Dirk schreef
verder zal je er ook geen Last Moment Beveliging inbouwen en je hydrauliekcylinders voorzien van slangbreukventielen etc. ...[/QUOTE]
Hier ben ik het hier dus helemaal niet eens

.
Je zult raar staan te kijken als als bij uitgeschoven mast met een last eraan ineens de slang van je hefcilinder eraf schiet. Dan lazert ineens de hele mast met last en al naar beneden. De schade zal dan niet gering zijn, en dan heb ik het nog niet over de modellen van anderen die er evt. nog onder kunnen staan.
Ik zou slangbreuk beveiligingen bij ook bij de modelbouw kranen verplicht stellen, om veel elende te voorkomen. De beveiliging moet je dan wel rechtstreeks op je cilinder schroeven of met een stukje buis ertussen, anders heeft het nog geen zin. Het minste wat je kan doen is een smoring (gaatje van 0,5mm) in de aansluiting van je cilinder draaien zodat de mast dan teminse nog langzaam zakt. Je hebt dan wel het risico dat het last moment te groot wordt en je hele kraan omkiept.
Op mijn graafmachine heb ik ook een remventiel zitten, welke ook als slangbreuk beveiligings ventiel werkt. Ik kan er immers ook een 2M lange sloopgiek op zetten.
Omdat de ventielen niet op de cilinders passen, zit hier nog een stukje slang tussen. Daarom zitten in mijn hef cilinders ook nog smoringen.
een bijkomend voordeel van zo´n ventiel is dat je de mast ook gecontroleerder kan laten zakken. Het ventiel gooit namelijk de olie afvoer dicht als de cilinder dreigt te gaan voorijlen.