Bouw van een Avionik D17 pylonracer

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door GJVO, 26 feb 2021.

  1. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Wat ik me afvraag. Je maakt de hoeken rond v/d servo ruimte. Maar het carbon weefsel zal uit meerdere strengen bestaan die meerdere kanten op lopen. Zou het dan nog steeds zoveel schelen met uitscheuren? Bij plexiglas kan ik het me wel hel heel goed voorstellen.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb rudderhorns in Solidworks getekend en het bestandje naar een clubgenoot gestuurd die ze uit carbon freest.
    Meteen maar 10-12 stuks, ook voor Wil, en misschien een toekomstige 2e kist.


    Bij glasweefsel scheurt het wel door in een haakse hoek dus ik denk dat het hier ook zou kunnen.
    Maar dat Rohacell helpt ook wel een beetje mee om meer stevigheid te krijgen en dat voorkomt doorscheuren ook wel.

    Ik kwam er trouwens achter dan bedrijven mij ook volgen op Facebook en RC Network, ik ben al benaderd waar ze die modellen kunnen kopen.
    Zou het dan handel zijn?

    GJ
     
  3. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    3x de zelfde kleur draden voor de rolroerservo?
    Handig...(ja, ik weet dat je ook kan meten)
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Klopt.
    De eerste Avionik die ik zag had 4 servos in de vleugel, in een f5b zitten ze al in de vleugel gelijmd.
    En zoek dan maar uit wat wat is.
    Dit is makkelijk.
    Gewoon doorpiepen.

    GJ
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb even wat getest, de aansturing van servo naar hoogteroerhevel is ongeveer 60cm.
    Ik had nog 3mm carbon buis liggen en heb dat even op een weegschaaltje gedrukt.
    Het buigt op die 60cm pas bij meer dan 1800 gram, stijf genoeg dus.
    Volgende wordt de opzet.
    CIMG4526.JPG


    Ik neem de carbon buis en daar lijm ik een stukje verenstaal in van 50mm.
    Ik verlijm het met UHU Endfest 24.
    Eerst ontvetten met remmenreiniger en dan lijm ik er 25mm in, er blijft dan 25mm uitsteken dat later omgezet gaat worden.
    Dit moet eerst uitharden en dan doe ik er naderhand nog garen omheen zodat het carbon niet kan splijten.
    Maar nu ligt het weer 24 uur zo te wachten.
    CIMG4527.JPG

    GJ
     
    Cnn vindt dit leuk.
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Vanochtend weer vroeg wakker dus na een bak koffie weer wat gedaan.
    Het wachten is op de servo's en roerhoorn dus ik kan geen grote stappen maken.
    Hopelijk is vrijdag alles binnen.

    Gisteren dus dat stukje 1,2mm verenstaal in het 3mm carbon buisje verlijmd en helaas heeft carbon de nare eigenschap nogal snel te splijten.
    Dus dat moet voorkomen worden.
    Het makkelijkst is om er draad omheen te winden.
    Benodigheden:
    Garen en secondelijm.

    CIMG4528.JPG


    Je wikkelt wat draad om het verenstaal en gaat door het carbon buisje op.
    Doordat je ook om het metaal wikkelt heb je nog een extra veiligheid dat alles vast blijft zitten.
    Een millimeter of 8 op het carbon buisje is genoeg, splijten doet ie vanaf de voorkant en als dat gezekerd is dan is het prima.
    Om alles vast te zetten is een druppeltje dunne secondenlijm genoeg.
    Dit is dan het resultaat:
    CIMG4529.JPG


    Dan heb ik ook nog de 2 pennetjes die bij het stabilo in de romp komen wat korter gemaakt.
    Als ze te lang zijn stoten ze op de stuurstang, dus ik heb ze teruggebracht naar 5mm onder het stabilo.
    Het resultaat:
    CIMG4530.JPG



    Verder kan ik nog wat dingen mededelen die ook al in een ander draadje voorbij gekomen zijn:
    Ik ben eruit wat aandrijving betreft, ik zal de prijzen (ongeveer) erbij zetten

    Als motor wordt het een iets duurdere dan ik gepland had maar dit is wat duurzamer en kwalitatief beter.
    Een Leomotion L3025/4200 met 6.7:1 gear en een aramide gewikkelde rotor 335 Euro
    Regelaar wordt een Sunrise ICE 100 55 Euro
    Prop een 11.5 x 25 SAW 50 Euro
    Spinner 30mm carbon 30 Euro

    De Avionik zelf heeft incl verzendkosten 400 Euro gekost.
    Servo's kosten voor normale mensen 135 Euro

    Dus het totale model ex accu en ex ontvanger zal zo'n 1000 Euro kosten.
    Dan heb je dus een volledig carbon model en veel harder kan je niet voor dit budget.
    300-350 km/u in horizontale vlucht, zonder aanduiken.

    GJ
     
    Thedo, Helikapoter, Cnn en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Als ik me niet vergis gebruikt Leomotion/Neu Carbon om de rotoren, ze worden dan ook aangeduid met "UMS" (high modulus carbon).

    ICE 100 regelaar heb ik nog voor je liggen als je er een nodig hebt.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Inderdaad, Pletti doet het met kevlar, Leo doet het met carbon.

    GJ
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mijn clubgenoot heeft de roerhoorntjes voor me gemaakt dus ik kan een stapje verder.
    Eerst aftekenen, schilderstape, potlood.
    CIMG4531.JPG

    En het roerhoorntje er even bijleggen, ik heb hem nog wel wat kleiner moeten maken.
    CIMG4532.JPG

    Nu komt het engste, een sleufje maken tot net op de bovenschaal, dus je gaat door de onderschaal heen en zorgt ervoor dat het hoorntje verlijmd gaat worden op de bovenschaal.
    Uitkijken dat je niet door de bovenschaal heen gaat.
    CIMG4533.JPG


    Het sleufje is gelukt.
    CIMG4534.JPG


    Dan nog een ander dingetje dat gedaan moet worden.
    De onderkant, waar het scharnier zit, moet afgedicht worden.
    Als je dat niet doet kan je flutter krijgen.
    Dus ik gebruik de beste en goedkoopste methode, cellotape.
    Er moet ongeveer 5mm breed cellotape geplakt worden, dus eerst op maat snijden, dan het scharnier helemaal openklappen en dat de tape in de sleuf plakken.
    Het is lastig te laten zien maar het spreekt voor zich als je het eenmaal een keer in het echt gezien hebt.
    CIMG4535.JPG

    Als de cellotape op zijn plek zit dan kan het roerhoorntje aan het roer verlijmd worden, natuurlijk weer met UHU Endfest 24.
    En dan maar weer wachten.
    CIMG4536.JPG


    De lipo is ook binnen, servo's nog steeds niet.
    Als die binnen zijn kan ik echt verder met het bouwen.

    Een 5S 1800 van MyLipo.de past als gegoten.
    CIMG4537.JPG


    CIMG4538.JPG

    GJ
     
    Arnold 85, Cnn en MicropropSport vinden dit leuk.
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik lees zeer veel praktische handigheden.
    Dat doe je niet zomaar even.
    Ik denk, dat ik in het voorjaar, maar eens weekje op les kom ;).
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wij hebben het ook zelf uit moeten vinden, die kennis was nog niet in Nederland.
    Het is allemaal logisch nadenken.

    GJ
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Vandaag lag ik half onder de auto, klopt de postbode op mijn schouder.
    Päckchen..
    De servo's zijn geleverd dus ik kan verder!
    Eerst nog even het staartje.
    Ik heb het kielvlak verlijmd op het stabilo.
    Natuurlijk met Uhu Endfest.
    Klein beetje op het kielvlak.
    CIMG4539.JPG


    Even haaks uitrichten.
    CIMG4540.JPG

    Alles gefixeerd met een stalen klemmetje die bij de 3D printer geleverd werd.
    CIMG4541.JPG


    Het zit strak op elkaar, overtollige hars weggehaald met bio ethanol en een stukje keukenrol.
    Nu wachten tot het uitgehard is.
    Na een uur of 8 ga ik nog een keer kijken of alles nog haaks staat.
    De hars is dan redelijk hard maar nog wel flexibel.
    CIMG4542.JPG

    Dan de servo.
    Even passen en kijken hoe ik hem leg.
    CIMG4548.JPG

    Afgetekend op schilderstape.
    De servohevel komt aan de voorkant, dus bij de voorlijst.
    Daarna het schuim bij de ingelijmde servokabeltjes weggeschraapt met een schroevendraaier en de kabeltjes
    naar beneden gedrukt zodat ik daar kon frezen zonder de kabels door te frezen.
    CIMG4549.JPG


    Even passen voordat ik verder ga.
    Het schuim moet nog even van de bovenschaal afgeschuurd worden om de hechting tussen servo en schaal goed te krijgen.
    Er zitten horizontale bevestigingen aan de servo, ik had ze eigenlijk net zo goed zonder bevestigingen kunnen bestellen.
    Maar Sergey zei dat ik de X08-H nodig had, is dus niet zo.
    CIMG4550.JPG


    Morgen verder.

    GJ
     
    MicropropSport en Cnn vinden dit leuk.
  13. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Wat is de reden dat er al servo kabeltjes liggen en geen "gootje" waarin je je eigen servo kabels kunt doen , of kun je deze touwtjes er gewoon eruit halen en dan vervangen ?
    ander vraagje wat is de neuslengte van de romp , kun je daarin de vertraging motor en esc achter elkaar plaatsen ,net zoals bij de Hawk .

    mvg Andre
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik snap niet waarom ie de kabels al gelegd heeft.
    Ook als ik eraan trek dan zit er geen beweging in, het zit dus klem, of verlijmd.
    Ik wilde eigenlijk de hele kabel vervangen, zou stukken makkelijker zijn.
    Misschien dat ik morgen probeer een nieuwe kabel te trekken doorver een stuk verenstaal doorheen te drukken.
    Een F5B vleugel is hol.
    Hier zit Herex in.
    De neuslengte van romp tot vleugelvoorlijst is 15 centimeter.
    Daarin kan alles in lijn liggen en dan hou je nog ruimte over voor logger, of ontvanger accu.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2021
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De volgende ochtend.
    Dit is nu het gapende gat in de vleugel.
    Ik heb het schuim zoveel mogelijk weggeschuurd en gekrabt en daarna wat secondelijm erin gedruppeld, dat vreet het schuim weg.
    CIMG4551.JPG


    Omdat alles zo klein en krap is en de servokabels toch ergens moeten liggen heb ik besloten nog een deel
    van het schuim weg te halen zodat daar het restant aan servokabel kan liggen.
    Hier aangewezen met een schroevedraaier.
    CIMG4558.JPG


    En na wat krabben met de schroevedraaier is er ongeveer 1 vierkante centimeter ruimte om de kabel te leggen.
    Dit is aan de onderkant van de servo, bij het motortje.
    CIMG4560.JPG


    Nu even de finale passing.
    Het bevestigingslipje van de servo aan de kant van de voorlijst druk ik in het schuim, dan heb je iets meer vlees en later word alles vastgelijmd.
    CIMG4561.JPG


    Nu is dat servootje 8mm dik en dan past ie nog niet helemaal in de vleugel.
    Nou is dat niet zo erg maar ik snap eigenlijk niet waarom Sergey dan niet de KST X06 aanraad, die is 6mm dik en volgens mij ook sterk genoeg.
    Ik ga het binnenkort eens aankaarten want dan past alles wel in de vleugel, maar iedereen gebruikt de X08, er zal wel een reden voor zijn.
    CIMG4562.JPG


    Het belangrijkste voordat we de kabels af gaan knippen en doorsolderen aan de kabels in de vleugel is....
    Testen of de servo het wel doet.
    Zodra je de kabel afgeknipt hebt kan je hem niet meer ruilen.
    En ook, na het testen zet ik hem in de middenstand zodat ik weet dat straks de hevels goed staan bij het inlijmen.
    CIMG4564.JPG


    Ik heb nog geprobeerd met een stuk verenstaal een nieuw kanaal te maken voor een servosnoer maar er zit een rib of spant in de vleugel, dus ik kom niet verder.
    En helaas zie je ook een beetje waar ik met het verenstaal gedruk heb in de bovenschaal.
    Dus ga dat zelf niet proberen!

    Nu de kabels doorpiepen en markeren zodat ik straks kan solderen.

    GJ
     
  16. Gratje

    Gratje

    Lid geworden:
    8 jul 2015
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Ermelo
    Hoi Gert Jan,
    André en ik hebben het zelfde toestel gekocht. Om die reden lees ik je bouwverslag dan ook met veel interesse. Omdat ik nog geen motor heb overweeg ik ook de leomotion. Nu lees ik op de site van Leomotion dat de shaft een doorsnede heeft van 3.17 of 5mm, welke moet ik hebben?
    Begrijp dat de X08 net iets te dik zijn. De X06 met een stelkracht van 1.5 kg moet toch ook ruim voldoende zijn?

    Gr. Gerard
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Gefeliciteerd!
    Je zal verbaasd zijn over de kwaliteit voor de prijs, daar kan geen enkele andere F5D tegenop.
    Nee, de Leomotion met gear heeft een as van 6mm.
    Je kan ook een Kontronik Kira 480 met gear nemen, die is ruim 100 euro goedkoper.
    Die heeft een 5mm as.
    Wat betreft servo's denk ik dat die x06 ook prima voldoet.
    1,8 kilo.
    Je uitslagen zijn minimaal, dus je haalt je kracht uit de hevelverhouding.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2021
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Gisteren had ik vreselijk trillende handen dus dan ga ik ook maar geen poging doen te solderen.
    Vanochtend alles weer normaal dus ik doe weer een poging.
    Eerst de voorbereiding.
    In het midden van de vleugel waar de servodraden uitkomen even een plakkertje met hoe het aangesloten gaat worden.
    De draden heb ik doorgepiept en nummers gegeven, 1 en 2 en dan is 3 de draad zonder nummer.
    Ik ga op draad 1 de puls aansluiten, op 2 de plus en de laatste is dan de min.
    CIMG4570.JPG


    Heveltjes maken..
    De ailerons hoeven maar een minimale uitslag te hebben.
    5mm omhoog, 3mm naar beneden en als spoiler 7mm up.
    Het gaatje van de servohevel wil ik dus zo dicht mogelijk bij het draaipunt hebben.
    Dus even een 1.2mm boortje en er een gaatje bijboren en de andere ook opboren naar 1,2mm.
    Links de originele, rechts de geboorde.
    CIMG4571.JPG


    Dan nog een keer de servo in de servotester steken en centreren.
    Daarna het heveltje zo op de servo zetten dat hij licht naar voren helt, dus richting voorlijst.
    CIMG4572.JPG


    Ik doe dat om differentiatie in mijn uitslag te krijgen, dan gaat de aileron iets verder omhoog dan omlaag en rolt ie mooier en strakker.
    Plus dat bij flaperon, dus beide ailerons omhoog, de uitslag iets groter kan worden.
    Zo moet het er ongeveer uitzien.
    Ik doe dit bewust mechanisch, ik wil zo min mogelijk de computer gebruiken.
    CIMG4573.JPG


    Beide servo's naast elkaar, exact gelijk, staan beide gecenterd.
    CIMG4574.JPG

    Pas nu ga ik de stekker eraf knippen, ik hoef niets meer te testen of in te stellen.
    Ik laat een stukje snoer van 3cm aan de servo zetten en vertin de uiteinden.
    CIMG4575.JPG


    En ook de draden in de vleugel vertin ik.
    Leg voor de zekerheid iets van een doekje op de vleugel, mocht er een druppel soldeer vallen dan valt het op het doekje.
    CIMG4576.JPG



    En zo zitten de draden nu gesoldeerd.
    Ik trek na het verbinden altijd even aan beide kanten om zeker te weten dat de soldeerverbinding vast zit.
    Pas daarna krimp ik de krimpkous.
    CIMG4577.JPG


    En nu zie je waarom ik ruimte heb gemaakt in het schuim.
    Die ene vierkante centimeter die ik weggekrabt heb in de hoek is genoeg om de servodraad in op te vouwen.
    CIMG4578.JPG



    Nu ga ik de 2e servo doen en daarna zijn de hevels op de ailerons aan de beurt.
    Waarschijnlijk vanmiddag meer.
    Oh, nog een opmerking ivm de dikte van de servo.
    Deze X08 is 8mm dik.
    Ik heb even gemeten en hij steekt aan de achterkant 1.2mm uit.
    Ik dacht dat een X06 6mm was maar die is 7mm, dus steekt ie nog steeds uit.
    Ik zie ook niet echt een mogelijkheid bij deze servos om wat weg te vijlen, bij een plastic servobehuizing kan je soms nog wat weghalen, hier niet.
    Nou zal het wel helemaal niets uitmaken dat ie iets uitsteekt maar het is jammer.


    GJ
     
    Arnold 85 en MicropropSport vinden dit leuk.
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Uurtje verder en de hevels zitten erin.

    In de eerste postings had ik al geschreven dat ik uitging van een lijn loodrecht op de vliegrichting.
    Nu zal je zien waarom.
    De onderkant van de vleugel met het schilderstape bij de servo wat er al vanaf het begin zit.
    En ik heb nu ook een strook op de aileron geplakt.
    CIMG4579.JPG


    Dit is mijn referentielijn, loodrecht op de vliegrichting, aangewezen door de schroevedraaier.
    CIMG4580.JPG


    Haaks op die lijn, over de servohevel heen, trek ik nu een lijn op het schilderstape op de aileron.
    Daar komt de roerhevel/ rudderhorn te zitten.

    CIMG4581.JPG



    Het resultaat.
    CIMG4582.JPG


    Er komt op de ailerons ook nog een afdichting van plakband, er loopt een lijn van 5mm net na de uitsnede.
    Daar wil ik de hevel net achter hebben, dus ik begin 5mm vanaf de uitsnede een sleufje te frezen, tot op de bovenhuid.
    Je kan het beste eerst een gaatje boren en dan heel voorzichtig het boortje naar achteren trekken.
    Als je je vinger onderop de aileron houd voel je een beetje waar het boortje is en boor je niet door de vleugel heen.
    Je moet alleen even door de schaal heen, het restant kan je tot op de bovenschaal met een klein schroevedraaiertje wegkrabben.
    CIMG4584.JPG


    En dan het krabben tot op de bovenschaal.
    Het is carbon, het kan wel wat hebben maar je hoeft alleen maar te krassen tot je het weefsel voelt.
    CIMG4585.JPG


    Dan de hevels op maat maken.
    Ik maak ze zo dat ze helemaal gelijk zijn.
    Afstand van vleugelhuid tot gaatje is 12mm.
    CIMG4587.JPG


    En dan maak ik de sleuf in de vleugel net zo groot dat de hevel er helemaal invalt.
    Het scherpe puntje achteraan de hevel valt net onder de huid.
    CIMG4588.JPG


    Nog even passen voordat ik ze erin lijm.
    Ze kunnen zelfstandig staan zonder om te vallen, dat betekent dat het exact op maat is.
    Perfect!
    CIMG4590.JPG


    En dan weer 2 druppels Uhu Endfest 24 mengen met een sateprikker en het sleufje vullen met wat Endfest en de hevel aan de onderkant ook even in de Endfest dopen.
    Dan de hevels erin zetten en weer wachten tot het hard is.
    CIMG4593.JPG



    Ik zou nu de stekkers voor de servo's in het midden van de vleugel kunnen doen.
    Maar eerst maar even boodschappen doen.

    GJ
     
    TheNorb, MicropropSport en Cnn vinden dit leuk.
  20. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Met een beetje voorzichtig slijpen past een X08 vlak in de D17 vleugel.
    Eventueel kan de opening ook wat kleiner, door de servomotor onder de onderhuid te schuiven.
    Bij een model van Tjarko zag ik dat hij erin geslaagd was de aansturing kruislings te maken (stuurstang aan servokant tegen bovenhuid) en vrij lage hevels, was erg mooi gedaan, Heb ik helaas geen foto van.

    Hier een paar foto´s van een van mijn D17´s:

    D17 Aileron servo 3.jpg

    D17 Aileron servo 2.jpg

    D17 Aileron servo 1.jpg
     
    tjarko en MicropropSport vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina