Bouw verslag Stan Tug 1606

Dank voor de complimenten, misschien ben ik zelf wel wat erg kritisch op mijn werk.

Het mastje lijkt heel wat van dichtbij maar is maar 85mm hoog, het onderste stuk heeft een diameter van 3mm en daarin zit een 2mm buisje gestoken.
Het origineel heeft een 3-delige mast.

Ik zal vandaag de boel eens wegen en zien waar we uitkomen, er is ruimte zat om nog ballast kwijt te kunnen.
Het meeste en grootste gewicht zit wel op of onder de waterlijn dus ik denk dat het wel mee valt.
Tussen de motoren komt nog de accu (model 5 penlites op een rij) en verder niets meer, het wordt me teveel gepruts om nog meer aan elektronica in te gaan bouwen.
Misschien bij een volgende als het zover mag komen..... Ik heb nog wat andere projecten op de plank waaronder een nog compleet te bouwen Seabex One.

De mast is nu bijna af, nog de toplichten er op en dan kleur aanbrengen. Ik heb besloten om er geen werkende verlichting op te zetten, ik laat wel de mogelijkheid open om het later alsnog te doen (zal er wel niet van komen maar het idee is er ;)).

Groet,
Mathieu
 
Het oordeel is gevallen over het gewicht.
De mast in huidige staat is 4 gram(!), laat hij op 6 gram uitkomen als de kleur er op zit, de hele boot weegt met mast 412 gram.
Ik geloof niet dat het veel invloed zal hebben.
20161023_111857.jpg

Het gewicht is ex. het gewicht van het papier, handig zo'n keuken weegschaal.

20161023_111949.jpg

Het huidige gewicht van de boot is nog exclusief accu, daar komt nog zo'n 160 gram voor bij.

Ik weet even niet meer waar ik in het begin op had ingezet maar ik schat het uiteindelijke gewicht rond de 700 gram, afgebouwd en vaarklaar.
Hou ik op dit moment nog zo'n 120 gram over om af te bouwen.
Hierbij heb ik nog geen rekening gehouden met het eventueel toevoegen van ballast.

Zijn er nog mensen die een gokje willen wagen op het eind gewicht, inclusief of exclusief ballast?

Straks eens kijken of ik mijn dochter in de techniek krijg met een UGears setje.

Groet,
Mathieu
 
komt vast wel goed, in m'n revell lucky xi heb ik zelfs 2 lipo's in serie moeten zetten, daardoor kon ik gewicht verdelen, 1 lipo voor in en 1 achter in om hem in balans te krijgen.
 
Prima soldeerwerk.

Wat het gewicht betreft, ik had op de mijne ook een gesoldeerde mast en geen problemen mee gehad, blijft zo wie zo een klein bootje met navenante eigenschappen (schommelen). Maar wat een lol je hiermee kunt hebben, vooral kinderen vinden het prachtig
 
Dank, dank :thumbsup:.

Ben blij dat het weer eerder donker wordt, straks kids in bed en vrouw op stap :bye:.
Ideaal......
 
Pakte vorige week anders uit dan verwacht, ik weet niet wat het was maar ik lag vroeg onder de wol uiteindelijk.

Een paar avondjes later en wat mij betreft is het mastje klaar, alleen had ik niet van de close-up foto's moeten maken geloof ik dan zie je veel te veel.

20161031_192433 (450x800).jpg
20161031_192420 (450x800).jpg

Achter aanzicht Voor aanzicht
Misschien toch nog even de toplichtjes met zwart bijwerken, heeft nu meer weg van kwijlende figuurtjes.

Ik heb nog even getwijfeld of de mast zwart of wit moest worden, toch maar gekozen voor geel dat geeft toch meer het uiterlijk van een werkboot.
Het resultaat mag er wezen.

Groet,
Mathieu
 
Zulke macro foto's zijn altijd goed om effe te checken waar er nog fouten zitten. Je kan hier dus zelf uit leren als je wil.
Maar buiten enkel lampvoetjes zoals je zelf al opmerkte ziet het er toch prima uit.
vgr Marc
 
Ha Marc,

Bedankt voor het compliment.
Het was mij ook een doorn in het oog en heb ze diezelfde avond nog bijgewerkt, ziet er nu een stuk netter uit.
Ik durf alleen geen macro foto's meer te maken anders blijf ik denk ik bezig ;)

Volgend klusje is de reling rond de opbouw. Even wat foto's van 1:1 bootjes bekeken en daar bleek ook nog wat variatie in te zitten.
Is een beetje afhankelijk of er ventilatiekokers tegen de opbouw geplaatst zijn of niet, de latere bouwnummers hebben deze kokers niet meer.
Is op een andere manier opgelost geworden. Ik ga ze ook weglaten.
Modelbouw blijft toch ergens de kunst van het weglaten.

Groet,
Mathieu
 
Erg leuk om je verslag te lezen.
Ik moet ook nog een mast gaan maken voor mijn restauratie van de Smit Rotterdam en zie daar best tegenop.... Waar heb je de messing pijpjes gekocht? Ik zag laatst pijpjes van een meter per diameter voor 7 euro per stuk en vond dat wel erg duur. Dan ben ik alleen aan 3 diameters al 21 euro kwijt ... Het kastje moet circa 25 cm worden en hij nog 2,75 meter materiaal over
 
Wil je de mast persé van (messing) pijp maken? Als je de verlichting met leds maakt heb je maar heel dunne draadjes nodig, die je met sec. lijm fixeert. Met het schilderen zie je het haast niet meer en bij echte masten lopen de kabels ook buitenom. Dan is het mogelijk om hout of kunststof te gebruiken. Eventueel lijmen met 2-C of paspennetjes gebruiken. Op een van mijn schepen is de tripod mast gemaakt van een allegaartje. Plastic en aluminium breinaalden, rondhout en RVS draad. Draadjes voor verlichting zijn "verstopt" in de ladder langs de mast. In het verslag van mijn knikspant coastertje is het resultaat te zien. Gr. Klaas.
 
Wil je de mast persé van (messing) pijp maken? Als je de verlichting met leds maakt heb je maar heel dunne draadjes nodig, die je met sec. lijm fixeert. Met het schilderen zie je het haast niet meer en bij echte masten lopen de kabels ook buitenom. Dan is het mogelijk om hout of kunststof te gebruiken. Eventueel lijmen met 2-C of paspennetjes gebruiken. Op een van mijn schepen is de tripod mast gemaakt van een allegaartje. Plastic en aluminium breinaalden, rondhout en RVS draad. Draadjes voor verlichting zijn "verstopt" in de ladder langs de mast. In het verslag van mijn knikspant coastertje is het resultaat te zien. Gr. Klaas.
Dank Klaas, ik ga even je verslag bekijken - zie ook mijn verslag voor de laatste ontwikkelingen ;-)
 
De messing buisjes heb ik hier bij de lokale modelbouwshop gekocht. Ze zijn per 4 of 5 verpakt (afhankelijk van de diameter), lengte iets van 20cm per buisje.
In het algemeen koop je snel te veel maar ik lig daar niet zo wakker van, ik heb meer bouw projecten lopen waar ik ze kan gebruiken dus het is nooit weg.

Maar goed, voor wat betreft de keuze van het materiaal denk ik dat je gewoon moet nemen waar je het prettigst mee uit de voeten kan.
In ieder geval succes met je restauratie.

Groet,
Mathieu
 
De messing buisjes heb ik hier bij de lokale modelbouwshop gekocht. Ze zijn per 4 of 5 verpakt (afhankelijk van de diameter), lengte iets van 20cm per buisje.
In het algemeen koop je snel te veel maar ik lig daar niet zo wakker van, ik heb meer bouw projecten lopen waar ik ze kan gebruiken dus het is nooit weg.

Maar goed, voor wat betreft de keuze van het materiaal denk ik dat je gewoon moet nemen waar je het prettigst mee uit de voeten kan.
In ieder geval succes met je restauratie.

Groet,
Mathieu
Dankjewel !!
 
Nou, het had wat voeten in aarde maar de opbouw is af. Constructie technisch dan.

20161106_234404 (800x450).jpg

20161106_234353 (800x450).jpg


En vervolgens in de grijze primer gespoten.

20161118_194520 (800x450).jpg

20161118_194459 (800x450).jpg


Daar heb ik nu overigens wel enorme spijt van dat ik grijs als primer gekozen heb.
De basis kleur is vervolgens wit.........en dan heb je nu even meer lagen nodig om het grijs er niet meer door te laten komen.

Als je dan op momenten iets minder geduld hebt spuit je net weer even teveel en krijg je zakkers, zucht.
Dus de zakkers er voorzichtig uit schuren en opnieuw een laagje wit aanbrengen.

Nog een foutje, ik had de ramen er al in kunnen zetten want ze zijn aan beide zijde voorzien van maskeer stickers.
Dat wordt dus sponningen schoonmaken voor het lijmen.

Ik hoef me dus niet te vervelen voorlopig.

Groet,
Mathieu
 
Even weer een paar fototjes voor de update.

Het stuurhuis is af. Tenminste dat dacht ik totdat ik nog eens beter keek.
De boordlichten en 2 dekstralers vergeten :(

Is geen ramp maar ik moet nu wat voorzichtiger zijn met lijmen vanwege de verf.

20161124_232351.jpg
20161124_232430.jpg
20161124_232502.jpg


Op 4 plaatsen zijn ook al kopjes van inbusbouten te zien.
Daarmee is het dek aan de romp vast gezet. Er komen er voorop ook nog 3 bij, 2 tegen de verschansing en 1 op de duwfender.
Ze zullen allen nog worden voorzien van "bolder camouflage".

Waar ik nog wel een beetje van baal is de verschansing aan stuurboord, tussen de 2 bevestigingspunten.
Door het vastzetten van het dek werd deze iets holler getrokken dan het dek gevormd was. Aan bakboord heeft het geen invloed gehad maar aan stuurboord is de verschansing iets gaan bollen waardoor er nu een soort golf in zit, dat trek je niet recht met het plaatsen van de verstevigingen aan de binnenzijde.
Ik moet er nog eens goed naar kijken maar volgens mij is het net teveel om het op een "natuurlijke" schade te laten lijken, waarschijnlijk wordt het los snijden en bijwerken.
Het verschil is wel te zien op de bovenstaande foto's.

Groet,
Mathieu
 
Mathieu, Kijk eens of er onder het dek een drager zit, die bij het vastzetten het dek omhoog drukt, waardoor de verschansing naar binnen komt. Eventueel daar iets van de drager afvijlen of schuren of richting bevestigingspunten iets ophogen. Maar dan kiert het dek misschien. Je kunt het effect uitproberen door op de bevestiginsplaatsen een ringetje onder het dek te leggen. Je ziet bij het vastzetten dan of dat effect heeft op het vervormen van de verschansing. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Sinds december is er het e.e.a. gebeurt.
De verschansing staat er nu helemaal op, gebogen en al. Wat een drama was dat, stukje bij beetje vastlijmen en vervolgens minstens 5 min. op de plek vasthouden.
De verstevigingen van de verschansing staan er ook op en de bolderkasten voorop..
Duwsteven en wat zaken op het achterdek.

Uiteindelijk vandaag de stoute schoenen aangetrokken en een proefvaart gemaakt in het haventje van Maasdam, helaas zijn daar geen foto's van.
Op dit moment is ze nog behoorlijk koplastig en lijkt er veel vermogen in te zitten als de boot los vaart. Bij het slepen bleek echter dat het voldoende is.
Het slepen was wel een risico, de verschansing bij de achterbolders is nog open waardoor de sleepdraad klem kan komen. Was dus wel even opletten.
Ook leek het erop dat de ene as meer vermogen levert dan de andere, ik kan er nog niet helemaal achter komen wat daar de oorzaak van is. De weerstand van de assen lijkt nagenoeg gelijk als je er met de hand aan draait.
Het proefvaart gewicht was overigens 610 gram.
20170312_103746.jpg
20170312_175934.jpg
20170312_180019.jpg


Ik heb in ieder geval genoeg stof om weer verder te gaan.
Het einde lijkt in zicht.

Groet,
Mathieu
 
Back
Top