Bouw van een Avionik B17 F5B zwever

Gebruiken jullie nu 40mm motoren?
Dat is dan heel krap.
Plastidip kan je er vrij makkelijk afpulken en daarna heel makkelijk weer solderen.

GJ
 
Ga dat Plasti dip een x proberen Gert Jan.
Net de stuurstangentjes gemaakt voor de flaps en ailerons die maak ik van 1,2 mm staal. Ik heb aan de servo kant een Ztje gebogen en bij flap haaks om. Voor het Ztje gebuik ik een Z tang en daar heb ik een stuk afgevijld zodat het Ztje net even smaller wordt. Als ik de tang dicht geknepen heb en het Ztje is gevormd dan geef ik nog een klap met de hamer op de tang (tang rust op een blok ijzer)waardoor de hoeken nog even scherper worden. Met een paar lijm klemmetjes fixeer ik de flaps in de 0 positie. Dan haak ik het Ztje in de hevel en kijk bij roerheveltje waar het stangetje gebogen moet worden. Dit is een beetje inzicht maar na 10 tallen stangetjes weet je waar je moet buigen. Ook nu hou ik de tang op een blokijzer en sla met een hamer op de bocht waardoor deze net even scherper word.
.
De overbrenging is absoluut spelingsvrij. En mocht er na verloop van tijd toch wat speling in komen door slijtage dan een klein drupje secondelijm erop daarna even losknakken en hij kan weer.
Nu nog het kielvlak in de romplijmen , uitwegen voor het zwaartepunt en programmeren.
 
Dat heb ik dan wel 't zelfde gedaan. Maar die met een stukje v/d tang afvijlen is wel een goede tip. Ik heb ze met de hamer wat nagebogen.
En je hebt me nu al vrijwel ingehaald. Maar de JBC is wel onderweg. Aan 't materiaal ligt 't niet :-)
 
Dat heb ik dan wel 't zelfde gedaan. Maar die met een stukje v/d tang afvijlen is wel een goede tip. Ik heb ze met de hamer wat nagebogen.
En je hebt me nu al vrijwel ingehaald. Maar de JBC is wel onderweg. Aan 't materiaal ligt 't niet :)
Goed gereedschap .....
Hij moet dit weekend vliegen Johan :yes:
 
Zojuist de Unilog2 aangesloten, dit is een datalogger van www.sm-modellbau.de . De unilog meet de stroom naar de regelaar en de spanning via een 400 Ampere stroom shunt. in de unilog zit ook een vario functie en hoogte meter. J kunt er nog meer sensoren op aansluiten zoals toerental, temperatuur en snelheid. Dit is via telemetrie allemaal te zien. Er gaan 4 draadjes van de ontvanger naar de Unilog + _ en pulse voor de motor en telemetrie. De + en - moet wel op beide ingangen aangesloten worden (doorlussen) omdat deze allemaal galvanisch gescheiden zijn. Ik tape alle draden vast om los gaan te voorkomen. De unilog zit voor naast de regelaar. en de shunt ligt boven op de voorste lipo. Ik hou de draden net lang genoeg zodat de unilog nog uit de romp te halen is om het micro sd kaartje eruit te kunnen halen. Hiermee kun je de unilog instellen, updaten en de logbestanden uitlezen.


Daarna maar het kielvlak erin gelijmd. Beide delen even goed opgeschuurd met met ingedikte 24 uur epoxy verlijmd.


Morgen als de lijm droog is de hoogte roer stuurstang quicklink aanhaken aan het hoogte roer en de motor bevestigingsboutjes nog met locktite vastzetten. Uitwegen en programmeren.
 
Die van mij vliegt dan nog niet. Denk eerder dat ik de inhoud ook zo netjes ga proberen te maken.
Heb je toevallig ook een linkje naar de juiste condensatoren? Ga ik die ook maar eens toevoegen.
 
Die van mij vliegt dan nog niet. Denk eerder dat ik de inhoud ook zo netjes ga proberen te maken.
Heb je toevallig ook een linkje naar de juiste condensatoren? Ga ik die ook maar eens toevoegen.

Panasonic FM 50V 330uF.
Heb er net weer 100 besteld, dus als je nog nodig hebt :)
 
Ga dat Plasti dip een x proberen Gert Jan.
Net de stuurstangentjes gemaakt voor de flaps en ailerons die maak ik van 1,2 mm staal. Ik heb aan de servo kant een Ztje gebogen en bij flap haaks om. Voor het Ztje gebuik ik een Z tang en daar heb ik een stuk afgevijld zodat het Ztje net even smaller wordt. Als ik de tang dicht geknepen heb en het Ztje is gevormd dan geef ik nog een klap met de hamer op de tang (tang rust op een blok ijzer)waardoor de hoeken nog even scherper worden. Met een paar lijm klemmetjes fixeer ik de flaps in de 0 positie. Dan haak ik het Ztje in de hevel en kijk bij roerheveltje waar het stangetje gebogen moet worden. Dit is een beetje inzicht maar na 10 tallen stangetjes weet je waar je moet buigen.

Ik steek een fineliner door het gaatje op de roerhevel. Stangetje erlangsbewegen en er staat een streepje op voor de juiste lengte :)
Met enige gewenning leer je hoe ver je het stangetje vanaf het streepje in de tang moet klemmen (ongeveer 1mm) om precies goed uit te komen.
 
Hier een voorbeeld van een stekker die ik met Plastidip en een kaarsvet malletje gemaakt heb.
De gele stip zit erop om aan te geven welke kant het is.

CIMG4686.JPG
 
Het einde komt in zicht. Vanmorgen de bevestiging boutjes van de motor met Locktite vastgezet en de propeller vastgezet. Wat ik altijd even doe is het borg imbusje van de propeller aandraaien op de platte kant (maar dat kun je niet zien) dan het boutje een halve slag los en proberen de propeller van de as af te trekken. Als het goed is lukt dit niet en schuift de prop op totdat het borg boutje het eind van de platte kant raakt als dit gebeurd dan weet je 100% zeker dat het borgboutje op de platte kant zit en is de kans dat de propeller eraf vliegt minimaal. Propeller terug schuiven naar de juiste plek (afstand tot de romp) en borg imbusje vastzetten met 4 Nm.
Ik zelf heb het nog niet meegemaakt dat er een propeller af vlogg maar ik heb het al wel verschillende keren zien gebeuren. Propeller van ruim 100 euro weg en 0 punten voor de vlucht.
Nu we toch over geld hebben hier een opsomming van wat je nodig hebt en wat het kost.

1. Avionik B18 ongeveer 1000 Euro (hangt af van transport en invoerrechten)
2. Hoogte roer servo KST X08 V5 45 Euro
3. Ontvanger Lipo 300 mAh turnigy 8 Euro
4. PracticalRC magneetschakelaar 30 Euro
5. Motor (die ik gebruik is de Leomotion 3638) met vertraging ongeveer 400 Euro
6. Regelaar Castle 120 HV 2de hands 150 Euro
7. Propeller Sergey 21,5x17,5 ongeveer 130 Euro
8. Unilog2 met 400 A shunt 130 Euro
9. 9 of 10s lipo ongeveer 60 Euro
10. Ontvanger
11. kleinmateriaal 20 Euro

Totaal net geen 2000 Euro voor een model waar je wereld kampioen mee kan worden.
Mocht je na het lezen van dit verslag enthousiast zijn geworden, het is aan te raden om met een wat tammere aandrijving te beginnen, dit scheelt in de kosten van de motor regelaar propeller en aandrijf lipo. Ook een unilog is niet direct noodzaak.
Hier kan Gerben misshien wat meer over vertellen.
 
  • Like
Reactions: wvr
Vanmiddag het model uitgewogen, Ik begin met een CG van 64 mm van de voorlijst. Ik heb op al mijn vlieg lipos een streep staan als de lipo op de juiste plek ligt in de romp neem ik de streep over in de romp. Ik heb hem uitgewogen met 2 verschillende packs 1 van mylipo en die ander Turnigy Graphene. Zoals je op de ffot kunt zien is de ruimte voor de vleugelstekker echt minimaal, nu is dit met een ouder mylipo pack en die is in de tijd wat dikker geworden.


 
Ik heb destijds dat F5B weer opgezet in Nederland en we lieten iedereen toe, of het nou een MPX Blizzard was of een echte F5B bak.
Het was de bedoeling dat iedereen mee kon vliegen.
Dat is nog steeds zo.
Destijds kocht ik goedkoop de Hawk F5B in, daar kon dan een goedkopere motor in of je stelde zelf een motor samen van een motor en vertraging.
Toen mensen iets beters wilden, een echte FAI goedgekeurde kist heb ik een deal gesloten met Mibo Modelli en 5 Enigma's besteld.
Die waren ongeveer 350 Euro per stuk en waren echte wedstrijdkisten, volgfk.
Als je onder de 6S blijft is alles een stuk goedkoper.
Ik heb destijds in China een regelaar gevonden en Gerben verkoopt en verbouwt die nog steeds.
Een Sunrice Ice 150, die kan tot 6S en doet makkelijk 250A en meer.
Regelaar iets van 70 Euro, 4-6S pakket en dan kan je een goedkopere motor nemen, een Hacker B50L met 6.7:1 vertraging of een Kontronik Kira 600 met 6.7 gear.
Die motoren zitten nieuw rond de 275 Euro.
Ze leveren nog steeds een hele bak vermogen, ik heb zelf ook met een Hacker gevlogen en die leverde ook makkelijk 5 Kilowatt zonder stuk te gaan.
Andere optie is een gebruikt model te kopen.
Op duitse wedstrijden word regelmatig iets aangeboden voor vriendenprijsjes.
Een oudere Avionik koop je voor (ik weet niet of dat nog steeds zo is) 450 Euro.
Motoren vind je voor 150 Euro.
En dat is van wedstrijdvliegers, je koopt betrouwbaar en goed spul.
Ik verkocht mijn modellen vrijwel altijd na een jaar.
Dat waren Surprises van Rudi Freudenthaler, meestal met een Plettenbergmotor en goede regelaar.
Die gingen weg voor rond de 1000 Euro.
Een Avionik vliegt makkelijker hard dan een Surprise en de prijs is nieuw gelijk.
Ik vond de Surprise zelf mooier, niet zo'n vliegende bezemsteel en een paar jaar geleden waren de Avioniks ook niet zo mooi als dat ze nu zijn, afwerking en dergelijke.
Er is ook nog een ander model, de Speedfire, ook die worden wel eens gebruikt aangeboden.
Doet het ook goed in wedstrijden.

GJ
 
  • Like
Reactions: Cnn
Ik schat dat inmiddels minstens 3/4 van de F5F wedstrijdpiloten met de Sunrise ICE 150-Dutch Special vliegt :)
Op 4S >280A, en op 6S >4kW (ik zelf gebruik hem met nog duidelijk meer vermogen).

Gebruikte Avioniks vind je nog zelden, de prijs is sterk afhankelijk van de conditie. Van bijna nieuwwaarde (sommige Duitsers willen gewoon niet bouwen) tot een paar honderd Euro voor eentje met een zwaar leven achter zich.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Sunrise heeft voor HV aandrijvingen nog een optie.
Ik heb het prototype gezien.
Kan 10S aan en 100A, in de praktijk dus 150.
Het is een BL_Heli32 regelaar dus perfect programmeerbaar.
Probleem blijft het model, dat blijft kostbaar.
Ik was zelf destijds altijd op zoek naar goedkopere aanbieders, zoals de Enigma, allemaal ter promotie van de F5B klasse maar ik ben nu te lang uit het wereldje dus relaties zijn opgedroogd.

GJ
 
Hoe lang gaan die regelaars (bedoel beide soorten) mee?
Hoe betrouwbaar zijn deze regelaars als ze zover worden belast?
 
Ze gaan in theorie een jaar of 5 mee, je belast de componenten, vooral de condensatoren zwaar.
Een normale condensator heeft een levensduur van 10 jaar bij normale belastingen.
En ze zijn heel betrouwbaar.
Volgens mij was er iemand die per ongeluk er 500A doorheen gejaagd heeft, gemeten, en die was ook nog heel.
Alleen zit het verschil tussen wat "normale" vliegers gebruiken en de F5B piloten dat het korte bursts zijn, 2-3 seconden.
Zelf heb ik bij demo's wel eens de motor 6 seconden aan gehad maar daar is het allemaal niet voor gemaakt.
De Sunrise 150 kan makkelijk 100A met half gas aan, misschien ook wel die 150A.
Maar als ie volgas staat, wat wij deden, dan worden de FETs vol opengestuurd, dus minder belast.
Ik heb er nog nooit 1 af zien fikken.
Zelfs die BL_Heli regelaartjes die ik nu gebruik, 12 euro, zijn 60A maar ik heb er laatst zonder problemen 90A doorheen getrokken.
De regelaar werd niet eens warm, de draden en de motor wel.
Volgas kan een regelaar vaak veel meer, als het maar geen tientallen seconden duurt.

GJ
 
Wat je nu aan het bouwen bent, kan je daar wel wat langer volgas mee vliegen?

Als ik het uiterste eruit haal 1 minuut.
Ga je gewoon recreatief vliegen dan moet een minuut of 5 mogelijk zijn.
Of dat geestelijk mogelijk is vraag ik me af, redelijk intens vliegen.

Maar ik heb met een F5B kist ook ruim 2,5 uur boven gehangen.
Je hebt met limiter iets van 11 stijgvluchten, in mijn tijd was dat ongeveer 30 seconden motorloop, tegenwoordig gaat het nog veel harder.
Je kan dus zeker 11 keer naar 2-300 meter, of hoger.
Zonder thermiek kom je vanaf 7-800 meter in 10 minuten naar beneden.
Maar er is altijd wel iets van thermiek, dus met 1 keer een seconde of 4 motorloop zit je rond die 700 meter en dat kan je dan als je de limiter aanhebt een keer of 7-8 doen.
Zet je de limiter uit dan kan je wel een keer of 20 veilig omhoog.
Een uur of 3 moet haalbaar zijn.

GJ
 
  • Like
Reactions: Cnn
Wat je nu aan het bouwen bent, kan je daar wel wat langer volgas mee vliegen?

Het is maar net wat je toepassing is.

Voor hotliners of F5B modellen, waar je de motor gebruikt om vertikaal te stijgen met 50-80m/s, heb je niet meer dan een paar seconden nodig, anders raakt het model uit het zicht.

Wil je langer volgas vliegen, gaat het waarschijnlijk meer om een pylon/speed model, waar je horizontaal hard mee vliegt.
Daar zijn andere aandrijvingen voor, waar de vermogens minder hoog zijn en de motor/regelaar minder belast worden. Die oa het bouwdraadje over de Avionik D17.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Back
Top