Hallo Tazz,
Net wat je wil, of hoe je wilt gaan werken.
Je kan eerst de dekrondingen maken met met de spanten in de romp verlijmen, dan het dek. Of... je kan het dek rond zetten door de spanten eerst aan het dek te verlijmen, daarna in de romp in te laten. Zeg maar prefab.
Het loshalen? Hmmm... ja... als het epoxy net wel/niet pikkerig meer is. Zou ik erg op het gevoel doen... werk ik zelf erg intuïtief en improviserend.. ontstaat het gewoon. Dek mag ook niet als bladerdeeg in een vorm inzakken...
Een hele tijd gelee was ik bezig met een stok oud projekt van mij. Heb het al vanaf m'n 14e. Het moet een keer af. (roep ik alsmaar) Echter... ben erg gegrepen geraakt door het modelvliegvirus, en heb ik m'n vliegclub zowat om de hoek.
Zit ik dus meer aan een bende vliegtuigen te frutten... dan aan mijn drie bootjes...
Dek!... dit model... een Theodor Heus van Graupner uit 1968.. zoiets.
De styropor romp heb ik in 2003 omslachtig beplakt met epoxyplaatjes op laserprintjes gelamineerd. Zo kon ik heel symmetrisch patch voor patch de vrij grove lompe romp modellerend indekken en versterken.
Allemaal losse epoxyplaatjes dus. Een voor een ingeplakt. Ging een hele doos vinyl handschoenen doorheen. Vieze klus dus, kost ook heel veel tijd..
Met zulke plaatjes kan je ook een dekhuisbouwen! (Sterker dan styreen plasticplaat. Wel veel bewerkelijker)
Met contour-mallen uit karton van een spantenplan/tekeningen van de DGzRS voor de controles van de vorm.
Thans had ik het anders gedaan. Maar ik wilde de originele schuimkern van het Graupner model persé behouden... Maar zo kon ik de dekconstrucktie een beetje laten uitkristalliseren...
Bekijk bijlage 190033
De laserprint toner-aftekeningen zitten nog in de epoxyachtergelaten... handig voor aanbrengen van stootranden aan de romp. (de zwarte kringeltjes zij aftekeningen van stukjes die geplamuurd moesten worden...)
Het dek is een "Wahl-deck"... walvisdek? Voor goede waterafvoer zelf richtende romp. Beetje duikboot-achtig.
Plan was om het dek uit 1 stuk epoxy-laminaat op te zetten en in 1 keer het dek af te 'lappen'.
Heb uit goekope PVC plaat proforma spantjes gemaakt om een indruk van de vorm te krijgen. Deze maak ik later uit balsa welke ik dubbelzijdig lamineer met dun glas doek. Licht en sterk.
De liggers in de lengte maak ik uit carbon vliegermateriaal. Dan kan je er ook echt sterkte van verwachten, dat het niet te gemakkelijk doorbuigt, inzakt etc. (vast veuls te sterk...)
Bekijk bijlage 190034
In plano ziet het dek er dan opgemaakt zo uit... vanuit de ruwe scans die ik had gemaakt van de tekening.
Bekijk bijlage 190046
In een andere opvolgende tekening heb ik later alle bouwelementen in deze dek-contour geplaatst.
De hele technische tekening is dan aan dek bij verlijming aan de rompel. Heb dat tekenwerk toen in Photoshop kunnen doen.
Kortom... Dat geheel uit epoxy te vervaardigen, bovenop twee A3 laserprintjes en om dat als een grote plaat over de sterke ronding van de dekspanten leggen.
Origineel in de kit gebeurt dat met hele dunne multiplex plaatjes. Losse plaatjes zoals hier boven in het tekeningetje. Maar de overgangen/naden worden nimmer strak, en gaan op den duur scheuren door de wankele constructie etc. Bij al die modellen die ik ooit op het internet heb gezien was het niet netjes geplakt of liet de lijm los... Bij mijn model bleef het wel goed... maar was er toch niet tevree mee... een epoxy dek-wens zat al zeer lang in het koppetje... haha.
Hieronder dat model voordat ik met de hernieuwde bouw begon in 2002, en er mee gestopt was zo rond m'n 16e.
Verse informatie rond de eeuwwisseling op het toen behoorlijk prille internet aantrof, werkelijk weer de kriebels kreeg!
Bekijk bijlage 190040
Epoxy... Als je een daarvoor een goede lamineer-epoxy neemt, van West of via Poly Service (speciaal-zaak), dan is dat pas na langere tijd echt goed door en door uitgehard.
Als de epoxy net het pikkerige stadium van uitharding voorbij is, is het nog redelijk soepel te buigen, in vorm te zetten. Meer dan je zou verwachten.
Maar zelfs gedroogd kan dat nog door er warmte in te stoken.
Epoxy is redelijk thermoplastisch. Met warmte van een föhn kan je het materiaal zetten of na-richten. Wel met verlies van sterkte. Voor een scheepsmodel niet aan de orde, bij een modelvliegtuig moet je wel oppassen.
Het kan geen kwaad proefstukjes te lamineren met glasweefsel (glasdoek!). En daar maar eens mee aan het klooien te slaan. Dan ervaar je wat je in handen hebt... knippen en kneden als het ware. Kan je het laten ontstaan voor je model...
Zo een epoxydek verlijm je gewoon weer met epoxy.
Je maakt je eigen lijm door door de epoxy glasparels mee te mengen. Daarmee verdik je de epoxyemulsie. Glasparel heeft een beetje gelijkwaardige substantie als poedersuiker.
Hoe meer je bij mengt, gaat het mensel richting plamuur. Die plamuur is overigens zeer goed te schuren.
Als het epoxymateriaal nog pikkerig is... poeier je er wat glasparel over... kan je het materiaal prettiger hanteren... ook weer handig van dat stofje...
Anders... Bison of ander merk bruislijm, lijmt ook goed aan epoxy. Heel erg goed zelfs. Zo kan ik met die lijm ook nog het dek goed aan het piepschuim van de romp verlijmen. Kan je balsa spanten aan de plaat verlijmen. Net wat je wilt.
Nou! Hele verhandeling! Niet?