[Bouwfase Mast] liebherr ltm1090

Status
Niet open voor verdere reacties.
klopt en juist daarom gebruik ik het..

een kraan moet niet topzwaar zijn.. en overbodig lood onderin gooien vind ik de grootste onzin om dat te doen. dan maar messing dus. hierdoor krijg ik mijn zwaarte punt omlaag. wat soms wel fijn is... zeker met bepaalde rontondes onder andere bij mbvp. heb mijn peterbilt bijna plat zien gaan...

Hey, wordt deze hydraulisch geveerd of gewoon met bladveren? Ik weet niet of je de bladveren wel sterk genoeg kan maken, alhoewel de last toch redelijk verdeeld is...

6x inscheren met de hele hoofdmast uitgeschoven komt nooit voor.
Als de draad 6x inschoren staat is dat voor het tillen van de maximale hijslast, en die heb je niet meer als je mast volledig is uitgeschoven.
Met de jib werkt men meestal op een enkele draad, misschien insommige gevallen op een dubbele, maar ik heb dat nog nooit gezien.

Maar hoogstwaarschijnlijk geeft de tabel daar meer informatie over. Als je weet wat de reeptrek van de hijslier is, kun je bepalen hoeveel keer je in moet scheren voor een bepaalde last.
Ik verwacht dat de maximale hijslast voor de jip lager is dan de reeptrek van de hijslier, dus zal er niet ingeschoren worden over de jib

Hey, wordt deze hydraulisch geveerd of gewoon met bladveren? Ik weet niet of je de bladveren wel sterk genoeg kan maken, alhoewel de last toch redelijk verdeeld is...
De "echte" Liebherr LTM's hebben (al sinds de eerste LTM's, de 1020 van ca. 1976 ) hydro-pneumatische vering ... de niet LTM's (de "M" staat overigens voor "Moor", het Duitse woord voor iets als moeras, dus zeg maar de "ruwterein" uitvoering) de LT's hadden schroefveren ...

Wat betreft de draad op de trommel ... als je schaal 200-250 meter neemt, je ruim voldoende hebt voor alle hijsklussen ....

Laatst bewerkt:
@jeroen

er zijn bladveren aanwezig deze kunnen het gewicht wel hebben. maar normaal gesproken zitten hier nog eens als extra simpele schokbrekers *slappe veertjes* op.

ik ga deze vervangen door normale schokbrekers met extra veer en met olie. om hem wat rustigere demping te geven.

maar de bladveren die tamiya gebruikt zijn onwijs sterk. zo dus danig sterk dat het bij de meeste trucks van de bouwkit niet eens realistisch hoe ze inveren want ze zijn gewoon bijna onveerbaar op een paar mm na.

eventueel ga ik de boel meer ombouwen om nog meer draagkracht te hebben.

klopt echter tekende die ook boutjes etc uit :P?? en er blijft altijd wel ergens de kans op foutjes heb het ook wel is meegemaakt op het werk.. uitgetekend door 2 zeer ervaren tekenaars.. stond ik daar met mijn collega uhmm hoe moeten we die bout erin draaien??? hadden ze dus alles keurig uitgerekend alleen geen rekening gehouden met de bout van m16x300. tot 250 kon er wel in...

Dat weet ik niet juist meer maar ik dacht vanwel
Maar het meeste gaat gelast worden bij hem
Mja alles kan he zeg nooit nooit en zoals een leerkracht van in het middelbaar wel eens zei
Missen is menselijk en pissen is dagelijks

Met wel programma teken jij eigenlijk?
Ik heb eerst leren tekenen met Autocad en nu met Inventor en vindt dit toch een zeer handig programma

Maar nu back :ontopic:
Ziet er al allemaal zeer netjes uit

Ik teken alles met autocad 2007 met de 3D functie. als je 2D kan tekenen lukt 3D ook mits je een paar commando;s kent.

@Jeroen
nee die kende ik nog niet. is weer een mooi voorbeeld ;).

@all.
is er nog iemand die een site weet met vertragingen erop???

zit even met een dubio probleem ik heb een ruimte van ca 35mm diameter en 70mm lang in mijn lier. nu wil ik de aandrijf motor in de lier bouwen.. nu kan ik dit doen met brushless buitenlopertje. echter hebben deze genoeg koppel en dan moet ik nog een juiste vertraging vinden met de as in het midden...

------------------------------------------------------
hoeveel meter draad / kabel is er nodig voor de kraan als ik het goed heb uitgerekend is het 6x de lengte omhoog omlaag. even uitgaande van de mastlengte is dat 2,8M * 6 = 16,8M + 1x mast zelf 2,8M = 19,6M + 20% = 19.6 + 4 = 23,6M

Echter met de JIB erop. heb ik dan nog we genoeg aan die 23,6M?

als ik mijn gevoel en de tekeningen volg is het met de jib erop niet 6x de hoogte. Maar slechts 1x.

Wat neer komt op dat ik maar 15M nodig heb is dit correct?

wordt er voor de jib ook gebruik gemaakt van een andere hijsblok? of hoe heet het ook alweer die haak...

---------------------------------------------------------
hier de reden waarom die duitser het zo dicht gebouwt heeft. iets wat ik gewoon anders wil...

Hallo Alwin,

Ga jij voor de jib niet een aparte draad met hijstrommel gebruiken, zoals bij de 1:1.

Want anders moet steeds de draden in en uitscheren van het hijsblok, bovendien krijg je dan wel heel veel draad op je hijstrommel !
Het in en uitscheren is nogal bewerkelijk hoor !

Ga je maar een hijsblok gebruiken met 3 katrollen ??

Als jij de draad 6x wil inscheren, dus 6 katrollen, dan heb je 12x de lengte van de max. uitgeschoven mast, plus 1 lengte van de mast naar de hijstrommel + 10 % !!

Standaard zit bij Liebherr ongeveer 3x de maximale mastlengte op de trommel, dus met mastverlenging en de grootste hulpgiek zit je op 80 meter dan heb je aan 240 meter (op schaal) genoeg ... ik weet dat op de (stokoude) LT-1035 en LT-1045, 150 meter op de trommel zat ... (ik heb jaren bij de eerste Liebherr importeur, Klöckner Bamaco in Soest, gewerkt op de TD en de eerst Mobiele kranen van Liebherr zien komen rond 1973) ....

hallo
kijk alwin hier heb je de man/dirk die er aan gewerkt heeft,
mooier kan je het geloof ik niet hebben,
dat is eventjes mooi voor je,
mvg markioo

hallo piet,

is hier een aparte voor? dat is mij onbekend.

op tekening zijn er maar 3 wielen op het hijsblok. daar ben ik dan ook vanuit gegaan. er zullen ongetwijfeld meer hijsblokken zijn voor deze kraan?

Bij 240M zit ik met mijn schaal 1/13 op 18,5M. Wat inhoudt dat ik het met 20M zou moeten redden.

ik zit nog wel in dubio met welk draad ik zal gebruiken voor mijn kraan. wit nylon vind ik niet mooi. staaldraad springt vrij snel / buigt niet mooi

Hallo Alwin,

Even een mailtje sturen naar Richard Steenis, die heeft voor zijn LTM 1400 kranen zwart nylondraad gekocht, ik geloof dat hij 500 meter te gelijk heeft gekocht. (waarschijnlijk speciaal laten maken ??? )
Hij heeft mij beloofd dat ik 50 meter van hem kon kopen, voor bindtouw voor mijn Volvo F12 houtwagen, maar tot op heden heb ik het nog niet ontvangen !!!

Misschien kan hij jou het adres geven waar hij dit nylondraad heeft gekocht, of misschien kan je wat van hem kopen !!!

p.s.
Ben je al bij Richard langs geweest ??

1 februari ga ik langs. heeft even geduurd maar er is een afspraak ;)

ja ze hebben toen 500m speciaal laten maken. ik zal het hem eens navragen.

weet niet hoe dik nylon hun gebruiken aangezien hun kraan 4x meer last kan dragen

ik zit nog steeds met die aandrijving in mijn maag...

ik zit nu te denken om een stel tandwielen te monteren langs het frame aan de binnenkant want daar onderin is nog genoeg ruimte voor een motor te plaatsen.

echter kan ik de boel wel uittekenen in autocad maar 1 grote maar... die tandwielen moeten vaste locatie krijgen echter kom ik er niet uit hoe module 1 berekend wordt * afstand tussen de tanden.

diameter is vaak 2mm groter dan het aantal tanden. hoe kan ik dit berekenen of waar vind ik er een tabel voor?

ik zit nog steeds met die aandrijving in mijn maag...

ik zit nu te denken om een stel tandwielen te monteren langs het frame aan de binnenkant want daar onderin is nog genoeg ruimte voor een motor te plaatsen.

echter kan ik de boel wel uittekenen in autocad maar 1 grote maar... die tandwielen moeten vaste locatie krijgen echter kom ik er niet uit hoe module 1 berekend wordt * afstand tussen de tanden.

diameter is vaak 2mm groter dan het aantal tanden. hoe kan ik dit berekenen of waar vind ik er een tabel voor?

Hallo Alwin,

Misschien even op de site kijken bij :
www.ghw-modellbau.de

Even in de webshop kijken bij zahnräder, daar staan div. maten bij de tanwielen, misschien heb jij hier wat aan !

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back