Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Maandagavond de maiden flight gemaakt met de Southerner. Met een PAW 2,5 cc diesel in de neus en een 10 x 4 prop vloog het model zonder enige aanpassing vanaf de bouwplank. Het vliegbeeld is heel rustig en sierlijk. Persoonlijk vind ik dit in de lucht mooier dan een Impuls.
Het is een beetje werk, maar ik kan het van harte aanbevelen. Wie volgt?
De Impuls moet enkel nog bekleed worden, dus tijd om te beginnen met de Southerner. (Heeft de KeilKraft competitie al plaatsgevonden?)
Inmiddels die van Hans en Henk gezien. Het is werkelijk een beauty met fraaie lijnen.
Eerst maar met de romp begonnen en het frame waaraan de spanten komen te hangen.
Daarna alvast wat spantjes gelijmd op het basisframe die verhoogd op de bouwplank is geplaatst.
Vergat het landingsgestel aan de spant te verbinden met kevlar draad. Hoe krijg ik de spant ongeschonden uit het basisframe want eenmaal gelijmd in het frame kom je er niet meer bij. Wel, dit soort zaagjes is ideaal om de boel te demonteren. Ze hebben een heel dun zaagblad, de tanden van de zaag zijn niet gezet waardoor ze niet geschikt zijn om hardhout te zagen. Ze gaan dan al snel klemmen. Maar voor balsa voldoen ze prima. Ook prima geschikt om diagonalen in open romp constructies precies op maat te zagen.
FF googelen en je vindt ze heel goedkoop op internet.
En zo bevestig ik het landingsgestel aan de spant. Na het betere naaiwerk fixeer ik de handel met epoxy lijm. Gaat nooit meer los en het bevalt me beter dan soldeerwerk met koperdraad.
En de stand van zaken nog even op dit moment. Zolang de romp nog niet is beplankt kun je goed de positie van de radioapparatuur bepalen en testen of alles soepeltjes loopt en goed toegankelijk is later. Dit soort modellen waren bedoeld voor vrije vlucht, dus je moet even nadenken waar je de radio componenten wilt plaatsen.
Dit soort foto's doen het altijd goed voor mij, mooie plaatjes goed voor de motivatie om mijn Southerner weer op de bouwplank te slingeren om verder te plakken
Afgelopen week de bouwdoos van de Sourherner binnenkregen en natuurlijk meteen begonnen.
Ik heb tot nu toe twee opmerkingen of mogelijke verbeterpuntjes:
De achterlijst van de vleugel is gemaakt van 8 mm balsa. Bij het origineel is 1/4 " gebruikt. Dat is 6,35 mm. Indien 6 mm ipv 8 wordt gebruikt scheelt dat een hele berg schuurwerk en die 0,35 mm merk je echt niet.
De helling is dubbel aanwezig. Je kunt dus de linker en rechtervleugelhelft tegelijk bouwen. Dat hoeft voor mij niet, enkel is voldoende. Scheelt een hele plank balsa en dus kosten.
Nee ik vlieg zelf niet meer en heb nog wat andere hobby's die me resterende tijd opslurpen. Maar zo af en toe als de kriebels te erg worden bouw ik nog wel vliegtuigen als er de tijd voor is.
Yo,, Southerner in de eind fase.
Waar vind ik een spinner ca. 53-55mm gelijkende als op die op de tekening? Eigelijk wil ik niet zo'n moderne spinner, maar een ,,eierdop vormige'