Bouwproject Keil Kraft Southerner

Wat is het toch een feest om te weten dat ik ook aan dit model mijn steentje het mogen bijdragen met wat tekenwerk,.

Maakt het waard al die uren te zitten tekenen.

Echt waanzinnig mooi.
 
Gaat hier langzaam maar heb al een beginnetje

IMG_8694.JPG

IMG_8697.JPG

IMG_8695.JPG
 
Maandagavond de maiden flight gemaakt met de Southerner. Met een PAW 2,5 cc diesel in de neus en een 10 x 4 prop vloog het model zonder enige aanpassing vanaf de bouwplank. Het vliegbeeld is heel rustig en sierlijk. Persoonlijk vind ik dit in de lucht mooier dan een Impuls.
Het is een beetje werk, maar ik kan het van harte aanbevelen. Wie volgt?
 
De Impuls moet enkel nog bekleed worden, dus tijd om te beginnen met de Southerner. (Heeft de KeilKraft competitie al plaatsgevonden?:hammer:)
Inmiddels die van Hans en Henk gezien. Het is werkelijk een beauty met fraaie lijnen.

Eerst maar met de romp begonnen en het frame waaraan de spanten komen te hangen.
IMG_2377.JPG


Daarna alvast wat spantjes gelijmd op het basisframe die verhoogd op de bouwplank is geplaatst.

IMG_2387.jpg
IMG_2389.jpg
 
Vergat het landingsgestel aan de spant te verbinden met kevlar draad. Hoe krijg ik de spant ongeschonden uit het basisframe want eenmaal gelijmd in het frame kom je er niet meer bij. Wel, dit soort zaagjes is ideaal om de boel te demonteren. Ze hebben een heel dun zaagblad, de tanden van de zaag zijn niet gezet waardoor ze niet geschikt zijn om hardhout te zagen. Ze gaan dan al snel klemmen. Maar voor balsa voldoen ze prima. Ook prima geschikt om diagonalen in open romp constructies precies op maat te zagen.

IMG_2398.JPG


FF googelen en je vindt ze heel goedkoop op internet.
 
En zo bevestig ik het landingsgestel aan de spant. Na het betere naaiwerk fixeer ik de handel met epoxy lijm. Gaat nooit meer los en het bevalt me beter dan soldeerwerk met koperdraad.
IMG_2391.jpg
 
En de stand van zaken nog even op dit moment. Zolang de romp nog niet is beplankt kun je goed de positie van de radioapparatuur bepalen en testen of alles soepeltjes loopt en goed toegankelijk is later. Dit soort modellen waren bedoeld voor vrije vlucht, dus je moet even nadenken waar je de radio componenten wilt plaatsen.

image-2020-10-16-18_52_38-907.jpg

IMG_2400.JPG
 
Dit soort foto's doen het altijd goed voor mij, mooie plaatjes goed voor de motivatie om mijn Southerner weer op de bouwplank te slingeren om verder te plakken
 
Afgelopen week de bouwdoos van de Sourherner binnenkregen en natuurlijk meteen begonnen.
Ik heb tot nu toe twee opmerkingen of mogelijke verbeterpuntjes:
De achterlijst van de vleugel is gemaakt van 8 mm balsa. Bij het origineel is 1/4 " gebruikt. Dat is 6,35 mm. Indien 6 mm ipv 8 wordt gebruikt scheelt dat een hele berg schuurwerk en die 0,35 mm merk je echt niet.
De helling is dubbel aanwezig. Je kunt dus de linker en rechtervleugelhelft tegelijk bouwen. Dat hoeft voor mij niet, enkel is voldoende. Scheelt een hele plank balsa en dus kosten.
 
Weer een Southerner van de serie die het luchtruim kan gaan opzoeken.

Een goede vriend vroeg mij of ik de uitdaging wou aan gaan met deze kit oké is wel wat jaren geleden dat ik me daar mee bezig hield.

Een doos balsahout tekening en verder niks, oeps was ik blij dat de oudgediende de kar al op de rails hadden gezet.

Mijn dank voor vele informatie en handige foto’s was zeer handig en bespaarde mij een hoop extra denkwerk.

20220724_163411.jpg
20220724_163430.jpg
20220724_163444.jpg
20220724_170807.jpg
 
Kun je T vlieger een uitnodiging sturen voor PH Sam . Mensen die zo mooi bouwen moeten we zuinig op zijn
 
Nog weer iemand met dit heerlijk vliegend model. Veel plezier en fantastisch gebouwd.
Hoeveel Southeners zouden er op OHA komen?
 
Yo,, Southerner in de eind fase.
Waar vind ik een spinner ca. 53-55mm gelijkende als op die op de tekening? Eigelijk wil ik niet zo'n moderne spinner, maar een ,,eierdop vormige'
 
Back
Top