[Bouwfase Mast] liebherr ltm1090

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi Alwin,

Mooi dat je ermee uit de voeten kan. Leuk dat we ideeën hebben kunnen uitwisselen.

@Piet

Helaas kan ik voor anderen weinig doen.
Het beveiligingsbeleid op mijn werk is dusdanig streng dat ik doordeweeks na 19.00 uur en op zaterdag niet mag werken.
Omdat ik alles op mijn werk moet doen hou ik weinig tijd over om alleen al voor mezelf te werken.

De behoefte aan goede en betaalbare draaiers en frezers voor de hobbyisten is groot, maar het is een tijdrovende bezigheid, iets wat je zelf waarschijnlijk ook ervaart.
Als je een model van de grond af aan wilt opbouwen moet je of de middelen zelf hebben of hier geld voor over hebben. Anders kan je er beter niet aan beginnen vind ik persoonlijk.

Maten zijn net als bij "luxe-auto's" 14.00 = 14" = ca. 35,5cm velgdiameter ...

Standaard velg bij R25 = 10" breed, bandbreedte = 15" (382 mm) en diameter (nieuw) 53.4" (1356 mm)

Laatst bewerkt:
Hallo Alwin,

Ik heb voor iemand die een terex demag TC 2800 kraan de banden en velgen gemaakt.

De buitenmaat band is 85 mm de breedte band is 24,5 mm en de velgmaat is 45mm. Deze kran is in de schaal 1:16 gemaakt.

full

groet Stef

Laatst bewerkt door een moderator:
Barnhausen hebben die maat op voorraad. Ik heb die banden ook voor mijn kraan gekocht. Deze kraan is er wel nooit gekomen.

hallo
ik had een boekje over bandenmaten,
maar 14.00r25
14,00 is geen 14 inch,
dan zouden de velgen van mn polootje 15 inch groter zijn dan van de ltm1090 telekraan hahaha
moet je even op google onder bandenmaat kijken dan,
de ltm 1090/2 heeft bandenmaat 16,00r25 oftewel in 1:16 is dat
banddiam=97,5 mm,velgdiam=44 mm,breed=27,5 mm,
en conrad heeft die banden/velgen in zn programma gehad,
ze noemde dat tractor velgen voor een paar euries per stuk,
maar de banden zien ik niet meer,wel de velgen,
mvg markioo

-vandaag bij een bedrijf een offerte aangevraagd... als ik het zo doorbereken kom ik daar op 600 - 700 euro uit. Mogelijk dat ze nog wat korting geven op grote opdrachten.....

Helaas weer een bedrijf afgehaakt in verband met dat ze het of niet kunnen of niet willen doen.

iemand nog bedrijven die wel in staat zijn hiertoe?
ik werd geadviseerd om naar iemand te gaan met een cnc zetbank

Ieder metaalbewerkingsbedrijf met een beetje een knappe kantbank kan die mastdelen zetten (mits ze niet te klein hoeven te worden) De vraag is alleen of ze er zin in hebben. wat jij een grote opdracht vindt (€ 600 - 700) is voor dit soort bedrijven peanuts.
Ze moeten er de bank waarschijnlijk voor ombouwen en daarna voor ieder deel opnieuw instellen. Vervolgens is er iemand een tijdje mee bezig (zeker als er ook nog laswerk aan te pas komt)
Als ze niets te doen hebben maak je een kans, maar als de normale werkzaamheden ervoor onderbroken moeten worden, verkopen ze liever nee.

...ik had een boekje over bandenmaten,
maar 14.00r25
14,00 is geen 14 inch...

Ik heb ook een klein foutje gemaakt, maatvolgorde is precies omgekeerd als bij luxe-autobanden ...

14.00 is de loopvlakbreedte en R25 = 25" velg verder kloppen de maten 15" (=385 mm officieel metrisch) voor de bandbreedte en een diameter van (bij nieuwe band) 53.4" (ca. 1356 mm)

1:16 zou dat een velgmaat van ca. 40 mm opleveren en een banddiameter van ca. 85 mm bij een breedte van ca. 24 mm

Ieder metaalbewerkingsbedrijf met een beetje een knappe kantbank kan die mastdelen zetten (mits ze niet te klein hoeven te worden) De vraag is alleen of ze er zin in hebben. wat jij een grote opdracht vindt (€ 600 - 700) is voor dit soort bedrijven peanuts.
Ze moeten er de bank waarschijnlijk voor ombouwen en daarna voor ieder deel opnieuw instellen. Vervolgens is er iemand een tijdje mee bezig (zeker als er ook nog laswerk aan te pas komt)
Als ze niets te doen hebben maak je een kans, maar als de normale werkzaamheden ervoor onderbroken moeten worden, verkopen ze liever nee.

wat is te klein ;)?

79cm lang tot 70cm lang zijn de mastdelen.

meesten zeggen af te haken op het feit dat ik maar ca 1mm tolerantie kan hebben... 2mm is echt de max.

Het gaat niet om de lengte, maar om de breedte en diepte. Als het U-tje dat je wilt zetten te klein is, raak je de bovenstempel niet meer kwijt. Tolerantie is geen probleem, mits je er de tijd voor neemt om proefstukjes te maken. Wat je eigenlijk nodig hebt, is iemand die dit beroepsmatig doet en de delen voor jou buiten werktijd mag/wil zetten.

jij bedoelt de vinger dikte van de zetbank?

ik dacht dat deze gemiddeld rond de cm lag als ik het goed zeg. ik heb hier rekening meegehouden bij het ontwerp dat ik daarin wat kan varieren.

onder die categorie valt mijn oom, echter zit die op dit moment in de ziektewet door een flinke kneusing, scheuring of iets dergelijks met zijn enkel.

*de kleinste koker die ik heb is 57 hoog en 42 breed.

Laatst bewerkt:
Die liebherr profielen, die zijn toch rond onderaan en hoekig bovenaan he?

Als je nu messingbuis neemt in die in de helft doorzaagt of freest met een freesmachine. Dan kan je die halve buis op een u-profiel solderen en heb je de perfecte mastdelen.

Je kan bijvoorbeeld ook twee kwartstukken buis nemen om de vorm nog meer te laten overeen komen met die van jouw tekening. Als je dan een mal gebruikt om dit te solderen, heb je toch voldoende nauwkeurigheid?

hoi samw... het zomaar aan elkaar solderen zal niet direct gaan..

plus het feit dat kracht / gewicht verhouding bij messing niet bepaald optimaal is. nu wil ik niet zeggen dat rvs / staal licht zijn.

tevens is die niet echt rond maar 36x gezet.

Hoi Alwin,

@Piet

De behoefte aan goede en betaalbare draaiers en frezers voor de hobbyisten is groot, maar het is een tijdrovende bezigheid, iets wat je zelf waarschijnlijk ook ervaart.
Als je een model van de grond af aan wilt opbouwen moet je of de middelen zelf hebben of hier geld voor over hebben. Anders kan je er beter niet aan beginnen vind ik persoonlijk.

Hallo William,

Ik maak alles zelf, ik heb het meeste gereedschap zelf !!
Alleen de stroken voor mijn chassis laat ik even uit messingplaat knippen bij een metaalbedrijf met de grote digitale knipbank.
Deze knipbank kan over een lengte van 6 meter 6 mm dik staal knippen, maar dus ook mijn messingplaat van 1mm en 1.5mm dik.
Kosten geen !!
Ik geef altijd wat geld voor de fooienpot van de personeelsvereniging.
Ik wil eerste een knipbankje kopen, maar als je een knipbankje wil kopen die 1.5mm dik staal kan knippen over een lengte van 1 meter zonder dat de plaat schhel trekt met knippen, kost zo'n knipbankje nieuw : 12.000,= Euro, nou daar kan ik heel wat plaat voor kopen en ook laten knippen, bovendien heb ik dieze knipbank ook niet in de weg staan, want zo'n knipbankje weegt toch nog 860kg.

En ja, als je voor anderen wil bouwen, kom je niet meer aan je eigen bouwwerken toe !!!

hoi samw... het zomaar aan elkaar solderen zal niet direct gaan..

plus het feit dat kracht / gewicht verhouding bij messing niet bepaald optimaal is. nu wil ik niet zeggen dat rvs / staal licht zijn.

tevens is die niet echt rond maar 36x gezet.

Hallo Alwin,

Messing is zwaarder dan staal en RVS !!

Die liebherr profielen, die zijn toch rond onderaan en hoekig bovenaan he?

Als je nu messingbuis neemt in die in de helft doorzaagt of freest met een freesmachine. Dan kan je die halve buis op een u-profiel solderen en heb je de perfecte mastdelen.

Je kan bijvoorbeeld ook twee kwartstukken buis nemen om de vorm nog meer te laten overeen komen met die van jouw tekening. Als je dan een mal gebruikt om dit te solderen, heb je toch voldoende nauwkeurigheid?

Hallo Samw,

Messing is niet sterk genoeg voor de mast, buigt te veel door, bovendien zou je het geheel hard moeten solderen met zilver, want tin is zeker niet sterk genoeg.

dat staat er toch ook piet :P? of lees ik het verkeerd.

De gewicht/kracht verhouding is bij messing niet optimaal.
bij staal / rvs is deze beter maar toch zijn deze materialen niet direct veel lichter alleen kunnen ze dunner. en daar komt het gewicht besparing vandaan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back