Bouw van een fijn zwevertje

Reeds jaren bouw ik allerlei toestellen, waarvan vele naar
een eigen idee. Eén ervan is en gemakkelijk en goedkoop te bouwen zwever.
Graag zou ik meer mensen laten genieten van dit prima vliegend toestelletje,daarom daarom dit draadje op het forum.
Het heeft een span van 160 cm, en een gewicht van ongeveer 500 gr en kan op een gevarieeerde manier gemotoriseerd worden - van een speed 400 tot een brushless. Nicd's, Nimh's of lipo's, je ziet maar. Zelf de plaats van de motor kan verschillen: in de neus
of op de vleugel, zoals je op de foto kunt zien, het maakt niet uit .
IMGP0008.jpg

De bouw zelf is niet kritisch, want 500 gr is zelfs
een beetje te licht. Hij kan gerust 200 gr zwaarder gebouwd worden.
Ervaren zwevers zuller er misschien meewarig naar kijken, maar beginners gaan er op rustige dagen mooie vluchten mee maken.
De plannen zijn in pdf formaat te verkrijgen na een simpel pb'tje, want ik heb geen idee hoe die te posten.
Ideeën om het ontwerp of de bouw te verbeteren zijn natuurlijk altijd welkom.
De kostprijs van het toestel heb ik nog niet berekend, maar ik schat de prijs zonder rc en motorisatie op ongeveer 25 €.

Veel bouw en leesgenot.
Guy
 
We beginnen met de bouw van de vleugel.
Daarvoor hebben we nodig:
balsa plankjes van 5 mm (1), 2mm (2) en 1mm(3)
een balsa snijder is handig, maar niet noodzakelijk.
ja kan ook balsa kopen van 5 x 5 mm (4) en 5 x 10 (2)
voor de liggers en vluchtlijst, dan hoef je ze niet van de
5 mm plank te snijden.
En twee eindlijsten 20 mm x 5 mm.
voorlopige prijs in mijn modelbouwwinkel: 9 €

hout.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het eerste wat we doen is het snijden van de vleugel ribben
met behulp van een mal die we gemaakt hebben van triplex
ribbensnijden.jpg

eens allemaal gesneden (27 plus enkele reserve) schuren we ze
gelijk
gelijkschuren.jpg


na dit werk tekenen we de layout van de vleugel op ruitjespapier, dat we nadien bedekken met vershoudfolie.
layoutvleugel.jpg
 
kan deez ook als helingzwever/elastiek zwever????


Aan de elastiek moet wel kunnen denk ik, alhoewel ik het nog niet geprobeert heb, je kan altijd een haak monteren ter hoogte van het zwaartepunt en het eens proberen. En met helling zweven heb ik geen ervaring dus daar kan ik geen antwoord op geven.

Guy
 
Nu beginnen we met de opbouw van de vleugel.
Eerst eens droog in elkaar steken, klopt alles dan mag je
alles lijmen. Ik gebruik hiervoor witte houtlijm.
bouwvleugel.jpg

In de achterlijst zijn kleine inkepingen gemaakt voor de ribben.
Het plankje tegen de achterlijst (1mm) dient enkel als afstandhouder,
dit in geen geval vastijmen !!!!!

De twee uiterste ribben vastlijmen onder een hoek van 7,5 °
hoek.jpg


Ook een versteviging kan zeker geen kwaad.
hoekversteveging.jpg


En nu even alles laten drogen.
 
je kan altijd een haak monteren ter hoogte van het zwaartepunt en het eens proberen.
Ik zou de haak iets vóór het zwaartepunt maken. Hoe verder naar voren, des te stabieler hij omhoog gaat; hoe verder naar achteren, des te steiler hij klimt.
Met iedere zwever kan je hellingstijgwind vliegen, alleen als-ie erg licht is komt-ie niet meer tegen de wind in. Dan kan je 'm wat ballast geven in het zwaartepunt.
 
[Ervaren zwevers zullen er misschien meewarig naar kijken, maar beginners gaan er op rustige dagen mooie vluchten mee maken.
Guy

Nou Guy,

Zo doe ik het nou ook....

Zit af en toe wel eens in een thermiekbel met mijn € 50 toestelletje tussen de dure F3J kisten.
Hoor je achter je: "Zo kan het ook ".........................................
Ik heb lol voor het dubbele.....

Groeten, JH
 
en we bouwen verder,

nu kunnen we er de bovenste ligger inpassen en vastlijmen, waarna we de twee liggers gaan verbinden. Dit doen we met stukjes balsa van 2 mm die we zorgvuldig passen tussen de ribben en waarvan de nerven haaks op
de vleugel staan. Deze lijmen we aan de achterkant van de liggers.
bovensteliggerenverstevigingen.jpg


In de buitenste 'vakken' lijmen we deze zowel aan de voorkant als aan de achterkant, omdat we hier een pocket moeten maken voor de verbindings-pennen van de vleugels.

dubbeleversteviging.jpg


Merk ook het kleine driehoekje tussen de buitenste rib en de versteviging, dit is een extra houvast voor de rib, aangezien we later nog een opening in de zijkant zullen maken en de rib anders te veel verzwakken.

Nu is het tijd voor de bovenste vleugel beplanking. Deze is ongeveer 60 mm breed en even lang als de vleugel en is ook gemaakt zoals de onderkant van 1 mm balsa.
We lijmen deze eerst over de volledige lengte aan de voorkant van de vleugel, spelden deze vast (spelden uit de Zeeman), en laten drogen.
bovenstebeplanking.jpg


Nadien lijm op de neus van de ribben en de bovenste ligger doen en de beplanking vastspelden.
beplanking.jpg
 
Na de voorste beplanking lijmen we de strips boven en onder de ribben en ook de center beplanking boven en onder de 3 middelste ribben

middenstebeplankingenribben.jpg


daarna lijmen we nog een stukje triplex versteviging op de achterlijst, om te verhinderen dat de bevestigingsrekkers de achterlijst indeuken.

versteviging.jpg


Nu schuren we de vleugel mooi glad, ook de voorste lijst schuren we in de juiste vorm, waarna we ook de openingen maken voor de bevestigingspennen.

opening.jpg


Vervolgens maken we op dezelfde manier de twee buitenste vleugel-delen
Let op om zeker een links en een rechts deel te maken.

zijdelen.jpg
 
Nu hebben we onze volledige vleugel gebouwd, rest ons nog de drie delen met elkaar te verbinden. Hiervoor gebruiken we triplex van 2,5 mm.
De buitenste delen maken een hoek van 15° met het middenstuk, dus tekenen we op de triplexplaat deze hoek uit. De afmetingen zijn dus de breedte tussen de liggers en een lengte van ongeveer 7 cm (de afstand tussen de ribben)
hoepen.jpg


we zagen 4 stukken uit en lijmen er twee op elkaar
hoekpenlijmen.jpg


Na het drogen schuren we deze verbindingspennen tot ze precies passen in onze vleugeldelen

IMGP0002.jpg


voila, als alles prima verlopen is hebben we nu een lichte, strakke en sterke vleugel gebouwd. Niet moeilijk toch.

IMGP0001.jpg


Nog iets over de gebruikte triplex: voor dit tuigje heb je niet veel triplex nodig. ongeveer 2 vierk dm. Je hoeft hiervoor geen plaat te kopen, want
triplex van een fruitkistje zal voor dit project ook voldoen en is volledig gratis.


IMGP0035.jpg
 
Nu de volledige vleugel klaar is, doen we verder met iets gemakkelijker.
De vin en stabilo.
Deze delen bouwen mag normaal geen probleem geven. We bouwen deze volledig uit één plankje van 3 mm. Als het mogelijk is een hard plankje balsa nemen. In een goede winkel kan je balsa kopen in verschillende gradaties: zachte, lichte balsa en ook hardere en iets zwaardere plankjes.
Bij deze hebben we liever sterker dan lichter.
Uit het plankje snijden we latjes van 10 mm en 15 mm breedte, en passen deze over het plan, waarna we ze vastlijmen.
IMGP0005.jpg


als alles is gelijmd en droog is, schuren we alles gelijk en glad

IMGP0006.jpg


De voorkant en boven (zijkant) schuren we rond, de achterkant van de vin en stab houden we recht en de voorkant van het richtings- en hoogteroer schuren we onder een hoek van 45°
IMGP0053.jpg


Dit hebben we nu al:

IMGP0008-1.jpg
 
Back
Top