Reeds jaren bouw ik allerlei toestellen, waarvan vele naar
een eigen idee. Eén ervan is en gemakkelijk en goedkoop te bouwen zwever.
Graag zou ik meer mensen laten genieten van dit prima vliegend toestelletje,daarom daarom dit draadje op het forum.
Het heeft een span van 160 cm, en een gewicht van ongeveer 500 gr en kan op een gevarieeerde manier gemotoriseerd worden - van een speed 400 tot een brushless. Nicd's, Nimh's of lipo's, je ziet maar. Zelf de plaats van de motor kan verschillen: in de neus
of op de vleugel, zoals je op de foto kunt zien, het maakt niet uit .
De bouw zelf is niet kritisch, want 500 gr is zelfs
een beetje te licht. Hij kan gerust 200 gr zwaarder gebouwd worden.
Ervaren zwevers zuller er misschien meewarig naar kijken, maar beginners gaan er op rustige dagen mooie vluchten mee maken.
De plannen zijn in pdf formaat te verkrijgen na een simpel pb'tje, want ik heb geen idee hoe die te posten.
Ideeën om het ontwerp of de bouw te verbeteren zijn natuurlijk altijd welkom.
De kostprijs van het toestel heb ik nog niet berekend, maar ik schat de prijs zonder rc en motorisatie op ongeveer 25 €.
Veel bouw en leesgenot.
Guy
een eigen idee. Eén ervan is en gemakkelijk en goedkoop te bouwen zwever.
Graag zou ik meer mensen laten genieten van dit prima vliegend toestelletje,daarom daarom dit draadje op het forum.
Het heeft een span van 160 cm, en een gewicht van ongeveer 500 gr en kan op een gevarieeerde manier gemotoriseerd worden - van een speed 400 tot een brushless. Nicd's, Nimh's of lipo's, je ziet maar. Zelf de plaats van de motor kan verschillen: in de neus
of op de vleugel, zoals je op de foto kunt zien, het maakt niet uit .

De bouw zelf is niet kritisch, want 500 gr is zelfs
een beetje te licht. Hij kan gerust 200 gr zwaarder gebouwd worden.
Ervaren zwevers zuller er misschien meewarig naar kijken, maar beginners gaan er op rustige dagen mooie vluchten mee maken.
De plannen zijn in pdf formaat te verkrijgen na een simpel pb'tje, want ik heb geen idee hoe die te posten.
Ideeën om het ontwerp of de bouw te verbeteren zijn natuurlijk altijd welkom.
De kostprijs van het toestel heb ik nog niet berekend, maar ik schat de prijs zonder rc en motorisatie op ongeveer 25 €.
Veel bouw en leesgenot.
Guy