[Bouwfase Mast] liebherr ltm1090

Status
Niet open voor verdere reacties.
dat staat er toch ook piet :P? of lees ik het verkeerd.

De gewicht/kracht verhouding is bij messing niet optimaal.
bij staal / rvs is deze beter maar toch zijn deze materialen niet direct veel lichter alleen kunnen ze dunner. en daar komt het gewicht besparing vandaan.

Hallo Alwin,

Even een toelichting :

Het soortelijk gewicht van messing is hoger dan van staal en RVS, dus als je de mast van meesing zou maken van 2 mm dik, of van 2 mm staal of RVS, is een stalen of een RVS mast lichter !!
Maak je het van dunner materiaal van staal of RVS, dan bespaar je nog meer gewicht !!

dat staat er toch ook piet :P? of lees ik het verkeerd.

De gewicht/kracht verhouding is bij messing niet optimaal.
bij staal / rvs is deze beter maar toch zijn deze materialen niet direct veel lichter alleen kunnen ze dunner. en daar komt het gewicht besparing vandaan.

Hallo Alwin,

Even een toelichting :

Het soortelijk gewicht van messing is hoger dan van staal en RVS, dus als je de mast van messing zou maken van 2 mm dik, of van 2 mm staal of RVS, is een stalen of een RVS mast lichter !!
Maak je het van dunner materiaal van staal of RVS, dan bespaar je nog meer gewicht !!

Metalen
materiaal [FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Soortelijk gewicht Kg/m³[/FONT] λreken aluminium (legering) 2800 200 aluminium (zuiver) 2700 220 brons 8700 65 constructiestaal (ongelegeerd koolstofstaal) 7800 41-52 gietijzer 7500 56 ijzer 7800 72 koper 8900 380 lood 12250 35 messing 8400 120 roestvast staal (18Cr-8Ni) 7930 15 staal 7800 50 zink 7200 110

http://www.ekbouwadvies.nl/tabellen/lambdamaterialen.asp

scheelt nog geen 5% in soortelijk gewicht. ;)

Metalen
materiaal [FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Soortelijk gewicht Kg/m³[/FONT] λreken aluminium (legering) 2800 200 aluminium (zuiver) 2700 220 brons 8700 65 constructiestaal (ongelegeerd koolstofstaal) 7800 41-52 gietijzer 7500 56 ijzer 7800 72 koper 8900 380 lood 12250 35 messing 8400 120 roestvast staal (18Cr-8Ni) 7930 15 staal 7800 50 zink 7200 110

Tabellen: Lambda waarden materialen

scheelt nog geen 5% in soortelijk gewicht. ;)

Hallo Alwin,

Hmmm, ik zeg ook niet dat het zo heeeeeeeeeel veeeeeeeeeeel scheelt maar 5% op de hele kraan is toch nog aanzienlijk, vind ik ten minste.
Als je uit gaat van 60 staal, dan praat je over 63 kg messing.

Maar jou maakt een kilootje meer of minder niet uit begrijp ik, hahahahaha !

Maar er bestaat wel een misverstand bij de veel modelbouwers, die denken dat messing lichter is dan staal, maar dat is dus niet zo !!!

die misverstand bestaat niet bij mij.

Ik had niet voor niets een 8,3 als eind cijfer op mijn vmbo-t voor natuurkunde :P

ben redelijk bekend met natuurkunde echter minder bekend met metaal bewerking.

en gewicht is uiteraard belangrijk.. maar ik ga niet op de gram letten.

safety first ;)..

btw had je mijn berichtje nog gezien in jouw tk 2 speed gearbox van scaleart?

Hier de bandenmaten van de Bridgestone VHS banden.

14.00R25=385/95R25

Diameter=1356mm
Breedte=382mm
Statisch geladen radius=626mm
Statisch geladen breedte=422mm
Velgdiameter=25"=635mm
Velgbreedte=10"=254mm tussen de randen.
Groefdiepte=23mm

16.00R25=445/95R25

Diameter=1484mm
Breedte=435mm
Statisch geladen radius=684mm
Statisch geladen breedte=480mm
Velgdiameter=25"=635mm
Velgbreedte=11.25"=286mm
Groefdiepte=25.5mm

En ja, als je voor anderen wil bouwen, kom je niet meer aan je eigen bouwwerken toe !!!
Precies Piet, zo denk ik er ook over.
maar zeg eens eerlijk, het is toch ook veel leuker om het zelf te doen;)

mogelijk dat er ook nog een olie compartiment in te maken of vet zodat het goed meerd blijft
Posted via Mobile Device

Hallo Alwin,

Is een vetnippel(s) monteren misschien een optie ???
Deze vetnippel(s) dan wel zo wegwerken dat deze vetnippel(s) niet in het zicht zit !!

Hoi Alwin,

Ik zie nu dat je ook nog druk bezig bent met een mooie kraan. Welke motoren gebruik je op de spindels voor de mast. Misschien dat ik hier ook iets mee kan op mijn stenenwagen voor het op en neer rijden van de kraan.
Ik blijf dit topic nu volgen ben benieuwd hoe je alles gaat op lossen.

Ja dat is wel de bedoeling ja, met hydrauliek en al. Maar dat zal denk ik nog niet mee vallen om dat allemaal zelf te maken voornamelijk de ventielen en de tandradpomp.

het onderstel wordt hydraulisch.. 8 cilinders elk wiel zijn eigen cilinder..

Echter deze vering moet ook nog enigzins verend zijn onder het rijden? Maar omdat ik een slang breuk beveiliging wil hebben zit ik met het feit dat ik een dubbel werkend cilinder ga gebruiken.

Hoe zou ik de cilinder alsnog zodra het gewenst is verend kunnen maken?

iemand ideeen hiervoor?

Hallo Alwin,

Tja, als je alle assen onafhangelijk wil laten veren, zal je ze onderling met elkaar moeten verbinden en als communicerende vaten moeten laten werken !!
Veert de ene cilinder in, dan kan bij een hobbel de andere cilinder uitveren.
Dit wordt dan een redelijk een gecompliceerd systeem, want je moet/wil elke cilinder ook nog apart kunnen liften of laten zakken.
Of je moet er voor kiezen dat je alle 4 de cilinders aan 1 kant te gelijk laat liften, of laat zakken, dan kan je een eenvoudiger systeem toepassen.
Dit systeem ga ik toepassen op mijn zware 6 asssige smalbed Pendel X dieplader toepassen !

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back