Bouwproject Challenge 110, F3A model

Het motorkap avontuur

Allereerst de hulzen. De zelfgemaakte hulzen zijn klaar. Maar ze kunnen niet tippen aan de gekochte hulzen. Ondertussen een koolstof buis gevonden die eenvoudig passend gemaakt kan worden. Dus voor het prototype zet ik het traject in om met de gekochte hulzen verder te gaan. En eens op de achtergrond proberen uit te uitzoeken hoe je hulzen kunt maken met de kwaliteit van de gekochte. Ik vermoed dat het antwoord in de richting van de juiste lossingswas gezocht moet worden.

Dan de motrokap. Voor mij de eerste keer dat ik zoiets van expoy ga maken. Op basis van de resultaten van het proefstuk verder gegaan. Na een dagje puzzelen heb ik nu onder controle om de Solidworks onderdelen in (een oude versie van) MasterCam te importeren daar de nodige verdraaiingen en verschuivingen in vlakken te maken. En daarna de bruikbare freesfiles produceren.

Tijdens het frezen van het proefstuk viel me op dat de frees wel erg ver door het materiaal ging. Na nameten bleek dat de gekochte 25 mm PU-schuimplaat de facto tussen de 21 en 23 mm dik is.

Dus de eerste bewerking in het freesprogramma is het afvlakken van de plaat tot 21 mm. Totaal wordt de motorkap nu opgebouwd uit 9 plakken: 8 in de lengte en één haaks op de neus voor de exacte vorm van de motoropening. Hieronder staat een foto van de vorm waarbij de platen met spelden aan elkaar zitten.

De missende punt van de dunste plaat zit in de stofzuiger.....

full


Na de eerste serie van 4 vier (rechter helft) een aan het passen geslagen. Ik was er van uitgegaan dat het voldoende was om de platen uit te vlakken en de bollende buitenkant te frezen. Veel body laten zitten en deze uit te snijden en bij te vijlen. Dit bleek toch niet zo handig. In de tweede serie van vier (de linker kant) heb ik 6 mm pasgaten gemaakt en de contouren tot op 5 mm weggefreesd. Dit is een beter plan. De rechter helft was aanzienlijk makkelijker passend in elkaar te zetten.

Momenteel ben ik bezig de PU-vorm delen aan elkaar te lijmen. Dat doe ik met UHU-por. Dat gaat uitstekend. Nadeel is dat een lijmrandje in het relatief zachte schuim lastig is weg te werken. En het gaat een prijzige oplossing worden. Een tube van 4 euro voor één vorm. Heeft iemand een tip (en ervaring) voor een goedkopere lijm om de PU-schuim te lijmen en deze daarna te kunnen bewerken?

Van populieren triplex een pasvorm gefreesd. Zie foto hieronder. Deze komt overeen met de buitenvorm van de kap. Het plan is om de PU vorm hierin te lijmen. Ik heb dan een ruwe vorm met een overshoot van 3 mm. Het idee is dat de kap dan 3 mm te ruim wordt en bij de bouw passend gemaakt kan worden. Wat ik mij nu afvraag is of dit handig is. Is het niet slimmer om een overstekende haakse vorm te maken en daar de PU vorm in te lijmen? En te sturen op een precies passende kap.

Daarnaast zit ik nog met de afwerking van het PU-schuim. Ik kan de vorm nu plamuren met balsa plamuur of iets vergelijkbaars. Nog geen idee of dat voldoende hecht. Voorzichtig dlad schuren Daarna te lakken met PU lak en na te bewerken met polyerster plamuur en na te schuren tot hij spiegelglad is.

Ander traject is de PU-schuim vorm direct te lakken en daarna met polyester plamuur af te werken.

Of de PU schuim plamuren met epoxy met microballoons?

Of????????

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb het nooit getest op PU maar op Depron werkt de contactlijm van de Action shop net zo goed als UH-por.
Het is zelfs iets dunner en werkt zeer prettig.
De prijs is ook veel prettiger!

Wat betreft microbaloons:
Ik maak al jaren zelf plamuur door microbaloons te mengen met lamineerepoxy van Polyservice.
Je kunt makkelijk tot 20% gewichtsdeel toevoegen en dan krijg je een een dikke pasta die zeer makkelijk te schuren is.
(soortelijke massa is 0,25 tot 0,35 kg/dm3)
Ik zie diverse fases in het grbruik van deze epoxy plamuur:

0 - 30 minuten de smeerbare fase, breng het ruimschoots aan.
3 - 4 uur de kneedbare fase, je kunt het nog in vorm kneden als boetseerklei, of uitstrijken met een natte vinger, andere optie, afdekken met huishoudfolie en dan spiegelglad stijken in deze fase, teveel aan plamuur naar de randen duwen.
6-7 uur de plamuur is nu nog flexibel en makkelijk te snijden met en balsa mesje, tijd om de randen netjes te trimmen.
24 uur De plamuur is hard en makkelijk te schuren. (heel veel makkelijker als normale epoxy plamuur!)
Normale epoxyplamuur (die groene van Polyservice) is zo hard dat die nauwelijks te schuren is!
Deze tijden bij 20 graden celcius, bij warm weer gaat het veel sneller!

Veel succes, ik volg je project met interesse!

Groeten Willem
 
Laatst bewerkt:
En het gaat een prijzige oplossing worden. Een tube van 4 euro voor één vorm. Heeft iemand een tip (en ervaring) voor een goedkopere lijm om de PU-schuim te lijmen en deze daarna te kunnen bewerken?
Als je een goedkope vervanger wilt, Cre-Ation is een rond flesje van 100ml die net iets vloeibaarder is maar verder gelijk aan uhu por, te koop bij de action voor 85cent!
2124a8d0e66bf419.jpg

Daarnaast zou je voor oppervlakken verlijmen lijmspray kunnen gebruiken, alleen kan dat ook komen waar je het niet wilt hebben, maar mss met afplakken een goed idee.

Zie ook tip-van-de-week (post #41 geeft jou probleem ook aan)

Zelf gebruik ik als ik het nog moet schuren depron save ca, ik vind het omdat het hard is beter te schuren, maar ook weer een wat dure oplossing.
Deze is lekker vloeibaar, en word uit zichzelf redelijk snel hard HobbyKing Online R/C Hobby Store : Super Gold Thin Odorless CA 2. oz (Foam Safe) $14.76
Een enorme pot, imo de beste secondelijm voor schuim, maar niet echt goedkoop.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zeer interessant topic, ik volg het op de voet. Zeker het hele verhaal met de motorkap.

groeten en succes,
cor
 
Het PU schuim is ook uitstekend te lijmen met bison constructielijm (bruislijm)
Zeer spaarzaam aanbrengen!
De eventuele overtollige resten zijn prima weg te schuren, lijkt na uitharding een beetje op PU schuim, mischien iets harder, maar zeker niet zacht/flexibel.

overgens; een prachtig project, wat ik op de voet volg!

gr, Nico
 
De afgelopen week het volgende uitgeprobeerd:

- Lijmranden weggewerkt met een doekje met thinner; gaat uitstekend
- Geplamuurd met Polyester 2 componenten plamuur; zat ook in de collectie van Poly-Service. Is na een uur of 2 schuurbaar.
- Na 2 uur geschuurd. Probleem: hecht niet echt op het PU-schuim.
- De vorm daarna eerst maar eens gelakt met PU-hars.
- Dat geeft na een paar uur een keiharde laag; Yes!
- Glad geschuurd
- Daarna de gaten en gaatjes opgevuld met epoxy + balloons (dank voor de tip!!!)
- Dat laten drogen
- Geschuurd
- Nogmaals gelakt

Het resultaat momenteel

full


Ik denk nog een keer schuren en daarna lakken met PU hars.

Echt veel voortgang ziet er momenteel niet in. Een stevige verkoudheid (of griep) opgelopen. Tegen het stof van schuren kan ik momenteel niet. Dus even een pauze.

Ondertussen deze imposante hoeveelheid schuim gefreesd. Alles aan elkaar geplakt geeft de de ruwe vorm voor de cockpitkap. Er zitten twee platen van 50x100x2.5 cm in.
Totaal heeft mijn freestafel er ruim 16 uur op staan ploeteren.

full


Plan voor de vorm van de cockpitkap (ik denk dat dit de recht-toe-recht-aan werkwijze is):
- Plakken frezen; ruw oppervlak met ribbels is niet echt een probleem.
- Aan elkaar lijmen met Cre-Ation of bruislijm o.i.d.
- Schuren met 150 en 400 schuurpapier
- Lijmranden wegwerken met thinner
- (Vastlijmen triplex frame -> moet ik nog eens over nadenken)
- 2 maal lakken met PU hars
- Plamuren met epoxy met 20-25 gew% microballoons
- Gladschuren met 150 / 400
- Foutjes wegwerken met epoxy en ballloons
- Gladschuren met 150 / 400 / 600
- Aflakken met PU hars

Maar eerst waar eens een paar dagen wachten op gezondere tijden
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Houtbouw afgerond

De afgelopen weken heb ik me vooral gestort op het maken van een motorkap en een cockpitkap van gals en epoxy. Voor mij is dit een volledig nieuwe techniek. Op de achtergrond de Challenge wat betreft houtbouw afgerond, op wat restpuntjes als versterking voor roerhoorns na.

full


De kappen is nog een uitdaging. Ik heb een bruikbare motorkap. Maar ik ga de mal voor de motorkap opnieuw maken om eens te kijken of het beter kan. De cockpitkap is een ander verhaal. Om de een of andere reden wil hij niet lossen uit de mal. De afgelopen 2 weken op zoek gegaan naar oorzaken. Wat ik nu fout doe. Deze week staat een hernieuwde poging op het programma.

full


Een volledig en geactualiseerd fotoverslag is te vinden op mijn website via Bouwverslag Challenge.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi werk, en met het huidige weer misschien ook wel de meest zinvolle vrije tijdsbesteding, zou misschien voor mij ook wat zijn, en dan iets uitvergroot naar 2 meter......
 
.....zou misschien voor mij ook wat zijn, en dan iets uitvergroot naar 2 meter......

Uitvergroten naar 2 meter betekent "even" opnieuw tekenen.

Over wat er na de Challenge gaat komen heb ik nog geen ei gelegd. Eerst eens kijken hoe en of de Challenge vliegt. En daarna eens evalueren.

En dan ook eens rondvragen of er potentiële belangstelling en ondersteuning is voor een nieuw idee/model. Om een model tot het detail uit te werken waarop ik de Challenge gedaan heb, heeft alleen zin als er nog een aantal van gebouwd worden. Vanaf dag 1 was het de bedoeling er minimaal 3 te bouwen. Nummer 2 en 3 zijn gefreesd en aan nummer 2 wordt druk gebouwd.
 
Ja willy, ziet er erg goed uit, kan niet wachten hem een keertje de lucht in te sturen:D
 
@Alexzzz: is zo'n daedalus niet iets voor jou? :P

@Willy: welk schema ga je op die kisten zetten? Het WindS schema, of iets naar eigen inzicht?
 
Ja willy, ziet er erg goed uit, kan niet wachten hem een keertje de lucht in te sturen:D
Hangt momenteel op de kappen. En dat loopt niet echt soepel.
Zo gauw er een bruikbaar exemplaar uit de mal komt maak ik hem af.

@Alexzzz: is zo'n daedalus niet iets voor jou? :P
Ik denk niet dat iedereen de masochistische drang heeft om een model van deze omvang te figuurzagen :D

@Willy: welk schema ga je op die kisten zetten? Het WindS schema, of iets naar eigen inzicht?
Motorkap wordt rood, cockpitkap rood/zwart en dan liggen er nog vier rollen folie: rood, zwart, blauw en geel. Onderkant zal overwegend donker worden (blauw?), bovenkant licht (geel) en dat gelardeerd met stroken ijn andewr kleuren. Meestal Houd ik een redelijk simpel, recht toe-recht aan kleurenschema aan
 
Kijk uit met blauw op een patternkist. Dat is natuurlijk ook deels smaak en persoonlijke voorkeur, maar blauw heeft wel de neiging onzichtbaar te worden. Als ik bv. in een halve cubaan als keerfiguur mijn WindS omrol, is ie bijkant gelijk onzichtbaar..
 
Er liggen hier nu 3 cockpitkappen.

Op een vraag van die ik alweer een paar maanden geleden kreeg: hoe zwaar is ie?
Respectievelijk 115, 112 en 119 gram. En van de laatste gaan nog wat grammen af door het bijwerken van de randen. Het frame weegt 29 gram. Komt nog een achterkant bij, dus totaal verwacht ik zo’n 35 gram. Spuit er nog een 20 gram verf op en je komen uiteindelijk uit op ik schat totaal zo’n 170 gram.

Ter vergelijking: de kap van m’n AngelS (met gaten tegenwoordig) weegt 101 gram, en die is een stuk kleiner. Vergelijkbaar denk ik dat de kap van de Challenge zo’n 45-50 gram zwaarder wordt. Ben ik niet ontevreden over. Mogelijk valt er nog gewicht te winnen door i.p.v. 160 grams weefsel 80 grams te gebruiken. Maar dat experiment blijft liggen tot de winter is vertrokken.

De mal van de motorkap heb ik ook gelost. Ziet er perfect uit. En de vorm is nog heel!
Ik laat hem nog even 24 uur uitharden, morgen aan het eind van de dag waxen, vrijdag soppen.

Hier en daar glanst de mal aan de binnenkant; dat is waar de DD-lak niet is bijgeschuurd. Ik had wat druipers op de vorm, die heb ik weggeschuurd met uiteindelijk 600. Maar dan blijft de vorm dof. Aangezien de kappen toch gespoten moeten worden schatte ik in dat dat wel weg gaat na het spuiten. Nog eens uitzoeken: hoe breng je DDlak gelijkmatig op zonder te spuiten.

Als de eerste goede motorkap beschikbaar is rond ik de bouw van de Challenge af.
 
Kappen en nog eens kappen

Voor de kerstdagen de kappen op de Challenge gezet en in de primer gezet. En......

ik vond het helemaal niks. Een en al deuk.

full


Ik heb het gevoel dat de epoxy kappen te weinig stijfheid hadden. Met name de vrijwel vlakke zijkanten bobbelen. Ook ben ik bij het vastzetten van de kappen denk ik aan het knoeien geweest. Ondertussen weer aan het experimenteren geslagen. Dat schiet in deze periode van het jaar niet echt op. Door de koude ben ik erg beperkt in de bouwruimte. Aangezien het werken met epoxy en polyester in een verwarmde ruimte moet gebeuren en ik de uit te harden delen niet in de vrieskou in de garage kan stallen.

Nieuwe kappen heb ik gemaakt van polyester en de vlakke stukken versterkt met extra glas. En meer polyester gebruikt. De "misbaksels" zijn van de Challenge gehaald en de nieuwe er op gezet. Ziet er veelbelovend uit.

Dus de komende tijd kan de Challenge, eindelijk, afgebouwd worden.

Ik heb de puntjes op de i gezet. Puntjes op de i zijn zaken als het verplaatsen van de vleugelservo van de bovenkant naar de onderkant. Had ik wel aan de onderkant bedacht maar verkeerd gebouwd. En stuurkabel doorvoer in de romp nog even maken en de vergrendeling van de cockpitkap aan de romp.

Maar voor zover ik kan overzien rest nu alleen laatste schuren en het foliën nog. Tijdens het bouwen schuur ik alles alleen globaal in vorm. Vlak voor het folien loop ik alles voor de laatste keer na en werk ik eventuele deukjes, beschadigingen en spleten weg. Daarna direct de folie er overheen voor er weer nieuwe kleine beschadigingen ontstaan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
:(

Gewoon afmaken zoals hij nu is, kappen kunnen altijd nog mooier.


PS: Je begrijpt wel dat nu hezik's draadje dicht is je 10 keer zoveel update's moet doen he!
 
Dit is de status van de bouw van de Challenge op dit moment. Romp is gefolied. De kappen zijn gespoten met Action spuitverf. Kleur matched niet helemaal, maar de portemonnee heeft er soms ook een menig over :-). Dit is overigens niet de kap uit de vorige foto. dit is een nieuwe. Nog niet perfect, maar voorlopig voldoet hij wel.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top