Bouw van mijn Cracker locomotief

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door R Groen, 17 apr 2020.

  1. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    472
    Het uiteinde van de brander draai ik aan de binnenkant een paar tienden uit over een diepte van 1,5 mm.
    Daar steek ik een rond schijfje in van 1 mm dik en hamer de overgebleven 0,5 mm om.
    Nooit probleem mee gehad.
    Dirk
     
  2. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    2.142
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Hele mooie oplossing. Complimenten.
     
  3. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Elburg
    Bij nader inzien heeft u waarschijnlijk gelijk en hoort dit niet in de groep scheepsmodelbouw te staan.
    Maar omdat ik mij in dit forum op de groep stoom techniek concentreer, heb ik het verslag van de bouw van mijn stoomlocomotief hier neer gezet omdat hier de kennis omtrent de stoom techniek zit en er mensen zijn die mij hierbij kunnen helpen omdat ik hierin nog een leek ben.
    Mocht u zich hieraan storen ben ik bereid om de beheerder te vragen of hij dit topic wil verplaatsen naar een plaats waar het dan wel thuis hoort.

    Er zijn overigens treinen die varen, er gaat dagelijks een trein aan boord van de ferry Puttgarden Rodby (U ziet, ik heb ook humor)
     
    Laatst bewerkt: 26 apr 2020
    willum en kaapstander vinden dit leuk.
  4. kaapstander

    kaapstander

    Lid geworden:
    7 jan 2008
    Berichten:
    71
    Die Ferry's waren in het verleden ook stoom aangedreven en sommigen specifiek voor het spoor.
     
    R Groen vindt dit leuk.
  5. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    2.142
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Lees ook mijn eerdere opmerking bij: https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-van-mijn-cracker-locomotief.271001/#post-4040080

    Het topic "Stoom techniek" heeft zich ontwikkeld als een informatie- en vraag kanaal op gebied van voornamelijk metaal bewerking.

    Welke plaats had u in gedachte?
    Bij Modelspoor, Spoor 0 en spoor 1, is er één bouwer van een stoomlocomotief, stoomlocomotief Saskia. Response: niks noppes nada. (Misschien kan hij beter zijn draadje laten verplaatsen)

    Dus, buiten dat ik je voortgang met plezier leest EN daarnaast een goed advies hebt gegeven voor het veilig bouwen van staafbranders, hoop ik, dat je van gedachte verandert en gewoon in het topic Stoom techniek blijft publiceren.
     
    kaapstander, Gea en R Groen vinden dit leuk.
  6. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Hoofddorp
    Stoom techniek is stoom techniek.
    Ongeacht waar de stoom machine in of op gemonteerd is.
    Ik mag met veel plezier alle vorderingen bekijken en meegenieten van alle ideeën die ten uitvoer gebracht worden.
    Ga vooral zo door met dit mooie werk en laat iedereen meegenieten.

    Grt John
     
    Stoompomp vindt dit leuk.
  7. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Elburg
    Ik ben blij dat er zo over gedacht word.
    Ik haal hier veel kennis weg die mij door de vele ervaren mensen aangereikt word.
    Ik heb idd even in het andere forum gekeken en denk niet (met enig respect) dat mij daar aan kennis was bijgebracht als dat ik hier inmiddels heb opgedaan.
    Vooral met wat betreft de veiligheid en handigheidjes heb ik hier veer info opgedaan, en mensen die mij spontaan helpen.
    Met mijn andere hobby (oldtimer bromfietsen) documenteer ik ook alles en maak veel foto's zodat ik misschien later weer een ander goed kan laten zien hoe ik iets opgelost heb.
    Vandaar misschien de overdaad aan foto's die ik hier geplaatst heb van mijn vorderingen.
    Ik blijf hier dus lekker zitten en hoop nog veel van jullie ervaring, kennis en verhalen te lezen.
    Groet, Ruud.
     
  8. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.149
    Locatie:
    zaandijk
    Ruud, ik volg dit al vanaf het begin en vind het uiterst interessant.
    Zeker wat betreft het draaibank gebeuren, ik heb daar echt geen verstand van.
    Veel succes, en ik blijf het volgen.
    Groet Piet
     
    R Groen vindt dit leuk.
  9. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.754
    Locatie:
    noord-limburg
    "Gea,
    Het uiteinde van de brander draai ik aan de binnenkant een paar tienden uit over een diepte van 1,5 mm.
    Daar steek ik een rond schijfje in van 1 mm dik en hamer de overgebleven 0,5 mm om.
    Nooit probleem mee gehad.

    Dirk

    En dan toch nog even een druppel zilverhardsoldeer?
    Of gewoon echt droog in elkaar felsen?
    Willum
     
  10. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    472
    Willum
    Enkel omflenzen ,ik heb al gezien dat sommige branders roodgloeiend worden.
    Zilver smelt dan toch.
    De branderbuis zelf in rvs , messing heb ik al weten smelten.
    Soms loopt er een oververhitter door de vlampijp , koper heeft daar ook geen lang leven
     
    willum vindt dit leuk.
  11. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.754
    Locatie:
    noord-limburg
    "Gea,
    Enkel omflenzen ,ik heb al gezien dat sommige branders roodgloeiend worden.
    Zilver smelt dan toch.
    De branderbuis zelf in rvs , messing heb ik al weten smelten.
    Soms loopt er een oververhitter door de vlampijp ,
    koper heeft daar ook geen lang leven.


    Goed bezig.
    Zo hoort het echt niet.
    Meer toelucht meer ventilatie.
    Branders mogen wel warm,
    maar echt niet heet worden.


    Maar ik heb het meer gezien.
    Iemand wist de kop van deze brander af te branden.
    upload_2020-4-26_17-35-44.png
    Foto: Sievert
    Dus het voorste deel van de messingbeker smolt gewoon weg.
    Drup, drup messing...
    Zeer gevaarlijk.
    Duur grapje.

    Als dit op deze manier gebeurt heb je dus ook geen vlam met optimale voorwaarden.
    Mooie heldere blauwe vlam waar een goede verbranding plaats vind.
    Restloze verbranding van het gas-lucht mengsel.
    Geen koolmonoxide.

    Zit je op de grens van dit verhaal, zit je dus vol in de risico zone.
    Het kan dan snel mis gaan.
    En dat met alle gevolgen van dien.

    Werk veilig.
    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 27 apr 2020
  12. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    2.142
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik geef alleen antwoord op dit deel van je opmerking.
    Bij mijn stoomsleepboot Dockyard V loopt de oververhitter door de vuurhaard.
    Deze is nu gemaakt van koperbuis ø4mm. Daar door de vlam het koper afbrandt, wil ik een nieuwe maken uit RVS 304, Werkstoff 1.4301.
    Deze RVS soort is goed bestand tegen afbranden.
    Daar RVS een slechte warmte geleiding heeft, wil ik dunwandige buis ø4, wand 0,3mm gebruiken.
    Nu bij mij gaat ook niet alles voorspoedig.
    Op de onderstaande foto de mislukte bewerking van het buigen van de buis.

    SAM_2955.JPG

    Aan de bovenkant een buiger 4mm voor grote bochten. aan de onderkant een zelfgemaakte buiger voor kleine bochten.
    De bocht aan de bovenkant is redelijk, maar ik vond te ruim. De bocht aan de onderkant trachten te maken met een kleinere radius. Resultaat ondanks tussentijds uitgloeien: geknikt.
    Ergo, opnieuw maken, de pijp moet vier haakse bochten hebben.
    RVS dunwandige pijp is geen fijn materiaal om te buigen.
     
  13. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Elburg
    Afgelopen dagen lekker bezig geweest.
    Zo heb ik de afsluiter van het brandertankje gemaakt (ik wacht nog op het bestelde o-ring assortiment).
    IMG_4618 small.JPG
    Gat in het brandertankje gemaakt waar de afsluiter komt te zitten.
    IMG_4622 small.JPG
    En ook dat past weer mooi.
    IMG_4623 small.JPG
    Gelijk maar even de gaten in de ketel gemaakt waar de stoom-aansluiting en watervul-aansluiting komt te zitten.
    IMG_4631 small.JPG
    Schroefdraadbusjes van koper gedraaid die op de ketel komen.
    IMG_4627 small.JPG
    Branderonderdeel gaatjes boren.
    IMG_4635 small.JPG
    Zo die zitten erin, hier ga ik later verder mee om hem goed pas te maken in de branderhuisje.
    IMG_4636 small.JPG
    Branderhuisje draaien excentrisch.
    IMG_4637 small.JPG
    En omdat de vierklauw erop zit gelijk maar even de deksels van de ketel voorzien van de gaten voor de vuurgang.
    Eerst met de tweelippenfrees 12mm en daarna met de vierlippenfrees 14mm (omdat ik geen tweelippenfrees 14 heb).
    IMG_4643 small.JPG
    Ziet er netjes uit, aan de vuurgang maak ik (op advies) een verjonging zodat die mooi in de gaten van de deksels passen.
    IMG_4645 small.JPG
    En zo zijn de laatste dagen en de koningdag weer omgevlogen.
     
    Potter, Stoompomp, kaapstander en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    2.142
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Hoe staat deze bij jouw op de tekening?
     
  15. Ebro de Wit

    Ebro de Wit

    Lid geworden:
    10 nov 2019
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Velserbroek
    Mooi hoor , goed bouw verslag.
    Lees met volle interesse.

    groetjes Ebro
     
  16. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Elburg
    Hallo Stoompomp,

    Zie onderstaande tekening van de brander.
    Ik heb de Cracker gebouwd volgens de tekeningen van E. Glaser spoorbreedte 32 (spoor 0)
    De Jet heeft Dirk voor mij gemaakt, omdat ik niet in het bezit ben van een boortje 0,2mm en hier dus ook geen ervaring mee heb om zulke kleine gaatjes te boren.

    Brander.JPG
     
    willum vindt dit leuk.
  17. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    2.142
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Sproeier met een boring van 0,2mm, zie onder pos. 8 is te koop bij www.regner-dampftechnik.de zie onder.
    Sproeier 0,2mm.jpg
    Dit is een inschroef sproeier M5.

    Daar ik niet kleiner kan boren dan 0,3mm had ik twee stuks besteld, samen met samen met pos. 9, vulventiel en onderstaande vulnippel.

    Vulnippel.jpg


    Omdat de sproeier een inschroef sproeier is, heb ik de originele sproeier aangepast naar een houder met inwendig schroefdraad M5, zie onderstaand.
    SAM_0726-bewerkt.jpg
    Helaas gaf in mijn geval de sproeier van 0,2 te weinig gas, dus heb ik nieuwe gemaakt met boring 0,3mm. Nu had ik het voordeel, dat ik de nieuwe zo in de houder kon schroeven.
     
  18. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Elburg
    Hallo Stoompomp,
    Ik ga er vanuit dat deze branders voor een wat grotere ketel zijn.
    De ketel die ik heb is maar 35mm rond en 65mm lang en een vuurgang van 13mm binnenwerks.
    Deze apparaten die jij hebt zijn nog groter dan mijn vuurgang.
    Ik heb inmiddels 2 setjes met boortjes van 0.2 t/m 1mm besteld.
    Ik wil het zelf ook eens proberen om zulke kleine gaatjes te boren.
    Als ik ze binnen heb vraag ik jullie wel weer even om raad hoe deze te gebruiken (draaisnelheden e.d.)
    Ik heb veel plezier in het bouwen en denk dat er vast wel een volgend project komt waarbij dit weer voorkomt.
    En lukt het niet dan krijg ik vast wel weer hulp of ik koop ze kant en klaar.
    Interessant om te zien dat er meerder soorten branders zijn.
    Groet,
    Ruud.
     
    Gea vindt dit leuk.
  19. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    2.142
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De basis is de brander van de Cracker, aangepast voor de Dockyard V, op twee hoofdpunten aangepast.
    Op bijgaand bestand "Brander Cracker - Dockyard", kan je mijn maat aanpassingen zien.
    De andere aanpassing is het eenvoudig wisselen van sproeier, denk aan de sproeier van een bromfiets.
    Op bestand "Brander sproeier" de houder en de verwisselbare sproeier.
    Ik heb getest met de boringen 0,2 - 0,3 en 0,4mm. In mijn geval gaf de 0,3 het beste resultaat.

    Boortjes kleiner dan ø1mm koop ik per 10. Ik was al 3 boren 0,3 verder, voordat ik de eerste sproeier geboord had.

    Dat ik een zelfgemaakte naaldafsluiter op de brander heb gezet is voor het fijn afregelen van de vlam. Bij de Dockyard V wordt de gasdruk geregeld door de keteldruk.

    Groeten,
    Henk
     

    Bijgevoegde bestanden:

  20. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    472
    Op basis van de cracker ? De grote dan toch ! De spoor 0 heeft een "punt brandertje"
    0.3mm is hiervoor veel te groot.

    Boren met 0.3 is makkelijk , maar 0.2 mm..... hola dat is een pak kleiner.
    Denk dat ik al een 20 -30 sproeiers heb moeten maken , gelukkig nog nooit een boortje gebroken. Hout vast houden!;)
     

Deel Deze Pagina