Bouwtekening ponton

• Topicstarter Topicstarter Edwin M.
  • Startdatum Startdatum
Hoi

Je kan misschien iets van luiken erop maken, er zit vaak achter ook een roer. Ik heb ook weleens een ponton gezien met palen van +/- 15 m kijk deze:

pontont.gif

Groeten Justin

@Justin
Hallo knul dat noemen ze stutpalen :P
En dan staat er meestal ook wel een kraantje of iets dergelijks op :D
Gr Frederik :D

F.van.Gent zei:
Toch een mooie LIJMKLEM he zo.n gereedschapskist :D :D
Gr Frederik

Je moest eens komen kijken toen ik de spanten v/d amsterdam in de romp plakte; branblussers, white spirit, verfpotten, batterijen,...

Is die bovenkant er afneembaar? Of plakt die er op vast?
Als hij vastplakt en er gebeurt eens iets ga je wel wat problemen krijgen denk ik.

Maar voor de rest, netjes.

Groet Sam.

Heb er ook weleens over gedacht om een splijtbak of onderlosser te maken voor bij m'n Smit Nederland... Toch maar vanaf gestapt aangezien het maken van die dingen nogal veel tijd gaat kosten.

Een spudpaal is gewoon een soort van alternatief voor een anker. Je ziet spuds ook vaak op werkschepen zitten.

Het leuke van een ponton maken is inderdaad dat er echt alles op kan! Container, kraan... Waarom geen schaftkeet :lol:

Even een vraagje. Op zee werd er vaak gesleept op de sleepogen/keggen op het zeeponton (zie bijgaande foto - rechtsonder voor de bolders).

foto2.jpg

Dit zijn een soort van keggen met een sluitpen daardoorheen. Wanneer de sleepdraad losgekoppeld werd sloeg je die pen er uit viel de draad in het water. Je had dus geen problemen met het gewicht van de sleepdraad bij het loskoppelen. Een ander voordeel was dat de sleepdraad niet ging schavielen waardoor je geen slijtage kreeg op de sleepdraad.
Ik ben op zoek naar een goede detailfoto maar dat is lastig te vinden. Wie heeft een knap plaatje hiervan. Kan ik dit alsnog op mijn ponton maken voordat ik met de afwerking ga beginnen.
:thumbsup:

Groeten Edwin

Iemand ervaring met Alabastine Easy Supervuller als plamuur?

_visual_EASY_Supervuller.jpg

Groeten Edwin

@wiggie
Maar we hadden het wel, over de zelfde palen he. :evil:
En ik was de echte naam inderdaad kwijt maar wist nog wel iets van ongeveer.
Dat doed de LEEFTIJD
Gr Frederik :D

Edwin M. zei:
Even een vraagje. Op zee werd er vaak gesleept op de sleepogen/keggen op het zeeponton (zie bijgaande foto - rechtsonder voor de bolders).

foto2.jpg

Dit zijn een soort van keggen met een sluitpen daardoorheen. Wanneer de sleepdraad losgekoppeld werd sloeg je die pen er uit viel de draad in het water. Je had dus geen problemen met het gewicht van de sleepdraad bij het loskoppelen. Een ander voordeel was dat de sleepdraad niet ging schavielen waardoor je geen slijtage kreeg op de sleepdraad.
Ik ben op zoek naar een goede detailfoto maar dat is lastig te vinden. Wie heeft een knap plaatje hiervan. Kan ik dit alsnog op mijn ponton maken voordat ik met de afwerking ga beginnen.
:thumbsup:

Groeten Edwin

Dat zijn Smithbrakers.
Ik zal eens kijken bij ons op het ponton (Wagenborg barge 1)
heb er wel wat schetsen van.

auke zei:
Dat zijn Smithbrakers

De juiste naam is Smit Bracket

Zelfde probleem als dhr van Gent, alleen kan Auke DE LEEFTIJD nog niet als excuus gebruiken 8)

Zie deze link voor een tekening van een Smit Bracket.
In deze bracket wordt over het algemeen geen draad in gesloten, maar een schalm van een ketting.

Adam, Auke, dank, dank, dank... Je hebt gelijk. Wij hadden daar inderdaad een schalm van de ketting doorheen (de spruit van de sleepdraad). Mijn geheugen wordt een beetje roestig...
:worship: :teacher: :pc: :proost: :google:

Groeten Edwin

@Edwin M. :oops:
Ja dat kan wel zijn, maar je had :en heb nog steeds verschillende soorten he.[staal]
En er is ook nog roestvrij :idea:
En dat icoontje, daar heb ik iemand anders voor :D :D
mvg Frederik

HEREN (oudere jongeren)... Even gekeken bij jullie profielen.
Jullie zijn nog van de oude stempel en kenden "vroeger geen hobbels, alleen maar koilen..."
Ben bezig met het in elkaar fabriceren van de Smit Brackets. Priegelwerk met grote handen. Maar heb het zo'n beetje voorelkaar en ga straks het spulletje op het ponton lijmen. En dan maar weer een paar kiekjes maken en hierbij plakken.
Geduld is een schone zaak.

Groeten Edwin

Back