Het is zo klein en hoeft ook niet zo heel vast te zitten.
Ik wil toch hierop terugkomen, daar ik slechte ervaringen heb met banjo bouten met op de koper leiding(in jouw geval ø3mm?) op het huis.
Door een kleine verdraaiing tussen de leiding en het huis, heb je een relatief grote inschroefkracht, moment, nodig.
Een banjobout heeft twee afdichtingen, onder de kop en tegen de ketel.
Het te gebruiken pakking materiaal dient dus, tegen stoomdruk-, stoomtemperatuur bestand te zijn en eveneens zo dik, dat het de eventuele scheefstand opvangt.
Voor deze afdichting zijn Buna-N ringen, tot 90°C niet geschikt.
Viton ringen hebben een hogere temperatuur bestendigheid, uit mijn hoofd, 120°C, stoomdruk ca. 3 bar.
Ik had geschreven, een doorboring van ø2mm.
Waarom, dit is gebruikelijk.
Beetje theoretisch, maar wel in belang met de sterkte van de banjo bout.
De wanddikte van de banjobout is de gemiddelde draaddoorsnede.
De gemiddelde draaddoorsnede is de doorsnede, waarop de treksterkte van een schroefdraad wordt berekend.
De gemiddelde draaddoorsnede is: diameter - 1/2 spoed, in jouw geval 4 - 1/2 x 0,5 = 3,75mm, geeft een oppervalk van ca, 11 mm2(11,049)
Op deze oppervlak wordt de trekkracht van een bout uitgerekend.
Boor je hier een gat in, dan wordt de oppervlakte kleiner en ook de trekkracht.
Bij een boring van ø2mm = 11 - opp. boring 2mm = 11- 3,14= 7,86mm2
Maar bij een boring van b.v. 1,5mm, ruim genoeg voor het doorvoeren van de kleine stoomhoeveelheid:
Bij boring ø1,5mm = 11 - 1,77 = 9,23 mm2, dus de banjo bout is meer dan 15% sterker zonder verlies aan stoomdoorvoer.
Resulteert in een hoger moment, dichtdruk kracht op de pakking, waarmee je de banjobout kan aandraaien tegen lekkage.