[Bouwfase Mast] liebherr ltm1090

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik denk ook niet dat je daar erg veel zorgen over moet maken bij een model ... als de draad maar (een beetje) regelmatig oprolt mag je al tevreden zijn ... de veligheids risico's die je loopt zijn te verwaarlozen ... naar schaal omgerekend is je theoretische maximale last iets tussen de 25 en 30 kg, dat betekend met 15x ingeschoren ca. 2 kg trek op je draad ... maar verder zal je er ook geen Last Moment Beveliging inbouwen en je hydrauliekcylinders voorzien van slangbreukventielen etc. ...

nee, dat was toch niet echt mijn bedoeling om dat soort dingen in te bouwen nee.

ik zit nog wel in twijfel of dat ik alleen een elektrische rem toepas op de motor doormiddel van de vertraging 1:50 ca. of dat ik nog een extra mechanische rem toepas.

dit geld zowel voor mijn trommel als voor mijn aandrijflijn in het algeheel. Een ongeluk zit in een klein hoekje in dit geval. en kunnen met dit soort modellen toch wat meer kwaad dan met een normale vrachtwagen model.

260m / 13 = 20M in mijn geval ik werk met een afwijkende maat van 1/13.
57kn/13*3 = 2,6kg.

bedankt voor de tip van dacronlijn heb de shop even gemaild. hopelijk kunnen ze het nog leveren.

jij hebt zelf ook een telekraan gebouwt of?

Nee ik heb geen kraan gebouwd, maar ik wil dit gaan doen.
Ik heb weer veel vrije tijd en die kan je dan maar beter nuttig besteden.
Ik zit nog in de teken- en ontwerpfase en mis nog heel veel maten, dus dat gaat nog wel even duren.

Dirk schreef verder zal je er ook geen Last Moment Beveliging inbouwen en je hydrauliekcylinders voorzien van slangbreukventielen etc. ...[/QUOTE]

Hier ben ik het hier dus helemaal niet eens:mad:.
Je zult raar staan te kijken als als bij uitgeschoven mast met een last eraan ineens de slang van je hefcilinder eraf schiet. Dan lazert ineens de hele mast met last en al naar beneden. De schade zal dan niet gering zijn, en dan heb ik het nog niet over de modellen van anderen die er evt. nog onder kunnen staan.
Ik zou slangbreuk beveiligingen bij ook bij de modelbouw kranen verplicht stellen, om veel elende te voorkomen. De beveiliging moet je dan wel rechtstreeks op je cilinder schroeven of met een stukje buis ertussen, anders heeft het nog geen zin. Het minste wat je kan doen is een smoring (gaatje van 0,5mm) in de aansluiting van je cilinder draaien zodat de mast dan teminse nog langzaam zakt. Je hebt dan wel het risico dat het last moment te groot wordt en je hele kraan omkiept.

Op mijn graafmachine heb ik ook een remventiel zitten, welke ook als slangbreuk beveiligings ventiel werkt. Ik kan er immers ook een 2M lange sloopgiek op zetten.
Omdat de ventielen niet op de cilinders passen, zit hier nog een stukje slang tussen. Daarom zitten in mijn hef cilinders ook nog smoringen.

een bijkomend voordeel van zo´n ventiel is dat je de mast ook gecontroleerder kan laten zakken. Het ventiel gooit namelijk de olie afvoer dicht als de cilinder dreigt te gaan voorijlen.

hallo stefan..

als het bestaat, haalbaar is en verder geen rare dingen mee brengt wil ik ze er zeker tussen hebben! al helemaal op de mast. maar zeker ook op de stempels.

ik wil het niet op mijn geweten hebben dat ik zeg maar als het echt fout gaat.. een mast heb die met 5kg last er aan hangt + eigen gewicht 10kg. dat wil ik niet bij iemand op het hoofd laten landen.

hallo stefan..

als het bestaat, haalbaar is en verder geen rare dingen mee brengt wil ik ze er zeker tussen hebben! al helemaal op de mast. maar zeker ook op de stempels.

ik wil het niet op mijn geweten hebben dat ik zeg maar als het echt fout gaat.. een mast heb die met 5kg last er aan hangt + eigen gewicht 10kg. dat wil ik niet bij iemand op het hoofd laten landen.

Hallo Alwin,

Tip :

Als je naar Richard gaat, moet even aan Richard vragen hoe hij het remprobleem op de hijstrommel(s) heeft opgelost en hoe hij de hydrauliek beveiligd heeft, misschien kan jij dit ook toepassen !!!

Ik ben het met Stefan eens, dat je zeker beveiligingen op je kraan moet toepassen, want als er iets misgaat, nou dan wordt jij daar niet vrolijk van denk ik !!!

Als iemand van 2,60 hoog een last van 5kg op z'n hoofd krijgt, zijn de gevolgen denk ik niet te overzien, maar ook als er een slang knapt van de stempels en de hele kraan valt om !!!
Mmmmm, dat wil jij niet meemaken, denk ik !!

Laatst bewerkt:
hallo piet,

ik zal zeker contact opnemen met richard hierover.

maar mocht iemand nog tekeningen ideeen of info hebben over de beveiliging heb ik hier zeker oren na. Ongelukken wil ik voor 99,99999% uitsluiten.

hallo in de mast zitten spindels dus de formules vind ik zeker interessant net als die spindels...

echter bedoel je dat ik mijn stempels en hoofd cilinder moet vervangen voor spindels? daar begin ik niet aan puur omdat het afbreuk doet aan het model.

In je stempels moet je dan zowieso gestuurde terugslagkleppen zetten, anders kruipen je cilinders weg door de altijd aanwezige inwendige lekkage van de ventielen. Een ventiel dicht n.l. alleen metalisch af, en is dus nooit 100% dicht.

welke veligheidingrepen hebben andere bouwers met hydrauliek ingebouwd?

zijn er mensen die uberhaupt hier iets mee gedaan hebben?

de hoofd cilinder zou ik dusdanig kleine toevoer kunnen geven dat die niet snel kan stijgen of dalen. mijn stempels zou ik het ook kunnen toepassen. maar is dit ook noodzakelijk of zijn er betere opties?

Hey

Ik heb wel iets over die gestuurde terugslagklep maar nog niet over slangbreukbeveiliging.
HYDRAULIEK
Aan de linkerkant in de menu naar benenden scrollen en je komt het wel tegen.
Hoop dat het het een beetje duidelijker maakt.

Groetjes Jeroen

hmm interessante site in ieder geval ;).

ik ga me er is wat verder in verdiepen.. *te veel informatie is nooit slecht zeggen ze... en dommer kan je er niet van worden... hmm waar kan ik de geheugenkaartjes bijprikken :P?*

welke veligheidingrepen hebben andere bouwers met hydrauliek ingebouwd?

zijn er mensen die uberhaupt hier iets mee gedaan hebben?

de hoofd cilinder zou ik dusdanig kleine toevoer kunnen geven dat die niet snel kan stijgen of dalen. mijn stempels zou ik het ook kunnen toepassen. maar is dit ook noodzakelijk of zijn er betere opties?

Hallo Alwin,

Op 10 februari even aan Richard vragen hoe hij dit heeft opgelost !!!

*1 februari ;)*

a.s. zondag dus ;)

hatsjoe! 959 gram nah die nies ik niet meer weg in ieder geval ;).

Hallo Alwin,

Veel plezier a.s. zondag, veel nieuwe ideeën opsnuiven bij Richard !!!

Tja, zo komen de kilo's er snel bij, kilootje hier, kilootje daar !
Oeps, toch zwaarder geworden dan je dacht !!! hahahahaha !!

Trouwens, een mooie draaikrans hoor, Petje af voor Christiaan !

nou zondag was informatief. ;)

echter ben ik nog steeds op zoek naar slangbreuk beveiliging....

ook zoek ik nu nog naar goede 5mm connectors.. leimbach heeft alleen maar opsteek? connectors met tywrap hooguit...

ik zoek die connectors met knel schroef erop.. dit systeem zeg maar maar dan voor M5.

g-koppeling.gif

Laatst bewerkt:
Onze online winkel wordt momenteel geupdate.

U kunt nu geen toegang krijgen tot onze online winkel.​

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back