Bouwproject Keil Kraft Invader 150%

De bij het lijmen van de staartschaats zag ik dat er twee driehoekige vulstukjes miste, dacht G9, oeps.
Onder de voorkant van de schaats een vulstukje gelijmd, dit om bespannen wat makkelijker te maken.

IMG_20200418_153541040.jpg

De schaats aan de voorkant zit er ook op.
Had hem bijna verkeerd om vastgelijmd.:rtfm::confused:

IMG_20200418_153615069.jpg

Neus aan de onderkant dicht, paste mooi.

IMG_20200418_154906993.jpg

Dag Frans,
Dat ziet er goed uit.
Wat voor lijm gebruik je?
Ga je lieren of laat je de kist omhoog slepen. Of naar het duin bij de Slufter op de Nieuwe Maasvlakte?
Mijn kit is onderweg, hoop ik. ik zet er een BL in met klapprop of BL ‘huckepack’ boven op de vleugel zoals Arthur al eens heeft geschetst.
Groet, Gerard

Gebruik CA en houtlijm van SIG.
Beide goed te schuren.

Ben nu aan het bedenken hoe de besturing te doen. Dacht eerst gewoon hoogte en richtingroer te maken, maar die vleugel sturing is wel handig. Geen wijziging nodig aan de staart.
Aan de andere kant vind ik de servo's die uit de romp steken spuuglelijk.
Nu aan het uitvogelen hoe dat op te lossen.
Servo binnenin met de hevel door de zijkant of alles binnen in de romp. Alles in de romp is wel het mooist.

modelbouw houtlijm van SIG.
Zelf gebruik ik BISON D2 houtlijm en ben daar wel tevreden mee.

En vleugel aansturing compleet In de romp. Dus hevel aan vleugel die door sleufgat binnen in de romp eindigt en daar aan de stuurstang van de servo wordt geklikt. Luikje bovenkant romp zodat je erbij kunt. Verzin het nu terwijl ik schrijf.....

Of koolstof staafje in vleugel dat in de hevel/ronde stuurschijf prikt die direct op de servo zit. Dus geen geklooi met kwiklinks oid.
Vleugel tegen romp, staafje uitlijnen en hoppa je ziet er niets meer van en spelingvrije aansturing...

Laatst bewerkt:
Nou, het heveltje klemt om het deel dat uit de vleugel steekt. Hierdoor kan de vleugel niet meer van het middendeel schuiven.

IMG_20200426_213808655.jpg

Na virtueel bouwen moet het mes er toch bijkomen.

IMG_20200426_210539174.jpg

IMG_20200426_213603106.jpg

Frans, je bent al goed bezig. Ik hoop dat je er nog paar detail foto’s van gaat plaatsen.
Ik zie ook dat je een bruislijm gebruikt. Kun je daar wat meer info over geven?
Ik gebruik nu houtlijm Bison D2 en ZAP CA.
Nooit te oud om te leren ;)
Bedankt, Gerard

Laatst bewerkt:
Nee geen bruislijm, gewoon wat klunzig met aanbrengen.
Wat je ziet is Sig bond houtlijm.
Prima spul, als het nat is plakt het al lekker en eenmaal droog is het prima te schuren.

yy1SIGSB001.jpg

Titebond schijnt zo beetje hetzelfde te zijn.

titebond-houtlijm-original-946-ml-1-us-quart.jpg

Even passen, met een stuk verenstaal van 4 mm. Er moet zo 190 mm in. Geeft 20 gram. Best zwaar voor het model. Helaas geen koolstof staf van 4 in
voorraad. Dat wordt bestellen.

IMG_20200427_124235037.jpg

Nu eerst de ring en hevel maken.

Even passen, met een stuk verenstaal van 4 mm. Er moet zo 190 mm in. Geeft 20 gram. Best zwaar voor het model. Helaas geen koolstof staf van 4 in voorraad. Dat wordt bestellen.

In ieder geval op de helling echt niet nodig. Een beetje massa in of rond het zwaartepunt doet hem daar alleen maar lekkerder vliegen.

Wanneer je aan de lijn vliegt en je wilt de laatste mm/s daalsnelheid zou het misschien helpen, maar dHr. Reynolds zal je ook dan dankbaar zijn. :koud:

Die gedachte had ik ook een beetje. Als het modelletje straks 120 gram weegt lijkt dat perfect. En dat zal het ook wel zijn voor rustig weer. Een beetje wind en het gaat achteruit, nou beetje overdreven maar je begrijpt wel wat ik bedoel. Het modelletje heeft daarbij een wat "dikker" niet al te slick profiel. Een beetje meer gewicht helpt dan zeker om een beetje beweging erin te houden.

Klemmetje op lengte maken.

IMG_20200427_195654412.jpg

Alleen nog de M2 draadgaatjes, maar eerst de hevels.

IMG_20200427_200500517.jpg

Even passen.

IMG_20200427_200730481.jpg

Servo's, dat is de vraag.
Dacht eerst D47 servotjes te gebruiken, maar daar zitten niet al te stevige armpjes op.
Na wat zoeken in de servo-doos vond ik twee Futaba S3110 servo's. Ziet er al beter uit. Klein maar toch 1.6kgcm. Gewicht van 8 gram is ook mooi. Denk deze maar te nemen.

IMG_20200427_200913912.jpg

• Like
Reactions: jef
Back