Bouwstrip: 1/6 M5A1 Stuart tank + Howitzer M1A1

Wat heb je het liefst: dit verslag met of zonder de poppen.

• Ik vind het leuk zo. De figuren storen me niet en mogen blijven.

Votes: 110 82,7%
  • De figuren hoeven van mij niet. Ik heb alles liever kort en bondig.

Votes: 15 11,3%
  • Voor mij maakt het niet zo veel uit.

Votes: 8 6,0%

• Total voters
    133
we will be watching droop ;).

en dat weatheren komt helemaal goed als ik die boot in de achtergrond zo zie ;)

Misschien ook een bouwverslagje van maken van de verfraaiing van het huis.

Ik vermoed echter dat uw werkvolk met het tank(je) gaat rondcrossen terwijl gij in het zweet tegen het plafond staat te verven.:p:p

Video testrit

Bedankt jongens. :)

@ Luc: ik denk niet dat een bouwverslag van m'n schilderwerken hier in de geest van het forum past. Hihihihihi. :mrgreen:

--------------------------------------------------------------

Goed, en nu zoals ik gisteren heb beloofd ben ik hier dan met enkele daglichtfoto's van de Stuart.

Ook is er nu deze keer terug een video die men kan gaan bekijken.

Maar eerst de foto's:

full

De tank zoals hij er nu uitziet.

full

Een close upje van de verwering rond het bestuurdersluik.

full

Ook de benzinetanks bleven niet gespaard van enige vervuiling.
Hier zien we de roestvorming rond het luik van de rechter tank.

full

Op deze foto kan je nu goed het resultaat zien van de techniek die ik gisteren heb beschreven.
Het roest is nu veel zachter geworden en komt natuurlijker over.

Als je nog méér wilt zien van dit model dan raad ik je aan om de volgende video te gaan bekijken.
Let op, de video duurt 5:51 min en als je geen details wilt missen dan kijk je best in full screen. ;)

Voor de film: 2sZqKgydqdM[/media] klikken

Alvast veel kijkplezier.

Droop

Laatst bewerkt door een moderator:
beste droop,
ja man,uwe tank is wat mij betreft zeker geslaagt.
de lasnaden ,schilder werk enz.
maar nu komt het beste,als ge de film ziet.
met het geluid van de opstartende motor,en de schietende punt 30
dan het rijden,brrrrrrr net echt.
luc,het is gewoon prachtig wat ge hier laat zien.
maar met minder waren we niet tevreden.
we zijn het nu gewoon,dat alles tot in de puntjes is afgewerkt.
groetjes,ronny

Videofilm

@Ronny & Volunteer: Hartelijk dank voor de lovende woorden maar de Stuart is verre van afgewerkt hoor. Daar moet nog héél wat aan gebeuren. ;)

:tank:

Droop

Mooi filmpje Droop !
Enkel beweegt het luik van de bestuurder bij het draaien van de koepel. Ik denk door een helm die eraan hangt.
Toppie :)

Een ongelukje

Ja mannen, ik had het kunnen denken... .

Ik ben nog maar net bezig aan de grote werken in ons huis toen CC besloot om toch maar zonder mij aan het luik van de kolonel te beginnen.
Hij was nog maar net op de koepel geklommen toen hij plots z'n evenwicht verloor en hij met heel z'n huishouden nogal hard op de grond is terecht gekomen. :rolleyes:

Toen de ongelukkige daar lag te kermen van de pijn heeft de kolonel via de boordradio van de Stuart direkt een een medic opgeroepen:

DSCN0243.jpg

"Private Frank Jackson -medic- meld zich kolonel."

DSCN0246.jpg

"Jij komt niets te vroeg, Jackson." "Het slachtoffer zit bovenop de Stuart."

DSCN0247.jpg

Toen de medic zich op de tank had gehesen zag hij direkt dat de linker arm van onze arme CC gebroken was.

DSCN0252.jpg

"Eventjes op je tanden bijten, corporal," sprak de medic terwijl hij CC's arm in een draagdoek wikkelde.
"Dit wordt minstens 6 weken rust én voorlopig mag je niet meer meehelpen aan de Stuart."

DSCN0254.jpg

En terwijl CC z'n wedervaren vertelt, dacht de medic dat het misschien niet zo'n slecht idee zou zijn om toch nog maar een tijdje bij het slachtoffer te blijven en hem zo van verder onheil te besparen.
De kolonel vond dit een prima idee en zo kreeg Frank nu ook z'n plaats op de Stuart. :)

Zo, ik ga nu de komende dagen terug aan de schilderwerken en ik hoop dat de mannen zich nu eens gaan rustig houden zodat ook ik geen oponthoud meer heb en vlug met dit verbouwverslag kan verder gaan.

Tot laters guys.

Droop, Josh, Colonel, CC en Frank. ;)

Laatst bewerkt:
droop,y

wat een fantasie, super, ik doe even mee als je het goedvindt,

mischien kan een houthakker op het slagveld de arm ter plekke wel amputeren

sh104065.jpg

by the way tank ziet er goed uit

gr roelie

@ Roelie: Een amputatie zal nu echt niet nodig zijn hoor.
Toen ik je foto aan CC toonde voelde hij zich plots al véél beter worden. :)
Hij is wel zodanig van die foto geschrokken dat hij nu schele koppijn heeft gekregen. Gelukkig is doc nog bij hem om hem de nodige aspirientjes te geven. :mrgreen:

@ Motormuis: Echt een pracht van een combi!!! Mijn complimenten!! :thumbsup:
In welke schaal is die?

Droop

Ik heb je vraag aan de jongens voorgelegd, Michel en om je vraag te kunnen beantwoorden hebben ze direkt de Stuart op de weegschaal gereden.

full

Volgens CC en doc zitten we nu aan een goeie 15 kg. :)

Daar er nog enkele toetertjes en belletjes moeten bijkomen zal dit gewicht nog wel een klein beetje de hoogte ingaan maar veel zal het niet meer zijn. ;)

Droop

Stalen sleepkabel

Hoi iedereen,

Tussen de schilderwerkzaamheden in heb ik toch een klein gaatje gevonden om een beetje aan de Stuart verder te werken.

Bij veel M5A1's ziet men een stalen sleepkabel die van de voorkant van de tank, over de romp tot aan de achterkant loopt.
Er zijn veel manieren om zo'n kabel te maken maar ik wil jullie laten zien hoe ik het doe:

full

Om deze kabel te maken heb ik gebruik gemaakt van een oude stalen remkabel met een diameter van een goeie 2 mm.
Tip: Als je bij een fietshandelaar in je buurt zo'n oude remkabel vraagt dan zal je d'r meestal wel eentje of meer gratis voor niets meekrijgen. ;)

Verder heb ik ook nog 2 messing buisjes met een binnendiameter van +/- 4,5 mm. en een lengte van 15 mm nodig.
Tip: Die messing buisjes kan men gemakkelijk zagen uit een oude telescopische radioantenne.

full

Vervolgens schuiven we de buisjes over de remkabel en maken we met de uiteinden een lus die we dan op zijn beurt ook in het buisje schuiven.

full

Met een brandertje verhitten we dan de kabel waarna we dan heel langzaam de soldeertin gaan aanbrengen.
Dit doen we dan beetje per beetje omdat anders de soldeertin uit de buisjes zal lopen.
Kortom: een beetje verhitten, soldeertin aanbrengen, laten koelen en terug opnieuw beginnen tot het buisje volledig vol zit.

full

En dit is dan het eindresultaat: een echt stalen sleepkabel op schaal met een lengte van 100 cm.

Zo, die kan ik nu op de Stuart gaan aanbrengen. ;)

Kostprijs van zo'n kabel: 0 euro'tjes. :mrgreen:
Tijd van het essembleren: een goeie 10 minuutjes. :p

Wordt vervolgd,

Droop

De jongens hun zin

Vlugger dan verwacht ben ik hier nu terug. :rolleyes:

Toen ik de jongens de nieuwe sleepkabel toonde waren ze dol enthousiast.
Dit zochten ze al eeuwenlang.
Ze hadden blijkbaar zo'n kabel nodig om die oude stootkar (die ze van die Duitse voddenman hebben 'geleend' en waar ze de Armorpax-goederen in hebben vervoerd, weten jullie nog?) op sleeptouw te nemen.

Na veel heen en weer gepraat heb ik hen toch kunnen aan het verstand brengen dat zo'n Stuart niet dient om stootkarren te trekken maar om een houwitser door het slijk te sleuren.
Nou ja, ze stonden er écht op om toch alvast die kabel aan hun tank te bevestigen.

Buiten mijn wil om dan maar terug enkele foto's (sorry mensen :oops:):

full

Hier zien we de kolonel de kabel aan de voorste D-beugel bevestigen.
Gelukkig heb ik nog enkele van die beugels over van m'n kotter-topic.

full

De kabel loopt op de romp via verscheidene beugels naar de achterkant waar doc hem van de kolonel overneemt.

full

"Nee doc, niet hier!" "Zie je die beugel, daar moet je de kabel aan vastmaken!" "Ja, daar!!!"
CC's arm zit nog steeds in het verband maar doc wenste toch dat hij z'n tong ook in het gips gestoken had. :evil:

full

Om te voorkomen dat die twee elkaar in de haren zouden vliegen besloot de kolonel om toch maar voor alle zekerheid zelf de kabel vast te maken.

full

Toen dat dus achter de rug was keerde de rust weer en nam iedereen terug plaats op de M5A1.

full

Eind goed, al goed. :mrgreen:

De kolonel vroeg me net nog of het waar is dat ze nog een houwitser op sleeptouw gaan nemen.
We will see guys. ;)

Josh, Colonel, CC, Doc ... ... ... ... Oh ja.. ... bijna vergeten: en Droop.

Back