Bouw van Niobe zwieperts

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Kcnalp Kcnarf, 12 jul 2014.

  1. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Hey frank, de huid zal wat trekbelasting wel goed gaan, wat duwen betreft weet ik het nog niet! Ik vraag me af of de g krachten na het lanceren de bovenkant van de vleugel niet opgevenmoment zo belast dat deze gaat knikken, van de andere kant is het vleugeltje maar 50cm, wordt gewoon proberen denk ik!
    Ik denk niet sad extra roofing heel veel gaat doen!

    Ik zou denk ik zelf testen met alleen de glas met disser huid
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  2. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    ligger kun je heel snel doen door een snee in de vleugel te maken. en de ligger rechtop staand erin duwen met wat epoxy tijdens het baggen. Kost paar minuutjes maar zeker weten stijf genoeg.
     
  3. Joris vd Hurk

    Joris vd Hurk

    Lid geworden:
    11 okt 2011
    Berichten:
    672
    Locatie:
    boekel (noord brabant)
    Dat carbon op de voorlijst van je staartdelen is niet nodig, glas werkt daar prima en is veel lichter
     
  4. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Klopt joris, t'was ook meer voor de probeer.

    Gister maar eens een roertje in de zak gedaan. Eergister ging het mis, de vacuumslang had zich volgezogen met afdicht kit.. grmbl

    Dit keer gaat het goed

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 25 aug 2014
  5. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
  6. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    [​IMG]

    uiteindelijk gewicht 6 gram , kan nog wat droger rollen.
     
  7. Joris vd Hurk

    Joris vd Hurk

    Lid geworden:
    11 okt 2011
    Berichten:
    672
    Locatie:
    boekel (noord brabant)
    Ziet er strak uit!

    Ik denk dat je veel gewicht kan besparen op het carbon, een liggertje in het midden van ca 5 cm genoeg (3mm bij 0,4mm)
     
  8. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    [​IMG]

    loet is niet helemaal duidelijk op zn site hoe je nu een aramide schaar maakt, dus ik het barnes zn video weer es bekeken. Tis heel simpel. wat je moet doen is het aanlegvlak ruw mAken ( dus niet het snijblad) je kan het met een medium ijzervijltje doen. Daarna af en toe schuurpapier 500 oid knippen , want de schaar wordt snel bot door het knippen van aramide.

    Deze schaar knipt ook gelijk veeeeul beter glas en carbon....de vezeltjes glijden niet meer weg !
     
    Laatst bewerkt: 26 aug 2014
  9. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Klopt...het roertje is perfect gelukt, maar eigenlijk is het veel's te stevig geworden! Dus er kan best 2 gram vanaf. Idd het carbon vlies...dat zuigt echt epoxy als een spons :D Vanavond gaat het depron ri-roetje in de zak, nu gaan we wat meer op gewicht letten !
     
    Laatst bewerkt: 25 aug 2014
  10. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    " In den gesoochen sack"

    all in all 5.5 gram. dit roertje heeft nog wel een glas/ carbon scharnier.

    Er liggen 2 nieuwe roertjes in de zak .. met aramide scharniertje nu, en wat droger gerold.

    We komen er wel..

    [​IMG]
     
  11. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    [​IMG]

    gelukt. hoogteroertje is 5 gram geworden , depron ri roertje 4 , depron stoch minder dan xps , het knakt erg snel. vanavond dus maar twee nieuwe ri roertjes in de zak
     
  12. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Op de achterlijst heb je carbon, maar zou dat geen kevlar moeten zijn? Je zoekt daar toch vooral hoge puntbelasting? Ook de carbon hoeft toch niet door te lopen tot de einden. Er valt niet veel meer te torderen op het laatst.. Extra carbon kan dan weer ernaast...

    Dit stabilo zit op mijn DLG. Er zitten volgens mij 2 dunne carbon strips verticaal in het schuim.

    Elevator
     
  13. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    neej achterlijst is geen carbon, laatste cm van achterlijst is 4 maal 25 gr. glas , een streepje van een cm. een liggertje carbon kan ook, ga er vanavond 2 ri roertjes zo maken.

    Ook nieuwe schaar gekocht met vijl. werkt nu ok dat knippen van aramide.
     
    Laatst bewerkt: 26 aug 2014
  14. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
  15. Joris vd Hurk

    Joris vd Hurk

    Lid geworden:
    11 okt 2011
    Berichten:
    672
    Locatie:
    boekel (noord brabant)
    Hey frank,
    Bij het kielvlak kan wat extra glasweefsel wel handig zijn, maar voor het stabilo lijkt me dat niet echt nodig, bespaard weer wat gewicht :)

    Voor het kielvlak doe ik het liggertje tot maar een cm ofzo boven het stokje en wat verder onder het stokje, dit bespaard wat gewicht en geld tegenover volledig van onder tot boven een liggertje gebruiken :)

    Ik zie dat je het kevlar "recht" gebruikt (0-90 graden) werkt dit goed? Want ik heb mn kevlar verkeerd besteld
     
  16. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    He Jorisgozert!

    ik koers op 5 gram per kielvlakje....maar t' kan idd minder dat carbon/glas. Zal eens kijken bij de volgende roertjes, er komen er namelijk nog wel wat extra bij de komende week. Dit is ook voor mij gewoon oefenen wat het beste werkt...met roertjes verkl**t je tenminste geen complete vleugel :D

    Ik gebruik het kevlar/aramide...wat is het eigenlijk?... idd recht, beter zou zijn 45 of zelfs meer (met uitrekken van het streepje 45......tip van drela op zijn dlg site) twerkt hier goed op 90 graden, en ik heb hier twee full size's liggen van al wat jaren oud en die hebben ook streepje aramide 90 graden als scharnier...en die werken na jaren ook nog prima....dus ik zou me hierover niet té veel zorgen maken?
     
  17. Joris vd Hurk

    Joris vd Hurk

    Lid geworden:
    11 okt 2011
    Berichten:
    672
    Locatie:
    boekel (noord brabant)
    Bedankt voor de info

    Dat is ook mijn bedoeling, zoveel mogelijk oefenen met staartjes zodat mn eerste vleugel (tantalus) meteen goed word

    Wat voor vleugeltje krijgt je tantalusje je eigenlijk, met disser?
     
  18. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Yep, het eerste vleugeltje (dat wordt mijn mini) wordt met disser...van emc vega, tip van jeroen. 38 gram glas met ingeweven disser. Het tweede en derde vleugeltje gaan full carbon worden (voor Huey / DLG Snoopey.....patsers... :D)

    CG 38-D-103532

    [​IMG]

    verder tipjes en centre met 60 gr carbon 45, neuslijstje idem. Zit nog even te dubben over liggertje ja of nee....tis maar een mini ey.
     
  19. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    Heb je niet meer van dat textreme tape? Valt wel mee in prijs dus waarom niet :)
     
  20. Joris vd Hurk

    Joris vd Hurk

    Lid geworden:
    11 okt 2011
    Berichten:
    672
    Locatie:
    boekel (noord brabant)
    Sow, doe maar duur, full carbon vleugels

    Ik zou zowieso een liggerrtje gebruiken, desnoods kan je van te voren een roving insoppen met water en dan zelf uitspreiden. Anders krijg je echt een dikke bult op je vleugel....
     

Deel Deze Pagina