[Bouwfase Mast] liebherr ltm1090

Status
Niet open voor verdere reacties.
hallo
als het voor het lassen al niet goed op elkaar aansluit
dan zal lijm ook niet werken,lijkt mij tenminste,
of je moet opvullende lijm vinden,
probeer het eens in de echte vliegtuig-hoek,
ik heb wel bij fokker gewerkt maar daar heb je nu geen lijm mee,
die plakken hele alu vliegtuigen in elkaar,
wat eerder hier al gemeld werd,
hoop dat je een oplossing vind,
groeten markioo

Goeiemorgen,

dat is wel een interessant linkje over dat lijmen.

Alwin, even resumerend. Ik begrijp dat je de twee helfte in elkaar lijmt en dan gaat richtten? Is het mastdeel getordeerd misschien? En kan je dit richtten niet doen voordat je gaat lijmen.

Zeker als het een torsie om de hartlijn is kan je dat volgens mij goed op een masthelft rechtzetten. Zo doen ze 1:1 mastdelen ook volgens mij?!

Je kan ook nog wachten met richtten tot de kop en voetconstructie op het plaatwerk vastzitten. Op die manier ontlast je de lijmverbindingen op die plekken. Je zou zelfs nog een houten blok kunnen pakken en daarin een gat met de juisten vorm van de mast zagen. Dit blok tik je dat richting het midden van de mast zodat de lijmverbinding op die plek ook niet naar buiten kan.

Als laatste oplossing laat je het zo...misschien dat je met zo'n mast wel om een hoekie kan hijsen... dan heb je wat nieuws uitgevonden en hoef je nooit meer te werken hahaha

Stef

Hoi Alwin,

Als je gaat richten na het lijmen, en bijzonder de torsiekrachten erop zet zoals, Stef beschrijft, dan ga je de lijmverbinding heel ongunstig belasten.

De zogenaamde pelbelasting, vergelijkbaar met het lostrekken van plakband, is de zwakke schakel bij het lijmen. Als je de gelijmde delen van elkaar lostrekt, scheurt de lijmverbinding in 1 keer over de lengte los.

De afschuifkracht is veel hoger, waar je mastdelen uiteindelijk ook mee belast worden tijdens het hijsen.

Het beste is de mastdelen zo vormvast als mogelijk maken voordat je gaat lijmen.

En hou je de droogtijd in de gaten, vaak al handvast na een uur, maar laat het gewoon 24 uur liggen, dan weet je zeker dat het goed uitgehard is.

hallo
dus probleem is opgelost????!!!!
mooi dan kan je je vuurwerk afsteken vanuit die
mastdelen ipv een fles,haha
groeten markioo

haha vuurwerk is zonde van mijn hard verdiende centjes die kiep ik liever in de kraan :lol:.

aangezien ik morgen middag pas het spul kan ophalen zit ik nu te kijken naar de bovenbouw verder af te ronden. echter loop ik vast op de tekeningen en fotos van de ballast blokken. ik heb hier gewoon nagenoeg geen informatie over.

ook zou ik eens fotos willen maken van een echte maar kom ik er niet achter wie een LTM 1090 in zijn wagenpark heeft in nederland.

heb je hier al eens goed rond gekeken/gevraagd? www.bouwmachineforum.nl

er is een hijskranen topic waar je op merk kan zoeken. er is een 1090/2 topic. weet niet welke /.. jij bouwt?

als ik het zo begrijp zit de machinist van de 1090/2 van Joh schol uit zaandam op het forum. is lekker in de buurt! wellicht kan je via deze persoon iets bereiken....

Laatst bewerkt:
ik kon daar alleen het oude model vinden maar heb nu vermoedelijk de juiste te pakken bij lammerts. even mailen is zien wat er uit komt.

is het dan niet een1090/4??
het lijkt mij dat wanneer ze een model "updaten" dat er ook wel een andere /... achter komt

of er een 1090/3 is weet ik niet. wel een 1090/4.

hallo
lijkt wel een wetboek met al die / , .. ,,
ik heb bij mn zoektocht ook al wat van deze termen gezien
ik wil gewoon tekeningen/afmetingen van een ltm 1400,
mvg markioo

Hoi Alwin,

Het type dat jij aan het bouwen bent is geen 1090 4.2, maar een 1090/2, dus de voorganger van de 4.1.

Is bij mijn kraan precies hetzelfde, 1160, dan de 1160/2 en daarna de 5.1 en 5.2.

Het eerste cijfer na de typeaanduiding slaat op het aantal assen en zijn ze gaan gebruiken toen kranen met dezelfde tonnage met verschillende asvarianten verkrijgbaar werden.

Joh.Schol maak je inderdaad de meeste kans, de machinist is zeer actief op het bouwmachineforum, aangezien hij een van de meeste postings heeft.

Dit bedrijf heeft oudere kranen, maar zien er werkelijk als nieuw uit.

Misschien kunnen we er samen heen gaan, ze hebben ook een 160 tonner, weliswaar een nieuwere, maar dat geeft niet.

hallo
zo dus je zou een hele nieuwe mast moeten laten maken,
nou een menging van oud en nieuw(jaar)mag toch ook qua model,
markioo

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back