Bouw van een Avionik B17 F5B zwever

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door ddewaart, 20 mrt 2021.

  1. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Kort geleden heb ik me deze kado gedaan Johan, na lang getwijfeld te hebben. Een flink bedrag voor een soldeerbout, maar na hem 1x gebruikt te hebben vraag ik me af waarom ik hem niet eerder gekocht hebt.m Samen met een dunne tip (servodraadjes,electronica) en een dikke tip (motordraden):
    https://www.eleshop.nl/jbc-cd-2bqf-soldeerstation-140watt.html

    En hier degene die Dennis heeft:
    https://www.eleshop.nl/jbc-bt-2bwa-soldeerstation-140watt.html
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2021
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    De aileron en flaphevel slijp ik inderdaad een sleufje voor tot op de boven/onderhuid en dan de geschuurde en ontvette hevels vastlijmen met groene Endfest.
    Stabilo twee gaatjes tot op de bovenhuid en stuk ertussen goed schuren tot alle verf weg is. Ook met rupsje Endfest.
     
  3. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    ja het zal wel weer een dure week worden.
     
  4. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    B18 heeft inderdaad de scharnieren onderop. Maar vliegen doen ze allemaal hetzelfde vanaf de B12.
     
  5. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoeft niet noodzakelijk, je kunt ook langskomen voor een bakkie en dan solderen we hem hier even :)
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Sorry voor het vervuilen van het draadje maar @Gerben , jouw boutje is maar 40 Watt zie ik, daar kan je toch die Castles niet mee solderen, dat vreet vermogen.
    Of heb je er de T245 bout bij gekocht?

    GJ
     
  7. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Verkeerde linkje, heb hem aangepast naar de 140W versie :)

    Nog even de soldeertip opgezocht, voor het zwaardere werk heb ik er een C245-866 (HT) bij. De breedste en dikste die ik zo zag en in de HT versie met Hoge Thermische efficiëntie.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  8. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ik heb (naast (veel) kleinere de C245-966 (HT) de zelfde maar met een iets kortere 'steel'. Een beer van een stift.
    Zelf heb ik nog het oudere station dat 'maar' 75 Watt doet, voor ons bedrijf: flapper-drones.com heb ik de bovengenoemde BT 2BWA met 140W gekocht. Dat is echt power met een goede warmteoverdracht.
     
  9. ddewaart

    ddewaart

    Lid geworden:
    31 okt 2007
    Berichten:
    50
    Locatie:
    volendam
    Gisteravond nog de stekker aan de vleugel gesoldeerd als amateur bouwverslag schrijver vergeten hier foto's van te maken. Standaard zit er al een stekker aan maar die heeft van die veer contacten en daar heb ik het niet zo op. Ik gebruik deze stekker
    8 polig de middelste 2 zijn de plus daarnaast aan iedere kant een min en daarnaast aan iedere kant 2 x puls. Origineel zitten de 2 plussen op 1 pin en de minnen ook maar apart is toch even veiliger, mocht er een soldering los komen dan werkt in ieder geval de helft van de vleugel nog.
    Over de bedrading schuif ik een gevlochten kabel huls, dit beschermd goed en is toch heel flexibel Bij de stekker zit er een stukje lijmende krimpkous omheen en daar over het rode krimpkous. Om te zorgen dat je de stekker er niet verkeerd om in kan steken (gaat niets door stuk met deze volgorde van aansluiten) heb ik aan de vrouwtjes kant een stukje carbonplaat gelijmd dat uitsteekt en aan de mannentjes tegenovergesteld een strookje carbonplaat.
     
    tjarko vindt dit leuk.
  10. ddewaart

    ddewaart

    Lid geworden:
    31 okt 2007
    Berichten:
    50
    Locatie:
    volendam
    Vanmorgen de hevels voor de flaps en ailerons uit een stuk carbon plaat (1,5 mm dik) gezaagd.
    En de plaats van de hevels uitgemeten. Ik doe dit hetzelfde als Gert Jan, plak met schildertape een rechte lijn over de vleugel en daar haaks op langs het servo hevel een lijn over de flap.
    Ik boor een gaatje van 1,5 mm aan het begin en het eind van het heveltje en slijp daarna daartussen een sleufje met de dremel en een dooslijpschijfje. Met een mesje haal ik het de hoekjes, waar je met het slijpschijfje niet bij kan, weg. De heveltjes zakken dan ongeveer 1 mm in het sleufje. Langes het sleufje schuur ik de verf weg en ook het stukje hevel waar lijm komt schuur ik goed op. Voor de verlijming gebruik ik 24 uurs epoxy met carbon vijlsel en wat verdikkingsmiddel. Het sleufje van de hevel smeer ik helemaal vol met en het heveltje zelf smeer ik dun in,als je het heveltje dan voorzichtig in het gleufje duwt komt er een mooi rupsje langs het heveltje te zitten.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  11. ddewaart

    ddewaart

    Lid geworden:
    31 okt 2007
    Berichten:
    50
    Locatie:
    volendam
    Hmm, het lijkt er op dat onze vriend Sergey de hevel van het linker aileron servo een tandje verkeerd heeft gezet. Moet het 0 punt ongeveer 70 procent verschuiven om hem het zelfde te krijgen als de rechter. Ik denk dat ik beide ailerons dan 35 procent verschuif dan staan ze beide iets naar voren.
     
  12. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    netjes gebouwd. Ik zou er bijna nog 1 kopen om het ook zo te doen.
     
    ddewaart vindt dit leuk.
  13. ddewaart

    ddewaart

    Lid geworden:
    31 okt 2007
    Berichten:
    50
    Locatie:
    volendam
    Ook handig met trainen hoor 1tje extra :bye:
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Johan, dan heb jij al die jaren niet goed opgelet want wij hebben ze altijd al zo gebouwd.

    2 tips:
    Koop een potje Plastidip, daarmee kan je de soldeerverbindingen isoleren maar nog veel belangrijker, het is meteen een trekontlasting.
    Als je een malletje maakt van kaarsvet kan je daar nog eens een mooie vorm aangeven.
    2e tip.
    Voor die hevel, gebruik geen doorslijpschijfje maar een boortje van 1,2 of 1,5mm of mooier, een freesje van 1,2mm.
    Dan kan je tot aan de bovenschaal frezen zonder met mesjes of dergelijke aan de gang te gaan.
    Je tandarts gebruikt ze ook, misschien kan je een paar gebruikte meenemen.
    En anders:
    https://www.ebay.de/itm/1-Stuck-VHM...372397?hash=item288fed19ed:g:5doAAOSw~ppeZAfS

    GJ
     
    ddewaart vindt dit leuk.
  15. ddewaart

    ddewaart

    Lid geworden:
    31 okt 2007
    Berichten:
    50
    Locatie:
    volendam
    Ondertussen de ontvanger batterij geladen en alvast de rem pin gemaakt en gemonteerd. Ik heb onder al mijn wedstrijd modellen een klein pennetje uitsteken dat er voor dient het doorglijden naar de landing te beperken. Zeker met vochtig gras kan dat een hoop schelen.
    Het pennetje maak ik uit een 20mm lang verzonken m3 imbus boutje. Hier draai ik 2 moertjes op zodat ik hem in kan spannen in de bankschroef en een stukje schroefdraad over hou. Het uitstekende deel vijl ik dan af tot de gewenste vorm. Deze x heb ik er 2 platte kanten aangevijld.
    Ik boor net onder de voorlijst van de vleugel een 3 mm gaatje in de romp. Bij mijn eerste Avionik had ik hem verder naar voren gedaan dat ging prima totdat ik er een grotere popeller op had gezet en die raakte dus de rem pin. Onder de verzonken kop van het boutje doe ik een m5 ringetje het kopje is dan bijna vlak af met het ringetje. Het boutje gaat door de romp heen en aan de buitenkant komt een m4 ringetje en m3 ringetje en een moertje.

     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    OK, dan nog een rempin van 12 jaar ervaring.
    Neem een imbussleutel en lijm die in met kevlar.
    Veel steviger en makkelijker in te bouwen dan een pennetje dat jij gebruikt.

    GJ
     
  17. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Los van het feit dat het meer werk is, heb je daarmee nog een probleemtje. Zeker bij de 40mm motoren in het bijzonder (Leo L40xx, Neu 15xx, Jeto Castor) krijg je de motor er niet meer uit als er een verdikking onder in de romp gelamineerd zit. Bij het laatste model waar ik een ingelamineerde landingspin aantrof (een gebruikte Smile F5F) was dat het eerste wat ik eruit geslepen heb.
    De methode met een boutje en twee ringetjes werkt prima.
     
  18. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Nadeel van Plastidip: als je er ooit weer bij moet wordt dat lastig. Ik gebruik smeltlijm, en net als Dennis krimpkous eroverheen.
    Heeft me bij het WK in Japan gered, waar een pennetje van de vleugelstekker afbrak (ik gebruikte toen een stekker met veel dunnere pennetjes). Smeltlijm verwijderen door heet maken en beetje schrappen, draadje naar een ander pennetje (dan meer geen dubbele plus) Beetje opwarmen, smeltlijm er weer om masseren en de draadjes zaten nog goed gezekerd ook. En het model vloog weer.
     
  19. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Desnoods de servohevel loshalen?
    Lang dun kruiskopschroevendraaiertje, gaatje in de onderhuid ongeweer 3 cm vanaf de servohevel en dan kun je precies het schroefje losdraaien. Don´t ask me how I know :)

    Trouwens wel eerst even in de servomonitor in de zender checken of je echt op 70% zit, ipv tegen een trimming van een vorig, gekopieerd model te werken.
     
  20. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Deze JBC´s blijven me verbazen en al was het een heel bedrag, ik blijf me afvragen waarom ik hem niet eerder gekocht heb.
    Altijd gemarteld met ongeregelde 100-150W kachelpoken. In principe gaat het, maar als je ze te lang aan laat staan worden ze veel te heet, stekker er weer uit zodat ze iets afkoelen en zijn ze weer te koud en zo blijf je klooien. Voor incidenteel een dik soldeerklusje zijn ze bij 15 Euro niet te verslaan qua prijs/prestatieverhouding, maar ik ben toch blij dat ik de stap gemaakt heb.
    Kwam eigenlijk door de aanschaf van het portable TS100 soldeerboutje, die op 3-6S lipo (12-24V) werkt. Dat kleine krachtpatsertje heeft me het voordeel van een actieve soldeerpunt laten ervaren.

    Af en toe kijk ik wel eens even op het display van de CD-2BQ, zelfs bij direct op een Castle regelaar solderen zie ik hem eigenlijk nooit boven de 50% komen. Toch een van de meest zware soldeerklussen die ik uitvoer, de print trekt heel veel hitte weg. Was het al opgevallen dat ik een grote fan ben :)
     
    Cnn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina