Bouw van een fijn zwevertje

Ik ben de zwever ook aan het bouwen dus ik dacht dat ik hetbericht hier wel kan plaatsen
is de set iets Hobbycity Online R/C Hobby Store : E-Fly 6Ch Flight System w/ ESC (Mode1 72mhz) $67.19)
of wil iemand ander me een tip geven van wat is het beste kan aanschafen voor een beginner

kijk eens bij het TE KOOP en dan bij overig EN OOK bij electronica ...
daar vind je soms wel een zender voor een leuk prijsje. Natuurlijk kan je ook bieden of eens een PB sturen om iets rond de prijs overeen te komen.
;)
grts,

niels
 
die art-tech setjes zijn best wel redelijk hoor, ik heb de oudere generatie gehad dus de normale 4 kanaals, ik vloog er zelfs brandstofkisten zoals trainers mee en nooit problemen mee gehad. alleen de penlites vond ik wat mider maar de nieuwe hierboven genoemde set gebruikt een zenderaccu. de servo's die erbij zitten zijn net IETS groter als b.v. een towerpro 9 grams maar doen hun werk erg goed, op mn easystar heb ik deze servo's ook zitten. gewoon een erg leuke set voor de beginner vind ik en voor dis zwevertje al helemaal, dan heb je direct de regelaar, ontvanger en servo,s ;)
 
wat heeft U dan betaald voor je set-up en waar heb je het weg
kan anders iemand anders mij vertellen met links wat ik kan kopen en hoe je het aan elkaar schakeld
 
hoe bevestig je de achterlijst ik kom er niet uit

Ter hoogte van elke rib maak je in de achterlijst met behulp van een hobby-zaagje een gleufje van ongeveer 5 mm diep, in dit gleufje moet de rib met zo min mogelijk speling vastgelijmd worden. Let erop dat je boven en onder nog 1 mm overhoud om de stripping te lijmen. Dus daar waar de rib de achterlijst raakt is de rib 3 mm hoog.

En voor een setup kan je ook terecht bij rc-technics
Daar vind je een zender voor 30 €, een ontvanger 15 €, servo's 6.50 €,
speed 400 motor en regelaar ong 25 €, lipo 3s 1300 32€, lader 30 €,....
 
hee dat bespannen hoe gaat dat in z'n werk (jullie zullen wel denken wat stelt hij veel vragen maar ik heb nog nooit een modelvliegtuig gebouwd)
en ik ben bijna klaar met de midden vleugels
 
Vragen geeft niets hoor daar is dit forum voor.
Op veel vragen is in dit forum het antwoord te vinden.
Even de zoekfunktie gebruiken.
Invullen : folie of bespannen of folieen.

succes

Groet Arthur.
 
geef anders even aan in je profil waar je woont, dan kun je gerichter hulp vragen van mensen, er zijn vast wel mensen die in de buurt wonen en die je willen helpen ;)
 
bedankt maar in de zoekfunctie kun je niet erg gericht zoeken kunnen jullie mij niet in een pb een korte samenvatting geven over bespanen wat je ervoor moet aanschafen enz
Rick
 
Voila we zijn er bijna. Het is nu tijd voor de motor te plaatsen. Heb je een buitenloper dan zeker de draadjes goed vastleggen om schuren tegen de motor te voorkomen.
IMGP0082.jpg

De regelaar aansluiten en de ontvanger plaatsen.
Ook de rondhouten voor de vleugel van 4 mm beukenhout (Gamma)
Dat ziet er dan zo uit:
IMGP0083.jpg

Na de vleugel en de batterij te hebben geplaatst kunnen we het zwaartepunt kontroleren. Dit ligt ter hoogte van de hoofdligger of iets ervoor. Hoe verder naar voor hoe rapper hij zal vliegen.
Normaal is de staartboom nog niet in de romp gelijmd. Men kan deze nog iets inkorten om desgewenst het zwaartepunt goed te krijgen zonder lood te moeten gebruiken. Bv bij het gebruik van een kleine batterij. Bij een motor van ongeveer 45 gr en batterij van 130 gr moet je waarschijnlijk niets aanpassen, en kan het zwaartepunt bereikt worden door de vliegbatterij te verplaatsen.
 
kunt u ook info geven over de wingtips die zitten er toch op

De vleugel bestaat uit 3 stukken waarbij de buitenste stukken onder een hoek van ongeveer 7 graden staan. Doe je dit niet dan kun je geen bochten maken, aangezien je geen rolroeren hebt. De delen worden verbonden dmv houten pennen waarvan je alle info vind in het draadje.
Na het bespannen van de vleugel mag je de delen samen steken, en je kan kiezen om de vleugel te lijmen ( je kan dan wel de vleugel niet meer delen om gemakkelijk te transporteren) of door middel van inpaktape bij elkaar te houden. Eén strookje boven en onderaan over de vleugeldelen is voldoende.
IMGP0117.jpg
 
Bedankt

Namens mijn schoonvader nog hartelijk bedankt voor de tekeningen.


Groetjes Thijs + schoonvader (....en schoonmoeder :rolling: )
 
Misschien moet je om het verhaal compleet te maken er even bij vertellen dat het om de v-stelling van de vleugel gaat en niet om de wingtips zoals Rick R het noemde.

Dit zijn natuurlijk geen wingtips te noemen, dit is gewoon een deel van de hoofdvleugel waar v-stelling in gebracht is om het sturen dmv een richtingsroer (dus zonder rolroeren) te vergemakkelijken en er voor te zorgen dat het toestel meer eigen-stabiel is.

Zonder v-stelling kom je met alleen je richtingsroer bijna de bocht niet om (het technische verhaal daarachter laat ik aan iemand anders over, ik kan alleen maar praten uit eigen ervaring)

Dit zijn wingtips:
wing04.jpg

Wingtips dienen bij full scale vliegtuigen vaak als ruimte voor navigatie lichten en verfraaing maar zorgen ook voor een verandering in de luchtstroom die van de vleugel af komt wat weer een positief effect kan hebben op het aerodynamische aspect van het toestel en bijv. een brandstof besparend effect teweeg kan brengen.

Correct me if i'm wrong.

Groetjes, Jesse.
 
Ok dat wist ik al dat een v vorm nodig is bij een zwever maar wat ik eigenlijk bedoel is op de buitenkant van de buitenste 2 delen is het hout dikker of heb ik dat verkeerd
 
+ de lipo die u in de link had geplaatst is out of stock voor 2/3 weken
maar nu viel mij op dat de lipo die op het plaatje staat van de setup anders is dan die op de site????
 
(...) Wingtips dienen bij full scale vliegtuigen vaak als ruimte voor navigatie lichten en verfraaing
Dit is onzin, sorry...
(...) ...maar zorgen ook voor een verandering in de luchtstroom die van de vleugel af komt wat weer een positief effect kan hebben op het aerodynamische aspect van het toestel en bijv. een brandstof besparend effect teweeg kan brengen.
Het woord "wingtip" heeft geen exacte betekenis. Het kan de ronde vleugelafwerking aanduiden zoals die in je afbeelding, maar ook de opstaande oren van veel modelzwevers (inderdaad om netjes de bocht om te komen) en er kunnen ook winglets mee bedoeld worden. Het Engelse "Wingtip" betekent gewoon niks anders dan: Vleugel-uiteinde.
Het afronden van een vleugeltip (in plaats van de vleugel gewoon recht te laten eindigen) heeft een gunstige uitwerking op de luchtstroming; door het profiel dun uit te laten lopen genereert de tip geen lift meer, wat de vorming van tipvortex en daaraan verwante weerstand tegengaat.
 
Dit is onzin, sorry...

Het woord "wingtip" heeft geen exacte betekenis. Het kan de ronde vleugelafwerking aanduiden zoals die in je afbeelding,

En in die gevallen zie je vaak dat de lichten erin verwerkt zijn.

Bron: wikipedia
"
Wing tips are often used by aircraft designers to mount navigation lights, anti-collision strobe lights, landing lights and identification markings. They are also fitted with hard points for mounting drop tanks and weapons systems such as missiles and electronic countermeasures on fighter aircraft"
 
ik eigenlijk bedoel is op de buitenkant van de buitenste 2 delen is het hout dikker of heb ik dat verkeerd

Je hebt dat niet verkeerd. Over de uiteinden van de vleugel is een strook balsa van 5 mm gelijmd. Je maakt hiermee de uiteinden wat steviger en je kan ze dan wat meer rond schuren.
 
Back
Top