Bouw van een Nakajima KI-84 "Hayate"

Is er al nieuws over plug?

Zijn er al kapjes?

jan.

Ja zeker is er nieuws :wink:

Na enige weken op vakantie te zijn geweest 8) heb ik de draad weer opgepakt.

Had bij Dennis van Hobby-Inn geinformeerd wat een geschikte methode was om verder te gaan me de balsa plug van de canopy.

Zijn antwoord was:

Balsa mal zo goed mogelijk afwerken, dan twee lagen 45 grams glasmat erover heen lamineren met epoxy-hars, glad schuren, daarna eerst afwerken met strijkplameur om de gaatjes in de mat te vullen, glad schuren, en daarna een paar lagen spuitplamuur van motip erover als toplaag. Deze spuitplamuur zo glad mogelijk afwerken en er kan bij hem een canopy van getrokken worden. Ik hoef dus geen negatief te maken en deze te vullen met gips :P om daar een canopy van te laten trekken.
Zou me voor één mal en een canopy +/- 150 euro gaan kosten 8O dat doen we dus niet

Nu ben ik bezig de glasmatten op de plug aan te brengen:P

Eerste glasmat zit er op en ben nu met de tweede bezig. Vanwege de grootte ronding van de canopy moet de glasmat per laag in drie stappen aangebracht worden. Eerst één zijkant, dan de andere en dan de voorkant. Vandaar dat het wat lang duurt :evil:

Bij de eerste laag glasmat had ik de epoxy alleen met een kwast aangebracht en deze zat er hier en daar nogal dik op wat na drogen moeilijk te schuren is. De tweede laag glasmat heb ik de epoxy grofweg met een kwast aangebracht en daarna met een oud bankpasje zo dun mogelijk uitgestreken en het overtollige weggehaald. Dat geeft het allerbeste resultaat.

Leuk om op zo'n plug met glasmat en epoxy allerlei methodes uit te proberen :idea:

Foto's zullen volgen.

gr.
Marcel

Hoi BLA,
Wat voor soort glasmat gebruik je ?? Want als je "KEPER" geweven mat gebruikt kun je vrij korte rondingen maken.

20.06.jpg

Ha Limburgse Vleugels BLA :P

Zei ik ook al tegen Dennis. Die zei dat 2x "gewoon" 45 grams over elkaar lamineren het beste was.

Ik heb zelf nog nooit Keper gebruikt dus ik weet niet wat het beste is.

Misschien is Keeper veel te dik, te duur of niet in kleine hoeveelheiden verkrijgbaar. Geen idee :roll:

gr.

Het is zo stil op het forum geen vooruitgang meer.

Wel vooruitgang alleen wegens tijdgebrek was er even geen berichtgeving meer.

Maar zoals een goede jappanner betaamt werdt er in stilte hard aan de Nakajima doorgewerkt.

Waar waren we gebleven....... O, ja de canopy.

De eerste poging om bij Hobby-Inn een kap te laten trekken was deels mislukt. Het plastic voor de cockpitkap wordt voor het trekken namelijk dermate verhit, dat tijdens het trekken zelf de toplaag van mijn mal hier en daar begon te blazen wat enkele lelijke bubbels in de cockpitkap tot gevolg had :evil: Zie hier de beschadigde mal:
normal_DSCN23032JPEG%20of.jpg

Deze cockpitkap heb ik daarna gevuld met modelgips waardoor er dus een nieuwe mal ontstaat echter wel met enige bubbels erin. Deze bubbels zijn echter met fijn schuurpapier weer eenvoudig van de gipsen mal te verwijderen waardoor er dus uiteindelijk een goede gipsen mal overblijft waar een cockpit van getrokken kan worden :) Dat is reeds gebeurt met goed resultaat.
Zie hier de "slechte" cockpitkap gevuld met gips:
normal_DSCN23092JPEG%20of.jpg

Daarna werd het tijd om de vleugelhelften met de juiste v-stelling tegen elkaar te lijmen. Om de juiste v-stelling te bepalen heb ik een maatschets gebruikt. Ik kwam uit op +/- 15,5 graden :roll: Na vergelijking met andere maatschetsen en foto's bleek dit toch te kloppen :?
normal_DSCN23211JPEG%20of.jpg

Aldus de vleugels met 15,5 graden v-stelling tegen elkaar gelijmd. Als die maar een bocht in wil :?:
normal_DSCN23101JPEG%20of.jpg

Enkele foto's van het binnenleven van de vleugel:
normal_DSCN23741JPEG%20of.jpg

normal_DSCN23781JPEG%20of.jpg

och, een charter wil met zo'n V-stelling toch ook gewoon de bocht in?

Ik vergaap me er nog steeds aan HOE mooi die motorkap is 8O

Die mal voor de cockpitkap, moesten daar niet eerst nog raamstijlen in gemaakt vorden, of worden die later gewoon opgeschilderd op de echte kap?

bla31 zei:
Deze cockpitkap heb ik daarna gevuld met modelgips waardoor er dus een nieuwe mal ontstaat echter wel met enige bubbels erin. Deze bubbels zijn echter met fijn schuurpapier weer eenvoudig van de gipsen mal te verwijderen waardoor er dus uiteindelijk een goede gipsen mal overblijft

Grappig om te lezen; heb zelf ook eens op deze manier een kap getrokken.

Ziet er goed uit allemaal en leuk dat er weer eens een update is.
De vleugel is zoals dat heet 'goed gevuld'.
succes verder!

Nou , het is weer zover, nieuwe foto's zijn gemaakt :)

Start bouw van het kielvlak over de tekening:
DSCN2426JPEG%20of.jpg

Eerste kielvlakzijde indekken:
DSCN2427JPEG%20of.jpg

Kielvlak omgedraaid en mbv balsablokjes de hartlijn juist gehouden:
DSCN2430JPEG%20of.jpg

Na inlijmen blokjes tbv de scharnierpennen deze zijde ook ingedekt:
DSCN2432JPEG%20of.jpg

Bouwpakket gemaakt tbv van het richtingsroer:
DSCN2438JPEG%20of.jpg

Richtingsroer klaar om afgewerkt te worden. Dat kan pas als het kielvlak op de romp gelijmd is en het richtingsroer hierop uitgericht is. Hierna kan vooral het onderste gedeelte met de ronding van de romp mee in model geschuurd worden.
DSCN2451JPEG%20of.jpg

Kielvlak pasgemaakt op de romp. Het stabilo is reeds mbv van de "Ton van Munsteren methode" bekleed met 25 grams glasmat mbv PS100 lak. Bedant voor de goede tip Ton :wink: Nu moet eerst het kielvlak ook op deze manier bekleed worden waarna het op de romp vastgelijmd kan worden.
DSCN2450JPEG%20of.jpg

De volgende foto's zijn van het intrekbaar staartwiel. Ik heb voor het intrekbaar staartwiel een slot gemaakt waar de gehele unit gemakkelijk in- en uitgeschoven kan worden. Dat is handig voor eventuele vervanging of reparaties aan deze unit. Onder het stabilo zit een klein luikje waar de stuurstang van het hefboompje tbv het in-/uittrekken losgeschroefd kan worden. Daarna de twee schroefjes aan de onderkant eruit en de gehele unit kan verwijderd worden. Ik ben er nog niet uit of ik voor het staartwiel afsluibare wieldeuren ga maken of een afdekkapje met een klein gaatje erin waar net het staartwiel doorheen kan. Wieldeuren zijn namelijk geen goed idee op ons soms slecht gemaaid grasveldje :roll:
DSCN2452JPEG%20of.jpg

DSCN2455JPEG%20of.jpg

DSCN2457JPEG%20of.jpg

DSCN2458JPEG%20of.jpg

Als laatste een blik in de romp waar reeds twee servo's ingebouwd zijn. Hier komen er nog drie bij.
DSCN2459JPEG%20of.jpg

Mooi gebouwd!!!!!

Ben je niet bang, omdat de tank niet geheel in het midden zit, dat dit je balans over de lengteas niet verstoord?

Gaan we hem 2 / 3 juni zien?
Ik doe mijn best :wink:
Kan ik de Warhawk van Berto achterna jagen :P

Ben je niet bang, omdat de tank niet geheel in het midden zit, dat dit je balans over de lengteas niet verstoord?
In principe is is de balans over de lengte-as al verstoord omdat de motor op zijn kant gemonteerd is en dus de cilinder naar rechts hangt. De plaatsing van de "gevulde" tank compenseerd dit zelfs enigzins. Meestal balanceer ik mijn toesellen als ze helemaal klaar zijn over de lengte-as, en corrigeer een afwijkingen mbv een beetje tiplood. Hiermee voorkom je scheefgetrokken loopings en het over de zwaarste tip wegvallen tijdens het (te) langzaam vliegen.

gr.

Precies. Je blijft nu alleen natuurlijk een verschuiving van je balans hebben bij het vliegen waarbij de tank leeg raakt. Zal niet veel zijn, verwacht ik. Ligt natuurlijk ook aan het gewicht van je toestel, hoe lichter hoe meer "verstoring" je zal ondervinden.

Je bent welkom bla31,

maar let wel als ik de vos ben en jij de hond dan is Arvid de schutter op de hond.
Zal hem wel even in fluisteren dat hij voor die tijd ook zijn Corsair compleet vliegend moet hebben met striping en al dan stuur ik hem jou achterna en speel ik wel even voor vos met dat logge gewicht van mijn Warhawk :D

Ik probeer hem voor de meeting kompleet vliegend te hebben maar beloof niks, hoop in ieder geval wel dat ik hem voor die tijd dan ook een paar keer gevlogen heb :lol:

Hij wordt steeds mooier ik ben heel benieuwd hoe hij er strakkies uitziet als hij de lucht ingaat

Peter

Vooralsnog komt hij er zo uit te zien als die de lucht in gaat :wink:
65_9.jpg

Aan de datum van het laatste bericht te zien wordt het wel weer tijd voor een update :oops:

Het kielvlak wordt aangewerkt. Ik heb geprobeerd om zo weinig moglelijk volle balsa blokken te gebruiken om het gewicht in de staart zo laag mogelijk te houden.
normal_DSCN2460JPEG%20of.jpg

normal_DSCN2461JPEG%20of.jpg

De cockpitkap is op maat gemaakt en een passende piloot is gevonden :evil: Door de cockpitkap krijgt het model eindelijk zijn herkenbare vorm naar het orgineel.
normal_DSCN2462JPEG%20of.jpg

normal_DSCN2463JPEG%20of.jpg

normal_DSCN2464JPEG%20of.jpg

normal_DSCN2465JPEG%20of.jpg

normal_DSCN2466JPEG%20of.jpg

normal_DSCN2467JPEG%20of.jpg

Het richtingsroer is mbv halve Robart scharnieren in het kielvlak gelijmd. De voorlijst van het richtingsroer bevat een aluminium buisje met uitsparingen voor de Robartscharnieren waar een stalen pen van 1,5 mm doorheen geschoven kan worden. Hierdoor kan tot de uiteindelijke afwerking het richtingsroer nog verwijderd worden om te bekleden e.d. terwijl er wel al een vaste passing is.
normal_DSCN2468JPEG%20of.jpg

normal_DSCN2469JPEG%20of.jpg

normal_DSCN2475JPEG%20of.jpg

De roerhoorntjes tbv de closed loop aansturing heb ik van standaard roerhoorntjes gemaakt. De bevestingsplaatjes en schroeven zitten verzonken in het richtingsroer op een triplex plaatje en worden afgedekt door een balsa blokje zodat er aan de buitenzijde niets te zien is.
normal_DSCN2476JPEG%20of.jpg

normal_DSCN2477JPEG%20of.jpg

normal_DSCN2478JPEG%20of.jpg

Het staartwiel is volledig intrekbaar. Om te voorkomen dat ik vanwege ons grasveld meer staartwieldeuren aan het repareren en een het afstellen ben als met de KI-84 aan het vliegen heb ik ervoor gekozen deze niet te maken. Hoewel ik dit eigenlijk wel graag had willen doen. De uitdaging hé :wink: Nu is er een klein gaatje overgebleven waar het staartwieltje doorheen kan piepen. Tijdens het vliegen hangt er dus in ieder geval geen staartwieltje buiten te bungelen :P Het originele stuurheveltje van het gebruikte Robart intrekbaar staartwieltje heb ik vanwege de slapheid ervan vervangen door een zelfgemaakt stevigere exemplaar.
normal_DSCN2481JPEG%20of.jpg

normal_DSCN2483JPEG%20of.jpg

normal_DSCN2484JPEG%20of.jpg

normal_DSCN2486JPEG%20of.jpg

Tot slot heb ik nog een luikje in de romp gemaakt waarachter ik straks de ontvangerschakelaar en de vulnippel tbv van de druktank kan plaatsen. De scharnieren zijn van triplex gemaakt en de sluiting is mbv twee kleine magneetjes. Het orginele toestel had op deze lokatie ook zo'n luik dus ik kon het niet laten deze ook in het model te maken :? Tijdens het maken van dit soort grollen vraag je je eigen soms wel af: waar zijn we toch mee bezig :roll: Gelukkig doet meestal het bereikte resultaat deze vraag weer teniet :P
normal_DSCN2488JPEG%20of.jpg

normal_DSCN2489JPEG%20of.jpg

normal_DSCN2490JPEG%20of.jpg

normal_DSCN2491JPEG%20of.jpg

Even een kritische vraag.

Je bouwt hier een super mooi model, zelfs met een luikje waar in de echte ook 1 zit. Maar je hebt geen deuren voor je staartwiel en de aansturing van je richtingsroer doe je vanuit buiten? Dat laatste kan ik niet goed zien op het voorbeeld wat je hierboven laat zien, de deuren van het staartwiel zijn wel goed zichtbaar. Waarom niet ook die paar dingetjes net iets meer schaal geven?

bla31 zei:
De cockpitkap is op maat gemaakt en een passende piloot is gevonden :evil: Door de cockpitkap krijgt het model eindelijk zijn herkenbare vorm naar het orgineel.
normal_DSCN2466JPEG%20of.jpg

Hoi Marcel,
leuk te zien dat er vooruitgang in zit :!:
Het luikje ziet er erg sexy uit :wink: en de rest van het toestel natuurlijk ook
Maar voor de piloot zou ik toch nog verder zoeken :evil: , ik heb anders nog wel een piloot(nicht) uit mijn beech die je kunt hebben incl de gele bril en koptelefoon :lol: :lol:
Nu weet je ook meteen waarom er die in zat, het valt niet mee een goei betaalbare piloot te vinden :wink:
misschien bij aces of iron
WW2_IJN_thumb.gif

of blueboxtoys ELITE FORCE WWII
d002.jpg
a003.jpg

Even een kritische vraag.

Je bouwt hier een super mooi model, zelfs met een luikje waar in de echte ook 1 zit. Maar je hebt geen deuren voor je staartwiel en de aansturing van je richtingsroer doe je vanuit buiten? Dat laatste kan ik niet goed zien op het voorbeeld wat je hierboven laat zien, de deuren van het staartwiel zijn wel goed zichtbaar. Waarom niet ook die paar dingetjes net iets meer schaal geven?

Arvid, dat is een keuze die je maakt. Ik heb liever een bijna schaal model waar ik vaak mee kan vliegen op ruwe veldjes en niet idiale weersomstandigheden als een fragiel schaalmodel met alles erop en eraan waar je bijna nooit mee kunt vliegen. Normaal gesproken vlieg ik met mijn andere modellen ook tijdens minder idiale omstandigheden en dat moet met dit toestel ook kunnen. Mijn inziens is dat de beste manier om een vliegtuig helemaal te leren kennen en dus ook goed mee te kunnen vliegen. Ik neem hierbij een voorbeeld aan Eric Kennis met zijn Beech. Het is dus duidelijk een keuze die ik maak.

Maar voor de piloot zou ik toch nog verder zoeken

Hoi Eric, ja deze piloot is er natuurlijk voor de grap ingezet maar voor die Gerard Jooling van jouw hou ik me aanbevolen :wink:
Ik zal inderdaad nog eens goed moeten zoeken naar een geschikte piloot ja :roll: Vooral de schaal van dit toestel (1/6,24) is mischien een probleem. Mocht ik echt niets kunnen vinden dan zou ik er één zelf kunnen maken :? Maar dat vind ik een beetje jammer van de tijd. In ieder geval bedankt voor de tip.

Back