Bouwfoto's Typhoon

Mischien een onozele vraag maar moeten die draadjes niet geïsoleerd zijn?
Als ik een stuk geluidsboxsnoer opensnij heb ik inderdaad een tal aan draadjes, maar deze zijn dan niet meer geïsoleerd.

Greetings,
Luit

Waarschijnlijk is deze draad, net als de windingen in een trafo, voorzien van een isolerende laklaag. Wanneer de je die er af krabt of brand kun je de draad solderen.

Wim

wimg zei:
Waarschijnlijk is deze draad, net als de windingen in een trafo, voorzien van een isolerende laklaag. Wanneer de je die er af krabt of brand kun je de draad solderen.

Wim

Eeemmm, over welke draad gaat het nu? :oops: :wink: :roll:

8O is de draad nu ook kwijt :D :D

Het draad wat voor spoellen wordt gebruikt daar zit een heel dun isolatie laagje omheen dat lijkt een koperdraadje zonder isolatie maar is het niet.

Het draad wat zit verwerkt in een scheepsradar ? heb ik geen idee van maar dat lijkt me draad van 0,5mm of 0,25 in die orde van grote.

De vraag is hoeveel ruimte heb je om het te verwerken ? ik gebruik zelf " apenhaar " ja ja what's in the name :D maar dat is draad dat is in diameter ongeveer 0.6 incl. de isolatie van Teflon. Dit draad wordt toevallig ook in de scheepvaart gebruikt in de lessenaars die bij ons worden gebouwd.

Of je moet de hand weten te leggen op multicore kabel van 0.5mm ( dit is de aderdoorsnede zonder de isolatie mee gerekend ) waar zo'n 25 of meer aders in zitten.

Gr martin

Luit, Martin,

ik doelde op
Mischien een onozele vraag maar moeten die draadjes niet geïsoleerd zijn?
Als ik een stuk geluidsboxsnoer opensnij heb ik inderdaad een tal aan draadjes, maar deze zijn dan niet meer geïsoleerd
In mijn antwoord verwees ik inderdaad naar het draad wat in de wikkelingen van trafo's (spoelen) wordt gebruikt.
De isolatie daarbij is een hele dunne laklaag. Bij een snelle blijk lijkt het inderdaad op het draad wat in bv. luidsprekersnoer zit, maar is het niet.

Wim

Okay jongens,

Ik heb al wat gevonden, had namelijk nog een oude verlengkabel van mijn toetsenbord liggen.
Zes adertjes, en allemaal met afzonderlijke isolatie.
Wat wil je nog meer :wink: in iedergeval bedankt voor het meedenken!

Greetings,
Luit (die nu wat draadjes gaat solderen)

Luit

Wat in een draaitafel zit is ook geisoleerd.

Ik had het in een messingmast die wordt naar boven steeds nauwer, en aangezien die mast ook als antenne fugeerde had ik dus die draaitafel draadjes erin.
Maar het was toendertijd in een electronicazaak in de Ebbingestraat te koop, maar de tijd van de draaitafels is voorbij.
Maar vind ik een sloper dan haal ik dat kabeltje er wel uit.

Zo net als je een computerkabel op de rommelmarkt ziet zitten 25 draden in, het is nu allemaal USB dus die kabels raken overbodig en worden weggegooid. ( Dat is helemaal gratis )

En je hebt ook nog eens veel kleuren tot je beschikking.

Yo,

Wat is de minimale dikte voor een draad om een lampje van ongeveer 6-12V aan te sturen?
Zou dit kunnen met een draad die niet veel dikker is dan ongeveer 2 á 3 haren :roll: :wink:
Er komen namelijk nog 6 rode lampjes aan de mast, en per stuk staan deze op een zeer klein platform.
Om te zorgen dat het niet lijkt alsof er een enorme kabel uit de lamp komt, wou ik dit met zeer fijn draad doen.

Nog een vraagje:
Hoeveel omwentelingen per min. maakt een gemiddelde radar?

Straks nog een paar foto's.
Greetings,
Luit

Yo,

"Straks" is een ruim begrip (zie bericht hierboven), maar hier zijn dan de foto's.
Welkom bij installatiebedrijf Slopsema bv :wink:

Draadjes
23-02-07-001.jpg

Nog meer draadjes
23-02-07-002.jpg

Heb de platformpjes op de schoorstenen ook nog ff opnieuw gemaakt (oude beviel niet)
Hier zie je ook aan de rechterkant een koperleiding lopen, dit is de nuldraad.
23-02-07-003.jpg

Nog een ploatje van het railingwerk
23-02-07-004.jpg

Ook het kompasplatform opnieuw gemaakt
23-02-07-005.jpg

Voordat ik gepiep krijg over de draadkleuren: dit zijn vaste draden, die niet weer los gaan (hopelijk), dus gelukkig weet ikzelf hoe het inmekaar zit :wink:
De radar werkt onafhankelijk van de lampen, en de lampen heb ik in 2 categorieën opgesplitst.
Als ik elk lampje afhankelijk zou gaan bedienen heb ik wel 24 schakelaars nodig op m'n zender.
Nu is het dus dat de witte lampjes (3x) tegelijk gaan branden, en de rode lampjes (6x), zodat ik tussen wit en rood kan switchen.
Het gros van de mensen vinden het waarschijnlijk al mooi genoeg als er überhaupt lampjes branden.

Stel de vraag nog maar eens :oops: : wie weet hoeveel omwentelingen per min. een gemiddelde radar maakt?

Greetings,
Luit

bprosman zei:
Ik dacht zo ergens rond de 24...27RPM.

Dat hangt een beetje van het type radar af.
Een 10cm radar (met zo'n grote scanner) draait langzamer dan een 3cm radar.
Bij ons kan de 3cm radar twee verschillende toerentallen draaien nl 32tpm en 46tpm
Een 10cm radar zal overwegend dus langzamer draaien dan die 32tpm

Maar in de schaal waarin Luit bouwt is het geen probleem om voor elke radar een eigen motortje in te bouwen met z'n specifieke toerental 8)

Adam,

Als ik maar globaal weet hoe snel een radar draait, dan ben ik al tevreden.
Het ding hoeft niet op de seconde nauwkeurig te draaien 8O
Via Martin70 kwam ik erachter dat Conrad mooie vertragingsmotortjes te koop heeft, met verschillende toerentallen.
Super klein, en waarschijnlijk als directe aansturing (dus zonder stangetjes, tandwieltjes of V-snaartjes) te gebruiken.
Nog een vraagje:
Het staat me bij dat een radar altijd tegen de klok indraait, is dit correct?

Greetings,
Luit

Ik weet niet of het altijd zo is, maar die van ons draait met de klok mee, en voor zo ver als ik me kan herinneren is dat altijd zo.
Maar ik merk wel dat dat herinneren steeds lastiger gaat :lol:

Hier hebben ze ook heel mooie en kleine vertragings motortjes voor niet als te duur.

@ Luit,

ik heb er 60 omw/min geteld :wink: ( 1 x bij een radar post bijmij voor de deur langs de oudemaas en 1 x op mijn werk daar staan 2 radaren op het dak t.b.v testwerkzaamheden )

Gr Martin :D

:? sjips er bleef hier een forum blad met antwoorden hangen zie ik net er waren genoeg antwoorden gegeven :D

Adam,

Die radar langs de oude maas wel dat klopt, maar die bij ons op het dak staan niet dat is wel degelijk scheepsradar. ( van wege de bouw van lessenaars en andere brug en scheeps benodigd heden Mag hier geen reclame maken maar het oude van Rietenschoten en houwens in R'dam dat bestaat niet meer maar het pand is nog het zelfde en de werkzaamheden ook heeft alleen een andere naam :wink: ) ik heb dat ook eens nagevraagd bij diverse engineers in ons pand maar het is inderdaad type en merk afhankelijk.

GR Martin

Is dat niet wat aan de snelle kant, die 60 omwentelingen?
Nog ff en ik kan er een chinook van maken :wink: 8O

Greetings,
Luit

Back