Gisteren had ik vreselijk trillende handen dus dan ga ik ook maar geen poging doen te solderen.
Vanochtend alles weer normaal dus ik doe weer een poging.
Eerst de voorbereiding.
In het midden van de vleugel waar de servodraden uitkomen even een plakkertje met hoe het aangesloten gaat worden.
De draden heb ik doorgepiept en nummers gegeven, 1 en 2 en dan is 3 de draad zonder nummer.
Ik ga op draad 1 de puls aansluiten, op 2 de plus en de laatste is dan de min.
Heveltjes maken..
De ailerons hoeven maar een minimale uitslag te hebben.
5mm omhoog, 3mm naar beneden en als spoiler 7mm up.
Het gaatje van de servohevel wil ik dus zo dicht mogelijk bij het draaipunt hebben.
Dus even een 1.2mm boortje en er een gaatje bijboren en de andere ook opboren naar 1,2mm.
Links de originele, rechts de geboorde.
Dan nog een keer de servo in de servotester steken en centreren.
Daarna het heveltje zo op de servo zetten dat hij licht naar voren helt, dus richting voorlijst.
Ik doe dat om differentiatie in mijn uitslag te krijgen, dan gaat de aileron iets verder omhoog dan omlaag en rolt ie mooier en strakker.
Plus dat bij flaperon, dus beide ailerons omhoog, de uitslag iets groter kan worden.
Zo moet het er ongeveer uitzien.
Ik doe dit bewust mechanisch, ik wil zo min mogelijk de computer gebruiken.
Beide servo's naast elkaar, exact gelijk, staan beide gecenterd.
Pas nu ga ik de stekker eraf knippen, ik hoef niets meer te testen of in te stellen.
Ik laat een stukje snoer van 3cm aan de servo zetten en vertin de uiteinden.
En ook de draden in de vleugel vertin ik.
Leg voor de zekerheid iets van een doekje op de vleugel, mocht er een druppel soldeer vallen dan valt het op het doekje.
En zo zitten de draden nu gesoldeerd.
Ik trek na het verbinden altijd even aan beide kanten om zeker te weten dat de soldeerverbinding vast zit.
Pas daarna krimp ik de krimpkous.
En nu zie je waarom ik ruimte heb gemaakt in het schuim.
Die ene vierkante centimeter die ik weggekrabt heb in de hoek is genoeg om de servodraad in op te vouwen.
Nu ga ik de 2e servo doen en daarna zijn de hevels op de ailerons aan de beurt.
Waarschijnlijk vanmiddag meer.
Oh, nog een opmerking ivm de dikte van de servo.
Deze X08 is 8mm dik.
Ik heb even gemeten en hij steekt aan de achterkant 1.2mm uit.
Ik dacht dat een X06 6mm was maar die is 7mm, dus steekt ie nog steeds uit.
Ik zie ook niet echt een mogelijkheid bij deze servos om wat weg te vijlen, bij een plastic servobehuizing kan je soms nog wat weghalen, hier niet.
Nou zal het wel helemaal niets uitmaken dat ie iets uitsteekt maar het is jammer.
GJ