Bouwproject Keil Kraft Invader 150%

Eigenlijk ben ik nu een beetje boos. Je bent testbouwer en begint op voorhand al met anders te bouwen als de tekenaar bedoeld heeft. In mijn ogen is dat niet de bedoeling. Bouw hem nu zoals hij geleverd wordt zodat eventuele foutjes naar boven komen en gecorrigeerd kunnen worden.

Ik heb ook al voor een bedrijf regelmatig test modellen gebouwd, maar nooit op voorhand al aangepast aan mijn bouwwijze als ik zelf ontwerp of iets in elkaar steek.

Frans is "onvrijwillig" testbouwer. Door allerlei reden is het prototype zo vertraagd dat de eerste uitlevering allemaal proto versies zijn geworden. De 100% is heel dicht bij het origineel zonder RC componenten dus dat moet niet zo'n probleem zijn, zeker niet voor Frans als ik naar zijn eerdere bouwprojecten kijk. Mijn "echte" proto kit is ook binnen, maar Frans gaat zo snel dat ik daar eerder informatie van heb dan ik zelf. Dat hij dingen verandert is geen probleem, wellicht komen daar alleen maar praktische tips uit. Daarna gaat zo snel mogelijk de 150% in productie.

Laatst bewerkt:
Alhoewel die Duitse versie mooi CNC werk is kan ik er niet heel warm van worden, ik wil toch meer een Vintage uitstraling bereiken.

In tegenstelling tot alle andere versies wil ik de vleugelbesturing aan de achterkant doen, dit heeft een langer arm zodat de servo minder hard hoeft te werken en de servo zit ook minder in het zicht.
Of weet iemand een goede reden waarom het toch beter aan de voorkant gaat?

Niek had/heeft ook een zwever met vleugelbesturing. Zijn servo's zitten helemaal in de romp, alleen het servo armpje steekt uit. Misschien kan hij daar een foto van plaatsen.

.
In tegenstelling tot alle andere versies wil ik de vleugelbesturing aan de achterkant doen, dit heeft een langer arm zodat de servo minder hard hoeft te werken en de servo zit ook minder in het zicht.
Of weet iemand een goede reden waarom het toch beter aan de voorkant gaat?
Niet echt, maar ik vond dat eerste idee eigenlijk wel goed en wil het dan ook zo uitvoeren.
Niek had/heeft ook een zwever met vleugelbesturing. Zijn servo's zitten helemaal in de romp, alleen het servo armpje steekt uit. Misschien kan hij daar een foto van plaatsen.
Inderdaad: de 'Tilt', ontwerp Dirk Schipper...

in verband met zwaartepunt beter onder neuslijst...

Daar zit wat in, alleen zit hij dan in wat eigenlijk het raam is. Alleen het armpje wat uitsteekt heb ik ook aan gedacht, maar steekt die dan uit in de draairichting (hele armpje an de buitenkant) of haaks daarop en alleen het puntje er uit als bij ailerons?

In de 100% Invader die ik aan bouwen ben ga ik geen vleugelsturing maken maar gewoon een hoogte en richting roer. Ruimte genoeg voor twee D47 servotjes.

IMG_20200415_215354210.jpg

De eerste twee spantjes zitten in de romp.

IMG_20200416_173656635.jpg

De constructie is met de 3*3 balsa latjes best licht. Ben benieuwd hoe stevig het geheel wordt.

Mijn 100% krijgt V staart sturing. Ik zie dat ik nog een maatje in de tekening heb laten staan die niks met de bouw te maken heeft, die zal ik er gelijk uithalen.

Ja die zag ik ook;)
Vraagje.

Aan deze kant, mist er hier wellicht een uitsparing in het spant.
IMG_20200416_213927895.jpg

IMG_20200416_213921496.jpg

En aan de staart. Hier twee uitsparingen in het triplex plaatje.

IMG_20200416_214101347.jpg

Neus schiet lekker op.

IMG_20200416_214436856.jpg

- Het spant hoort niet dubbel te zijn aan de onderkant, onder en bovenkant zijn versprongen. Of is deel K te kort?
- Bij de staart hoort er eigenlijk een hapje gehaald te worden uit het balsa latje en niet uit het triplex plaatje, maar als jij denkt dat dat handiger is draai ik het om.

De opening in het midden zit goed.
De opening aan de voorkant ligt met het lipje op de opening van de spant. Lijkt een uitsparing in het spant te missen.
Achter past K tussen het spant. Het lipje ligt nu op het extra tussenbalkje.

Voorkant, uitsparing in spant.
Midden ok
Achter, 3 mm langer en uitsparing in het spantjes. Als dat past.
Anders is een extra balkje het makkelijkst.

Bij het plaatje aan de staart.
Denk hapjes in het plaatje.
De uitsparing voor de tailskid is nu te breed.

Je zou nokjes aan de zijkant van het plaatje kunnen maken.

Daar zit wat in, alleen zit hij dan in wat eigenlijk het raam is. Alleen het armpje wat uitsteekt heb ik ook aan gedacht, maar steekt die dan uit in de draairichting (hele armpje an de buitenkant) of haaks daarop en alleen het puntje er uit als bij ailerons?

Alleen het armpje dat uitsteekt staat wel mooier, dus alleen het heveltje naar buiten zoals bij ailerons.
Maar wat is constructief gezien de beste oplossing dwz steviger?

Maakt niets uit kracht op de servoarm blijft gelijk. Denk wel dat de gehele arm uit laten steken (arm beweegt parallel aan de romp zijkant) de meest eenvoudige manier is.

Balkje K zit in de romp. Achter een extra balkje gelijmd, aan de voorkant in het spant een uitsparing gemaakt.

IMG_20200417_170854205.jpg

IMG_20200417_170549103.jpg

Staart, hapjes in het triplex plaatje gemaakt.

IMG_20200417_173248631.jpg

Aan de andere kant een paar balkjes zoals op tekening.

IMG_20200417_173240023.jpg

Over balkje K komt de middelste gording. Hierop komt de schaats.

IMG_20200417_174229874.jpg

Neusje ook voorzien van stringers.

IMG_20200417_175543789.jpg

Er zaten bij mij vier 3*3 balsa latjes in de doos en dat is te weinig. Ze zijn op en de balkjes in de staart moeten er nog in.
Zou er twee extra bij doen.

Back