Bouwstrip: the Snake of Saale Valley

Bronco, 'k kijk er ook naar uit om je dit seizoen eens live te ontmoeten.

Alle onderdelen voor de Gatling Gun zijn ondertussen gerenderd, omgezet naar STL-files en doorgestuurd naar de 3D-drukker.
Een overzicht...

Frame602b-Rotatie-bevestigingsplaat-JPG.jpg


Frame602c-Gun_holder-JPG.jpg


[imghttp://www.modelbouwforum.nl/images/2016/01/04/Frame602d-Swing_frame-JPG.jpg][/img]

Frame602e-Drum_socket-JPG.jpg


Frame602f-Drum_Cover-JPG.jpg


Frame602g-Barrel_drum-JPGPkZL8.jpg


Frame602h-Front_barrel_holder-JPGqMbEO.jpg


Frame602i-Middle_barrel_holder-JPGq0BSX.jpg


Frame602j-One_barrel-JPGm6c2.jpg
 
De volgende renders geven een idee hoe het geheel er geassembleerd uit zal zien.

Frame602k-Rendered_assembly_right_view-JPG.jpg


Frame602l-Rendered_assembly_left_view-JPG.jpg


Prachtig toch die 3D-ontwerp en tekenpakketten. Nog voor het gemaakt is heb je een duidelijk beeld van wat het gaat worden.

Heligroeten,

Nick
 
Laatst bewerkt:
Ontzettend cool. Hoe kom je aan de afmetingen van zo'n gun? Ik wil voor mijn Huey de rocketpods ook in 3D (SolidWorks) tekenen en 3d printen. Maar je hebt natuurlijk wel schetsen etc. nodig om bemating van af te halen.
 
Een scratchbouw vraagt heel wat documentatie. Op 't internet is er heel wat foto en videomateriaal te vinden. Jaarlijks schuim ik ook heel wat IPMS-modelbouwbeurzen af op zoek achter referentiemateriaal (boeken en tijdschriften).
Een derde bron die ik veelvuldig gebruik zijn plastiek modelbouwkits. De recente bouwdozen en zeker de upgrade of aftermarket producten zijn heel gedetailleerd en accuraat.
Mits wat meet- en omrekenwerk, dat je dan vergelijkt met het referentiemateriaal, zijn de verhoudingen en de afmetingen, van de onderdelen die je wil ontwerpen, vrij nauwkeurig te bepalen. Eventueel maak je eerst in karton of piepschuim een mockup, zoals ik bijvoorbeeld bij de vleugels heb gedaan.
Met deze methode zijn de afmetingen van een zelfontworpen schaalonderdeel natuurlijk nooit 100% accuraat, maar dat hoeft voor mij ook niet. Ik ben content als de look en de verhoudingen tov de rest van het model goed zitten.

Heligroeten,

Nick
 
Een scratchbouw vraagt heel wat documentatie. Op 't internet is er heel wat foto en videomateriaal te vinden. Jaarlijks schuim ik ook heel wat IPMS-modelbouwbeurzen af op zoek achter referentiemateriaal (boeken en tijdschriften).
Een derde bron die ik veelvuldig gebruik zijn plastiek modelbouwkits. De recente bouwdozen en zeker de upgrade of aftermarket producten zijn heel gedetailleerd en accuraat.
Mits wat meet- en omrekenwerk, dat je dan vergelijkt met het referentiemateriaal, zijn de verhoudingen en de afmetingen, van de onderdelen die je wil ontwerpen, vrij nauwkeurig te bepalen. Eventueel maak je eerst in karton of piepschuim een mockup, zoals ik bijvoorbeeld bij de vleugels heb gedaan.
Met deze methode zijn de afmetingen van een zelfontworpen schaalonderdeel natuurlijk nooit 100% accuraat, maar dat hoeft voor mij ook niet. Ik ben content als de look en de verhoudingen tov de rest van het model goed zitten.

Heligroeten,

Nick

Het internet gebruik ik wel veel maar plastic bouwdozen etc. is ook een idee. Ik kom niet bij jouw niveau in de buurt maar wil wel graag dat het er op het eerste gezicht schaal uit gaat zien. Wordt mijn eerste schaalheli dus mogen nog wat oefenfoutjes in zitten ;)
 
Wow!

Prachtig tekenwerk dat je verricht hebt, en ook het geprinte resultaat zier er behoorlijk strak uit. Moet je het nog naschuren of is het zo goed? Schuren lijkt me bijna onbegonnen werk.
Dit zijn idd onderdelen waar je jezelf in afwerking en spuitwerk behoorlijk kunt amuseren :koud:
Ben weer benieuwd ;)

Groeten,

Didier
 
@ Didier, schuren is idd. een onbegonnen opgave. Daarom heb ik de stukken laten polijsten in de 3D-drukkerij.
Het oppervlak staat redelijk glad, maar het ziet er poreus uit.
Met enkele laagjes Humbrol nr.1 en een laagje Alclad2 primer zet ik het zo glad als een biljartbal.

Heligroeten,

NIck
 
Een paar pagina's terug was er de vraag waarom er koord rond de tail skid zit , nu heb ik deze foto terug gevonden . Misschien is dit het ? Dit is wel een foto van een Huey maar principe zal wel zelfde zijn .
uh1-waupaca_tail.jpg
 
Prachtige foto Guyken. Hartelijk dank om deze hier te posten. De foto toont idd. heel duidelijk dat het touw rond de tailskid dient om de hoofdrotorbladen vast te leggen.

Mooi, mooi, mooi.
 
't Is alweer een hele tijd geleden dat ik hier nog iets heb gepost over de Cobra build. De tijd vliegt sneller dan een mens zou willen...
Nu, 't is niet omdat het posten achterwege bleef dat ook de werkzaamheden zijn stilgevallen. De voorbije maanden is er gestaag verder gewerkt.

De Gatling MG is ondertussen afgewerkt en gemonteerd.

Frame603c-Gemonteerde_Gatling03-JPG.jpg
.

Daarna was het tijd om een schema te maken van alle in te bouwen electronics.

RC_and_stabilisation_Connenting_sheme_V3.jpg


De verlichting van de Cobra omvat:
- een uitklapbaar landingslicht
- cockpitverlichting
- positielichten
- flashlights op de buitenste wapendragers
- een rotating beacon
en
- een anti-botslicht

De verlichting is opgedeeld in 4 aanstuurgroepen zodat alles appart kan worden aan- en uitgeschakeld.
Naast de aansturing van de hoofd- en staartrotorservo's is er nog de sturing van de stabilo en de Whookong H stabilisatie.

Er zijn 4 elektrische circuits die totaal van mekaar zijn gescheiden en elk apart van stroom worden voorzien. Eén circuit voor de rotating beacon, één circuit voor alle andere lampen, één circuit voor de aansturing + stabilisatie en ten slotte het circuit voor de motorvoeding.

Dit zijn aardig wat kabeltjes geworden. Vandaar dat een correct schema uittekenen een dikke must was.

Gelukkig staan er op de FX-40 van Futaba heel veel schakelaars en schuivers. Om niet te vergeten wat ik waar heb toegewezen is ook hiervan een tekening gemaakt.

Functie-instellingen_FX-40_voor_Cobra.jpg


Ten slotte nog een prentje die het insolderen toont van een weerstand in één van de verlichtingscircuits.

Frame605c-Lichtmodules-JPG.jpg


De complete verlichting is inmiddels ingesteld, geprogrammeerd en fully operational.
De volgende klus is het definitief inbouwen van de mechaniek en het aansluiten van de sturing en de stabilisatie.
Maar dat is voor een volgende keer.

Heligroeten,

Nick
 
Het was idd een tijdje geleden ... ;)

Maar zo te zien was het wachten weer helemaal de moeite waard !
Ook bij de cobra komt het einde in zicht denk ik zo...
Zeer benieuwd naar het eindresultaat Nick!

groeten

Didier
 
De mechaniek is ingebouwd en alle bekabeling is aangebracht.

Frame606a-Inbouw_mechaniek-JPG.jpg


Frame606b-Inbouw_mechaniek-JPG.jpg


Het lijkt er idd. op dat het einde van deze build stillekes naderbij komt.

Wat moet er nog gebeuren?
- een cockpit bouwen
- de kop en de staartrotor monteren
- alles in- en afstellen (op de verlichting na dan, want die functionneert).
- testen of alle electronica het doet
- proefdraaien
en
- invliegen

Heligroeten,

Nick
 
Alweer een hele tijd geleden, maar uiteraard weer de moeite waard!

Hopelijk na deze bouwwinter de eerste vluchten hé...


groeten,

Didier
 
Als ik het mij goed herinner had B.A. Baracus een panische angst voor vliegen...
Wie Cobra piloot en gunner wordt lees je hier spoedig.

Heligroeten,

Nick
 
Back
Top