Bouw van Elbe naar jacht 1:50

Klopt, heb het model tweemaal te water gehad, eerst voor de boegschroeven, normale schroef, tweede keer om accuplek te bepalen. Overigens zat drijfvermogen dus de rest is enkel met lood uit te balanceren. Ik zit met de accu prima gezien de voor en achterkant keuren liggen zoals het op tekening licht. Uiteraard niet 100%, maar dat wordt dus zoals gezegt met lood gedaan.

De huidplaten wil ik slechts een beetje zichtbaar hebben. Er moet een authentieke look komen waarbij je nog kan zien dat het een sleper betrof. In combinatie met de strakke lak die er overheen gaat komen, ben ik van mening dat het allemaal wel goed komt.

Eerst idd maar even wat teststukken maken en kijken wat het beste uitkomt.

Primeren is wat ik ook al in gedachte had, aftapen en dan primer erover, twee a drie lagen zou een mooi effect moeten geven en tevens subtiel genoeg. Maar daar was even een soort van bevestiging voor nodig haha

Anders misschien met een streepje lijm. Ik meen dat ze ook druppels houtlijm gebruiken om klinknagels na te maken, misschien een idee voor de lasnaden? Of anders van dat miliput een goedje wat bij de tanks veelvuldig wordt gebruikt voor het aanbrengen van lasnaden op de tanks.

Verder weer heel mooi gebouwd.

Jeremy, Kijk eerst eens hoe op het filmpje hoe de lijnen van de huidplaten lopen en wat er precies is geklonken. Op deze schaal is het moeilijk om klinknagels te simuleren. Maak niet de fout om de koppen van de nagels er aan de buitenkant op te zetten. Aan de buitenkant zitten de platgeslagen einden van de nagels. Lasnaden zijn in het echt ongeveer 2 cm breed en 2 mm dikker dan de huidplaat. Dus als je dat op schaal wilt nabootsen is een hele uitdaging. Ik begin er bij mijn coastertje maar niet aan. Verder dan de halfrond profielen op de huid ga ik niet. Soms kun je wel een beetje smokkelen met de maat van iets, maar het moet niet gaan overheersen. Verder wordt het een super glad schip. Let er op dat halfronden en berghout de lijn van het schip volgen. Op een plat vlak gaat dat goed, maar zodra er bolling in zit wordt het oppassen. Maar het zal je best lukken denk ik zo. Gr. Klaas.

Dankje klaas! Halfrond heb ik al liggen en diens enkel voor sommige plekken waar er soort van naden? zitten. Dat lijken korte stukken opstaande randjes en die boots ik daar mee na. Met de huidplaten, daar wil ik eerst maar eens proefstukken mee maken. Op het spantenplan staat ook een lijnenplan, maar daar kom ik niet uit. Zal dus zelf moeten gaan zoeken naar een oplossing voor huidplaatsimatie. Maar ach, daar komen we wel weet uit.

Er is wellicht nog een methode... dat is plaat voor plaat de blanke aflak opzetten...
Elke keer je tape masker aanpassen, vergroten (en verschuiven). De tape-naden zijn dan iets opstaand. En dat geeft een tastbaar en iets zichtbaar effect. ...Als je begrijpt wat ik bedoel.
Met de airbush kan je goed de hoeveelheden lak per sectie doseren. Het effect versterken.
Ook iets voor een testje op een proefstukje materiaal... ook het proberen waard?
Wellicht toont het voor geen meter, of pakt het prachtig uit...
Gr Bas

Op een duits forum gezien, ter aanvulling op je experimenten met een betere koppeling tussen motor en schroefas.

Perfecte uitlijning maar dan vraag ik me af waarom nog een cardan er tussen. Die kun je dan net zo goed ook vast verbinden en de motor slimmer zekeren.

Schermafbeelding 3.png

Wellicht kwam dat de bouwer even goed uit om de afstand te overbruggen. Lag die in de 'scratch bak'... Verder heeft het niet veel massa. Minder trilling, minder vliegwieleffect bij ompolen?
Niks mis met pragmatisch te werk gaan immers :)
Maar de gekozen oplossing is verder prima.
Echter geen nifty trillingdempers zoals je nu hebt. Maakt het weer extra stil in het model.
Met een cardan er tussen loopt het dan prachtig...

Tsja, vaste verbinding kan net zo goed, uiteraard kan je met het systeem die pentip linkte al direct een uitgelijnd plaatje krijgen. Ik ben dan toch meer liefhebber van de flexibele systemen waarbij de kleinste foutjes nog enigsinds te corrigeren zijn.

Verder vrij weinig gedaan aan het scheepje. Feestdagen zijn weer voorbij en de zin om verder te bouwen is er ook weer. Een dezer dagen ga ik verder met het inbouwen van de electra en ga ik op zoek naar lood. Dan eens kijken hoe dichtbij we komen bij de waterlijn. Als dat klaar is, kan ik de romp onderaan klaarmaken en kan er begonnen worden aan de dekspanten!

Dakdekkerslood! Haal je bij een groothandel op. Hier in Emmen hebben we de Firma Kroon.
Lag het zomaar op de rol. Jaren terug eens zo een rol gehaald bij de Hornbach. Zo te knippen of te snijden in mooie rechte stukjes, of de vorm die je wenst te vouwen. Toen koste het een habbekrats.
Tegenwoordig moet alles wat in China is gemaakt voor een kom rijst, een vermogen kosten. Want alleen in Nederland wil men slapend rijk worden :-) En we stinken er allemaal in. Net zoals de banken straks willen dat wij gaan betalen voor ons spaargeld. Haha...

Moraal van het verhaal... zo een rolletje lood is best handig gebleken voor de modelbouw... en dat maakt gelukkig!

Deze zuunegerd kreeg een partij loden kogeltjes uit een kogelvanger. Moest er wel een hoop papier en pluizen vloerbedekking uit laten waaien. Nu maak ik pasklare bakjes, tape die aan de buitenkant af, vul ze af met kogeltjes en giet er bij gelegenheid wat overgebleven epoxy in. Maar je moet maar net tegen zo'n restpartijtje aan lopen. Toen ik nog werkte als operator scharrelde ik bij nieuwbouw altijd wel wat afgesneden loodmantel van elektrokabels op. Beetje platslaan en in hapklare stroken knippen. Maar dat is na 10 jaar rentenieren schoon op. Allicht doet er iemand een idee mee op. Gr. Klaas.

Misscchien bij de lokale loodgietersbedrijf langsgaan om te kijken of die een stuk over hebben voor noppes. Die hebben vaak ook wel van die lapjes:)

Jeremy, Is er in de buurt van Drachten geen bedrijf dat met ponsdoppen (als ballast) werkt, of waar ponsdoppen overblijven van een of ander bewerkings-proces? Je moet maar net geluk hebben zo'n bron aan te boren. In mijn eerste zeilboot zaten kleine ponsdoppen als ballast. Heb er eens een 25 kg uitgehaald omdat ze te ver achterover lag. Was een 20 voets Oostzeejol. Waren allemaal schijfjes van 4 a 5 mm doorsnee. Niet zo zwaar als lood, maar ingegoten in epoxy goed bruikbaar. gr. Klaas.

Zal eens rondkijken hier in Drachten. Normaal zoek je er niet naar en zie je dat soort dingen ook niet. Je moet er maar net tegen aan lopen zegmaar. Er moet hier vast wel het een en ander te vinden zijn lijkt me.

Een vliegende kraai vangt altijd wat! Informeer eens bij een botenbouwer (polyester), die gebruiken dat denk ik wel. Soms weet je nooit waar je tegenaan loopt. Gr. Klaas.

Ga eens langs bij een winkel van een grote winkelketen en vraag of ze 1 en 2 eurocenten hebben. Wij nemen ze bijvoorbeeld wel aan bij ons in de zaak (wettelijk betaalmiddel blablabla) maar dumpen ze in een grote pot want we geven ze niet meer uit en banken willen het geeneens hebben. Qua geldbedrag is zo'n pot een laggertje maar het is een hoop gewicht. Ook makkelijk te verdelen in het ruim.

Ja alleen in verhouding zijn de eurocenten veel lichter. Het liefst heb ik kleine blokjes of plakjes. Loodkogels is ook een idee. Was al ff het web aan het afzoeken. Maar 15 kg loodkogels voor 60€ is mij wat te duur.

Jeremy, Is er geen schietclub in de buurt waar ze met luchtbuksen o.i.d. schieten? Van tijd tot tijd zullen die de kogelvangers moeten legen. Gr. Klaas.

Ik weet iig een schietub te vinden hier in drachten. Zullen ongetwijfeld wel iets over hebben. Een dezer dagen maar eens gaan kijken hier en daar en hopen dat we wat vinden.

Even weer wat leven inblazen. Laatste tijd erg weinig kunnen doen. De komendr tijd zal ik me voornamelijk bezighouden met het inrichten van het ruim, daarbij wordt alle electronica geinstalleerd en ga ik een rookgenerator bouwen aan de hand van een genoemde link hier ergens in een ander bouwverslag.

De romp is inmiddels aan de binnenkant voorzien van jachlak tegen water. Het hout heeft het goed opgenomen en is nog een beetje ruw. Dit is weer noodzakelijk voor de hechting van lijm.

Het nodige is weer besteld als;
Twee schakelunits van cti, voor de leds
Er zijn 100 smd leds besteld van het type 0603, deze zullen gebruikt gaan worden voor de opbouw.
Daarnaast is alles gekocht voor de rookgenerator en heb ik nog een aantal schakelaartjes besteld voor mn zender

Zo, dat was het dan eerst even. Morgen volgt er waarschijnlijk een eerste update!

Back