutje is maar 40 Watt zie ik, daar kan je toch die Castles niet mee solderen, dat vreet vermogen.
Of heb je er de T245 bout bij gekocht?

GJ

Verkeerde linkje, heb hem aangepast naar de 140W versie :)

Nog even de soldeertip opgezocht, voor het zwaardere werk heb ik er een C245-866 (HT) bij. De breedste en dikste die ik zo zag en in de HT versie met Hoge Thermische efficiëntie.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Ik heb (naast (veel) kleinere de C245-966 (HT) de zelfde maar met een iets kortere 'steel'. Een beer van een stift.
Zelf heb ik nog het oudere station dat 'maar' 75 Watt doet, voor ons bedrijf: flapper-drones.com heb ik de bovengenoemde BT 2BWA met 140W gekocht. Dat is echt power met een goede warmteoverdracht.
 
Gisteravond nog de stekker aan de vleugel gesoldeerd als amateur bouwverslag schrijver vergeten hier foto's van te maken. Standaard zit er al een stekker aan maar die heeft van die veer contacten en daar heb ik het niet zo op. Ik gebruik deze stekker
8 polig de middelste 2 zijn de plus daarnaast aan iedere kant een min en daarnaast aan iedere kant 2 x puls. Origineel zitten de 2 plussen op 1 pin en de minnen ook maar apart is toch even veiliger, mocht er een soldering los komen dan werkt in ieder geval de helft van de vleugel nog.
Over de bedrading schuif ik een gevlochten kabel huls, dit beschermd goed en is toch heel flexibel Bij de stekker zit er een stukje lijmende krimpkous omheen en daar over het rode krimpkous. Om te zorgen dat je de stekker er niet verkeerd om in kan steken (gaat niets door stuk met deze volgorde van aansluiten) heb ik aan de vrouwtjes kant een stukje carbonplaat gelijmd dat uitsteekt en aan de mannentjes tegenovergesteld een strookje carbonplaat.
 
Vanmorgen de hevels voor de flaps en ailerons uit een stuk carbon plaat (1,5 mm dik) gezaagd.
En de plaats van de hevels uitgemeten. Ik doe dit hetzelfde als Gert Jan, plak met schildertape een rechte lijn over de vleugel en daar haaks op langs het servo hevel een lijn over de flap.
Ik boor een gaatje van 1,5 mm aan het begin en het eind van het heveltje en slijp daarna daartussen een sleufje met de dremel en een dooslijpschijfje. Met een mesje haal ik het de hoekjes, waar je met het slijpschijfje niet bij kan, weg. De heveltjes zakken dan ongeveer 1 mm in het sleufje. Langes het sleufje schuur ik de verf weg en ook het stukje hevel waar lijm komt schuur ik goed op. Voor de verlijming gebruik ik 24 uurs epoxy met carbon vijlsel en wat verdikkingsmiddel. Het sleufje van de hevel smeer ik helemaal vol met en het heveltje zelf smeer ik dun in,als je het heveltje dan voorzichtig in het gleufje duwt komt er een mooi rupsje langs het heveltje te zitten.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Hmm, het lijkt er op dat onze vriend Sergey de hevel van het linker aileron servo een tandje verkeerd heeft gezet. Moet het 0 punt ongeveer 70 procent verschuiven om hem het zelfde te krijgen als de rechter. Ik denk dat ik beide ailerons dan 35 procent verschuif dan staan ze beide iets naar voren.
 
Johan, dan heb jij al die jaren niet goed opgelet want wij hebben ze altijd al zo gebouwd.

2 tips:
Koop een potje Plastidip, daarmee kan je de soldeerverbindingen isoleren maar nog veel belangrijker, het is meteen een trekontlasting.
Als je een malletje maakt van kaarsvet kan je daar nog eens een mooie vorm aangeven.
2e tip.
Voor die hevel, gebruik geen doorslijpschijfje maar een boortje van 1,2 of 1,5mm of mooier, een freesje van 1,2mm.
Dan kan je tot aan de bovenschaal frezen zonder met mesjes of dergelijke aan de gang te gaan.
Je tandarts gebruikt ze ook, misschien kan je een paar gebruikte meenemen.
En anders:
https://www.ebay.de/itm/1-Stuck-VHM...372397?hash=item288fed19ed:g:5doAAOSw~ppeZAfS

GJ
 
Ondertussen de ontvanger batterij geladen en alvast de rem pin gemaakt en gemonteerd. Ik heb onder al mijn wedstrijd modellen een klein pennetje uitsteken dat er voor dient het doorglijden naar de landing te beperken. Zeker met vochtig gras kan dat een hoop schelen.
Het pennetje maak ik uit een 20mm lang verzonken m3 imbus boutje. Hier draai ik 2 moertjes op zodat ik hem in kan spannen in de bankschroef en een stukje schroefdraad over hou. Het uitstekende deel vijl ik dan af tot de gewenste vorm. Deze x heb ik er 2 platte kanten aangevijld.
Ik boor net onder de voorlijst van de vleugel een 3 mm gaatje in de romp. Bij mijn eerste Avionik had ik hem verder naar voren gedaan dat ging prima totdat ik er een grotere popeller op had gezet en die raakte dus de rem pin. Onder de verzonken kop van het boutje doe ik een m5 ringetje het kopje is dan bijna vlak af met het ringetje. Het boutje gaat door de romp heen en aan de buitenkant komt een m4 ringetje en m3 ringetje en een moertje.

 
OK, dan nog een rempin van 12 jaar ervaring.
Neem een imbussleutel en lijm die in met kevlar.
Veel steviger en makkelijker in te bouwen dan een pennetje dat jij gebruikt.

GJ
 
Los van het feit dat het meer werk is, heb je daarmee nog een probleemtje. Zeker bij de 40mm motoren in het bijzonder (Leo L40xx, Neu 15xx, Jeto Castor) krijg je de motor er niet meer uit als er een verdikking onder in de romp gelamineerd zit. Bij het laatste model waar ik een ingelamineerde landingspin aantrof (een gebruikte Smile F5F) was dat het eerste wat ik eruit geslepen heb.
De methode met een boutje en twee ringetjes werkt prima.
 
Johan, dan heb jij al die jaren niet goed opgelet want wij hebben ze altijd al zo gebouwd.

2 tips:
Koop een potje Plastidip, daarmee kan je de soldeerverbindingen isoleren maar nog veel belangrijker, het is meteen een trekontlasting.
Als je een malletje maakt van kaarsvet kan je daar nog eens een mooie vorm aangeven.
2e tip.
Voor die hevel, gebruik geen doorslijpschijfje maar een boortje van 1,2 of 1,5mm of mooier, een freesje van 1,2mm.
Dan kan je tot aan de bovenschaal frezen zonder met mesjes of dergelijke aan de gang te gaan.
Je tandarts gebruikt ze ook, misschien kan je een paar gebruikte meenemen.
En anders:
https://www.ebay.de/itm/1-Stuck-VHM...372397?hash=item288fed19ed:g:5doAAOSw~ppeZAfS

GJ
Nadeel van Plastidip: als je er ooit weer bij moet wordt dat lastig. Ik gebruik smeltlijm, en net als Dennis krimpkous eroverheen.
Heeft me bij het WK in Japan gered, waar een pennetje van de vleugelstekker afbrak (ik gebruikte toen een stekker met veel dunnere pennetjes). Smeltlijm verwijderen door heet maken en beetje schrappen, draadje naar een ander pennetje (dan meer geen dubbele plus) Beetje opwarmen, smeltlijm er weer om masseren en de draadjes zaten nog goed gezekerd ook. En het model vloog weer.
 
Hmm, het lijkt er op dat onze vriend Sergey de hevel van het linker aileron servo een tandje verkeerd heeft gezet. Moet het 0 punt ongeveer 70 procent verschuiven om hem het zelfde te krijgen als de rechter. Ik denk dat ik beide ailerons dan 35 procent verschuif dan staan ze beide iets naar voren.

Desnoods de servohevel loshalen?
Lang dun kruiskopschroevendraaiertje, gaatje in de onderhuid ongeweer 3 cm vanaf de servohevel en dan kun je precies het schroefje losdraaien. Don´t ask me how I know :)

Trouwens wel eerst even in de servomonitor in de zender checken of je echt op 70% zit, ipv tegen een trimming van een vorig, gekopieerd model te werken.
 
Ik heb (naast (veel) kleinere de C245-966 (HT) de zelfde maar met een iets kortere 'steel'. Een beer van een stift.
Zelf heb ik nog het oudere station dat 'maar' 75 Watt doet, voor ons bedrijf: flapper-drones.com heb ik de bovengenoemde BT 2BWA met 140W gekocht. Dat is echt power met een goede warmteoverdracht.

Deze JBC´s blijven me verbazen en al was het een heel bedrag, ik blijf me afvragen waarom ik hem niet eerder gekocht heb.
Altijd gemarteld met ongeregelde 100-150W kachelpoken. In principe gaat het, maar als je ze te lang aan laat staan worden ze veel te heet, stekker er weer uit zodat ze iets afkoelen en zijn ze weer te koud en zo blijf je klooien. Voor incidenteel een dik soldeerklusje zijn ze bij 15 Euro niet te verslaan qua prijs/prestatieverhouding, maar ik ben toch blij dat ik de stap gemaakt heb.
Kwam eigenlijk door de aanschaf van het portable TS100 soldeerboutje, die op 3-6S lipo (12-24V) werkt. Dat kleine krachtpatsertje heeft me het voordeel van een actieve soldeerpunt laten ervaren.

Af en toe kijk ik wel eens even op het display van de CD-2BQ, zelfs bij direct op een Castle regelaar solderen zie ik hem eigenlijk nooit boven de 50% komen. Toch een van de meest zware soldeerklussen die ik uitvoer, de print trekt heel veel hitte weg. Was het al opgevallen dat ik een grote fan ben :)
 
  • Like
Reactions: Cnn
Back
Top