Bouw van een Avionik D17 pylonracer

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door GJVO, 26 feb 2021.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.943
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Vandaag zijn ze binnengekomen, de Avionik D17 pylonracers.
    Zo ligt het uitgestald in de kamer.
    [​IMG]


    Wat krijg je voor het geld?
    Een romp, standaard is hij wit, ik wilde hem per se in mijn kleur, oranje.
    CIMG4482.JPG

    Een vleugel, oranje met fade to black tips, ook mijn persoonlijke kleur, al mijn F5B modellen hadden dit ontwerp.
    CIMG4484.JPG

    Een kielvlakje met stabilo.
    CIMG4485.JPG


    Ter informatie nog even de technische gegevens:

    Full carbon
    Span - 1400mm
    Length -950mm
    Total Area - 15.85 dm2 (calculated by FAI weight specified by Sergey)
    Max FAI Weight - 1030g

    Ik begin al rustig aan met de bouw, of beter, assemblage.
    Het is geen beginnersmodel en ook niet iets wat je zomaar in elkaar zet.
    Dat is ook de reden waarom ik een bouwverslagje maak, dan kunnen anderen een beetje afkijken.
    Ook het vliegen is niet voor iedereen weggelegd, dit gaat vrij makkelijk 300 km/u met een 1000 Watt aandrijving.
    Mochten mensen interesse hebben in zo'n model, stuur dan maar een PBtje.
    Prijs valt erg mee.

    GJ
     
    Hans Rijkuiter, Helikapoter, tjarko en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.943
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    We beginnen met de simpele dingen.
    Het kielvlak en stabilo.
    Wat heb je in deze fase nodig?
    1 stuk carbon staf van 2mm
    1 boortje 1,5mm
    1 boortje 2mm
    Schuurpapier
    Boormachine
    Dremel met doorslijpschijfje.
    Schuifmaat of lineaal
    Uhu Endfest 24h


    Er zitten 2 gaatjes in het kielvlakje en 2 gaatjes in het stabilo.
    CIMG4486.JPG

    Die worden met elkaar verbonden en uitgericht met 2 carbon stiftjes.
    De stiftjes maak ik ongeveer 20mm.
    CIMG4488.JPG


    Het plakband om de carbon staf is om op af te tekenen en ook om te zorgen dat het stukje niet wegvliegt.

    De 2 pennetjes liggen klaar.
    CIMG4489.JPG

    Maar de gaatjes in het kielvlak zijn net wat kleiner dan die 2mm dus moeten de pennetjes even afgedraaid worden.
    In de boorkop, aan de andere kant een stukje schuurpapier en draaien maar.
    Steeds een klein beetje, tot ze zuigend in de gaatjes passen.
    CIMG4490.JPG

    Even proefpassen.
    En ja, dit past.
    CIMG4491.JPG

    Nu de gaatjes in het stabilo boren.
    Begin met de boormachine en een 1,5mm boortje.
    CIMG4492.JPG

    En dan met een 2mm boortje met de hand uitruimen.
    Even passen.
    CIMG4494.JPG


    En de onderkant, ook genoeg vlees om de penntjes naderhand in de romp te laten vallen.
    CIMG4495.JPG

    De pennetjes heb ik in het kielvlak verlijmd met Uhu Endfest 24H en zoals de naam al zegt, nu 24 uur wachten.

    Ik ga nu in de tussentijd kijken waar de servo's KST X08H het goedkoopst zijn en welke accu erin past.
    Hij gaat op 5S vliegen.

    GJ
     
    tjarko, Roy.nl, Cnn en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.901
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Geweldig Gert-Jan.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.943
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nog even iets verder gegaan.
    Even bedacht hoe ik het stabilo/kielvlak goed en recht op de romp kan krijgen.

    Het zadeltje waar alles opgelijmd moet worden.
    En die 2 pennetjes moeten hierin vallen.
    CIMG4496.JPG

    Je ziet heel vaag de deelnaad door het midden lopen, dat is mijn referentie.
    Schilderstape op het zadeltje geplakt.
    CIMG4497.JPG


    Daarna het stabilo op het zadeltje uitgericht, de voorlijst ligt tegen de romp aan en het stabilo volgt de contouren.
    Dan met een potlood afgetekend.
    CIMG4498.JPG


    Dat ie wat scheef is maakt niet uit, het gaat om de referentie afstand.
    Met een 1mm boortje een kuiltje gemaakt en de schilderstape verwijderd.
    CIMG4499.JPG


    Even dubbel controleren of het wel klopt.
    CIMG4500.JPG


    En nu eerst mijn currywurst die het hotel gebracht heeft opeten, dan heb ik een wat vastere hand en ga ik straks de gaatjes boren.
    Eerst met 1mm en dan door naar bijna 2mm.

    GJ
     
    tjarko vindt dit leuk.
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.943
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zo, die 500 gram currywurst zit er weer in.
    Nu durf ik wel gaatjes te boren en heb ik weer een vaste hand.
    Begonnen met 1,2mm en dan door naar 2mm.
    Het resultaat:
    CIMG4501.JPG

    Even met de schuifmaat nagemeten en ze ziiten in het midden.
    Even kijken of ook alles is zoals het nmoet, volgt het stabilo de contouren.
    CIMG4502.JPG

    Ziet er allemaal goed uit.
    Als dit niet goed is dan klopt het instelheokverschil niet en krijg je een raar vliegtuig dat of steeds omhoog wil of steeds omlaag wil.
    Het is de bedoeling dat het model zonder roeruitslag strak rechtdoor gaat.
    En ook bij een duikproef mag ie niet afvangen, hij moet dan gewoon rechtdoor richting aarde gaan.
    Dus als er ook maar iets scheef is dan krijg je al een raar vliegbeeld.
    Zo ziet er nu uit.
    CIMG4503.JPG


    Ik heb nog niets geplakt.
    Er moet eerst een roerhoorntje bedacht worden (niet meegeleverd) en een aansturing.
    Als dat allemaal bedacht is dan pas kan er, met behulp van de vleugel, geplakt worden want alles moet kaarsrecht zijn, dus dan is de vleugel eigenlijk het belangrijkste punt, vanaf die ga ik alles uitrichten.

    GJ

    Prop en spinner zijn al besteld, er komt een 10x25 op.
    Dus dan is ook wel duidelijk dat er een motor met vertraging in komt.
    Welke, dat is even afwachten, kijken hoeveel belastinggeld ik terugkrijg.
    Er zijn een paar goeie opties.
    Een Kontronik Kira 480 met vertraging, daar heb ik al ervaring mee.
    Leomotion L30 met vertraging, prijzig, plus dat ie uit Zwitserland moet komen, dus invoerrechten.
    Of, en daar ben ik nu ook mee in gesprek, ik laat Plettenberg een motor bouwen.
    Nadeel is dat ze niet zoiets in hun programma hebben, dus het moet echt uit niets opgebouwd worden.
    Zal dan ook wel een prijskaartje aan hangen.

    GJ
     
    Helikapoter en tjarko vinden dit leuk.
  6. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Als je 2 kleine kopspijkers op de staart plakt met tape, stabilo uitrichten, even een keer aandrukken, tekent het kopje van de spijker op beide delen af(deukje)
    Zou dat kunnen werken voor dit?
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.943
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    In theorie zou dit werken maar in de praktijk in dit geval niet.
    Dat koolstof is zo hard.
    Zelfs mijn eerste idee, inkrassen vanaf de gaatjes van het stabilo op de romp met een passerpunt ging niet.
    En daarna, met een scalpelmesje met een punt, ook niet.
    Dus de enige methode was schilderstape erop en dan aftekenen.

    GJ
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.388
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Je gaat weer hard van stapel GJ! Gaaf!
    Altijd weer mooi spul uit Rusland. Kleurzetting van Wil is erg mooi geworden. En hoop dat het zichtelijk blijft op hoogte.

    Leuk om dat te zienTop!
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.943
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, die kleuren van Wil is jouw inbreng.
    Ik zit stiekem te denken om de vleugel te kopieren maar aan de andere kant, voor dat geld kan ik hem bijna niet zelf bouwen.
    En zeker niet zo strak.

    GJ
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.943
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De andere afdeling.
    De vleugel.
    De servo openingen zijn al aangegeven maar die moeten wat groter gemaakt worden.
    Om niet de ligger door te slijpen heb ik eerst gekeken waar de ligger zit.
    Men nemen een sateprikker en steekt die naar voren tot met tegen iets aanstoot.
    Dat is de ligger.
    CIMG4504.JPG

    Dat teken je af op de sateprikker en dan kijk je waar de ligger zit.
    CIMG4505.JPG

    Ik hou een kleine marge omdat de ligger tegen de vleugelschalen aangelijmd zit en hij daar wat breder is.
    Dan moet er een lijn getekend worden haaks op de vliegrichting.
    Je kan de servo openingen nemen als referentie maar misschien kloppen die niet helemaal.
    Iets wat wel klopt zijn de gaten voor de vleugelbouten.
    Dus daar steek ik, weer die sateprikker in en leg er een lineaal langs.
    CIMG4506.JPG


    Dan teken ik bij de servogaten en rolroeren die lijn af.
    CIMG4507.JPG


    Alles wat er nu aan aansturingen komt te zitten word haaks op die lijn gemaakt.
    Je hebt dan het minste luchtweerstand.
    Dan nog de maten voor als we zo de servogaten uit gaan frezen.
    De ligger zit op 81mm vanaf de achterkant maar ik hou 78mm aan voor de veiligheid.
    CIMG4509.JPG



    Ik wil de servohevel aan de buitenkant van de vleugel hebben, dus op bovenstaande foto komt de hevel aan de rechterkant.
    Dan tordeert het roer minder is mijn idee.
    De servokabeltjes zitten er ook al in, dat heeft Sergey al gedaan, dus daar moet ik ook voor uitkijken als ik ga frezen.
    Ne even de afmetingen van de servo's bekijken en die aftekenen op het plakband.

    Word vervolgd.

    GJ
     
    Cnn en tjarko vinden dit leuk.
  11. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.679
    Locatie:
    Onbekend
    Zit er een tekening en / of handleiding bij een dergelijk model ? Het assembleren is voor een ervaren bouwer geen probleem. Echter, instelhoeken, zwaartepunt en roeruitslagen (startpunt) is wel interessant om te weten.

    Opvallend is dat het stabilo van dit soort modellen relatief heel klein is. Waarschijnlijk voor zo min mogelijk weerstand ?

    Grt,

    Arnoud.
     
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.901
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ja, Bas en ik hebben intensief contact gehad. Ik had zelf nog wat wetenschappelijke onderzoeken gevonden.
    Met name fel groen, wordt door ons oog uitstekend waargenomen. Dat werd helemaal uitgelegd.
    Zelf had ik eerder al fel groen, geel en oranje op het veld getest. Niet alle ogen schijnen hetzelfde te werken.
    Zwart + geel zie ik ook altijd erg goed. Men zegt dat oranje op afstand minder duidelijk wordt. Ik weet het niet.
    Bas wees nog op grote vlakken aan de onderkant.
    Alle info heb ik in de bovenkamer gestopt, een paar dagen laten gisten, naar GJ gestuurd die een nette schets maakte.
    Daarna de schets opgestuurd naar Segej. Die heeft hem nog iets gewijzigd, maar ik ben tevreden.

    Ik heb nu nog een groot stuk oranje over. Die is voor de Venture, met onder grote blokken zwart.
    Niemand kan zeggen dat ik mij er niet in verdiept heb :).
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.943
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, er zit niks bij, niet eens wat de uitslagen moeten zijn.
    Ook geen roerhoorntjes want elke piloot heeft zijn eigen voorkeur.
    CG is ook niet echt opgegeven, Sergey heeft me wel een maat gegeven maar dit soort modellen kennende is het gewoon vliegen en dan op je eigen manier van vliegen afstellen.
    Ook bij die F5B modellen zit weinig documentatie.
    Daarom, dit is geen beginnersmodel en je moet wel een beetje ervaring hebben met snellere modellen en ook niet bang zijn om te zagen en boren in het model.
    Een hoop is eigen interpretatie.
    Iets als de hoogteroer aansturing, dat moet je zelf maar uitzoeken.
    En ja, stabilo en kielvlak is erg klein, span is 255mm en de diepte is 55mm.
    En dikte is 4mm.
    Maar de vleugel is ook best dun, er past net aan een 8mm servo in, met moeite.
    Totale dikte van de vleugel is 9,3mm.
    En dan toch zo sterk zijn dat ie met 300 haaks de bocht om kan.
    Servo's ook besteld, KST X08 H.
    In mooie deal kunnen maken met een oude bekende, normaal zou het ruim 135 Euro zijn voor 3 servo's, nu 105 Euro incl verzenden.
    Dat scheelt weer een beetje.
    Blijft er meer geld over voor de motor.

    GJ
     
    Cnn vindt dit leuk.
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.943
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ach... het gaat lekker dus nog maar even verder gegaan.
    De gaten voor de servo's in de vleugel.
    Even de specs van de servo erbij gepakt en besloten dat ik de opening iets te klein hou, groter maken kan altijd.
    Weer een lading schilderstape op de vleugel geplakt en de maten afgetekend.
    CIMG4510.JPG

    17 x 24mm
    CIMG4511.JPG


    Het beste is altijd om hoeken af te ronden, een ronde hoek scheurt niet uit.
    Dus begonnen met 1mm boortje net even uit de rand van de hoek te boren.
    CIMG4512.JPG

    Volgende stap is een 3mm freesje om de rondingen wat groter te maken.
    CIMG4513.JPG


    En dan van hoek naar hoek frezen, uitkijken voor de servodraadjes.
    Na een paar minuutjes pulk je de carbon schaal van het Rohacell.
    CIMG4514.JPG


    In de vleugel zit als sandwichmateriaal een schuim, Rohacell.
    Je moet de servo op de carbon bovenschaal verlijmen, dus dat schuim moet weg.
    Bij mijn eigen mallenbouw deed ik dat met een schroevedraaier, eens kijken of dat ook bij de Avionik kan.
    CIMG4515.JPG

    En ja hoor, geen probleem, stofzuiger erbij en krassen maar.
    Na wat krassen is dit het resultaat.
    Je ziet het carbon in de bovenschaal.
    CIMG4516.JPG


    De andere kant is ook al gedaan.
    Nu wachten op de servo's.
    Het is de bedoeling om de servo op de bovenschaal te plakken en dan ook aan een deel van de onderschaal, dus ik moet proberen de servo tussen de 2 schalen in te schuiven, vraag is of dat wel kan, maar dat zien we wel als alles binnen is.

    Nu kan ik niet echt veel verder.
    Wil zijn Avionik zit in de doos, dus veilig.
    De motor gaat denk ik toch een Leomotion worden, ik heb iemand gevonden die hem wat goedkoper wil leveren.
    De andere keuze, de Kontronik Kira 480 met 5.2 vertraging is 205 euro, de Leomotion met 6.7 vertraging en aramide gewikkelde rotor kan ik voor 290 Euro kopen en is kwalitatief iets beter.
    En bij verkoop is ie ook weer meer waard, dus dan denk ik dat ik dat doe.
    Als regelaar gaat er een BL_Heli regelaar in, die dingen bevallen me prima en hij kan die 70A die de motor vraag makkelijk leveren.

    GJ
     
    Hans Rijkuiter, Cnn en Antonio69 vinden dit leuk.
  15. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.323
    Locatie:
    Hell
    Aramide; meer bekent als Kevlar. Wat doet dat in een gewikkelde rotor/ motor?
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.943
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Aramide (Kevlar is een merknaam van Dupont) is om de rotor heen gewikkeld zodat de magneten niet los kunnen komen door het toerental.
    Het gaat om binnenlopers.
    Plettenberg is daar als eerste mee begonnen toen de motoren richting 75000 rpm gingen.
    De lijm die de magneten vast moet houden kon de krachten niet meer aan als de motor warm werd dus hebben ze er aramide omheen gewikkeld.
    Leomotion ( of eigenlijk Neumotors) doet dat nu ook op aanvraag.

    GJ
     
  17. Antonio69

    Antonio69

    Lid geworden:
    14 jan 2020
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Beemster
    GJ .. wat is nu het verschil tussen een binnen of buiten loper
    Ik heb niets met Electra, maar ik lees deze term vaker .. ik snap m niet
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.943
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Er zijn (uitzonderingen zijn er altijd) 2 soorten brushless motoren.
    De meest gebruikte in modelvliegtuigen zijn buitenlopers, dan zitten de magneten in de trommel die draait.
    Dus bij die motor draait de buitenkant.
    Bij een binnenloper is het een beetje als een ouderwetse borstelmotor, de buitenkant staat stil en de binnenkant draait.
    Een binnenloper is kleiner in diameter en draait vaak meer toeren met minder koppel.
    Daarom zit er vaak een vertraging op.
    De motor die hierin, maar ook in die F5B dingen gaat, draait ruim 70000 toeren en heeft dan een 6.7:1 vertraging.
    De prop draait dan rond de 10000 toeren, met een hele grote spoed.
    Hier gaat een 25 inch spoed prop op.
    Op mijn F5B Surprise zat bij demo's een 26 inch spoed prop en daar liep ie dan 375 km/u mee, makkelijk.
    En de motor leverde dan ongeveer 9,5 pk, in een modelletje van 1700 gram.
    Voor dit model is 1000 Watt voldoende om hem 300 te laten gaan, met 2000 Watt gaat ie richting 450 km/u.
    Daarvoor heb ik ook die 2e romp.
    Om dat uit te testen.

    GJ
     
    Hans Rijkuiter en Antonio69 vinden dit leuk.
  19. Antonio69

    Antonio69

    Lid geworden:
    14 jan 2020
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Beemster
    Bedankt voor de uitleg..
     
  20. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Dingen zoals rudderhorns. Koop je die of zaag je een paar stukjes carbon uit?

    Prachtige kist trouwens!
     

Deel Deze Pagina