Bouw van een fijn zwevertje

Voordat ik aan de romp begin ga ik als afwisseling de al gemaakte delen bespannen.
Over de juiste manier van bespannen zal hier op het forum waarschijnlijk al veel zijn vertelt, dus daar ga ik niet veel dieper op ingaan. Enkel deze kleine tips om het de beginner nog wat gemakkelijker te maken:
gebruik kleine stroken, dat vermindert de kans op 'nepen' in het oppervlak en het laat economisch werken toe zonder al te veel verlies.
we beginnen met het middenstuk:

IMGP0060-1.jpg

daarna links en rechts voor en achter kleine overlappende stroken:

IMGP0061-1.jpg

Nu nog onder en bovenkant en klaar:

IMGP0063.jpg

idemvoor de vleugeldelen:

IMGP0026.jpg

IMGP0028.jpg

Voor de nieuwsgierigen een preview, want hij is eigenlijk al klaar en heeft al enkele mooie vluchten gemaakt :p

IMGP0085.jpg

Volgende keer beginnen we aan de romp

Ik moet zeggen, dat is wel een aardig effect om zo te bespannen (transparant op de open delen en niet-transparant op het hout). Misschien ga ik dat ook nog wel eens zo doen.

...maar het model op die foto is in één kleur bespannen, toch?
Over het algemeen vind ik transparant bespannen er gaver uitzien op vleugels zonder indekking.
Ik bedoelde juist dat ik deze manier om in twee kleuren te bespannen verrassend vond (transparant op de open delen, en een contrasterende niet-transparante kleur op alle niet-open delen). Al zal je er niet veel van zien als-ie vliegt... maar om de indekking zo te accentueren vind ik leuk.

Een heel leuk en mooi project, ook de beschrijving is heel duidelijk.

Ik ga mijn schoonvader even tippen want die is dol op zwevers.

Groetjes Thijs

Guy,

Ik vind het net als de anderen een heel leuk kistje. Ook een mooi effect zo die tweekleurige vleugels. Dat is een heel leuk idee en ga het ook zeker gebruiken.
Hartstikke bedankt !!

Groeten, JH

huj,

ik ben ook wel geïnterseerd in de tekeningen.
Kunnen we hem ook vliegend aan het werk zien ? Ben zeer benieuwd naar het resultaat.

grts,

niels

Het leuke van dit soort kistjes is dat ze - ondanks hun simpelheid - geweldig kunnen vliegen. Als een aantal zaken kloppen (goed gekozen profiel, instelhoekverschil, zwaartepunt, motordomping) kan het prima vliegen. En gezien de enthousiaste verhalen van de bouwer ga ik ervan uit dat deze genoemde zaken kloppen bij dit ontwerp.

Idd Fotor, het ontwerp is echt wel simpel gehouden, er zit geen motor domping in en de instelhoek is 0 °. Toen ik dit model voor de eerste keer bouwde regeerde de speed 400 nog met z'n t.o.v. de hedendaagse BL 'pover' vermogen. De torsie van de motor had bijna geen invloed op de vliegeigenschappen, wat nu met het 'enorme' vermogen van een BL andere koek is. Als je plots vol gas geeft veranderd hij in een raketje, tenzij je jezelf kunt beheersen en maar 1/3 gas geeft, maar probeer maar eens rustig omhoog te klimmen als je weet dat je zoveel pk's in de neus hebt steken. Indruk maken in de vliegclub door in 10 sec bijna uit het zicht te verdwijnen is altijd leuk. Wedden dat niemand zich kan houden vol gas te geven.
Het zwaartepunt van een vliegtuig, daar heb je niet veel keus in, hier ongeveer 1/3 van de voorkant van de vleugel. Wat meer naar voor zorgt voor een sneller en strakker vliegbeeld (als er wat meer wind is), meer naar achter is wat trager vliegen (enkel aanbevolen bij zeer weing wind).
Het vleugelprofiel is gewoon 'een no-nonsens profiel'. Met zulks een profiel vliegt bijna elk vliegtuig.
Nu, de vliegeigenschappen hangen ook veel af van de zorg van de bouwer om zo recht en strak mogelijk te bouwen. Een banaan trekt op een boemerang, en deze vliegt ook niet mooi rechtuit.:D

Ik ga proberen dit WE filmlpjes te maken.

het ontwerp is echt wel simpel gehouden, er zit geen motor domping in en de instelhoek is 0 °.
Dat moet betekenen dat je 'm altijd vliegt met het hoogteroer een beetje omhoog, anders bestaat het niet dat het vliegt, sorry...
Of hij is toch een beetje krom en er is per ongeluk een beetje instelhoek in gekomen :rolleyes:

edit - op de eerste foto in dit draadje kan je volgens mij zien dat er instelhoek in zit.
Gelukkig maar, dan vliegt het tenminste... :-)

Laatst bewerkt:
Het klopt dat er een beetje up-getrimd moet worden om mooi stabiel te vliegen. Ik kies voor deze oplossing omdat het gemakkelijker is een beetje op te trimmen dan een juiste instelhoek in te bouwen voor een beginnende bouwer. Bouwers met veel ervaring kunnen zonder probleem deze instelhoek al inbouwen. Btw deze topic is enkel maar een leidraad voor
mensen die geen of heel weinig ervaring hebben om van plan te bouwen.
Persoonlijke ideeën en verbeteringen zijn van harte welkom.

Zou dat nou zo moeilijk zijn voor een beginner - je kan bijvoorbeeld op de plek waar de voorlijst van de vleugel op de romp rust, een smal plaatje 1mm triplex lijmen. Daar heb je je instelhoek.
Altijd met een hoogteroer-uitslag vliegen is gewoon zonde, je gooit een stukje prestatie weg. (tenzij het een pendelroer is natuurlijk)

Voordat je met de romp begint is het wel handig te weten welke motor
er in komt. Nu heb je nog de mogelijkheid om het motor spantje aan te passen aan de gebruikte motor. Iets groter of kleiner maken naargelang
de omvang van de motor.
De volledige setup weten is zelfs nog beter, zo kom je later niet voor verassingen te staan dat het niet past.
mijn setup:
IMGP0019.jpg

De spanten maken we uit +/- 2,5 mm triplex:
IMGP0010.jpg

zet op het midden van de spanten een lijntje (voor later)

De romp zijkanten tekenen we op een balsa plankje van 3 mm

Nog even tussendoor: voor de vin, stabilo en romp heb ik 2 plankjes van 3 mm gekocht en een driehoek lijst van 5 mm ( totaal 3.40 €).

IMGP0011-1.jpg

Nu voorzichtig uitsnijden en op één zijkant de hoofdspant lijmen (loodrecht) met versterking

IMGP0013-1.jpg

Daarna de andere zijkant ertegen lijmen.

IMGP0014.jpg

Nu een trukje:

teken op je bouwplank een duidelijke rechte lijn, we gaan ze straks nog gebruiken maar nu eerst dit:

plaats de voorste en achterste spant tussen de zijkanten, fixeer met rekkers of lijmklem en plaats de romp met het midden van de spanten recht over de getekende lijn, zo bouw je een rechte romp.
IMGP0018.jpg

Nog even over die instelhoek:

Als de onderkant van de vleugel en het stabilo op 1 lijn zitten ('geen instelhoek') dan heb je er eigenlijk toch 1! Bij dit soort profielen met een 'platte' onderzijde maakt de koorde dan toch een instelhoek, meestal van een graad of 1.5 tot 2. En dat komt aardig in de buurt van wat je nodig hebt.

Arthur

Back