Bouw van een fijn zwevertje

Zwever XL

Beste gurodewa

Omdat ik vaak zweef met mijn Fling 2M, en ik niet veel kleiner wil, heb ik besloten je zwever ook op XL formaat te bouwen. Staart is af, en de ribben zijn gesneden.
Maar mijn vraag: heb je voor deze ook 7cm tussen de ribben aangehouden? Of is de tussenafstand ietsje groter geworden? 8cm ofzo?
Ik heb trouwens voor de ribben gewoon 2mm balsa gebruikt, maar voor de staart heb ik 4mm gepakt in plaats van 3mm.

Groeten,
Ton.nl

8 cm tussen de ribben is prima, heb ik ook gedaan, enkel in het center van de vleugel zitten er enkele extra om de kracht van de rekkers op te vangen.
En 4 mm voor de staart en stabilo heb ik ook gebruikt, anders wordt alles een beetje te fragiel.

Guy

Kijk, dat is mooi! Heb ik met mijn minieme bouw-ervaring toch goed gegokt ;-)

En uiteraard, na een antwoord weer een nieuwe vraag....

De 'spanten' van de vleugel heb ik van 6mm balsa gemaakt (6x6). Deze zijn natuurlijk niet langer dan 100cm. Het middenstuk zou nu echter 1,12 moeten worden. 110 om het gemakkelijk te maken. En dan de 'eindstukken' allebei 45 cm. Is het een groot bezwaar om het middenstuk 100 te maken (zodat dat precies uitkomt op mijn lengtes hout) en dan de eindstukken allebei 50 centimeters? Eventueel een paar graadjes minder V-stelling, om het geheel niet te stabiel te maken.

Alvast dank voor je antwoord!

Groeten,
Ton

Met je weinig bouwervaring ben je dus idd goed bezig. Oplossing zoeken voor praktische problemen, een modelbouwer is er altijd mee bezig. ;)
En zolas jij het voorstelt denk ik dat iedereen het zou doen, ik heb het dus ook zo gedaan. Het centergedeelte 1 m en twee zijstukken van 50 cm.
Wel opletten dat je de hoek niet te weinig neemt, anders gaat hij moelijk in een bocht te krijgen zijn. 10° zou ik toch als minimum nemen. (Het kleine zwevertje heeft 15 graden)

Hey,
Ik zal even mijn vorderingen plaatsen.
Ik heb het zwevertje ene lang tijd niet meer aangeraakt maar ben laatst toch weer begonnen. Nadeel is wel dat ik een aantal dingen weer over kan doen ivm mijn beperkte (bouw)ervaring in die tijd.
359393432.jpg

359393337.jpg

359393454.jpg

359393511.jpg

359393553.jpg

359393600.jpg

Zo, Ik ben al weer wat verder pushrods ed.
maar het schiet op.
mvg Rick

Ziet er zeker niet slecht uit voor een beginner, ook al omdat je eerst van plan hebt beginnen bouwen, een bouwdoos-bouwer heeft het nog altijd iets makkelijker, om zijn eerste ervaring op te doen.

Hallo,
Ik had even een vraagje over het motor schot. Ik ben van plan om mijn 1350kv blo er in te zetten, maar hoe bevestig ik mijn motor het best tegen het motorschotje. Want als ik kleine schroefjes gebruik steken ze uit tegen de spinner omdat de motor-as kort is hoe heeft u dat gedaan?
En toen ik laast met mijn instucteur aan het praten was over Hét zwevertje vroeg hij of hét ook een naam had,.. nee dus. Zou u niet iets kunnen bedenken?:D]

MVG Rick:pim:

Bij mij is dit geen probleem, de motor binnenin tot tegen het motorschotje duwen, en de bijgevoegde vijsjes gebruiken om de motor vast te schroeven. Het asje steekt dan normaal gezien ver genoeg eruit om de klapschroef te kunnen bevestigen. De schroefjes zelf verzinken in het motorspantje
DSC00741.jpg

HIJ IS AF!!!!
Ik kom net terug van een weiland in de buurt waar ik een paar keer een stuk heb heen en weer gelopen met het zwevertje in mijn hand, ik durfde hem nog niet los te laten dat laat ik over aan mijn instructeur zaterdag we zullen zien of het vliegt.
Super Bedankt Guy

HIJ IS AF!!!!

Proficiat Rick, en toen je over en weer aan het hollen was voelde je dan dat hij goesting (zin) had om er vandoor te gaan :p.
Wel op letten dat je zwaartepunt op 1/3 van de voorkant van de vleugel ligt. Nu als je instructeur hem invliegt zal hij wel voelen of er desnoods aanpassingen nodig zijn. Je ziet wel.

Ah ja, wat dacht je van 'Cloud Boy' als naam ?

Ja, je voelde dat hij er zin in had;) maar ik durfde het toch niet aan om hem los te laten, laat staan vliegen met de paar keer dat ik met de een charter heb gevlogen en wat fms.
Ik zal na mijn maiden we weer berichten.
mvg Rick

MAIDEN TIME !!
Toen ik een paar rondjes had gevlogen met mijn Easy star vond ik dat het zwevertje ook aan de buurt was voor zijn maiden :P
Dus eerst gekeken naar het CG die lag wel goed en toen een stevige worp: hij zweefde mooi weg en kwan 20 mtr verder weer neer. Even met de motor geprobeert maar dan trekt hij snel over. Waar kan dit aan liggen?
mvg Rick

Waarschijnlijk ligt het overtrekken aan een gebrek aan domping van de motor. De motor moet iets naar beneden gericht staan, anders krijgt een vliegtuig nogal de neiging de neus omhoog te trekken bij gas geven. Probeer of je met een ringetje oid de motor iets naar beneden kan richten.
Maar zo ermee vliegen moet ook lukken. Probeer niet het gas in één keer open te gooien, maar rustig open te schuiven. Je weet nu dat de neus omhoog wil komen, dus wees klaar om iets down te geven bij gas geven. Afhankelijk van je zender kan je zelfs wat down meemixen met gas. Niet teveel, je wilt je vliegtuig ook niet laten duiken bij gasgeven! Een beetje neus omhoog trekken bij gas geven is niet erg, teveel wel.

Ik hou hem met 3/4 gas in mijn hand en dan geef ik hem een duwtje, en dan trekt hij met de neus snel omhoog dan doe ik het gas weer dicht om ervoor te zorgen dat hij niet voledig voledig stil valt terwijl hij verticaal staat. Hij valt dan weer voorover naar beneden en land wat ongelukkig.
mvg Rick

Motor meer naar beneden laten wijzen zoals fotor al melde, of gas opbouwen na de worp. Gooien met 1/4de gas, en dan rustig opbouwen tot vol, dan heb je ook de tijd om de neus redelijk vlak te houden. Beide is nog beter.

Ringetje tussen motor en spant is de simpelste oplossing vaak....

Ik hou hem met 3/4 gas in mijn hand en dan geef ik hem een duwtje, en dan trekt hij met de neus snel omhoog dan doe ik het gas weer dicht om ervoor te zorgen dat hij niet voledig voledig stil valt terwijl hij verticaal staat. Hij valt dan weer voorover naar beneden en land wat ongelukkig.
Dit is vragen om schade. Als de neus omhoog komt moet je juist niet het gas dicht doen. Dit geeft vele ongewenste effecten:
- neus staat heel hoog
- snelheid bijna 0 en zeer snel afbouwend
- propwash weg: roeren doen niets meer
Wat ik in die situatie zou doen: gas er zeker op laten, liefst vol gas. Met gas dicht weet je zeker dat je binnen 0,2 sec alle snelheid kwijt bent. Met gas erop houdt hij misschien de snelheid nog een beetje vast. En dan flink down geven tot de kist horizontaal ligt. Met gas erop heb je in ieder geval druk op je roeren door de propwash en iets lift, met gas dicht gebeurt er helemaal niets meer als je de knuppels beweegt. Vliegtuig horizontaal weer laten acceleren en dan de hoogteknuppel weer wat laten vieren zodat het vliegtuig gaat klimmen.
Mooier is natuurlijk downthrust inbouwen of wat hoogte meemixen met het gas.

Back